Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Erthanax schreef:
08 mar 2023 22:50
Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 21:51
Als er op accounts netjes wordt afgerekend bij koop en netjes wordt opgestuurd bij verkoop, (...)
Je krijgt gewoon de indruk dat ze blind vertrouwen op het algoritme en ze niet verder kunnen of willen kijken. Want dan vis je de eerlijke kopers en verkopers er echt wel uit.
Dat kan wel zo zijn, maar heeft u hetzelfde artikel op verschillende accounts aangeboden? Dat mag namelijk niet volgens de algemene voorwaarden.
Nee, want dat mag namelijk niet volgens de algemene voorwaarden.

Als ze nou eens zouden waarschuwen vooraf zodat je kan anticiperen. Nu weet je niks, kan je niks en ben je niet meer welkom.

Lady1234
Berichten: 27226
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorwaarden niet gelezen?

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Lady1234 schreef:
08 mar 2023 22:57
Voorwaarden niet gelezen?
Ok, dan zou ik ze wel lezen als ik jou was. Je zou maar eens onbewust een regeltje overtreden. Je wordt niet gewaarschuwd.

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat dus niet om hetzelfde product op verschillende accounts. Maar u schrijft ook
Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit als "verdachte activiteiten" wordt gezien. Het kan immers ook gaan om een oplichter die een bona fide verkoper probeert te beduvelen.

Als ik twijfel aan een advertentie, de verkoper of diens reactie, dan houdt het voor mij gewoon op. Ik voel geen enkele behoefte om met verschillende accounts detectiveje te spelen.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 22:55
Als ze nou eens zouden waarschuwen vooraf zodat je kan anticiperen.
Dat hebben ze gedaan. Door het in hun algemene voorwaarden te verbieden.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Erthanax schreef:
08 mar 2023 23:19
Het gaat dus niet om hetzelfde product op verschillende accounts. Maar u schrijft ook
Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit als "verdachte activiteiten" wordt gezien. Het kan immers ook gaan om een oplichter die een bona fide verkoper probeert te beduvelen.
Ik gaf een argument om meerdere accounts te hebben. Dit was er een van. En dit is er ook nog een uit nood geboren omdat de echte oplichters vrij baan lijken te hebben. Pure zelfbeschermikng.

Overigens bent u nu aan het gissen, dat had niet gehoeven als marktplaats duidelijk was in de communicatie. Daar slaan ze de plank dus het meeste mis.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

kuklos schreef:
08 mar 2023 23:20
Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 22:55
Als ze nou eens zouden waarschuwen vooraf zodat je kan anticiperen.
Dat hebben ze gedaan. Door het in hun algemene voorwaarden te verbieden.
Door wat te verbieden?

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 23:36
kuklos schreef:
08 mar 2023 23:20
Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 22:55
Als ze nou eens zouden waarschuwen vooraf zodat je kan anticiperen.
Dat hebben ze gedaan. Door het in hun algemene voorwaarden te verbieden.
Door wat te verbieden?
Erthanax schreef:
08 mar 2023 18:28
In de algemene voorwaarden van Marktplaats staan een paar beperkingen:
Marktplaats schreef:Het is niet toegestaan om met gebruik van meer dan één account meerdere identieke Advertenties of meerdere Advertenties voor hetzelfde object of dezelfde dienst te plaatsen.
Kan het daarmee te maken hebben?

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

kuklos schreef:
08 mar 2023 23:39
Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 23:36
kuklos schreef:
08 mar 2023 23:20


Dat hebben ze gedaan. Door het in hun algemene voorwaarden te verbieden.
Door wat te verbieden?
Erthanax schreef:
08 mar 2023 18:28
In de algemene voorwaarden van Marktplaats staan een paar beperkingen:
Marktplaats schreef:Het is niet toegestaan om met gebruik van meer dan één account meerdere identieke Advertenties of meerdere Advertenties voor hetzelfde object of dezelfde dienst te plaatsen.
Kan het daarmee te maken hebben?
Waar heb ik aangegeven dat ik hetzelfde product verkoop over meerdere accounts?

ZeerPrivé
Berichten: 5570
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je spelletje om verkopers te testen door met meerdere accounts te werken, kan ook een reden zijn.

