Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Crystas
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2017 10:10

Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Crystas »

Beste forumleden,

Ik wil graag mijn ervaring delen en een klacht indienen over het Tijdelijk Noodfonds Energie. Gisteren heb ik geprobeerd een aanvraag te doen bij het fonds, maar stuitte op een probleem met het invullen van het formulier met betrekking tot de stookkosten.

Mijn stookkosten worden via de huur afgehandeld door de beheerder, Hef Wonen, en de afrekening wordt verzorgd door Techem Energy Service. Maandelijks betalen wij ongeveer 78 euro voor deze stookkosten, die via de huur worden afgeschreven. Helaas wordt op het aanvraagformulier van het Tijdelijk Noodfonds Energie geen optie geboden om deze kosten mee te rekenen, ondanks dat het wel energiekosten betreft die elke maand bij de huur worden opgeteld.

Na contact op te hebben genomen met het Tijdelijk Noodfonds Energie, kreeg ik te horen dat de kosten voor het warmtenet niet worden meegerekend omdat ze via de huur worden afgeschreven. Dit heeft als gevolg dat wij geen gebruik kunnen maken van het Tijdelijk Noodfonds Energie, ondanks dat er jaarlijks een afrekening wordt verstrekt waarop duidelijk staat vermeld: "Afrekening energiekosten".

Ik vermoed dat wij niet de enige huurders zijn die hiermee te maken hebben en die hierdoor buiten de boot vallen. Het is frustrerend dat ondanks het bestaan van duidelijke afrekeningen, we niet in aanmerking komen voor het fonds. Ik wil deze kwestie onder de aandacht brengen en hoor graag of anderen soortgelijke ervaringen hebben.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Dit zijn de nieuwe voorwaarden voor komend jaar:

-Het bruto-inkomen is maximaal 200 procent van sociaal minimum, inclusief 8 procent vakantiegeld
-Toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag worden niet meegerekend tot het inkomen
-Je hebt een zelfstandig energiecontract voor gas, stadswarmte en/of elektriciteit.”

Zoals ik het begrijp voldoet u dus niet aan de laatste voorwaarde.

Crystas
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2017 10:10

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Crystas »

Echter, ik wil graag mijn zorg uiten over de voorwaarde met betrekking tot het hebben van een zelfstandig energiecontract. Als huurders waarvan de stookkosten via de huur lopen, lijken we nu uitgesloten te zijn van het Tijdelijk Noodfonds Energie, terwijl anderen met een zelfstandig contract wel in aanmerking komen.

Dit roept bij mij de vraag op of deze voorwaarde niet als oneerlijk kan worden beschouwd. Als huurders hebben we niet altijd de mogelijkheid om zelfstandig een energiecontract te kiezen; dit wordt vaak beheerd door de verhuurder of de beheerder. Het lijkt mij niet rechtvaardig dat deze omstandigheid ons uitsluit van het fonds, terwijl anderen wel in aanmerking komen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ik dit lees: “In 2023 werd bijna 44 miljoen euro uitgekeerd aan circa 50.000 huishoudens. Dat komt neer op een gemiddelde uitkering van 87,40 euro uit het Noodfonds”, dan zou ik persoonlijk er niet teveel energie in steken om mijn gelijk proberen te halen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat dan ook nog verdeeld over zes maanden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

