Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Op 16 maart 2022 heb ik een Amslod Newton LTX/LRX-600 gekocht. In het verkoopgesprek heb ik aangegeven een fiets met voorwielmotor aan te willen schaffen. Ik was op dat moment in het bezit van een Sparta met voorwielmotor. Het doel is om samen met mijn vrouw fietstochten te gaan maken. Mijn vrouw is in het bezit van een Gazelle fiets met middenmotor. Dat is de verkoper verteld.

In de brochure wordt gesproken over ondersteuningsniveaus. Maar deze term is onjuist. Bij ondersteuningsniveaus denkt je aan weinig, gemiddeld en maximaal. Zo was het ook bij de vorige twee fietsen met voorwielmotor. Hoe hoger het niveau, des te meer ondersteuning bij het fietsen.
De Amslod fiets heeft een rotatiesensor, welke ziet of de trappers bewegen. Zodra de trappers bewegen komt de motor in actie en brengt de fiets op volle ondersteuning naar de maximumsnelheid binnen het ondersteuningsniveau / de versnelling. Meer of minder ondersteuning is niet mogelijk. Zodra de trappers bewegen geeft de fiets 100% ondersteuning.

De fiets heeft 5 ondersteuningsniveaus/versnellingen. Niveau 1 tot 12 km per uur, niveau 2 tot 14 km per uur, niveau 3 tot 18 km per uur, niveau 4 tot 21 km per uur en niveau 5 tot 25 km per uur. Als de fiets de maximumsnelheid van het gekozen ondersteuningsniveau / de gekozen versnelling heeft bereikt stopt de ondersteuning volledig; ja de fiets gaat tegenwerken en zorgen dat er niet harder gefietst kan worden. Een snelheid ónder de maximumsnelheid is niet mogelijk; zodra de trappers rondgaan zal de fiets naar de maximumsnelheid gaan. Zet ik de fiets in stand 4 en beweeg ik de trappers dan gaat de fiets naar 21 km per uur. Het is niet mogelijk om 19 of 20 km per uur te fietsen.

Bij de aflevering werd aangegeven dat de verschillende ondersteuningsniveaus tot bepaalde snelheden ondersteuning verlenen. Wat niet werd verteld, wat ook niet in de verkoopbrochure en ook niet in de handleiding terug is te vinden en ook niet tijdens het verkoopgesprek is verteld, is dat na het bereiken van de maximale snelheid van het gekozen ondersteuningsniveau de ondersteuning volledig wegvalt, ja dat de fiets de berijder gaat tegenwerken zodat er niet harder gefietst kan worden dan de maximale snelheid van het gekozen ondersteuningsniveau.

Als ik met mijn vrouw fiets en haar snelheid is bijvoorbeeld 20 km per uur, dan kan ik mij aan die snelheid niet aanpassen met ondersteuning. Als ik ondersteuningsniveau 3 kies valt vanaf 18 km per uur de ondersteuning weg. Als ik ondersteuningsniveau 4 kies en de pedalen ronddraai gaat de fiets naar de maximale snelheid van dit niveau, dus 21 km per uur. Om ongeveer 20 km per uur te fietsen moet ik dus ondersteuningsniveau 4 kiezen en af en toe de pedalen stil houden.

Ook de handleiding geeft geen duidelijkheid. Op pagina 47 wordt aangegeven dat de maximale snelheid is begrensd op 25 km per uur. Citaat: “Boven deze snelheid neemt de ondersteuning af”. Er staat niet dat de ondersteuning volledig wegvalt. Ook over de andere ondersteuningsniveaus wordt niet aangegeven dat de ondersteuning volledig wegvalt. Het gevolg is dat samen met een ander fietsen een ramp is. De ander moet zich aanpassen aan mijn snelheid; andersom, dus aanpassen aan de ander, is traploos niet mogelijk. Als deze informatie tijdens het verkoopgesprek duidelijk was gemaakt had ik de fiets beslist niet aangeschaft.

