Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
iepenhout10
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2015 19:37

Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door iepenhout10 »

Verstuurde 16 december mijn kerstpost, waar op heden (6 Januari) op verschillende adressen nog NIET ontvangen. :x Ook ontving ik zelf de meeste post na kerst. Ondanks dat adres duidelijk op de envelop was vermeld was er vaak een sticker opgeplakt met retour adres. Contact gezocht met de klantenservice van POST.NL zou zouden het doorgegeven en een aantekening maken. Na 2 dagen ontving ik van Post.nl een envelop met Sorry-kaart en een doosje pepermuntjes uit coulance. Nou ja, wie heeft dit nu verzonnen? Tja ...je ontkomt er niet aan maar...alles moet maar digitaal :|

PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33
Beste antwoord
Gekozen door iepenhout10

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

door PGros » 06 jan 2023 12:24

Het is inderdaad wel een ramp met die post dit jaar.
Ik heb ook de postnl app en daar staat in wat er die dag bezorgt wordt. In december heel veel kerstkaarten in de app maar werden heel vaak niet bezorgt. (Staan er 6 in de app komt er eentje binnen) Dan stonden ze later weer in de app. Eentje heeft er zelfs 8 keer ingestaan. De eerste keer op 13 december en werd bezorgt in januari!
PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door PGros »

Het is inderdaad wel een ramp met die post dit jaar.
Ik heb ook de postnl app en daar staat in wat er die dag bezorgt wordt. In december heel veel kerstkaarten in de app maar werden heel vaak niet bezorgt. (Staan er 6 in de app komt er eentje binnen) Dan stonden ze later weer in de app. Eentje heeft er zelfs 8 keer ingestaan. De eerste keer op 13 december en werd bezorgt in januari!

iepenhout10
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2015 19:37

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door iepenhout10 »

Zelfde ervaring met de APP. Post uit de USA was 20 dec. al binnen, werd bezorgt de 29ste december. Zo zonde van tijd, moeite en geld.

Lowieze
Berichten: 6637
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik kreeg gisteren een kerstkaart die 19 december was verstuurd, al die tijd in de app stond en in 3 verschillende sorteercentra is geweest.
Maar goed dat er geen haast bij was :D

Nevyn
Berichten: 1295
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zag voor de kerst een mevrouw een stapel kaarten met een business post zegel in een post.nl brievenbus gooien, dit komt dus niet aan of veel te laat.
Was net te laat met waarschuwing

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
06 jan 2023 13:30
(...) Poststukken die van een 1 euro postzegel zijn voorzien worden wel binnen 24 uur bezorgt want die poststukken vallen onder de bezorgingsplicht. (...)
Decemberzegels kunnen voor alle briefpost tot 50 gram gebruikt worden. Valt een gewone brief met een decemberzegel dan niet onder die "bezorgplicht"? Maakt de Postwet daarvoor dan een uitzondering?

rwolters
Berichten: 1591
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door rwolters »

Ze zullen bij postnl net zo veel last hebben van de griepepidemie als bij andere bedrijven. Bij mij op het werk ligt momenteel 25% van de mensen ziek op bed.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
06 jan 2023 15:02
snuffel1 schreef:
06 jan 2023 13:30
(...) Poststukken die van een 1 euro postzegel zijn voorzien worden wel binnen 24 uur bezorgt want die poststukken vallen onder de bezorgingsplicht. (...)
Decemberzegels kunnen voor alle briefpost tot 50 gram gebruikt worden. Valt een gewone brief met een decemberzegel dan niet onder die "bezorgplicht"? Maakt de Postwet daarvoor dan een uitzondering?
Ik denk dat Snuffel met 'bezorgplicht' refereert aan de eis, dat 95% van de post de volgende werkdag bezorgd moet worden. Bij de decemberzegels geeft PostNL aan, dat men probeert binnen 3 werkdagen te bezorgen. De voorbeelden hierboven geven al aan, dat dit niet altijd lukt.
rwolters schreef:
06 jan 2023 15:08
Ze zullen bij postnl net zo veel last hebben van de griepepidemie als bij andere bedrijven. Bij mij op het werk ligt momenteel 25% van de mensen ziek op bed.
Dat kan een oorzaak zijn. Mij lijkt eerder grote drukte in combinatie met een tekort aan personeel de oorzaak.

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
07 jan 2023 19:04
Ik denk dat Snuffel met 'bezorgplicht' refereert aan de eis, dat 95% van de post de volgende werkdag bezorgd moet worden. Bij de decemberzegels geeft PostNL aan, dat men probeert binnen 3 werkdagen te bezorgen. De voorbeelden hierboven geven al aan, dat dit niet altijd lukt.
Dat het PostNL niet lukt om alle kerstpost heel snel te bezorgen is jammer, maar verrast me niet. Het postvolume is, dacht ik, anderhalf tot tweemaal groter in december. Het is nogal een uitdaging dat snel te verwerken, zeker als er nauwelijks personeel te vinden is. Bovendien zijn er volgens mij tegenwoordig nog maar drie postsorteercentra. Bij de "servicepunten" staan speciale brievenbussen die alleen voor kerstkaarten zijn. Ik vermoed dat die op "stille momenten" in de sorteermachine gemikt worden, en dat daarom en bezorgtermijn van 1-3 dagen wordt gehanteerd.

Maar die 95%, is dat een eis of een streven? In de Postwet 2009 komt het getal 95 in ieder geval niet voor.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Jablan »

Die 95% ben ik via een omweg op het spoor gekomen: Nu.nl: PostNL moet boete van 2 miljoen voor trage bezorging toch betalen

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan zal het wel in een ministeriële regeling staan, of een besluit, of een circulaire.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dan ook een specifieke uitzondering is voor poststukken met decemberzegels, of dat de invloed van de decemberpost op het totaal te klein is om het jaargemiddelde te veel te beïnvloeden. Ik vermoed eerlijk gezegd het laatste.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kerstpost na kerst en niet bezorgt

Ongelezen bericht door Jablan »

Toch iets gevonden op Rijksoverheid.nl.

Verder rondspitten brengt mij bij het Ministerie van Economische Zaken, die elke drie jaar de Universele Postdienst evalueert. Oktober 2022 was de laatste (kenmerk van de aanbiedingsbrief DGED-MC / 22452157, de link vind ik niet stabiel genoeg om hier te gebruiken).

Uit de evaluatie blijkt de 95%-eis te gelden voor Universele Post. Door naar de site van Postnl zelf en via het tarievenoverzicht kom je uit op losse brieven (poststukken) tegen het standaardtarief, waarvoor deze eis geldt.

Post met decemberzegels valt hier niet onder. Postnl zelf is er duidelijk over: 'wij doen ons best binnen drie werkdagen te bezorgen'. Drie werkdagen is niet de volgende (werk)dag, daarmee zal het een uitzondering zijn.

Plaats reactie