hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Reineke Groters
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2023 12:31

hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door Reineke Groters »

In september 2017 kocht ik een (heel normale) keuken bij Ikea die 27-10-2017 geplaatst werd door een aan Ikea gekoppeld bedrijf (TRC)

Een lang verhaal zo kort mogelijk: omdat er bij de 3 vorige bladen, door ondeugdelijk materiaal en fouten van installateurs problemen ontstonden
ben ik inmiddels toe aan keukenblad nummer 4. Nadat er, voor de 5-de keer een door een installateur een rapport is gemaakt erkende Ikea het probleem en liet mij, met het rapport in de hand
een nieuw blad uitzoeken. maar zegt nu het, om technische redenen, toch niet te kunnen/willen plaatsen en biedt mij een afkoopbedrag.
Dit bedrag is doet op geen enkele manier recht aan het de kwaliteit en de uitstraling van het oorspronkelijke blad en aan wat mij vorig jaar beloofd is:
ik kan er geen nieuw blad voor kopen, laat staan dat ik mensen in kan huren om mijn oude blad te verwijderen en het nieuwe te plaatsen.Als ik het bedrag niet voor 10 september accepteer sluit Ikea mijn dossier!

De gang van zaken vanaf 2017.
Het eerste blad werd in 3 delen geleverd, waarvan er met 2 delen iets mis was. Na het nodige heen en weer mailen en-bellen zijn de 2 gebrekkige delen 28-12-2017 vervangen.

Het tweede blad ging barsten in de spoelbak vertonen. Daar heb ik 7-5-2021 via Facebook melding van gemaakt. Na wederom veel heen en weer mailen en bellen is het blad
9-11-2021 vervangen door blad nr 3.
Dit blad was niet mijn eerste keus, maar om technische redenen kon het blad dat mijn voorkeur had (en dat qua prijs/ kwaliteit en uitstraling het meest leek op het blad
dat ik in eerste instantie had uitgekozen) niet geplaatst worden door All Om ( het nieuwe bedrijf dat TRC verving).
Ik heb het verschil in prijs van het eerste en het derde blad teruggestort gekregen.

Het derde blad ging bobbelen bij de naden. Dit blad is geplaatst door All-Om.

Steeds heb ik lang moeten soebatten, (mailen, eindeloos bellen) om de aandacht van Ikea voor de klachten te krijgen.
Iedere keer moest ik, als zzp-er, om een vervangend blad geplaatst te krijgen minstens 4 dagen vrijhouden (1 dag voor het weer opmeten, 1{of 2, of 3} dag{en} voor het leveren,
1 dag voor het plaatsen en 1 dag voor het ophalen van het oude blad)

Inmiddels is mij vorig jaar, nadat een medewerker van All Om wederom de situatie was komen bekijken, opmeten en een rapport voor Ikea had geschreven,
een kwartsblad t.w.v. 4.2 m. x € 529,- + een spoelbak t.w.v. € 272,-( = € 2388,- ) ter vervanging en compensatie toegezegd.
Ik heb ervoor gekozen om, omdat Ikea dit blad niet direct kon leveren, er een aantal maanden op te wachten.

Ikea en All-Om willen/kunnen, nu het weer op voorraad is, dit blad uiteindelijk om technische redenen toch niet plaatsen.
Er restte mij de keuze tussen het huidige blad opnieuw, met het risico (in het rapport genoemd) op weer hetzelfde euvel (bollende naden) of een afkoopsom.

Ikea wil nu het probleem afkopen voor een bedrag van €1257,73: een bedrag waarvoor ik bij lange na nog geen blad (incl. spoelbak) heb dat geen gebreken gaat vertonen, laat staan dat dit,
nadat mijn oude blad verwijderd is, door professionele en serieuze monteurs geïnstalleerd kan worden. Bovendien gaat dit aanbod voorbij aan wat mij inmiddels beloofd is en alle moeite,
ongemak en bijkomende schade (o.a. de muur achter mijn keuken die door het vervangen van de bladen beschadigd is geraakt en alle dagen,
die ik heb moeten vrijhouden en niet heb kunnen werken).

