Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
D-J
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2023 18:08

Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door D-J »

Ik heb een Xiaomi step waarvan het achterlicht niet meer werkt.
Deze is binnen garantieperiode aangeboden ter reparatie.
Nu blijken er stickers aan de binnenkant vd behuizing te zitten, die onterecht aangeven dat de step nat is geworden.
Dit is onmogelijk, daar de step nooit in de regen is gebruikt of door plassen is gereden.

Vermoedelijk zijn de stickers zelf 'defect', maar 100% zeker dat de step zelf nooit met vocht in aanraking is geweest.

Als consument heb ik nooit kunnen controleren dat de step geleverd is met stickers die aangaven dat de step niet nat geweest is geweest; wellicht dat de stickers vanaf dag 1 al aangaven nat geworden te zijn.

Het interesseert mij eigenlijk 0,0 hoe het komt dat de sticker deze status aangeeft, ik weet dat de step nooit in de regen is gebruikt (of in de regen is gestalt) en dat de status die de stickers aangeven onjuist is.

Fabrikant/Xiaomi wil 0 medewerking verlenen, en wil geld zien om m'n step ongerepareerd terug te sturen (bijna 100 euro). Het probleem oplossen zou 500 euro kosten.

Heb je nu als consument 0 rechten wanneer de fabrikant een foutieve/defecte sticker op mijn step heeft geplaatst?

Uiteraard wil ik dat mijn step onder garantie gerepareerd wordt

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door alfatrion »

De stickers zullen ook afgaan als ze in een vochtige omgeving komen.

Wanneer is de step afgeleverd? Wanneer heb je dat probleem gemeld? En is de fabrikant ook de verkoper?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een step die niet tegen regen kan? Wat moet je daarmee.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Heel apart. Ik kende die dingen niet, dus dacht: eens even kijken. De duurste die ik gevonden heb kost 870 euro, en eentje van 754 euro. De andere komen onder de 500 euro. En dan moet het repareren van enkel een achterlicht 500 euro kosten?

https://www.xiaomiwereld.nl/e-steps

Overigens: ik mag toch aannemen dat het achterlicht waterdicht is gemaakt? Dat is met alle achterlichten van alle fietsen. Gewoon met een rubbertje op de afdichting. Zolang je daar af blijft kan er ook niks mee gebeuren.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
26 okt 2023 23:17
Een step die niet tegen regen kan? Wat moet je daarmee.
In de zon steppen.

Inhoudelijk: waar staat die step gestald? Als dat bijvoorbeeld een schuurtje of garage is, kan het natuurlijk ook (te) vochtig worden.

Desondanks zou ik beginnen met het inroepen van de non-conformiteit: de step heeft niet de eigenschappen die je er als consument van mag verwachten. Je kunt dan wel een strijd verwachten, en de uitkomst is niet zeker (dankzij de stickers heeft de verkoper een argument om de bewijslast terug bij jou te leggen), dus of je er zin in hebt is maar de vraag.

En even een check: heb je je ook al bij de verkoper gemeld?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
27 okt 2023 02:10
Heel apart. Ik kende die dingen niet, dus dacht: eens even kijken. De duurste die ik gevonden heb kost 870 euro, en eentje van 754 euro. De andere komen onder de 500 euro. En dan moet het repareren van enkel een achterlicht 500 euro kosten?

https://www.xiaomiwereld.nl/e-steps

Overigens: ik mag toch aannemen dat het achterlicht waterdicht is gemaakt? Dat is met alle achterlichten van alle fietsen. Gewoon met een rubbertje op de afdichting. Zolang je daar af blijft kan er ook niks mee gebeuren.
Waterdichte verlichting is niet standaard. Er is genoeg fietsverlichting op de markt zonder afdichtingsringen, laat staan dat het waterdicht is.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens jou zijn er dus nogal wat fietsen waarmee je vooral niet in de regen moet fietsen? Ik zal er specifiek naar vragen als ik aan een nieuwe fiets toe ben. Dank voor de tip!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
27 okt 2023 08:41
Volgens jou zijn er dus nogal wat fietsen waarmee je vooral niet in de regen moet fietsen? Ik zal er specifiek naar vragen als ik aan een nieuwe fiets toe ben. Dank voor de tip!
Naast fietsverlichting die af fabriek op een fiets zitten heb je ook losse lampjes die je op de fiets kan klikken of schuiven. Daar zitten een hoop tussen die niet tegen regen kan.
Gewoon de fiets bij een goede verkoper uitzoeken. Er zijn ook zat fietsen met mindere lak of zelfs onbehandelde onderdelen. Die roesten ook zo weg.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je gaat toch geen step voor € 100 opsturen omdat het achterlichtje niet werkt?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
27 okt 2023 09:05
witte angora schreef:
27 okt 2023 08:41
Volgens jou zijn er dus nogal wat fietsen waarmee je vooral niet in de regen moet fietsen? Ik zal er specifiek naar vragen als ik aan een nieuwe fiets toe ben. Dank voor de tip!
Naast fietsverlichting die af fabriek op een fiets zitten heb je ook losse lampjes die je op de fiets kan klikken of schuiven. Daar zitten een hoop tussen die niet tegen regen kan.
Gewoon de fiets bij een goede verkoper uitzoeken. Er zijn ook zat fietsen met mindere lak of zelfs onbehandelde onderdelen. Die roesten ook zo weg.
Maar op die step zit dus geen los lampje. Dat ding zit gewoon geïntegreerd.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
27 okt 2023 10:11
Maar je gaat toch geen step voor € 100 opsturen omdat het achterlichtje niet werkt?
Exact. Dan is die step uit elkaar gehaald om bij dat lampje te kunnen, de 'onzichtbare' sticker beoordeeld, en vervolgens kost het 400 euro om het lampje te vervangen. Want dichtgemaakt moet hij toch al worden voor die 100 euro. En dat zal ongetwijfeld gebeuren, want je maakt mij niet wijs dat het ding in losse onderdelen terug gebracht wordt.