De eis is 130% van het sociaal minimum en dan moeten de energiekosten minimaal 8% zijn van dit inkomen.
Ga je daar met die €78 überhaupt aan komen vraag ik me af.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Bij iedere vorm van toeslagen zijn er wel soms hele merkwaardige regels en voorwaarden waardoor
sommige mensen een toeslag niet krijgen en mensen die het eigenlijk niet zouden moeten krijgen
juist wel in aanmerking komen. Hier een voorbeeld uit mijn omgeving
Hier waar ik woon is een echtpaar dat een jaartje of 5 geleden de hoofdprijs heeft gewonnen in
een loterij en beide hun baan hebben opgezegd en tot hun AOW en pensioen daarvan gaan leven,
en zijn blijven wonen in hun sociale huurwoning. Echter doordat hun beide dus geen bruto inkomen
meer hebben kregen zij de afgelopen 2 jaar dus gewoon 2 maal E 1300,- energie toeslag en ging hun huur
omlaag van E 800,- naar E 575,- per maand, gewoon omdat hun voldeden aan de voorwaarden daarvoor.
En dus ook aan deze nieuwe regeling voldoen hun dus ook aan de voorwaarden en hebben hier dus
ook "recht" op. En dan wordt er overal gewoon beweerd dat alle toeslag voorwaarden eerlijk zijn.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Lowieze schreef:
24 jan 2024 12:17
Als ik dit lees: “In 2023 werd bijna 44 miljoen euro uitgekeerd aan circa 50.000 huishoudens. Dat komt neer op een gemiddelde uitkering van 87,40 euro uit het Noodfonds”, dan zou ik persoonlijk er niet teveel energie in steken om mijn gelijk proberen te halen.
44 miljoen delen door 50.000 is op mijn rekenmachine 880 en geen 87.4

Crystas
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2017 10:10

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Crystas »

Ik wil graag een verduidelijking geven over onze situatie. Vanwege medische redenen bevinden we ons in een bijstandsituatie, waarbij we extra energiekosten hebben door het gebruik van medische hulpmiddelen. We hebben een contract met de energieleverancier waarvoor we maandelijks 180 euro betalen, en dat kunnen we netjes invullen op het aanvraagformulier.

Het struikelblok ontstaat echter door de stookkosten, die via de huur lopen en neerkomen op 78 euro per maand. Als we deze kosten optellen bij de overige energiekosten, komen we uit op een totaalbedrag van 258 euro per maand. Dit is voor ons een aanzienlijk bedrag, vooral gezien onze bijzondere medische omstandigheden en de financiële beperkingen van de bijstand.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dan wordt er overal gewoon beweerd dat alle toeslag voorwaarden eerlijk zijn.
Waar is dat?

Als je een grens trekt, benadeel je altijd wel iemand omdat er altijd iemand net buiten die grens valt.
Trek je geen grens, dan benadeel je in feite iedereen omdat er dan mensen zullen zijn die onbedoeld of ongewenst ook recht hebben op een toeslag.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 24 jan 2024 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Crystas schreef:
24 jan 2024 12:36
Ik wil graag een verduidelijking geven over onze situatie. Vanwege medische redenen bevinden we ons in een bijstandsituatie, waarbij we extra energiekosten hebben door het gebruik van medische hulpmiddelen. We hebben een contract met de energieleverancier waarvoor we maandelijks 180 euro betalen, en dat kunnen we netjes invullen op het aanvraagformulier.

Het struikelblok ontstaat echter door de stookkosten, die via de huur lopen en neerkomen op 78 euro per maand. Als we deze kosten optellen bij de overige energiekosten, komen we uit op een totaalbedrag van 258 euro per maand. Dit is voor ons een aanzienlijk bedrag, vooral gezien onze bijzondere medische omstandigheden en de financiële beperkingen van de bijstand.
Heb je al een aanvraag bij je gemeente ingediend voor energietoeslag?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lowieze »

peter17111962 schreef:
24 jan 2024 12:36
Lowieze schreef:
24 jan 2024 12:17
Als ik dit lees: “In 2023 werd bijna 44 miljoen euro uitgekeerd aan circa 50.000 huishoudens. Dat komt neer op een gemiddelde uitkering van 87,40 euro uit het Noodfonds”, dan zou ik persoonlijk er niet teveel energie in steken om mijn gelijk proberen te halen.
44 miljoen delen door 50.000 is op mijn rekenmachine 880 en geen 87.4
Inderdaad, klopt niet wat deze site vermeldt. Sorry.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

