Non-conform product: dagvaarden of niet?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
07 nov 2023 20:48
Erthanax schreef:
07 nov 2023 20:21
Hij flitst even aan en blijft dan uit tot je een Mr Bean-dansje direct onder de lamp doet.
Goed voor je conditie en lenigheid. Wat wil je nog meer? Ik zou het gewoon laten zoals het is. :D
Een paar seconden en een armzwaai zou ik nog wel accepteren, maar lamp flitst alleen even aan, ongeveer een kwart seconde. Het dansje moet naast de deur (recht onder de lamp, dicht op de muur) uitgevoerd worden, heftig bewegend; dan flitst de lamp weer één keer. Echt totaal onbruikbaar.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
07 nov 2023 20:51
Ga ik ook maar even denken als niet-techneut: kan het zijn dat er vocht in de armatuur is gekomen en dat daardoor de sensor pas werkt als Mr. Bean gearriveerd is? En zo ja, zou het heeeeeel misschien (ik vraag het heeeeel voorzichtig) kunnen dat je hem niet goed gemonteerd hebt?
Vocht zou best kunnen. Maar een buitenlamp die als buitenlamp wordt aangeprezen, moet daar tegen kunnen.
Hij is goed aangesloten, want hij heeft het twee jaar prima gedaan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien heeft iemand er tegenaangestoten, of iets dergelijks. Alles kan kapot.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zeer onwaarschijnlijk; daarvoor hangt de lamp veel te hoog (ruim 2,2 m) en er is ook geen enkele beschadiging.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zit er een beessie in?🙃
Of wat viezigheid?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
De casus in het kort:
• Buitenlamp met 2 jaar garantie gekocht voor € 70 in juli 2021.
• Lamp zonder duidelijke oorzaak defect (flitst heel kort aan, brandtijd niet meer in te stellen) in september 2023.
Ik ga er vanuit dat de lamp ook afgeleverd id in juli 2021. De bewijslast ligt dus bij jou.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
• Beroep op zg. “wettelijke garantie” en vraag om herstel, vervanging of € 56 korting (2 x 10% afschrijving gerekend i.v.m. 2 jaar gebruik en een verwachte levensduur van 10 jaar) op nieuwe lamp.
Hoe kom je aan tien jaar? Hoelang is de vorige meegegaan op die plek? Bij vervanging heb je recht op geen aftrek.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
1. Welk financieel risico loop ik als ik zelf zonder advocaat de webwinkel dagvaardt bij de Kantonrechter?
4. Wat kan het me kosten bij verlies? (Het levert beslist een leerzame ervaring, maar het moet niet te gek worden.)
Hoofdvordering is €70

Kosten bij verlies bestaan uit:
- Betekening dagvaarding: c.a. €135
- Griffierecht: €86
- Betekening vonnis: c.a
€135
- Gematigde salaris: max 3× €39
- Nakosten 0,5x €39

Partijen willen de tegenpartij nog wel eens de kans geven om te voldoen zonder betekening van het vonnis. Hoger beroep is niet mogelijk.

- Btag tarieven
- Griffierecht kanton
- Liquidatietarief kanton

Bij winst heb je recht op de proceskosten, waaronder je reis- en verletkosten! Niet vergeten die kosten op zitting aan te voeren middels een formulier met onderliggende stukken.
Erthanax schreef:
07 nov 2023 16:46
2. Wat zou de rechter ervan vinden dat ik geen onafhankelijke derde heb gezocht?
3. Ben ik volstrekt kansloos? Meer dan "hij hangt aan de muur en ik vind dat..." heb ik eigenlijk niet.
We moeten het nader hebben over non-conformiteit, dat moet je zeker beter onderbouwen. De sensor zal defect zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag is: waaruit blijkt dat dit exemplaar ten tijde van aflevering niet de kenmerken bezat, zoals duurzaamheid, die voor hetzelfde type product normaal zijn?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, dat soort antwoorden, daar heb je als TS wat aan!

Die laatste vraag, dat is dus het lastige en die is ook niet te beantwoorden door een onafhankelijke deskundige. Bij aflevering was er niets bijzonders aan het ding te zien (nu ook nog niet) en hij heeft het twee jaar gewoon gedaan. Het zal inderdaad de sensor zijn, of het beetje elektronica (o.a. drie potmetertjes voor de instelling) dat daarachter zit.

Mijn enige argument is dat ik nog nooit heb meegemaakt dat een buitenlamp zo snel de geest geeft en dat ze in mijn ervaring vele jaren meegaan. Daarvan zal de rechter niet erg onder de indruk zijn, denk ik, en het is me geen € 500 waard om dat zeker te weten.

Ik zal het ding binnenkort maar eens open schroeven om te zien of er nog iets te repareren of vervangen valt. Zo niet, dan is de goedkoopste oplossing een plastieken armatuurtje van twee tientjes bij de bouwmarkt halen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kun je naar de geschillencommissie? Ik ben niet zo'n fan van de geschillencommissie maar het voordeel hier dan wel dat zij een deskundige inschakelen. Dat gaat ook wel eens mis. ECLI:NL:GHARN:2006:AY8747

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, helaas niet aangesloten bij de geschillencommissie. De klachtenafhandeling wordt gedaan door de stichting Webshop Keurmerk en dat stelt dus niets voor. Jammer maar helaas. In de jaren die mij nog resten moet ik maar leren leven met een geschonden rechtsgevoel :D

