Problemen met huurder

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
manila
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2023 20:06

Problemen met huurder

Ongelezen bericht door manila »

Beste allen ,
Ik hoor vaak over slechte huurbazen , slechte onderhoud stand door verhuurder , huisje melkers enz... , er zijn zoveel hulp instantie voor huurders , maar als eenmaal verhuurder met de huurder problemen heeft , is niemand jou te helpen , voor hulp moet je betalen omdat je verhuurt en zogenaamd maak je geld , en ook wordt je belast met extra administratie werk , en zoveel stress en gedoe en er wordt Nix over gesproken . Er zijn mensen dat een of twee huizen verhuren en zich netjes aan de huurcontract en regels houden en ook nog huis in heel goede staat opleveren , maar na jaar blijkt alles voor Nix geweest en de huurder bekommert zich niet aan je woning . Nieuwe badkamer beschimmeld door nattigheid , niemand maakt het droog na het douchen , keuken vol olie spatten . Tuin verwaarloosd , enz.
En dan nog moeten we onze mond dicht houden omdat ze zijn zo mondig dat zeggen : niet in de buurt komen zelfs niet voor inspectie , anders bel ik de politie .
en nog erger betalen ze de service kosten niet omdat ze beweren dat ze al inc, contract hebben . Bij uitleg dat het niet zo is en staat niet in u contract , schakelt ze de gratis advocaat dat haar bijstaat en vervolgens die ook stuurt mij brief en mij beschuldigd van dat ik extra kosten onterecht op haar reken , ze heeft een al.inc. contract . Zonder zich te verdiepen in situatie of contract te lezen , gewoon mail op mail mij te belasten met allerlei beschuldigingen, dat allemaal onterecht zijn . Ik vraag me af hoe kan een advocaat ook zo meegaan en een cliënt bijstaan wat niet klopt . Gewoonweg omdat overal wordt de huisbaas slecht beschilderd en de huurder als koning met veel wensen presenteert wordt of misschien ook op deze manier paar uur werk declareren . Deze advocaat ook nog van mijn belasting geld wordt betaald .
Ik vind de situatie teleurstellend , aandacht voor mensen dat ze zoveel moeite doen en hard hebben gewerkt om een huis kopen voor verhuur en worden op deze manier gestraft .

Bezorgdeburger
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30
Beste antwoord
Gekozen door manila

Re: Problemen met huurder

door Bezorgdeburger » 02 nov 2023 17:17

Wat een opmerking als 'domme grietje' al niet te weeg kan brengen. 🥵

@manila aannemende dat je je huurcontract en de algemene voorwaarden hebt op laten stellen met hulp van een Nederlandse jurist lijkt mij dat je zeker over de servicekosten een terecht punt hebt. Je kan bij de huurcommissie als verhuurder voor ik dacht € 300,-- een onderzoek laten doen. Als je het wint krijg je de kosten terug. Als je het verliest ben je dat geld kwijt plus €25,-- dat de huurder moet betalen. Plus misschien juridische kosten maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Lady1234
Berichten: 27200
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u voor huisbaas wilt spelen, hebt u de lusten, maar ook de lasten.

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Cro »

Als je in je recht staat en je hebt je zaken daadwerkelijk goed voor elkaar gewoon naar de rechter gaan.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Even het verhaal lezend - we zijn hier in Nederland, en hier is Nederlands recht van toepassing.

Dat je de eigenaar van de woning bent is prachtig, maar je hebt inderdaad niet het recht de woning te betreden zonder toestemming van de huurder. Tenzij het om noodzakelijk onderhoud gaat dat echt niet kan wachten. De huurder heeft m.i. inderdaad het recht de politie te bellen als het op huisvredebreuk neerkomt. Hij/zij mag je uit de woning (laten) verwijderen als je er zonder toestemming en zonder goede reden bent. De keuken controleren op oliespetters is absoluut geen goede reden.

Dat de tuin verwaarloosd is is jammer voor jou, maar zo gaat dat met zoveel huurwoningen. Daar kun je niks aan veranderen. Keuken vol oliespatten? Dat gebeurt door het gebruik. Kun je niks van zeggen, kun je niks aan doen. Over dat contract en de servicekosten laat ik me niet uit. Ik heb het contract niet gezien, weet dus niet wat er in staat. Je kunt contact opnemen met de huurcommissie om een en ander te laten beoordelen. Vreemd ook dat de huurder niet voor die weg heeft gekozen, dat is de meer voor de hand liggende weg.

