tax free shoppen Schiphol

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
thom1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2023 11:40

tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door thom1968 »

twee weken geleden heb ik noodgedwongen een nieuwe Apple macbook air gekocht op Schiphol, bij Capi-Lux Netherlands lounge 2. Zakelijk had ik deze computer nodig omdat mijn voorgaande mac een schermbreuk had op moment van vertrek. Ik had een uur de tijd om dit te realiseren en ga akkoord met de aanschaf prijs: euro 1869. Bij Apple en accredited sellers is dit overigens voor dezelfde computer: 1868,85. Het verschil van 0,15 neem ik op de koop toe.
Naderhand realiseer ik me bij de registratie van de aankoop van de computer (voor verzekering ed bij Apple) dat er geen BTW bedrag staat vermeld op de bon. Het zou ca euro 327,00 BTW moeten zijn.
Conclusie: als ik deze computer op Schiphol Plaza had gekocht bij dezelfde winkel: dan had ik recht op de BTW teruggave. En eenmaal door de douane heb ik geen recht meer op de BTW teruggaaf a euro 327,00. Dat betekend dus dat Capi-Lux Netherlands als taxfree shopper NIET de producten goedkoper aanbied dan Apple en accredited sellers en het BTW bedrag simpel gezegd in eigen zak steekt! Want natuurlijk koopt dit bedrijf de electronica in inclusief BTW en daardoor is er een mega verdienmodel voor dit soort winkels. Als consument zou dit niet uitmaken: je betaalt nagenoeg dezelfde prijs, echter voor zakelijke ondernemers: let erop dat er geen BTW voordeel zit op electronica en dat dit ten gunste van de winkelier komt! is toch veel geld en voel me achteraf behoorlijk bedonderd.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Veel produkten zonder belasting zoals bijvoorbeeld ook accijns zijn op schiphol net zo duur en soms zelfs duurder dan in gewone winkels met prijzen inclusief belasting. Allemaal dikke winst voor de ondernemer daar, maar geen oplichting. Het is immers belastingvrij maar geen (forse) winstvrij. Zelf koop ik er ook nooit.

kuklos
Berichten: 9798
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door kuklos »

1) De douane zit meestal bij inkomende vluchten, niet bij de beveiliging als je vertrekt.
2) Alles is duurder als je eenmaal door de beveiliging heen bent. Alles.
3) Ik moest laatst vliegen en kocht wat te drinken en eten; er stond gewoon BTW vermeld op de factur.
4) Tros radar is in principe een consumentenforum, Higher Level is voor ondernemers.
thom1968 schreef:
10 mar 2023 11:53
.............. en dat dit ten gunste van de winkelier komt!
5) Heb jij dan hun BTW aangifte gezien? Ik vermoed zo van niet, dus of zij geen BTW afdragen weet je niet.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De winkelier moet gewoon btw afdragen over zijn omzet.

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door SWNL »

De McDonald's op Schiphol Lounge (passagiers only) verkoopt de Big Mac voor €8,95 en op Schiphol Noord (voor iedereen) voor €5,95.

Niemand wordt gedwongen om de Big Mac of Apple op Schiphol in de passagiers lounge te kopen - dit doe je namelijk helemaal zelf, maar je staat als passagier wel voor een voldongen feit dat je em op een plek koopt waar geen tot weinig concurrentie is en de koper niet ter plekke kan vergelijken, laat staan kopen. En als je dan iets koopt met een voor jouw belangrijke voorwaarde, is het handig om vooronderzoek te doen. Een luchthaven - waar ook ter wereld- is bijna altijd duurder dan de aanbiedingen in de stad (muv accijnsproducten) en tax-free voordeel bestaat al sinds 1992 niet echt meer op Schiphol.

Heb je Capi al gevraagd of je een bon met btw mag, of je m mag teruggegeven en opnieuw op plaza mag kopen of een andere oplossing?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door kweenie »

thom1968 schreef:
10 mar 2023 11:53
Dat betekend dus dat Capi-Lux Netherlands als taxfree shopper NIET de producten goedkoper aanbied dan Apple en accredited sellers en het BTW bedrag simpel gezegd in eigen zak steekt! Want natuurlijk koopt dit bedrijf de electronica in inclusief BTW en daardoor is er een mega verdienmodel voor dit soort winkels.
En vooral ook een verdienmodel voor Schiphol. Want die weten ook dat de winkelruimte op Schiphol goud waard is: miljoenen passagiers die een tijd moeten wachten en weinig anders kunnen doen dan bij de winkels kijken. Waarbij de winkeliers flink grote marges kunnen hanteren, zonder dat ze duurder zijn dan normale winkels waar je wel heffingen niet betalen.