Ik zou de koop willen ontbinden met een beroep op ‘dwaling’. De leverancier wil hier echter niet aan meewerken. Ik heb ondertussen 400 km op de fiets gefietst. De leverancier wil wel de fiets omruilen, maar tegen een afschrijving van € 400,-.

Is het verzoek tot ontbinden van de koop terecht?

NeoDutchio
Berichten: 12354
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hebt u geen proefrit gemaakt met de fiets? Een fiets koop je niet vanuit een brochure of vanuit internet, maar koop je met de ervaringen die je er mee hebt. Bij de proefrit had u bepaalde eigenschappen kunnen merken en was de keuze waarschijnlijk op een andere fiets gevallen. Het niet maken van de proefrit valt u aan te rekenen en maakt u ook verantwoordelijk voor dat punt. 100% afschuiven op de verkoper zal hierin mank gaan.

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Ik heb zeker wel een proefrit gemaakt. De verkoper is bij mij thuis geweest. Mijn eerdere elektrische fietsen hadden deze eigenschap niet. Ik heb de proefrit alleen gemaakt en niet samen met een ander gefietst. Tijdens de proefrit heb ik dit kenmerk niet opgemerkt. De verkoper, die de eigenschappen van de fiets als geen ander kent, had mij dit duidelijk moeten maken. In mijn herinnering heeft hij deze eigenschap niet benoemd, en mij zeker niet gewaarschuwd dat ik hier last mee zou krijgen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Dirkie »

GvWPtn schreef:
10 jun 2022 23:03
Ik heb zeker wel een proefrit gemaakt. De verkoper is bij mij thuis geweest. Mijn eerdere elektrische fietsen hadden deze eigenschap niet. Ik heb de proefrit alleen gemaakt en niet samen met een ander gefietst. Tijdens de proefrit heb ik dit kenmerk niet opgemerkt. De verkoper, die de eigenschappen van de fiets als geen ander kent, had mij dit duidelijk moeten maken. In mijn herinnering heeft hij deze eigenschap niet benoemd, en mij zeker niet gewaarschuwd dat ik hier last mee zou krijgen.
De werking van de verschillende ondersteunings nivo's staat op de website van de fiets en wijkt af van die van Gazelle. Dat had U vooraf dus kunnen zien en dat had U bij de proefrit dus uit kunnen proberen. Persoonlijk zou nooit een fiets met deze vorm van ondersteuning kopen. Die van Gazelle (met voorwielmotor) werkt heel anders en veel prettiger.
En het is niet zo dat boven de snelheid de fiets gaat tegenwerken. Dat lijkt zo omdat de ondersteuning dan wegvalt en U vervolgens alles zelf moet doen.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit is een producteigenschap zie je bij Bafang motoren vaker, wellicht in sommige gevallen niet heel handig echter ook niet echt een bezwaar (fiets werkt er prima mee ook als het niet iemands voorkeur heeft). Met wat kleine ingrepen (helaas niet helemaal legaal) zijn de snelheidsvakken wel aan te passen maar het geschetse haal je daarmee niet weg. Als de partner een middenmotor zonder deze eigenschappen heeft kan deze zich met wat goede wil wel aanpassen aan de Amslod.

Amslod
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2021 11:22

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Amslod »

Beste GvWPtn,

Vervelend om te lezen dat uw ervaring anders is dan gehoopt. Helaas kunnen wij u op basis van uw naam niet vinden in ons klantsysteem. Om u verder te kunnen helpen ontvangen wij graag uw NAW-gegevens via [email protected].

Met vriendelijke groet, Kayla van Amslod

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

De werking van de verschillende ondersteunings nivo's staat op de website van de fiets en wijkt af van die van Gazelle. Dat had U vooraf dus kunnen zien en dat had U bij de proefrit dus uit kunnen proberen

Ik heb de werking van de ondersteuningsniveaus, zeker over het wegvallen van de ondersteuning of het tegenwerken, niet kunnen vinden op de website. Ook niet in de brochure of handleiding. Als iemand mij kan vertellen waar het staat, graag.