Als ik jou was zou ik een andere manier zoeken om mijn geld te laten renderen. Je verwachtingen stemmen niet overeen met de realiteit. Dit levert alleen maar frustratie op.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U had een rechtsbijstandverzekering kunnen nemen. Echter, een rechtsbijstandverzekering kan niet afgesloten worden nadat er problemen zijn ontstaan.

Neem contact op met uw verhuurmakelaar indien u met een makelaar samen werkt. En anders met een advocaat.

Methusalah
Berichten: 1192
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik lees niet eens een concreet probleem maar meer een hoop geklaag over huurders in het algemeen.

Dan moet je maar op een andere manier je geld verdienen. Ik heb nog nooit een particuliere verhuurder gezien die niet de hoofdprijs vraagt dus ik heb geen greintje medelijden.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij drogen onze badkamer ook niet af na het douchen, die moet tegen vocht kunnen. Als er schimmel op de muren staat dan is er onvoldoende ventilatie. Daar heeft de huurder vooral last van en mss bent u er verantwoordelijk voor als er mechanische ventilatie moet zijn en die ontbreekt.
Het is vast makkelijk na te gaan wat er in het huurcontract moet staan om na afloop van het jaar een voorschot gas/water/licht te kunnen verrekenen met het werkelijke verbruik (ik ga ervan uit dat u dat bedoelt met servicekosten, eventueel met provinciale heffingen). Als er niks in het contract staat over afrekenen van de werkelijke kosten dan is het wellicht inclusief het vaste bedrag voor deze "servicekosten" (zoals de advocaat ook aangeeft). Kijk eens op rechtspraak.nl of vraag het na bij de woonbond.
Ook voor huurverhogingen is trouwens nodig dat in het huurcontract staat op basis waarvan een huurverhoging mag worden doorgevoerd. Als er niks in staat dan mag u ook geen huurverhoging doorvoeren.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Jablan »

manila schreef:
31 okt 2023 20:51
Beste allen ,
Ik hoor vaak over slechte huurbazen , slechte onderhoud stand door verhuurder , huisje melkers enz... , er zijn zoveel hulp instantie voor huurders , maar als eenmaal verhuurder met de huurder problemen heeft , is niemand jou te helpen , voor hulp moet je betalen omdat je verhuurt en zogenaamd maak je geld , en ook wordt je belast met extra administratie werk , en zoveel stress en gedoe en er wordt Nix over gesproken . Er zijn mensen dat een of twee huizen verhuren en zich netjes aan de huurcontract en regels houden en ook nog huis in heel goede staat opleveren , maar na jaar blijkt alles voor Nix geweest en de huurder bekommert zich niet aan je woning . Nieuwe badkamer beschimmeld door nattigheid , niemand maakt het droog na het douchen , keuken vol olie spatten . Tuin verwaarloosd , enz.
En dan nog moeten we onze mond dicht houden omdat ze zijn zo mondig dat zeggen : niet in de buurt komen zelfs niet voor inspectie , anders bel ik de politie .
en nog erger betalen ze de service kosten niet omdat ze beweren dat ze al inc, contract hebben . Bij uitleg dat het niet zo is en staat niet in u contract , schakelt ze de gratis advocaat dat haar bijstaat en vervolgens die ook stuurt mij brief en mij beschuldigd van dat ik extra kosten onterecht op haar reken , ze heeft een al.inc. contract . Zonder zich te verdiepen in situatie of contract te lezen , gewoon mail op mail mij te belasten met allerlei beschuldigingen, dat allemaal onterecht zijn . Ik vraag me af hoe kan een advocaat ook zo meegaan en een cliënt bijstaan wat niet klopt . Gewoonweg omdat overal wordt de huisbaas slecht beschilderd en de huurder als koning met veel wensen presenteert wordt of misschien ook op deze manier paar uur werk declareren . Deze advocaat ook nog van mijn belasting geld wordt betaald .
Ik vind de situatie teleurstellend , aandacht voor mensen dat ze zoveel moeite doen en hard hebben gewerkt om een huis kopen voor verhuur en worden op deze manier gestraft .
Hallo Manila,

Als ik je verhaal goed begrijp, dan ben je een particuliere verhuurder met één huis in de verhuur. Op één punt heb je groot gelijk: bij alle verplichtingen voor een verhuurder wordt altijd uitgegaan van grote commerciële bedrijven of van mensen, die minstens 50 woonruimtes verhuren, slechts zelden aan mensen zoals jij. Met alle aangekondigde extra heffingen en belastingverhogingen heb je twee keuzes: of je huurprijs maximaal verhogen of het huis weer verkopen. Een fatsoenlijk rendement is nauwelijks meer mogelijk en dan is het zonde van alle energie, tijd, geld, die je erin stopt.