peter17111962 schreef:
24 jan 2024 12:32
Bij iedere vorm van toeslagen zijn er wel soms hele merkwaardige regels en voorwaarden waardoor
sommige mensen een toeslag niet krijgen en mensen die het eigenlijk niet zouden moeten krijgen
juist wel in aanmerking komen. Hier een voorbeeld uit mijn omgeving
Hier waar ik woon is een echtpaar dat een jaartje of 5 geleden de hoofdprijs heeft gewonnen in
een loterij en beide hun baan hebben opgezegd en tot hun AOW en pensioen daarvan gaan leven,
en zijn blijven wonen in hun sociale huurwoning. Echter doordat hun beide dus geen bruto inkomen
meer hebben kregen zij de afgelopen 2 jaar dus gewoon 2 maal E 1300,- energie toeslag en ging hun huur
omlaag van E 800,- naar E 575,- per maand, gewoon omdat hun voldeden aan de voorwaarden daarvoor.
En dus ook aan deze nieuwe regeling voldoen hun dus ook aan de voorwaarden en hebben hier dus
ook "recht" op. En dan wordt er overal gewoon beweerd dat alle toeslag voorwaarden eerlijk zijn.
Ja, dat is echt een veelvoorkomende kwestie. 😁

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door jochemd »

Crystas schreef: Echter, ik wil graag mijn zorg uiten over de voorwaarde met betrekking tot het hebben van een zelfstandig energiecontract. Als huurders waarvan de stookkosten via de huur lopen, lijken we nu uitgesloten te zijn van het Tijdelijk Noodfonds Energie, terwijl anderen met een zelfstandig contract wel in aanmerking komen.

Dit roept bij mij de vraag op of deze voorwaarde niet als oneerlijk kan worden beschouwd.
Het tijdelijk noodfonds energie is opgericht door een aantal energieleveranciers. Het lijkt mij niet onlogisch dat energieleveranciers iets proberen te doen voor hun eigen klanten. Misschien zouden verhuurders met een eigen steunfonds moeten komen om hun eigen klanten te helpen.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

MIjn ervaring is dat Energieleveranciers geen enkele moeite doen om hun klanten te helpen.
Want je helpt dan je verdienmodel om zeep.
Eneco is daar helaas een goed voorbeeld van

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het verdienmodel van energieleveranciers is natuurlijk niet om meer mensen met betaalmoelijkheden te willen hebben.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Thijs124 schreef:
25 jan 2024 11:09
Het verdienmodel van energieleveranciers is natuurlijk niet om meer mensen met betaalmoelijkheden te willen hebben.
Nou nee hoor.
Klanten zonder toestemming hun contract beeindigen en dan na herstel gewoon de opzegboete doorberekenen.
Voorschot vanwege ontbreken deel metergegevens(stedin) automatisch aanpassen en het riedeltje gewoon blijven herhalen dat de gegevens kloppen.
Dat daardoor de aanvraag bij het Noodfonds wordt afgewezen omdat het voorschot te laag is.
Iets met een failsafe en hufterproof systeem.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb in de laatste 11 jaar 10 verschillende energieleveranciers gehad.
Nooit problemen.
Als ik zulke problemen zou hebben dan zou ik onmiddellijk contact opnemen met de
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door rwolters »

Morgan le Fay schreef:
25 jan 2024 11:01
MIjn ervaring is dat Energieleveranciers geen enkele moeite doen om hun klanten te helpen.
Want je helpt dan je verdienmodel om zeep.
Eneco is daar helaas een goed voorbeeld van
TS is geen klant van een energiemaatschappij.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door jonis »

Morgan le Fay schreef:
25 jan 2024 11:01
MIjn ervaring is dat Energieleveranciers geen enkele moeite doen om hun klanten te helpen.
Want je helpt dan je verdienmodel om zeep.
Eneco is daar helaas een goed voorbeeld van
Nou ja, geen enkele moeite....
Energieleveranciers Budget Energie, Eneco, ENGIE, Essent, Greenchoice, Innova, Pure Energie, Vattenfall en Vrij op Naam, en de Rijksoverheid hebben voor komend jaar steun toegezegd aan het fonds met een totale bijdrage van € 60 miljoen

Plaats reactie