Zorgverzekering oorapparaten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lizzy104
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2023 10:44

Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Lizzy104 »

De CZ zorgverzekeraar Basis vergoeding oorapparaten. Ik moest nieuwe oorapparaten en koos voor de oplaadbare, wel zo handig. De apparaten worden vergoed vanuit de basis verzekering, maar zijn onbruikbaar,,,tenzij,,,,, je de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost. Dan je eigen risico, die ben je ook kwijt,,, 350 euro. Het is toch vreemd dat ze een product "verkopen" van 2x 1283 euro bruto waar men niets aan heeft??? Hoe kan dit? En waarom!!

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door Lizzy104

Re: Zorgverzekering oorapparaten

door witte angora » 01 sep 2023 11:58

Lizzy104 schreef:
01 sep 2023 11:35
De CZ zorgverzekeraar Basis vergoeding oorapparaten. Ik moest nieuwe oorapparaten en koos voor de oplaadbare, wel zo handig. De apparaten worden vergoed vanuit de basis verzekering, maar zijn onbruikbaar,,,tenzij,,,,, je de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost. Dan je eigen risico, die ben je ook kwijt,,, 350 euro. Het is toch vreemd dat ze een product "verkopen" van 2x 1283 euro bruto waar men niets aan heeft??? Hoe kan dit? En waarom!!
Vreemd dat je die oplader er apart bij moest kopen. Die van mij zat er bij in, heb Phonax. Overigens heb ik de oplaadbare toestellen maar gauw weer ingeruild voor toestellen met batterijen. Om de doodsimpele reden dat oplaadbare toestellen altijd 'aan' staan. En dus iedere dag opgeladen moeten worden, ook als je ze niet gebruikt. Bij mij waren ze dus altijd leeg als ik ze nodig had. Apparaten met een batterij kun je uitzetten door het batterijcompartiment iets open te doen. Slaat ook nergens op, vroeger had je daar een simpele knop voor. Maar dat is tegenwoordig kennelijk te moeilijk om te ontwerpen.

Wat de opladers betreft, vroeger had je opladers waar je oplaadbare batterijen in oplaadde. Ik had twee of drie setjes batterijen, dus altijd wel een setje dat opgeladen was. Tegenwoordig moet je dus het toestel opladen. Waarom zou je het ook makkelijk maken voor de klant, nietwaar?
Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, keuzes hebben gevolgen. Zo te zien heb je je niet verdiept in de financiële gevolgen van deze keus. Nu moet je een oplader kopen, anders batterijen. Beiden worden niet vergoed. Ik zie het probleem niet. En je eigen risico staat er volledig los van.

Speedy123
Berichten: 1296
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lizzy104 schreef:
01 sep 2023 11:35
De CZ zorgverzekeraar Basis vergoeding oorapparaten. Ik moest nieuwe oorapparaten en koos voor de oplaadbare, wel zo handig. De apparaten worden vergoed vanuit de basis verzekering, maar zijn onbruikbaar,,,tenzij,,,,, je de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost. Dan je eigen risico, die ben je ook kwijt,,, 350 euro. Het is toch vreemd dat ze een product "verkopen" van 2x 1283 euro bruto waar men niets aan heeft??? Hoe kan dit? En waarom!!
Bijzonder verhaal. Mijn moeder moet ook een gehoorapparaat. Medische indicatie van de KNO arts. Ik ben met haar naar de gehoor winkel geweest. Uiteindelijk keuze uit zeven productlijnen waarvan de kosten variëren van een paar honderd euro tot vierduizend euro.

Gekozen voor een relatief goedkope oplossing, acht honderd euro voor een paar waarvan driekwart vergoed wordt door de zorgverzekeraar uit de basis verzekering. De rest is voor eigen rekening.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door witte angora »

Lizzy104 schreef:
01 sep 2023 11:35
De CZ zorgverzekeraar Basis vergoeding oorapparaten. Ik moest nieuwe oorapparaten en koos voor de oplaadbare, wel zo handig. De apparaten worden vergoed vanuit de basis verzekering, maar zijn onbruikbaar,,,tenzij,,,,, je de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost. Dan je eigen risico, die ben je ook kwijt,,, 350 euro. Het is toch vreemd dat ze een product "verkopen" van 2x 1283 euro bruto waar men niets aan heeft??? Hoe kan dit? En waarom!!
Vreemd dat je die oplader er apart bij moest kopen. Die van mij zat er bij in, heb Phonax. Overigens heb ik de oplaadbare toestellen maar gauw weer ingeruild voor toestellen met batterijen. Om de doodsimpele reden dat oplaadbare toestellen altijd 'aan' staan. En dus iedere dag opgeladen moeten worden, ook als je ze niet gebruikt. Bij mij waren ze dus altijd leeg als ik ze nodig had. Apparaten met een batterij kun je uitzetten door het batterijcompartiment iets open te doen. Slaat ook nergens op, vroeger had je daar een simpele knop voor. Maar dat is tegenwoordig kennelijk te moeilijk om te ontwerpen.

Wat de opladers betreft, vroeger had je opladers waar je oplaadbare batterijen in oplaadde. Ik had twee of drie setjes batterijen, dus altijd wel een setje dat opgeladen was. Tegenwoordig moet je dus het toestel opladen. Waarom zou je het ook makkelijk maken voor de klant, nietwaar?

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

De zorgverzekering vergoedt driekwart per apparaat. De rest is voor eigen rekening, dus ook extra apparatuur in uw geval. Afhankelijk van uw leverancier vergoedt die het overige deel. En afhankelijk van de verzekeraar komt de basisvergoeding ten koste van uw eigen bijdrage - of niet.

Mijn geval - nu twee jaar geleden - twee gehoorapparaten categorie 4/5 dus voor de basisverzekering (worden een keer per vijf jaar vergoed). Kosten 1200 euro samen, op batterij. Vergoeding 3/4 door FBTO. En dat is een van de drie basisverzekeraars die de gehoorapparaten in bruikleen geven! Daarom betaalde ik geen eigen bijdrage. En Specsavers betaalde het resterende 1/4 bedrag. Dat doen ze nu trouwens nog voor EEN gehoorapparaat, niet voor twee.

Ik heb dus gratis twee goed werkende gehoorapparaten ontvangen. En van tevoren bedacht dat 'oplaadbaar' voor mij niet handig was.

rwolters
Berichten: 1603
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door rwolters »

Wees blij dat het duurste deel tenminste nog uit de basisverzekering wordt betaald. Je zou maar slechte ogen hebben, dan mag je alles zelf ophoesten (tenzij je een dure aanvullende verzekering hebt, maar die dekt ook maar een paar honderd euro).

HandigeHarrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lizzy104 schreef:
01 sep 2023 11:35
De CZ zorgverzekeraar Basis vergoeding oorapparaten. Ik moest nieuwe oorapparaten en koos voor de oplaadbare, wel zo handig. De apparaten worden vergoed vanuit de basis verzekering, maar zijn onbruikbaar,,,tenzij,,,,, je de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost. Dan je eigen risico, die ben je ook kwijt,,, 350 euro. Het is toch vreemd dat ze een product "verkopen" van 2x 1283 euro bruto waar men niets aan heeft??? Hoe kan dit? En waarom!!
Als u pas door de factuur er achter kwam dat de oplader niet inbegrepen was dan heeft u mss reden voor een klacht. Als u wel tijdig bent ingelicht dan heeft u ondanks de kosten hiervoor gekozen (en 5 jaar batterijen kopen - tot u weer een nieuw toestel vergoed kan krijgen - is ook niet gratis).

BL2
Berichten: 4862
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door BL2 »

rwolters schreef:
01 sep 2023 12:22
Je zou maar slechte ogen hebben, dan mag je alles zelf ophoesten
Inderdaad, een forse vorm van rechtsongelijkheid.
Allebei alledaagse aandoeningen van deze categorie welke ongeveer even vaak voorkomen...