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt nog proberen uw gram te halen door overal een slechte review te plaatsen als doekje voor het bloeden.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
08 nov 2023 12:00
Nee, helaas niet aangesloten bij de geschillencommissie. De klachtenafhandeling wordt gedaan door de stichting Webshop Keurmerk en dat stelt dus niets voor. Jammer maar helaas. In de jaren die mij nog resten moet ik maar leren leven met een geschonden rechtsgevoel :D
Sterkte met het verwerken van dit trauma. Zo nodig kun je je voor een goede verwerking van dit grote trauma melden bij de GGZ. :mrgreen:

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

ZeerPrivé schreef:
08 nov 2023 12:49
Erthanax schreef:
08 nov 2023 12:00
Nee, helaas niet aangesloten bij de geschillencommissie. De klachtenafhandeling wordt gedaan door de stichting Webshop Keurmerk en dat stelt dus niets voor. Jammer maar helaas. In de jaren die mij nog resten moet ik maar leren leven met een geschonden rechtsgevoel :D
Sterkte met het verwerken van dit trauma. Zo nodig kun je je voor een goede verwerking van dit grote trauma melden bij de GGZ. :mrgreen:
Jaja, ik zie een nieuw topic verschijnen.
Psychiater wordt niet vergoed :cry: wat nu?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Morgan le Fay schreef:
08 nov 2023 13:04
ZeerPrivé schreef:
08 nov 2023 12:49
Erthanax schreef:
08 nov 2023 12:00
Nee, helaas niet aangesloten bij de geschillencommissie. De klachtenafhandeling wordt gedaan door de stichting Webshop Keurmerk en dat stelt dus niets voor. Jammer maar helaas. In de jaren die mij nog resten moet ik maar leren leven met een geschonden rechtsgevoel :D
Sterkte met het verwerken van dit trauma. Zo nodig kun je je voor een goede verwerking van dit grote trauma melden bij de GGZ. :mrgreen:
Jaja, ik zie een nieuw topic verschijnen.
Psychiater wordt niet vergoed :cry: wat nu?
Dat is van latere zorg. Het beste is om 1 trauma tegelijk te behandelen. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Morgan le Fay schreef:
08 nov 2023 13:04
ZeerPrivé schreef:
08 nov 2023 12:49
Erthanax schreef:
08 nov 2023 12:00
Nee, helaas niet aangesloten bij de geschillencommissie. De klachtenafhandeling wordt gedaan door de stichting Webshop Keurmerk en dat stelt dus niets voor. Jammer maar helaas. In de jaren die mij nog resten moet ik maar leren leven met een geschonden rechtsgevoel :D
Sterkte met het verwerken van dit trauma. Zo nodig kun je je voor een goede verwerking van dit grote trauma melden bij de GGZ. :mrgreen:
Jaja, ik zie een nieuw topic verschijnen.
Psychiater wordt niet vergoed :cry: wat nu?
Je gaat daarom ook eerst naar een psycholoog. Alhoewel ik een repaircafé eerlijk gezegd meer voor de hand zie liggen. Wie weet hebben ze er erg goede koffie! :D

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik vrees dat u weinig kans maakt maar terzijde.
De bewegingssensor doet het nog wel en dat maakt dat de elektronica ook nog in orde is maar dat de instel potmeters door vocht aangetast zijn omdat een buitenlamp nooit 100% waterdicht is maar wel spatwaterdicht.
De buitenlamp demonteren als dat mogelijk is en daarna de elektronica op de verwarming laten drogen met een tandenborstel de print schoon borstelen en de potmeters met wat contactspray inspuiten.
Als de lamp weer werkt zoals het zou moeten de print behalve de potmeters met een plasticspray inspuiten om de inwerking van vocht in de toekomst te voorkomen.
De kosten zijn significant lager dan een rechtszaak aanspannen en contactspray als ook de plasticspray kunnen voor meerdere doeleinden gebruikt worden.
Tel daar daar het gevoel van succes nog eens bij op dan is het een win win situatie die u niet snel zal vergeten.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor 15,95 kan je weer een tijdje vooruit https://www.action.com/nl-nl/p/3012075/ ... ijnwerper/

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ron5300 schreef:
08 nov 2023 13:54
(...) Tel daar daar het gevoel van succes nog eens bij op dan is het een win win situatie die u niet snel zal vergeten.
Dat is inderdaad een niet te onderschatten voordeel. Er staan o.a. een wasmachine en een stofzuiger op mijn palmares. Dan kan een buitenlamp er ook wel bij. Eerst maar wachten op een mooie herfstdag, wantvin de regen of gure wind ga ik niet buiten op de trapleer kleumen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
08 nov 2023 13:59
Voor 15,95 kan je weer een tijdje vooruit https://www.action.com/nl-nl/p/3012075/ ... ijnwerper/
Dan krijg ik gedoe met de buren of een of andere inspectie. Als er een kat door de tuin loop baadt de hele buurt in 4000 lumen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Non-conform product: dagvaarden of niet?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Succes met het herstellen en om eerlijk te zijn ik heb de mogelijke oplossing niet zelf bedacht.
In een grijs verleden een ford Focus gehad met een vochtprobleem in het instrumentenpaneel, na uit zetten van het contact gingen alle displays en lampjes spontaan aan en trokken de accu compleet leeg
Op Youtube was een filmpje te zien hoe de plaatser met een simpele tandenborstel het probleem oploste en na hetzelfde met het het instrumentenpaneel gedaan te hebben is de storing nooit meer terug gekomen.

Plaats reactie