Je hebt het niet getroffen met je huurders, want die zijn net iets te gehaaid. Kijk je huurcontract na op het punt van de servicekosten. Als je het daar niet goed in hebt opgenomen, dan zouden je huurders zomaar in hun recht kunnen staan.

Het is de taak van een advocaat om de tegenpartij zo zwart mogelijk af te schilderen of bewijzen in twijfel te trekken.

Het is aan jou om daarboven te staan. Verhuren is een zakelijke activiteit en daarbij moet je je emoties afsluiten. Nee, die alleenstaande mama van begin 20 met twee krijsende kleuters is niet zielig, die is alleen op het eigen voordeel uit.

Als je huurovereenkomst wel goed in elkaar zit, dan heb je nu te maken met wanbetaling en is het aan jou om in actie te komen. Dat betekent: niet aanbellen en vragen, maar direct zwaar geschut inzetten. Stap 1 is de aanmaning (schakel een incasso/deurwaarderskantoor in), de laatste stap is de huurovereenkomst bij de kantonrechter laten ontbinden.

Qua inrichting bij verhuur: altijd zo hufterproof en goedkoop mogelijk aanbieden. Geen dure keuken, maar een simpel aanrechtje. Geen dure badkamer. Wel overal goede ventilatie, want daar zijn Nederlanders slecht in. (Zie de andere reacties)
Ook nooit all-in-contracten aanbieden, maar altijd met verwarming, stroom, water, internet voor rekening van de huurder. Soms heb je geluk, meestal heb je na het vertrek van de vorige huurder wat dingen te herstellen of moet alles opnieuw geverfd/behangen worden.

Probeer je huidige probleem vanuit een andere hoek te bekijken. Dit is een leerpunt, ervaringen verzamelen. Kost je jammer genoeg een jaar rendement en misschien draai je zelfs verlies, maar boek het in je hoofd af onder 'leerpunt'.

Lady1234
Berichten: 27200
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Wat een onzin verhaal. Een huis is geen spaarrekening, daar heb je werk en kosten aan.
Dat geldt voor één huis, of voor vijftig..

En over welke mama van 20 hebt u het?

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Jablan »

Geen onzin, maar beter lezen, Lady.

Lady1234
Berichten: 27200
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Is dit uw eigen verzinsel?


Het is aan jou om daarboven te staan. Verhuren is een zakelijke activiteit en daarbij moet je je emoties afsluiten. Nee, die alleenstaande mama van begin 20 met twee krijsende kleuters is niet zielig, die is alleen op het eigen voordeel uit

En die huisbaas is alleen op zijn eigen voordeel uit.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beetje contextueel lezen helpt enorm, Lady. Het is mij in ieder geval volkomen duidelijk dat die jonge moeder met twee schreeuwers een metafoor is voor de rest van het betoog.

Lady1234
Berichten: 27200
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fijn dat het u duidelijk is. Maar ja, zelf verhuurder zijn, maakt natuurlijk dat je de huisbaas gelijk geeft. Maar misschien heeft Jablan inzage in het huurcontract.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
01 nov 2023 17:03
Maar ja, zelf verhuurder zijn, maakt natuurlijk dat je de huisbaas gelijk geeft.
Die is wel héél kinderachtig. Jammer.

Lady1234
Berichten: 27200
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tje, misschien heeft Jablan allemaal verborgen huurders met krijsende kinderen, dan heb ik meelij met hem, maar heeft overigens niets met servicekosten te maken.

Ik had zo’n zestig jaar geleden ook een huisbaas die dacht te kunnen komen inspecteren. Echt niet.

manila
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2023 20:06

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door manila »