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

En het is niet zo dat boven de snelheid de fiets gaat tegenwerken. Dat lijkt zo omdat de ondersteuning dan wegvalt en U vervolgens alles zelf moet doen.

Deze uitleg over het tegenwerken werd gegeven door een monteur die namens Amslod naar mijn fiets kwam kijken.

Nevyn
Berichten: 1305
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Nevyn »

GvWPtn schreef:
13 jun 2022 18:31
En het is niet zo dat boven de snelheid de fiets gaat tegenwerken. Dat lijkt zo omdat de ondersteuning dan wegvalt en U vervolgens alles zelf moet doen.

Deze uitleg over het tegenwerken werd gegeven door een monteur die namens Amslod naar mijn fiets kwam kijken.
Dat gebeurt bij mijn Giant ook, kom ik boven de 25, moet ik jezelf doen.
Er onder treedt ondersteuning weer in

Seinhuis
Berichten: 2385
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

Ik denk niet dat u de aankoop kunt ontbinden omdat u precies 20km/u wilt fietsen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Dirkie »

GvWPtn schreef:
13 jun 2022 18:26
De werking van de verschillende ondersteunings nivo's staat op de website van de fiets en wijkt af van die van Gazelle. Dat had U vooraf dus kunnen zien en dat had U bij de proefrit dus uit kunnen proberen

Ik heb de werking van de ondersteuningsniveaus, zeker over het wegvallen van de ondersteuning of het tegenwerken, niet kunnen vinden op de website. Ook niet in de brochure of handleiding. Als iemand mij kan vertellen waar het staat, graag.
Op de pagina https://amslod.nl/service/veelgestelde-vragen/ staat onder het kopje 'Hoe snel gaat mijn elektrische fiets' het volgende
Onze Amslod fietsen zijn begrensd tot de wettelijk maximale snelheid van 25 km/h. Boven deze snelheid neemt de ondersteuning af. De e-bike ondersteunt in iedere ondersteuningsstand tot een specifieke maximale snelheid. Zo biedt ondersteuningstand 1 ondersteuning tot een maximale snelheid van 12 km/h, ondersteuningsstand 2 tot 14 km/h, ondersteuningsstand 3 tot 18 km/h, ondersteuningsstand 4 tot 21 km/h en ondersteuningsstand 5 biedt ondersteuning tot een maximale snelheid van 25 km/h

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Boven deze snelheid neemt de ondersteuning af.

Zoals gezegd is mij bij aflevering dit genoemd, volgens mij niet bij verkoop. Daarnaast, er staat niet: boven deze snelheid STOPT de ondersteuning. Nee, deze neemt af.

Blijft dat de verkoper tijdens het gesprek bij mij thuis (dat wil Amslod graag want dan heeft de verkoper meer tijd en aandacht voor de klant), op de hoogte van mijn wens samen met iemand te fietsen, mij dit duidelijk had moeten maken. Hij wist wat voor fiets ik had en had het verschil tussen de fietsen moeten benoemen. En zoals hierboven blijkt is het niet een algemeen kenmerk van een (Bafang) voorwielmotor, maar een door Amslod gewenst kenmerk. Nu ik daar moeite mee heb en een andere aansturing vraag zou dit niet kunnen. Terwijl het volgens de fabrikant wel kan.

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Ik denk niet dat u de aankoop kunt ontbinden omdat u precies 20km/u wilt fietsen.

De genoemde 20 km per uur is een voorbeeld. Ik wil graag traploos ondersteund kunnen fietsen. Maar blijkbaar heb ik om dat te kunnen de verkeerde fiets gekocht.