Ron5300
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Gehoorapparaten verkopers maken al een tijdje in advertenties bekend dat oplaadbare gehoorapparaten zonder bijbehorende lader verkocht worden dus wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
De basisverzekering vergoed standaard gehoorapparaten maar de extra's komen of uit de aanvullende verzekering of komen voor eigen rekening.
Wat dat betreft dient de verkoper als die zeg maar slimme gehoorapparaten adviseert wel mede te delen dat bijvoorbeeld een lader niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed en apart aangeschaft dient te worden.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door 16again »

Lizzy104 schreef:
01 sep 2023 11:35
....de oplader erbij koopt die bijna 400 euro kost.
Iets zegt me dat hier goud geld mee wordt verdiend.

Lady1234
Berichten: 27207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar sommige mensen kopen hun batterijtjes ook in zo’n hoorwinkel en die kosten daar ook goud.

Maar ik vind de lader ook erg duur.

Maar u kunt de lader opvoeren bij uw medische kosten voor de inkomstenbelasting.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn lader was vorig jaar 179 euro. Vind ik nog een hoop geld, veel te veel eigenlijk. Een beetje lader moet je voor 30 of 40 euro wel kunnen kopen, dan heb je nog een dure.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. Zelfs als er draadloos geladen kan worden, zou je voor enkele tientjes al klaar moeten zijn (zoals dat ook bij telefoons kan).

ZeerPrivé
Berichten: 5528
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

rwolters schreef:
01 sep 2023 12:22
Wees blij dat het duurste deel tenminste nog uit de basisverzekering wordt betaald. Je zou maar slechte ogen hebben, dan mag je alles zelf ophoesten (tenzij je een dure aanvullende verzekering hebt, maar die dekt ook maar een paar honderd euro).
En brillen zijn ook al jaren geen aftrekpost meer voor de IB.

Thijs124
Berichten: 777
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De audicien gaf me 2,5 jaar geleden al de lader gratis. Totaal ca 400 euro op de Sharkey hoorapparaten bijbetaald. Alleen voor mij? Dat zal toch niet.
Nu de oplaadbare batterijen in beide apparaten gratis laten vervangen.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Ik zie minder dan 20% (aangeboren staar), maar mijn brillen worden al sinds mensenheugenis niet vergoed vanuit de basisverzekering. Gewoon zelf dokken. Is een kostenkwestie, neem ik aan (het halve land draagt een bril), maar wat bevreemdend is het wel als je kijkt wat anderen wél vergoed krijgen. Zal bij hoortoestellen ook zo zijn.

Thijs124
Berichten: 777
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Brillen vallen alleen onder duurdere aanvullende verzekering .
Hoorapparaten vallen onder de basisverzekering. Een keer per 5 jaar. Maar wordt alleen betaald voor een hoorapparaat dat alleen de noodzakelijke functies heeft.
Een hoorapparaat met meer mogelijkheden dan strikt noodzakelijk wordt niet vergoed. Ook niet gedeeltelijk.
Het is wel voor de belasting aftrekbaar.

Thijs124
Berichten: 777
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Trouwens een staaroperatie wordt ook door het de basisverzekering betaald.
Maar multifocale lenzen moet extra betaald worden. Bij mij was het 2 x 900 euro.
Veel geld maar daarna geen bril meer nodig met uitzondering van een leesbril.

Lady1234
Berichten: 27207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bij multifocale kunstlenzen heb je juist helemaal geen bril meer nodig.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering oorapparaten

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
01 sep 2023 21:13
Brillen vallen alleen onder duurdere aanvullende verzekering .
Hoorapparaten vallen onder de basisverzekering. Een keer per 5 jaar. Maar wordt alleen betaald voor een hoorapparaat dat alleen de noodzakelijke functies heeft.
Een hoorapparaat met meer mogelijkheden dan strikt noodzakelijk wordt niet vergoed. Ook niet gedeeltelijk.
Het is wel voor de belasting aftrekbaar.
Ligt er aan. Soms kan een audiologisch centrum een verklaring afgeven dat duurdere hoorapparaten noodzakelijk zijn. De aftrekbaarheid van de belasting zal je erg tegen vallen. Je hebt sowieso al het eigen risico, dat moet je eerst opsouperen. Maar de eigen bijdrage is ook niet zomaar aftrekbaar. Voor mij viel er niks af te trekken, enkel de reiskosten.

Plaats reactie