Dank jullie voor reactie , mijn korte reactie op alles boven : Ik heb aangegeven dat in het contract staat huur plus voorschot op service kosten en ondanks dat advocaat ingeschakeld en die ook mail stuurt over al inc, zonder dat contract lezen en zich in situatie te verdiepen , onterecht en zonde van mijn tijd energie . En dat zou je lasten de lusten noemen ? Ik niet . Domme grietje spelen .
Verhuurder en huurder hebben verplichtingen en verantwoordelijkheden en moeten zich aan contract en wet houden . Met prijs verhogingen van energie wil ze niet en wil bij oude blijven en volop alles verbruiken en gewoon op al inc, huren roepen , terwijl dat bij aangaan van contract en later in contacten met haar nadrukkelijk is uitgelegd .
Ik heb hier wel te doen met eigenaren dat met goede bedoelingen al inc. contract hebben aangeboden , daar moet een verandering komen met misbruik van huurders en energie verhogingen , logisch toch , dat de eigenaar daar niet in de woning woont en verbruik van huurder is ? Wat zegt onze waarden en normen en onze moraal om eigenaar opzadelen met eigen verbruik ?
Er is wel voldoende ventilatie in de woning en ook ventilator in de badkamer , maar als iemand twee keer per dag gaat douchen en nog bezoeken dat doen, zou nix werken en ik heb in de zorg gewerkt en iedereen maakt wel de badkamer droog , de enige dat niet doet , zou gauw met Nederlandse weer wel schimmel krijgen .
De huurder is wel een jonge meid en met zoveel aanbod aan werk , zet ze vaak thuis .
Op eigen voordeel ? wie niet , maar hier wil de huurder veel en onterecht voordeel halen dan wat haar recht is en dan de verhuurder hoofdpijn bezorgen met problemen.
Wat inspectie betreft , verhuurder mag contractueel inspecteren en als dat opgenomen is in het contract en overeen gekomen , huurder is contractueel verplicht mee te werken en ja natuurlijk wordt hier een afspraak voor gemaakt , zomaar kun je niet betreden . Zelfs in Gemeente Rotterdam om verwaarlozing te voorkomen , gemeente toelaat of verplicht de eigenaren om 4 keer per jaar inspectie te plegen . Veel huurders maken misbruik van wat je schrijft dat een verhuurder mag niet betreden de woning , dat weet ik , maar binnen contract moet dat kunnen en ik adviseer alle verhuurders om dat te doen en dat op te nemen in het huurcontract . Landelijk vindt dat moet veranderen .
De klant mag de koning zijn , maar niet stellen van de zaak of winkel .

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij begrijp je er nog minder dan niks van, sorry hoor. Die controle gaat om het voorkomen van criminaliteit. Niet om oliespetters in de keuken of een slecht onderhouden tuin.

Alle informatie vind je hier: https://woningverhurenrotterdam.nl/inspecteren-2/

Wat het voorschot op servicekosten betreft: heb je expliciet aangegeven dat het om nutsvoorzieningen gaat? En geef je ook een jaarlijkse afrekening over het verbruik? Met name dat laatste is belangrijk. Een kamerhuurder huurt vaak ook inclusief gas en licht - maar krijgt daar ook geen afrekening van, bij mijn weten. Overigens wordt volgens mij een zelfstandige woning zelden inclusief kosten voor energie en dergelijke verhuurd. Meestal regelt de huurder dit zelf.

Nogmaals: ik denk dat het beter is dat je een andere manier zoekt om je geld te renderen.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog even dit: je spreekt hier een dame aan die de pensioenleeftijd al heel wat jaren geleden is gepasseerd. 'Domme grietje' vind ik ronduit ongepast.
manila schreef:
02 nov 2023 10:33
Dank jullie voor reactie , mijn korte reactie op alles boven : Ik heb aangegeven dat in het contract staat huur plus voorschot op service kosten en ondanks dat advocaat ingeschakeld en die ook mail stuurt over al inc, zonder dat contract lezen en zich in situatie te verdiepen , onterecht en zonde van mijn tijd energie . En dat zou je lasten de lusten noemen ? Ik niet . Domme grietje spelen .

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS miskent duidelijk dat het niet zo relevante is wat zij ervan vindt, maar dat er eigenlijk maar twee dingen écht relevant zijn:

- wat de wet dwingend voorschrijft;
- wat je daarnaast contractueel hebt vastgelegd.

Meer dan dat is het niet.

Als je verzuimd hebt goede huurcontracten af te sluiten en aanvullende afspraken (die niet in strijd mogen zijn met de wet!) te maken, dan is dat inderdaad het probleem van de verhuurder.

Andersom geredeneerd:

- als je all-in huurt, waarom zou je dan extra moeten betalen voor verbruik?
- als je een woning huurt, waarom zou de verhuurder meer toegang moeten hebben dan de wet geeft?

Als je niet wilt of kunt leven met de eisen en omstandigheden waar een verhuurder mee te maken heeft (en mind you: dat worden er met het jaar méér!), dan moet je stoppen met verhuren en een andere investering zoeken.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben even verder gaan zoeken. Hier heb je alle informatie van de gemeente Rotterdam op een rij, althans hoe het tot voor kort was:

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653242/1
Laatst gewijzigd door witte angora op 02 nov 2023 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie