Zeer grote boom/coniferen buren

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Onze buren hebben een zeer grote boom in de tuin en ook zeer grote coniferen. De boon hangt heel ver over onze tuin heen en ook een van de coniferen hangt voornamelijk boven onze tuin. Wij hebben recht van overpad door hun tuin en ook die doorgang wordt deels belemmerd door coniferen die veel te breed zijn geworden.
Al vaker heb ik hem erover aangesproken maar hij doet er dus niets aan. Ik weet dat ik het recht heb om overhangende takken weg te halen maar we praten over een boom die hoger is als het huis, wij kunnen dat onmogelijk zelf doen, idem dito voor de conifeer. We kunnen er gewoon niet bij.
De buren hebben hun tuin erg verwaarloosd, de bomen en coniferen nooit gesnoeid. Ook al zouden de buren het willen, ook zij kunnen die takken niet wegsnoeien. Daarvoor is het allemaal veel te hoog.
Er zal dus een tuinman of zo moeten komen maar wij hebben geen zin om voor de kosten op te draaien, het is zijn boom en het zijn zijn coniferen.
Ik vraag me dus af of ik kan eisen dat de buren voor de kosten opdraaien voor het weghalen van die overhangende takken.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

leeuwin58 schreef:
24 apr 2023 14:47
Er zal dus een tuinman of zo moeten komen maar wij hebben geen zin om voor de kosten op te draaien, het is zijn boom en het zijn zijn coniferen.
Ik vraag me dus af of ik kan eisen dat de buren voor de kosten opdraaien voor het weghalen van die overhangende takken.
Dat kan. Je zult je buren dan moeten dagvaarden. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Maar beter is wellicht om eens te kijken naar opties rondom buurtbemiddeling/ mediation, als een goed (maar stevig) gesprek niet lukt.

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Die coniferen die m.b.t. het overpad in de weg staan kunnen waarschijnlijk wel zelf versmald worden ? Geen gezicht, maar dan kunnen de buren de rest laten doen met een hoogwerker.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heeft u ook last van blaadjes van die bomen in uw tegeltuin?

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook eens kijken of er via het buurtwerk of iets dergelijks aan een vrijwilliger is te komen die het voor je wil doen.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

J. Deltoer schreef:
24 apr 2023 18:15
Heeft u ook last van blaadjes van die bomen in uw tegeltuin?
Ik heb een groene tuin, geen tegeltuin. De boom van de buren is zeker 25 meter hoog en zeer breed. Een meerstammige boom. Geen idee wat voor boom het is maar op dit moment vallen er een soort van peulen en werkelijk mijn hele grasveld ligt er mee bedekt en je loopt het ook het huis in.
De conifeer heeft de buurman aan zijn kant helemaal kaal gemaakt, die is ook zeker 15 meter hoog, staat tegen de schutting en de hele bos takken die er nog aanzitten hangen boven onze tuin. We kunnen er met geen mogelijkheid bij om dat weg te halen.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
24 apr 2023 15:03
leeuwin58 schreef:
24 apr 2023 14:47
Er zal dus een tuinman of zo moeten komen maar wij hebben geen zin om voor de kosten op te draaien, het is zijn boom en het zijn zijn coniferen.
Ik vraag me dus af of ik kan eisen dat de buren voor de kosten opdraaien voor het weghalen van die overhangende takken.
Dat kan. Je zult je buren dan moeten dagvaarden. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Maar beter is wellicht om eens te kijken naar opties rondom buurtbemiddeling/ mediation, als een goed (maar stevig) gesprek niet lukt.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Een gesprek zal hij zeker afwijzen. Wij hebben al heel wat meegemaakt met deze mensen omdat ze in het verleden ook het recht van overpad weigerden, maar het is onze enige manier om achterom te komen. Vroeger was het een brandgang maar de vorige buren hebben die brandgang van de gemeente gekocht en bij hun tuin getrokken. Dat kon maar ze moesten ons dus wel recht van overpad geven. Toen deze mensen het kochten was het al vrij snel hommeles. Via de rechtsbijstandverzekering hebben we toen duidelijk gemaakt dat er een rechtszaak zou komen als hij ons dat recht van overpad zou weigeren. De gevolgen waren een jarenlange treiterij door geluidsoverlast.
Nu zijn ze ouder (70 plussers) en de ruzies zijn voorbij. Maar het zijn vreemde mensen. Hun tuin staat werkelijk vol met oud ijzer en andere troep, Die boom stond er al toen zij er kwamen wonen. De vorige buren snoeide de boom ieder jaar zodat ie klein bleef. Maar deze mensen doen niets aan coniferen en tuin. Al 30 jaar groeit alles door. de conifeer is ook een boom.
Ik overweeg inderdaad de rechtsbijstandverzekering in te schakelen. De buurman heeft gezegd dat wij die conifeer wel mogen snoeien maar dat kunnen we gewoon niet. Daar moet een bedrijf voor komen en ik heb dus geen zin om voor de kosten op te draaien.
Het is behoorlijk ingewikkeld in ieder geval.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

HandigeHarrie schreef:
24 apr 2023 16:45
Die coniferen die m.b.t. het overpad in de weg staan kunnen waarschijnlijk wel zelf versmald worden ? Geen gezicht, maar dan kunnen de buren de rest laten doen met een hoogwerker.
Dat doet ie dus niet. En zelf versmallen mogen we van hem maar het probleem is dat die takken zo dik zijn geworden en die coniferen zo breed dat we het niet smal genoeg meer krijgen.
Als we over de boom beginnen zegt ie dat de boom voor zijn privacy is zodat de achterburen niet in zijn tuin kunnen kijken. Maar de achterburen hebben een klein laag huis met een plat dak, daar hoef je geen boom van 25 meter hoog voor te hebben voor je privacy.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan maar naar Mr Frank Visser of Mr Reid?

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het zo lees ga je hier zelf niet meer uit komen. Jullie kunnen het niet bijhouden, maar zij waarschijnlijk ook niet, op die leeftijd. En met dat soort hoogtes moet er sowieso professionele hulp bij komen om er nog wat van te maken. Een conifeer van 25 meter hoog, ik weet exact wat je bedoelt. Heb dat wel eens gezien, ik meen op een kazerne in Schaarsbergen, of in die buurt. Dat hoort gewoon niet in een tuin.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

moederslink schreef:
24 apr 2023 22:37
Dan maar naar Mr Frank Visser of Mr Reid?
Wij zijn niet de types die een probleem met de buren voor heel Nederland op tv uit gaan vechten.
Ik ga wel informeren bij de rechtsbijstandverzekering.

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zeer grote boom/coniferen buren

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, daar is de rechtsbijstand voor.
En anders eens de wijkagent of buurtbemiddeling uitnodigen.

Plaats reactie