De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.

De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Peiling eindigde op 12 sep 2021 17:53

Voor
4
27%
Tegen
11
73%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 15

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
16 aug 2021 17:53
De stelling: de informatieplicht van de verkoper moet verruimt worden in de zin dat de consument voor de koop geïnformeerd wordt over de levensverwachting van een product, waarbij de levensduur moet worden vastgesteld op basis van objectief onderzoek.
Niets mis mee. Het zal de omloopsnelheid wat verlagen. Aanvulling van mijn kant: hier komt het criterium 'normaal gebruik' om de hoek kijken. Dit lukt alleen als dat begrip beter wordt omschreven.
Hiervoor is het witgoed langsgekomen. Daar zie je al het verschil tussen de huishoudens: 1-persoon, 2-personen, gezin. Normaal gebruik is in elk huishouden anders.

Objectief onderzoek wordt lastiger. Waar ligt de grens tussen betalen voor dit onderzoek en objectiviteit? Radar heeft een paar jaar geleden een sinasappelnet weten te registreren als medisch hulpmiddel. Pharmaceuten sponseren ook universiteiten, waardoor je af en toe de integriteit van een wetenschapper in twijfel moet trekken om voorbij de positieve onderzoeksresultaten te mogen kijken.
Om dit soort onderzoek objectief te krijgen, zal dat op de één of andere manier beter georganiseerd moeten worden, in elk geval op zo'n manier, dat de fabrikant a/ niet weet waar het onderzoek wordt uitgevoerd en b/ nul invloed op de uitkomsten heeft.

Een toelatingsinstantie zou heel misschien een oplossing zijn, al heeft die het nadeel dat innovaties met heel veel vertraging doordringen in het dagelijks leven.

Dan ben ik voorlopig tevreden met een opgave van de fabrikant: deze wasmachine is geschikt voor 10.000 draai-uren.

In alle eerlijkheid: welke wetten zou jij willen afschaffen op consumentengebied, Alfa?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
16 aug 2021 22:39
Toen ik op zoek was voor uiteindelijk mijn Zanussi wasmachine werd ik bij de MM voor gek versleten. Ik moest op zijn minst een Bosch, en eigenlijk een Miele kopen, Want: een Miele zou 5000 wasbeurten meegaan. Onzin, want dat ding gaat 2500 wasbeurten mee, de helft dus. En toch blijven drammen, ondanks dat ik hem uiteindelijk weg heb gestuurd.

Klacht ingediend met de opmerking: 'ik draai gemiddeld 5 wassen per maand, dat zijn er 60 per jaar. Leg mij nou eens uit wat ik op mijn leeftijd nou met een machine moet die zogenaamd 5000 wassen kan draaien'. Het gezicht van de manager veranderde op dat moment richting irritatie/oorlog richting zijn verkoper.

Maar denk daar in het kader van dit topic toch ook maar eens over na.
Slechts 5000 wasbeurten? Ik denk dat ik met mijn voormalige Miele’s minstens 10.000 wasbeurten heb gedraaid. Als het niet meer is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door moederslink »

Kijk sec naar het aantal wassen dat iemand per maand waarschijnlijk gaat draaien en baseer daar dan je keus op.
Ik hoef ook geen wasmachine die vlg Bartjes 10.000 wassen kan draaien. Zoveel haal ik er bij lange na niet meer in een 1p huishouden.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
16 aug 2021 22:16

En laat Beko nu de moeder zijn van Grundig. Geen onaardig merk, heel basic en qua levensduur echt niet verkeerd. En met een vanafprijs van €329 bij BCC zit die in een heel ander segment als Miele die vanaf €749,- te verkrijgen is. Miele zal dus minimaal de dubbele levensduur moeten hebben om goedkoper uit te zijn. Ik zeg bewust minimaal. Ontwikkelingen staan niet stil en machines worden steeds zuiniger. Als een Miele 20 jaar mee gaat zat deze meer stroom verbruikt hebben dan 2x een Beko waarbij de 2de Beko zuiniger is dan de eerste.
Het is dus maar net hoe je rekent.
Er is vaak ook niet veel mis met de prijs/kwaliteit verhouding van Beko, Whirlpool en dergelijke. Maar zoals je zegt is het een andere prijsklasse met andere verwachtingen. En ook zonder dat de levensduur specifiek op een labeltje vermeld staat, weet eigenlijk iedereen dat wel. En daarom is er voor beide prijsklassen een markt.

Mijn vorige Whirlpool wasmachine is ook ruim 10 jaar meegegaan. Maar het grootste deel van die 10 jaar woonde ik ook alleen. Met 1-2 wasjes per week. In een gezin met sportende kinderen zal het aantal wasjes per week kunnen oplopen tot misschien wel 10 stuks. En dan gaat zo'n Whirlpool plots 'niet zo lang' mee en overleeft ie waarschijnlijk net de garantieperiode.