Marktplaats kan deze maatregelen ook treffen indien u op onredelijke wijze gebruik maakt van de Website, bijvoorbeeld indien uw gebruik andere Gebruikers hindert of de goede werking van de Website verstoort

Ik heb zelf ook op het punt gestaan zo'n kwibus te melden bij MP. Het irriteert mateloos zo'n spelletje.

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 23:33
Erthanax schreef:
08 mar 2023 23:19
Het gaat dus niet om hetzelfde product op verschillende accounts. Maar u schrijft ook
Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit als "verdachte activiteiten" wordt gezien. Het kan immers ook gaan om een oplichter die een bona fide verkoper probeert te beduvelen.
Ik gaf een argument om meerdere accounts te hebben. Dit was er een van. En dit is er ook nog een uit nood geboren omdat de echte oplichters vrij baan lijken te hebben. Pure zelfbeschermikng.

Overigens bent u nu aan het gissen, dat had niet gehoeven als marktplaats duidelijk was in de communicatie. Daar slaan ze de plank dus het meeste mis.
Marktplaats zou inderdaad duidelijker kunnen zijn. Dat kost echter niet alleen veel mankracht en dus geld, maar het zou oplichters ook nuttige informatie geven; dan weten ze immers precies welke truukjes opgemerkt worden.

Nogmaals, met verschillende accounts op dezelfde advertentie reageren is, wat mij betreft, een verdachte activiteit. Als ik de indruk zou hebben dat mij dat overkwam, zou ik daar beslist geen zaken mee doen en de verdachte reacties melden.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

ZeerPrivé schreef:
08 mar 2023 23:58
Je spelletje om verkopers te testen door met meerdere accounts te werken, kan ook een reden zijn.

Marktplaats kan deze maatregelen ook treffen indien u op onredelijke wijze gebruik maakt van de Website, bijvoorbeeld indien uw gebruik andere Gebruikers hindert of de goede werking van de Website verstoort
Klinkt een beetje als het kip en ei verhaal. Omdat er echte oplichters zijn, die zij dus blijkbaar niet geweerd krijgen, is het nodig jezelf te beschermen. Dit is een van de manieren. Een manier waarbij de verkoper het niet eens door hebt. En je zegt zelf "kan", daarmee stip je precies het probleem aan: ze zijn niet duidelijk (genoeg) en we gaan gissen. Met hun werkwijze gebruiken ze een atoombom voor een mug.

Er zijn zoveel variabelen dat je iets als verdacht zou kunnen zien, maar daar tegenover staan ook een hoop variabelen die in je voordeel zouden moeten spreken en je dus het voordeel van de twijfel zouden moeten geven:
- Een oplichter stuurt geen producten op
- Een oplichter gebruikt over het algemeen geen marktplaats betaalmethodes (gaat via Tikkies en andere methoden)
- Een oplichter heeft geen louter goede beoordelingen (mits het een gehackt account is)
- Een oplichter gaat niet met zijn account(s) vanaf zijn huisadres over zijn internet verbinding zonder VPN handelen op marktplaats
- Een oplichter heeft zijn persoonlijke gegevens niet gekoppeld met IDIN (nodig voor het marktplaats betaalverzoek)
- Een oplichter maakt geen gebruik van veilig handelen / gelijk oversteken

Dus zaken die mogelijk worden geïnterpreteerd als verdacht door een algoritme zouden (al dan niet na onderzoek) moeten worden weggestreept tegen bovenstaande.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je lijkt een beetje te veronderstellen dat Marktplaats een hele batterij mensen heeft zitten om al die variabelen te checken. Dat is natuurlijk niet het geval, omdat het grootste deel van de adverteerders dat doet zonder er een cent voor te betalen. De mate waarin je van een platform wat gratis diensten aanbiedt maatwerk mag verwachten, is niet heel groot. Daarom gebruiken ze natuurlijk de algoritmes, en het risico dat er dan af en toe iemand ten onrechte wordt geblokkeerd nemen ze op de koop toe. Bedenk ook dat de (consumenten)wetgeving In Nederland nogal wat eisen stelt aan verkopers en platformen (en dat wordt steeds erger). Ze kunnen het zich niet permitteren om te weinig te acteren op verdachte activiteiten.