PGros
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door PGros »

Bedankt in ieder geval voor het melden hier. Wij willen ook een elektrische fiets aanschaffen maar het wordt geen Amslod als deze een vaste snelheid hebben. Rare manier van ondersteuning. Je moet toch ook langzaam kunnen fietsen.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Moneyman »

GvWPtn schreef:
14 jun 2022 08:25
Ik denk niet dat u de aankoop kunt ontbinden omdat u precies 20km/u wilt fietsen.
De genoemde 20 km per uur is een voorbeeld. Ik wil graag traploos ondersteund kunnen fietsen. Maar blijkbaar heb ik om dat te kunnen de verkeerde fiets gekocht.
Ik vind het uitermate bijzonder dat een fiets blijkbaar slechts op een paar voorgeprogrammeerde snelheden bruikbaar is. Ik ben geneigd te zeggen dat dat een zo bijzonder product eigenschap is, dat een voorafgaande expliciete melding daaromtrent verwacht mag worden.

Dat je er tijdens de proefrit niet achter komt snap ik wel, dit valt vooral op als je naast iemand anders gaat fietsen en ineens merkt dat je diens snelheid niet kunt kopiëren.

Amslod
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2021 11:22

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Amslod »

Beste Gert,

Vervelend om te horen dat uw ervaring anders is dan gehoopt. Van mijn collega van de service desk heb ik vernomen dat er meerdere keren contact is geweest. Tijdens de proefrit heeft u kunnen testen hoe de e-bikes bevallen, de verschillen tussen de e-bikes kunnen ervaren en welke bij uw wensen en behoefte past. Uiteraard kan het zijn dat de e-bike na intensiever gebruik niet helemaal aan uw verwachtingen voldoet. Vanzelfsprekend is dit iets heel persoonlijks, iedereen heeft tenslotte een andere voorkeur. We kiezen voor onze e-bikes altijd de beste onderdelen.

Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te helpen. Onze adviseur heeft daarom contact met u opgenomen op samen tot een passende oplossing te komen. We kunnen uw e-bike ruilen naar een andere e-bike die meer bij uw wensen past. Mocht u hier gebruik van willen maken dan kunt u contact opnemen met onze e-bike adviseur. Zodat u spoedig weer met plezier kunt fietsen!

Met vriendelijke groet,
Mirjam van Amslod

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Beste Mirjam,

Ik heb een proefrit gemaakt. Enkel op een fiets met voorwielmotor, omdat ik die heb gehad en opnieuw wilde. Maar de fiets met voorwielmotor die ik had, die ik de verkoper heb laten zien en daarover heb verteld, stopt niet met ondersteunen bij het bereiken van een bepaalde snelheid. De verkoper, die goed op de hoogte is van elektrische fietsen, zou dit verschil moeten weten. Hij had mij daarop moeten wijzen. Wellicht vanwege mijn voorkeur voor een voorwielmotor is dit niet gebeurd. Omdat ik het kenmerk niet kende heb ik daar tijdens de proefrit, die ik alleen heb gemaakt, niet op gelet en dit niet opgemerkt.

Het aanbod van de adviseur heb ik gehad. Maar de afschrijving voor 400 kilometer is wel heel erg hoog. Het eerste aanbod was bijbetalen van € 1.100,-. Het tweede aanbod is bijbetalen van € 900,-. Op mijn vraag naar een goedkopere uitvoering van een middenmotor fiets (geen 10 ondersteuningsniveaus bijvoorbeeld) krijg ik geen reactie. Blijkbaar is er maar één uitvoering, enkel de duurste.

Een ander aanbod zou kunnen zijn mij de software voor het aanpassen van de aansturing beschikbaar te stellen. Dan pas ik het zelf aan. Ik begrijp van de monteur maar ook van de verkoper dat ik niet de enige ben die het betreffende kenmerk als lastig ervaart. Maar dat de meeste mensen er mee kunnen leven. Ik denk wel dat deze mensen de volgende keer geen Amslod meer zullen kopen. Of Amslod moet het kenmerk aan (laten) passen. Van Bafang begrijp ik dat het kan. Dus waarom niet gewoon de mensen die het kenmerk lastig vinden aanbieden de aansturing aan te passen? Dat levert volgens mij tevreden klanten op.