Kortom: het voorgestelde levensduur-label is niet heel erg nodig. Daar ging mijn bericht over.

rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door rvjapio »

'Op basis van objectief onderzoek' kan de verkoper vaak niks informeren over de levensduur van een product. Zeker niet als het om gebruikte producten gaat. Dus over de verwachte levensduur al helemaal niet.
Ondertussen hebben tig duizend kopers de laatste anderhalf jaar bewezen dat ze op die informatie ook helemaal niet zitten te wachten. Ze kopen gretig alles wat ze kunnen kopen zonder zich ook maar een seconde te informeren over welke levensduur dan ook. Mijn voorkeur gaat dus uit naar de koper. Die moet zich tijdig informeren over de (verwachte) levensduur van een product.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door Erthanax »

rvjapio schreef:
17 aug 2021 09:58
(...) Mijn voorkeur gaat dus uit naar de koper. Die moet zich tijdig informeren over de (verwachte) levensduur van een product.
Op zich ben ik het wel met u eens, maar wat is die verwachte levensduur dan; hoe kan ik die als potentiële koper achterhalen? Ligt daar dan niet een rol voor de fabrikant?

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
17 aug 2021 10:50
rvjapio schreef:
17 aug 2021 09:58
(...) Mijn voorkeur gaat dus uit naar de koper. Die moet zich tijdig informeren over de (verwachte) levensduur van een product.
Op zich ben ik het wel met u eens, maar wat is die verwachte levensduur dan; hoe kan ik die als potentiële koper achterhalen? Ligt daar dan niet een rol voor de fabrikant?
Ervaringen van andere gebruikers kan ook helpen. Soms nog wel beter aangezien je daar soortgelijke situaties tegenkomt als die van jezelf.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: De verkoper moet informeren over de levensduur van een product!

Ongelezen bericht door Dirkie »

alfatrion schreef:
16 aug 2021 17:53
Een aantal van jullie zal erop wijzen dat hierdoor de prijs van een product zal stijgen. Hier staat tegenover dat hiermee bespaard kan worden op de kosten die gemoeid zijn met geschillen. Bovendien kunnen verkopers de kosten laag houden door dit samen te organiseren of hierover afspraken te maken met de importeur c.q. fabrikant.

Het lijkt mij leuk om hierover eens met zijn alle een discussie van niveau te hebben. Wat vinden jullie en vooral wat zijn jullie (meest) overtuigende (tegen)argumenten daarvoor?

De stelling: de informatieplicht van de verkoper moet verruimt worden in de zin dat de consument voor de koop geïnformeerd wordt over de levensverwachting van een product, waarbij de levensduur moet worden vastgesteld op basis van objectief onderzoek.

Val de stelling aan of verdedig hem, maar doe dat wel met inhoudelijke argumenten. Je kan ook stemmen op de pol en je stem later nog veranderen.
Het zou leuk zijn evenals je andere stelling om de leverancier verplichten updates te geven. Maar je geeft zelf al aan dat alles een prijs heeft. Dit alles zal tot gevolg hebben dat producten duurder gaan worden, omdat het zogenaamde 'dozen schuiven' steeds moeilijker zal worden.
Je geeft aan dat verkopers moeten gaan onderzoeken. Dat is niet mogelijk omdat tegenwoordig de verkopers goed zijn in verkopen, meer niet. Iedere winkel zal dus ook onderzoekers in dienst moeten gaan nemen en die zijn veel duurder dan verkopers.
En wie gaat onderzoeken hoe kopers met hun spullen omgaan, want dat is van grote invloed op de levensduur van producten.
En wat te denken als een winkel niet meer bestaat na de aanschaf. Er zal geen fabrikant zijn die de belofte van een 'dozen schuiver' zal gaan overnemen.

Vroeger kocht je een TV bij een winkel die daarin gespecialiseerd was en die meestal ook nog zelf reparaties kon doen. Er werden zelf schema's meegeleverd zodat dit mogelijk was. Als je nu een TV koopt zoek je op internet een model uit wat je bevalt, zoekt vervolgens waar deze het goedkoopst is en laat hem vervolgens thuis bezorgen. Er komt geen verkoper meer aan te pas. Zo heb ik voor mijn pas aangeschafte TV geen €899 maar €629 betaald. En ik hoop dat deze net zo lang mee gaat als mijn vorige (geleverd in 2012). Maar over de levensduur heb ik geen enkele garantie. En ik hoop dat de winkel gedurende de garantie periode van 2 jaar blijft bestaan maar zekerheid heb je nooit in deze tijden.

Gesloten