Lady1234
Berichten: 27226
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Marktplaats heeft wel wat beters te doen dan uw regeltjes te volgen.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Moneyman schreef:
09 mar 2023 09:35
Je lijkt een beetje te veronderstellen dat Marktplaats een hele batterij mensen heeft zitten om al die variabelen te checken. Dat is natuurlijk niet het geval, omdat het grootste deel van de adverteerders dat doet zonder er een cent voor te betalen. De mate waarin je van een platform wat gratis diensten aanbiedt maatwerk mag verwachten, is niet heel groot. Daarom gebruiken ze natuurlijk de algoritmes, en het risico dat er dan af en toe iemand ten onrechte wordt geblokkeerd nemen ze op de koop toe. Bedenk ook dat de (consumenten)wetgeving In Nederland nogal wat eisen stelt aan verkopers en platformen (en dat wordt steeds erger). Ze kunnen het zich niet permitteren om te weinig te acteren op verdachte activiteiten.
Daarom kunnen ze dat het beste ook inbouwen in hun algoritmen, dat scheelt mankracht die ze waarschijnlijk niet hebben.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ssenseipowers schreef:
09 mar 2023 09:51
Daarom kunnen ze dat het beste ook inbouwen in hun algoritmen, dat scheelt mankracht die ze waarschijnlijk niet hebben.
Je gaat uit van veronderstellingen. Je kent het algoritme niet, je weet dus ook niet wat er wel en niet in zit en je weet evenmin waardoor het getriggerd is. En nee, dat wordt om voor de hand liggende redenen ook niet gecommuniceerd :D

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Moneyman schreef:
09 mar 2023 10:43
Ssenseipowers schreef:
09 mar 2023 09:51
Daarom kunnen ze dat het beste ook inbouwen in hun algoritmen, dat scheelt mankracht die ze waarschijnlijk niet hebben.
Je gaat uit van veronderstellingen. Je kent het algoritme niet, je weet dus ook niet wat er wel en niet in zit en je weet evenmin waardoor het getriggerd is. En nee, dat wordt om voor de hand liggende redenen ook niet gecommuniceerd :D
Daarentegen ken ik mijn situatie wel en spreken de eergenoemde variabelen in mijn voordeel. Desondanks ben ik geblokkeerd en krijg ik geen gelegenheid tot hoor en wederhoor noch wordt er een fatsoenlijke verklaring gegeven. Het is een kluitje in het riet en doei.

Ik begrijp niet waarom men de behoefte voelt om advocaat van de duivel te spelen. Marktplaats heeft zijn zaken gewoon feitelijk niet op orde:
  • Alleen bereikbaar via chat
    Echte oplichters hebben vrij spel
    Slechte communicatie
Dit komt van hun eigen website:
  • Hoe herken ik een oplichter?
    De vraagprijs van het product is (onrealistisch) laag.
    De verkoper biedt tegelijkertijd meerdere populaire producten aan.
    De verkoper communiceert het liefst buiten Marktplaats om, bijvoorbeeld via WhatsApp of e-mail.
    De verkoper heeft haast met de transactie en dwingt je daarmee tot een overhaaste beslissing.
    De verkoper wil gebruik maken van een tussenpersoon om de bezorging af te handelen (bijvoorbeeld een transportbedrijf, pakjesdienst of Escrow aanbieder).
Geen van allen gaat op voor mij.

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, het is een drama. Dan maar op zoek naar een alternatief.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ssenseipowers schreef:
09 mar 2023 11:06
Ik begrijp niet waarom men de behoefte voelt om advocaat van de duivel te spelen.
Omdat je in een kokervisie zit. Prima, maar verwacht niet alleen maar meelopers als je je verhaal op een forum deelt.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Moneyman schreef:
09 mar 2023 12:46
Ssenseipowers schreef:
09 mar 2023 11:06
Ik begrijp niet waarom men de behoefte voelt om advocaat van de duivel te spelen.
Omdat je in een kokervisie zit. Prima, maar verwacht niet alleen maar meelopers als je je verhaal op een forum deelt.
Ik wilde eigenlijk inzicht krijgen in het hoe en waarom. Omdat het nu heel erg als onrecht aanvoelt. Mogelijk had ik iet gemist, maar de geleverde argumenten van de so called advocaten was ik of zelf al nagegaan of gaan niet op voor mijn situatie. Mijn verhaal lijkt heel erg op die van andere gebruikers die onterecht zijn geblokkeerd en hier zijn gaan klagen. Hoe dan ook, het blijft gissen. En daar is maar 1 partij schuldig aan: Marktplaats.

Plaats reactie