Nevyn
Berichten: 1305
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Nevyn »

PGros schreef:
14 jun 2022 08:52
Bedankt in ieder geval voor het melden hier. Wij willen ook een elektrische fiets aanschaffen maar het wordt geen Amslod als deze een vaste snelheid hebben. Rare manier van ondersteuning. Je moet toch ook langzaam kunnen fietsen.
Koop gewoon bij de fietsen maker op de hoek

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
14 jun 2022 08:52
Bedankt in ieder geval voor het melden hier. Wij willen ook een elektrische fiets aanschaffen maar het wordt geen Amslod als deze een vaste snelheid hebben. Rare manier van ondersteuning. Je moet toch ook langzaam kunnen fietsen.
@PGros,
Neem in overweging om geen voorwielaandrijving te nemen, stuurt en rijdt onrustiger t.o.v. andere aandrijfvormen.
Twee jaar geleden nog verschillende fietsen met midden motor uitgeprobeerd, maar toch weer (voor de derde keer) voor achterwielaandrijving en een derailleur gekozen. Vraagt Iets meer onderhoud, maar fietst voor mij(n rijstijl) nog altijd het allerlekkerste.
Ga niet over één nacht ijs en neem zeker geen genoegen met een klein rondje op een aangelegd proefcircuit of een rondje rond de kerk.
Stella en Amslod zou ik sowieso mijden, maar dat is heel persoonlijk.
Ga wel bij een fietsenzaak in uw omgeving.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Dirkie »

scontra schreef:
14 jun 2022 13:03
PGros schreef:
14 jun 2022 08:52
Bedankt in ieder geval voor het melden hier. Wij willen ook een elektrische fiets aanschaffen maar het wordt geen Amslod als deze een vaste snelheid hebben. Rare manier van ondersteuning. Je moet toch ook langzaam kunnen fietsen.
@PGros,
Neem in overweging om geen voorwielaandrijving te nemen, stuurt en rijdt onrustiger t.o.v. andere aandrijfvormen.
Twee jaar geleden nog verschillende fietsen met midden motor uitgeprobeerd, maar toch weer (voor de derde keer) voor achterwielaandrijving en een derailleur gekozen. Vraagt Iets meer onderhoud, maar fietst voor mij(n rijstijl) nog altijd het allerlekkerste.
Ga niet over één nacht ijs en neem zeker geen genoegen met een klein rondje op een aangelegd proefcircuit of een rondje rond de kerk.
Stella en Amslod zou ik sowieso mijden, maar dat is heel persoonlijk.
Ga wel bij een fietsenzaak in uw omgeving.
Ik heb veel ervaring met een voorwiel motor (mijn eigen ebike) en ook met middenmotor (huurfietsen tijdens vakanties). Persoonlijk vind ik beide even prettig werken. Het verschil in motor ondersteuning is niet erg groot. Het verschil wordt gemaakt door de sensor, die de ondersteuning regelt. Bij een voorwiel motor is dit een rotatie sensor (dus bij trappen werkt die en bij niet trappen niet) die directer werkt, Bij een middenmotor is het meestal een trap/kracht sensor (hoe meer kracht bij het trappen gezet wordt, hoe groter de ondersteuning) die wat indirecter/onopvallender werkt. Meestal wordt dan ook gezegd dat een middenmotor natuurlijker werkt. Verschil in sturen heb ik nog nooit gemerkt. En een voorwielmotor kan inderdaad iets onrustiger overkomen, maar dat hoeft niet.
Maar probeer het gewoon zelf uit bij een lokale fietsenwinkel. Bij een goede winkel kun je op beide versies een proefrit maken om het verschil zelf te voelen.

Plaats reactie