Volgens mij is er iets heel anders aan de hand. En een sticker die 'defect' is? Toch wel een beetje apart eerlijk gezegd. Waar zit die sticker eigenlijk? Bij de lamp, of elders in de behuizing?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk moet het hele deel waar het lampje in zit worden vervangen. Inclusief de hele bekabeling.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat kost ook geen 400 euro. Ik denk eerder dat er ergens bij de accu iets loos is waardoor het lampje niet meer brandt. En dan is de vraag hoe dat nou kan.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door criticus2 »

in principe heeft TS er niets mee te maken dat de fabrikant er niets mee wilt.
De discussie moet gevoerd worden met de dealer in NL. Tenzij die er niet is en online regelrecht met fabrikant de koop gedaan is.
Maar dan lijkt het hele verhaal mij kansloos...
daarnaast is het probleem relatief, want je mag voor zover ik weet met een elektrische step (tenzij goedgekeurd ervoor maar dat zijn er niet veel) niet eens de openbare weg op.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als er een dealer is, dan heeft die ongetwijfeld hetzelfde standpunt als de fabrikant. Garantie ok, maar uiteraard wel onder voorwaarden. Als iemand dat ding uit elkaar haalt om eens te zien hoe het werkt, om wat te noemen, dan is het al exit garantie.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Seinhuis »

D-J schreef:
26 okt 2023 18:18

Heb je nu als consument 0 rechten wanneer de fabrikant een foutieve/defecte sticker op mijn step heeft geplaatst?

Uiteraard wil ik dat mijn step onder garantie gerepareerd wordt
Een step is een buiten product en moet (spat) waterdicht zijn. Een product moet geschikt zijn voor het doel.
Op www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... eb-gemaakt staat bij wie het bewijs ligt.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
27 okt 2023 11:38
Een step is een buiten product en moet (spat) waterdicht zijn. Een product moet geschikt zijn voor het doel.
Veel te kort door de bocht.

Dit soort steps mag veelal helemaal niet op de openbare weg gebruikt worden, maar wordt vaak aangeschaft om in grote fabrieks- of productiehallen, vliegvelden, enzovoort gebruikt te worden. Binnen dus. Om te beoordelen of de verwachting "kan buiten gebruikt worden" terecht is, is veel meer nodig dan waarover jij nu beschikt.

Ik zou ook het standpunt innemen dat het product non-conform is, maar wel met een andere redenering (tenzij de verkoper 'm expliciet heeft aangeprezen als "voor buiten").

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wel een makkelijke manier voor de dealer/fabrikant om onder de garantie uit te komen, dat stickerverhaal.
En een hopeloos ontwerp kunnen we wel stellen, als het oplossen van dit probleem 400 euro moet kosten.....

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat stickerverhaal is hetzelfde als te vochtindindicatoren in telefoons. Het reageert met vocht. En om vochtprobleem te krijgen kan mist of een vochtige buitenlucht al genoeg zijn om dit te laten condenseren op het frame. De step hoeft dus niet fysiek in de regen hebben gestaan.
Al met al mag een step niet op de openbare weg, verlichting is dus ook niet echt nodig.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantie vervalt door onzichtbare sticker

Ongelezen bericht door gosewijn »

Al met al mag een step niet op de openbare weg, verlichting is dus ook niet echt nodig.


Oei dan zijn mijn kinderen 'ik Dus ' altijd in overtreding ge weest

Een Tesla is ook niet gemaakt om in regen of door plassen te rijden ; geen garantie.

Plaats reactie