Ikea geeft 25 jaar garantie op de keuken.
Mij is een ultimatum gesteld van 3 maanden om dit afkoop bedrag al dan niet te accepteren. Alsof ik de lastige klant ben die blijft wijgeren mee te werken.
Ik moet voor 10 september besloten hebben of ik akkoord ga met dit bedrag, daarna sluit Ikea mijn dossier!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door crazyme »

Niet echt een succes deze keuken.

Het lijkt er op dat Ikea het telkens niet kan oplossen, en nu ook niet meer de wil heeft om het op te lossen.

Wat is de technische reden waarom dit laatste blad niet geplaatst kan worden ?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door Cro »

Wat is de initiële prijs geweest van het blad + spoelbak? Daarnaast geef je aan op enig moment als een financiële compensatie gehad te hebben.
Is de genoemde afkoop som van €1257,73 in lijn met de prijs van het initiële blad + spoelbak minus de al eerder verkregen compensatie?

Ik kan me namelijk voorstellen dat Ikea niet direct genegen is om veel meer te compenseren dan de initiële kostprijs van deze artikelen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien u niet akkoord gaat met de afkoopsom dan moet Ikea op zoek naar een andere oplossing.

Aan u is het taak om de aanrechtblad schoon en droog te houden.

Is het niet mogelijk om een andere soort aanrechtblad te laten plaatsen?

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen u adviseren en helpen bij de afwisseling.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Reineke Groters schreef:
22 jul 2023 13:36

Ikea wil nu het probleem afkopen voor een bedrag van €1257,73: een bedrag waarvoor ik bij lange na nog geen blad (incl. spoelbak) heb dat geen gebreken gaat vertonen,
Dezelfde vraag als Cro: Wat heb je betaald voor dat blad inclusief spoelbak? Vergeet ook niet dat we nu bijna 6 jaar verder zijn. Wat zou volgens jou een ander blad inclusief spoelbak moeten kosten?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
24 jul 2023 02:24
Aan u is het taak om de aanrechtblad schoon en droog te houden.
Tegen vocht wat op naden indringt kun je weinig doen. Vocht is de reden voor opbollen bij naden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door BL2 »

Reineke Groters schreef:
22 jul 2023 13:36
...Ikea geeft 25 jaar garantie op de keuken....
In de kleine lettertjes zijn er toch wel wat uitzonderingen te lezen, valt je blad / keukensysteem wel onder deze 25 jaar garantie.
Zo ja, dan zal IKEA zich daar natuurlijk aan moeten houden. Van een gedwongen afkoopsom zal dan in elk geval geen sprake kunnen zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vreemd dat ze aangeven dat het "oude" aanrechtblad geplaatst kan worden maar dat u dan het risico op opbollen moet nemen .... dit blad zou uit de handel genomen moeten worden als het zo slecht is. Of wil Ikea dat om zeker te zijn dat u niet nog een keer een claim bij hen neerlegd?
Als het "techniesch niet mogelijk is" om het blad te plaatsen, doemt de vraag op waarom ze dit verkopen? En u zou kunnen aanbieden om de meerprijs te betalen als dit blad duurder is dan het huidige.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door BL2 »

Waarom kan het blad om technische redenen niet geplaatst worden ? Een wat vage omschrijving, zo zonder details....

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: hoe Ikea met gedupeerde klanten omgaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HandigeHarrie schreef:
24 jul 2023 13:16
Vreemd dat ze aangeven dat het "oude" aanrechtblad geplaatst kan worden maar dat u dan het risico op opbollen moet nemen .... dit blad zou uit de handel genomen moeten worden als het zo slecht is. Of wil Ikea dat om zeker te zijn dat u niet nog een keer een claim bij hen neerlegd?
Als het "techniesch niet mogelijk is" om het blad te plaatsen, doemt de vraag op waarom ze dit verkopen? En u zou kunnen aanbieden om de meerprijs te betalen als dit blad duurder is dan het huidige.
Er hoeft an sich geen probleem te zijn met dat blad. Wellicht geeft het wel problemen als hier hoeken in zitten en niet 100% waterdicht koppelbaar is, dan kan het blad nog gewoon voor een recht aanrecht gebruikt worden.
Het kan zijn dat het toentertijd met de kennis van toen een juist blad was, maar in de praktijk is tegengevallen waardoor er een ander blad later is aangeboden.
Direct zeggen dat het blad niet meer verkocht zou moeten worden is te kort door de bocht. Wij kennen hier de ins en outs niet.

Plaats reactie