Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
wenm
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 11:22

Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door wenm »

GUV breekt met Dela voor Achterhoekse uitvaarten na ‘jarenlange problemen’: ‘Verzekerden welkom, het bedrijf niet meer’
Uitvaartverzorger GUV doet per direct geen zaken meer met Dela, de grootste uitvaartverzekeraar van het land. Volgens de Achterhoekse onderneming ‘is het verschil van werk- en denkwijze te groot’.
,,Mensen die bij Dela verzekerd zijn, zijn nog wel welkom. Maar alleen als ze met een andere uitvaartondernemer dan Dela in zee gaan”, zegt directeur Bert van Asselt van GUV.
Wat er precies is voorgevallen tussen Dela en GUV kan van Asselt niet vertellen. ,,Dan moeten we inbreuk maken op de privacy van nabestaanden”, zegt hij. ,,Maar we hebben deze beslissing vanwege jarenlange problemen genomen. Daar is vaker met Dela over gesproken, maar heeft helaas niet tot verbetering geleid.”
Hij benadrukt dat de beslissing niet door alleen de GUV-directie, maar door het complete bedrijf genomen is.
Duurder uit
Een eigen uitvaartondernemer kiezen als Dela-verzekerde kan. Dan keert de verzekeraar een geldbedrag uit. Voor 2023 is de hoogte van de minimale vergoeding 3628 euro. Maar, zo waarschuwt Dela, dat is doorgaans niet genoeg om de hele uitvaart te betalen.
Volgens Dela moet 85 procent van de nabestaanden die voor een andere ondernemer kiezen, bijbetalen. Daarbij ging het om flinke bedragen van meer dan 1000 of zelfs 2000 euro.
Uitwijken naar Slangenburg
Maar volgens Van Asselt is het de enige manier. ,,Wil iemand door Dela de uitvaart laten uitvoeren, dan valt GUV als locatie helaas af en moeten ze uitwijken naar andere plekken. Zoals het uitvaartcentrum in Slangenburg.”
Dela laat weten GUV uitgenodigd te hebben voor een gesprek om de samenwerking te verbeteren. Daar is de Achterhoekse uitvaartondernemer volgens Dela tot nog toe niet op ingegaan. ,,We zullen hem opnieuw benaderen”, aldus de woordvoerder van Dela.
,,Ondertussen gaan onze uitvaartverzorgers samen met mensen die hun uitvaart door ons willen laten verzorgen, op zoek naar alternatieven, zodat zij hoe dan ook op een waardige wijze afscheid kunnen nemen van hun overleden dierbare.”
GUV is de grootste uitvaartorganisatie in de regio en heeft meerdere locaties in de Achterhoek, waaronder Aalten, Etten en Lichtenvoorde. Jaarlijks verzorgt GUV zo’n zevenhonderd uitvaarten.

Bron:https://www.gelderlander.nl/aalten/guv- ... &auth_rd=1

Dit bericht stond vandaag in de Gelderlander "Achterhoek"
Ben er erg van geschrokken, > 40 jaar een overlijdensverzekering afgesloten bij Dela, en nu dit.
Als ik gebruik wil maken van een andere uitvaartondernemer dan ben ik veel duurder uit, omdat Dela dan een gedeelte (€ 3000) van de kosten vergoed.
Overstappen naar een andere overlijdensverzekering zitten vooral voor oudere mensen een te hoog kosten plaatje.
Heb contact gehad met Dela en gevraagd om het een en ander uit te leggen aan hun klanten en wat eventueel te doen.
Nu moeten we als we bij Dela willen blijven extra kosten maken omdat we moeten uitwijken naar een ander uitvaartcentrum Slangenburg ongeveer 25 km.
MAG DIT ZOMAAR?

Nijogeth
Berichten: 10045
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom zou dat niet mogen? Je kunt nog steeds daar terecht. Een uitvaart daar gaat al voor onder de 2000 euro, dus er is veel ruimte om nog wat extra dingen te doen.

Wat ik overigens weet is dat veel uitvaartondernemers zich erg tegengewerkt voelen door de verzekeraars, als ze willen meedenken aan speciale wensen van de familie.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fikse winst voor Dela als veel klanten toch van GUV gebruik zullen blijven maken. Hoeven ze veel minder uit te keren.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door 16again »

wenm schreef:
24 feb 2023 16:21
Wat er precies is voorgevallen tussen Dela en GUV kan van Asselt niet vertellen. ,,Dan moeten we inbreuk maken op de privacy van nabestaanden”, zegt hij. ,
Dat laatste lijkt me onzin. Vertellen wat er mis gaat is iets anders dan vertellen bij wie het mis is gegaan.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
24 feb 2023 18:13
wenm schreef:
24 feb 2023 16:21
Wat er precies is voorgevallen tussen Dela en GUV kan van Asselt niet vertellen. ,,Dan moeten we inbreuk maken op de privacy van nabestaanden”, zegt hij. ,
Dat laatste lijkt me onzin. Vertellen wat er mis gaat is iets anders dan vertellen bij wie het mis is gegaan.
Onzin of niet, de uitvaartverzorger hoeft helemaal geen tekst en uitleg te geven over deze gang van zaken.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Erthanax »