Maar dit is iets wat volgens mij ook al jaren bekend is.

rwolters
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door rwolters »

Als zakelijke klant moet je altijd checken of de btw op de bon staat en bij voorkeur vooraf vragen om een btw bon. Dat is ook als je gewoon hier in een winkel iets koopt. Dit heeft niets met Schiphol te maken.

Kokka1
Berichten: 405
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door Kokka1 »

kweenie schreef:
13 mar 2023 07:31
thom1968 schreef:
10 mar 2023 11:53
Dat betekend dus dat Capi-Lux Netherlands als taxfree shopper NIET de producten goedkoper aanbied dan Apple en accredited sellers en het BTW bedrag simpel gezegd in eigen zak steekt! Want natuurlijk koopt dit bedrijf de electronica in inclusief BTW en daardoor is er een mega verdienmodel voor dit soort winkels.
En vooral ook een verdienmodel voor Schiphol. Want die weten ook dat de winkelruimte op Schiphol goud waard is: miljoenen passagiers die een tijd moeten wachten en weinig anders kunnen doen dan bij de winkels kijken. Waarbij de winkeliers flink grote marges kunnen hanteren, zonder dat ze duurder zijn dan normale winkels waar je wel heffingen niet betalen.

Maar dit is iets wat volgens mij ook al jaren bekend is.
alles is heel duur op schiphol, maar of die winkeliers daar zoveel marge op pakken zou ik niet durven zeggen. ze hebben natuurlijk een overhead waar je U tegen zegt. de huur van die winkeltjes zal ook wel Bizar zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door kweenie »

Kokka1 schreef:
14 mar 2023 01:51
alles is heel duur op schiphol, maar of die winkeliers daar zoveel marge op pakken zou ik niet durven zeggen. ze hebben natuurlijk een overhead waar je U tegen zegt. de huur van die winkeltjes zal ook wel Bizar zijn.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Schiphol kan forse huren vragen juist doordat de winkeliers een vergelijkbare marge hebben als gewone winkels. Maar dat ze veel minder aan heffingen hoeven af te dragen. Die winst op de lagere heffingen verdwijnt voor een groot deel in de hogere huur voor Schiphol. En niet zozeer in een veel hogere winst voor de winkelier.

witte angora
Berichten: 30883
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
13 mar 2023 08:11
Als zakelijke klant moet je altijd checken of de btw op de bon staat en bij voorkeur vooraf vragen om een btw bon. Dat is ook als je gewoon hier in een winkel iets koopt. Dit heeft niets met Schiphol te maken.
Klopt. Als ik iets voor de winkel moet halen (is meestal een kleinigheidje) check ik altijd even of de BTW apart vermeldt staat. En dan ben ik dus een consument die zo goed als nooit iets zakelijks doet. En als ik iets niet begrijp vraag ik het. Geen idee waarom een zakenman dit niet doet.

Maar dan nog, TS: je had dat ding dringend nodig. Als je had geweten dat dit de prijs ex BTW was, had je hem dan laten liggen?

Kokka1
Berichten: 405
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door Kokka1 »

als je in een tax-free winkel koop, zou je dan verwachten dat er tax op de bon staat?
overigens wordt er op schilhol naar je boardingpas gevraagd, op vluchten binnen de shengen zone mag je niet Tax-free kopen en staat er dus ook gewoon BTW op de bon.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: tax free shoppen Schiphol

Ongelezen bericht door kweenie »

Kokka1 schreef:
15 mar 2023 02:09
als je in een tax-free winkel koop, zou je dan verwachten dat er tax op de bon staat?
overigens wordt er op schilhol naar je boardingpas gevraagd, op vluchten binnen de shengen zone mag je niet Tax-free kopen en staat er dus ook gewoon BTW op de bon.
Tegenwoordig is de prijs die je betaalt gelijk voor duty free en voor niet-duty free. Als je binnen de eu reist en in een duty free winkel koopt, dan betaal je daar dus wel belastingen over en zou dat ook op de bon moeten staan. Maar als je buiten de eu reist, dan betaal je het zelfde, maar betaal je geen belastingen. En staat er dus ook geen belastingen op je bon.

Plaats reactie