Slangenburg is een prachtige locatie. Ik ben er een paar keer geweest voor een uitvaart. Verder vind ik 25 min reistijd niet zo bijzonder

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
24 feb 2023 18:29
16again schreef:
24 feb 2023 18:13
wenm schreef:
24 feb 2023 16:21
Wat er precies is voorgevallen tussen Dela en GUV kan van Asselt niet vertellen. ,,Dan moeten we inbreuk maken op de privacy van nabestaanden”, zegt hij. ,
Dat laatste lijkt me onzin. Vertellen wat er mis gaat is iets anders dan vertellen bij wie het mis is gegaan.
Onzin of niet, de uitvaartverzorger hoeft helemaal geen tekst en uitleg te geven over deze gang van zaken.
Klopt. En dat maakt het verschuilen achter privacy dan ook overbodig.

rwolters
Berichten: 1587
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
24 feb 2023 17:12
Waarom zou dat niet mogen? Je kunt nog steeds daar terecht. Een uitvaart daar gaat al voor onder de 2000 euro, dus er is veel ruimte om nog wat extra dingen te doen.

Wat ik overigens weet is dat veel uitvaartondernemers zich erg tegengewerkt voelen door de verzekeraars, als ze willen meedenken aan speciale wensen van de familie.
Dat komt omdat veel mensen een natura verzekering afsluiten waarbij de verzekeraar allea regelt (via lokale uitvaartondernemers. Als je meer vrijheid wilt hebben moet je gewoon een verzekering nemen die geld uitkeert. Dan kunnen familie en uitvaartondernemer doen wat ze willen.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en bij die natura verzekeringen, schrijven ze ook nog meteen vork voor extra kosten. Maar we blijven ons tegen de klippen op verzekeren.

wenm
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 11:22

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door wenm »

Dank voor de reacties, we zijn meer dan 40 jaar verzekerd Dela heeft het toendertijd overgenomen van RVS verzekering
Maar wie is hier nu de dupe Dela is een grote onderneming die zal er weinig van merken, de verzekerde des te meer.
En een uitvaart voor €2000 zoals eerder genoemd lijkt me niet reëel.
Wel heb ik Dela om een reactie gevraagd, wacht dit eerst af, en beslis dan wat we gaan doe.

AnnekeS1
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:08
Contacteer:

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door AnnekeS1 »

Ik dacht ook een uitvaartondernemer te moeten zoeken en ben verzekerd bij Dela. Dela regelt alles dus. Je hoeft naast Dela geen uitvaartondernemer te hebben. Juist niet.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het mag wel. Alleen krijgt u dan wel een stuk minder uitbetaald.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit ook bij Dela. Prima georganiseerd, prima maandbedrag, maar je weet: in principe wordt je uitvaart vanuit een Dela-locatie verzorgd, tenzij er een afspraak is met een andere locatie. Dat beperkt de mogelijkheden inderdaad enigszins. Het voordeel is dat er geen extra kosten bij komen.

Wil je een 'vrije' keuze hebben, dan zal je voor een geldbedrag verzekerd moeten zijn. Maar er is geen enkele garantie, gezien de stijgende prijzen, dat dat geldbedrag toereikend zal zijn. Mijn ouders dachten ook dat ze bij Monuta goed verzekerd waren. De begrafenis van mijn vader, en dat was echt kaler dan kaal, leverde alsnog een nota van zo'n 4000 euro op. Dus ja....

Iedereen is verzekerd van de dood, maar de uitvaart verzekeren is nog wel een dingetje.

wenm
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 11:22

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door wenm »

AnnekeS1 schreef:
26 feb 2023 20:39
Ik dacht ook een uitvaartondernemer te moeten zoeken en ben verzekerd bij Dela. Dela regelt alles dus. Je hoeft naast Dela geen uitvaartondernemer te hebben. Juist niet.
Klopt Anneke, maar in dit geval juist WEL als we in onze woonplaats de uitvaart willen regelen, omdat GUV geen zaken meer met Dela doet.
En als we dan kiezen voor een ander uitvaartondernemer zullen we een aanzienlijk bedrag moeten bij betalen, omdat Dela maar een gedeelte aan de andere uitvaartondernemer uitkeert.
Laatst gewijzigd door wenm op 27 feb 2023 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door PGros »

Maar als Dela alles regelt komt die toch wel zelf met een andere uitvaartondernemer? Als Dela dat niet doet dan klopt de verzekering niet want die is juist genomen om zelf niets uit te zoeken en te regelen.

wenm
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2021 11:22

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door wenm »

PGros schreef:
27 feb 2023 17:12
Maar als Dela alles regelt komt die toch wel zelf met een andere uitvaartondernemer? Als Dela dat niet doet dan klopt de verzekering niet want die is juist genomen om zelf niets uit te zoeken en te regelen.
Daarom heb ik ook een nadere uitleg aan Dela gevraagd, dus eerst die reactie afwachten.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzorger doet geen zaken meer met Dela

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als Dela in uw gemeente geen uitvaart meer regelt, moet u dus wellicht zelf een deel betalen.

Maar als u Dela de uitvaart laat verzorgen in een gemeente wel voorzieningen hebben, kost u dat verder niets.

Plaats reactie