Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar staat dat het over isoleren gaat? Misschien is de lift wel kapot..

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
23 nov 2023 14:32
Cro schreef:
22 nov 2023 22:01
Nijogeth schreef:
22 nov 2023 21:39

Daar ga je toch echt de mist in. Als iemand zijn appartement wil verkopen, dan kan ie dat gewoon zelf, zonder VvE, omdat diegene eigenaar is van het appartement en niet de VvE.
Ik meende dat je juist geen eigenaar wordt van het appartement, maar enkel houder van het appartementsrecht dat de houder het recht geeft het privé gedeelte horend bij dat recht exclusief te gebruiken, terwijl het eigendom van het gebouw bij de VVE blijft, waar jij dan lid van bent?

Waarbij je dan uiteraard zelfstandig dat appartementsrecht kan doorverkopen.
Je bent mede-eigenaar. Dus gewoon eigenaar van een stukje van het gebouw. En je hebt het recht om een stukje van het geheel te bewonen (of te gebruiken voor andere doeleinden mits zodanig omschreven in de splitsingakte anders voelen de hobbyjuristen zich weer genoodzaakt om daar op in te zoomen...).
Nee, je bent juist géén eigenaar van een stukje van het gebouw. Je bent gezamenlijk eigenaar het het hele gebouw, en je mag een stukje daarvan exclusief gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 nov 2023 20:09
alfatrion schreef:
23 nov 2023 18:50
Ik denk dan toch eerder als zaken als: de spouwmuur, het dak, en de kruipruimte isoleren, en dat is typisch een VvE aangelegenheid.
En dus ideaal om zonder kosten gedaan te krijgen vanuit de VvE als je 70% van de stemmen hebt. Jouw investering wordt een hoop meer waard op die manier.
Hoe zie je dat “zonder kosten” voor je, als 70% van de kosten (uitgaande van gelijke verdeling) voor jouw eigen rekening komt? Los daarvan profiteert de overige 30% zelf ook gewoon mee van hun investering.

Nijogeth
Berichten: 10045
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat ie de servicekosten doorrekent aan zijn huurders.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die kosten zullen eerst betaald moeten worden, terwijl de mogelijkheden om binnen een lopend huurcontract hogere kosten door te berekenen beperkt zijn. Dus nee, zonder kosten kan je vergeten.

Nijogeth
Berichten: 10045
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
23 nov 2023 22:03
Die kosten zullen eerst betaald moeten worden, terwijl de mogelijkheden om binnen een lopend huurcontract hogere kosten door te berekenen beperkt zijn. Dus nee, zonder kosten kan je vergeten.
Volgens mij vallen bijna overal de maandelijkse VvE-kosten onder servicekosten als appartementen verhuurd worden. In de huurcontracten hier in elk geval wel.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Sparen” voor onderhoud voor de toekomst valt daar zeker niet onder. Net zo min als diverse lasten die voor de eigenaren zijn.

Nijogeth
Berichten: 10045
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het schoonhouden van de gangen, het wassen van de ramen wel. Ook als is dat een VvE aangelegenheid. Die kosten worden zeker aan de huurders doorgerekend. Hier zijn de maandelijkse VvE-kosten bij de meesten zo'n 60-80 euro. Dat wordt gewoon doorgerekend als servicekosten, dat weet ik 100% zeker, aangezien ik de huurcontracten van sommigen gezien heb (die zijn doorgestuurd naar mij en het andere bestuurslid).

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 nov 2023 22:07
Moneyman schreef:
23 nov 2023 22:03
Die kosten zullen eerst betaald moeten worden, terwijl de mogelijkheden om binnen een lopend huurcontract hogere kosten door te berekenen beperkt zijn. Dus nee, zonder kosten kan je vergeten.
Volgens mij vallen bijna overal de maandelijkse VvE-kosten onder servicekosten als appartementen verhuurd worden. In de huurcontracten hier in elk geval wel.
Hooguit deels, niet volledig. En verhogingen zijn beperkt.

Cro
Berichten: 2080
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
23 nov 2023 22:07
Moneyman schreef:
23 nov 2023 22:03
Die kosten zullen eerst betaald moeten worden, terwijl de mogelijkheden om binnen een lopend huurcontract hogere kosten door te berekenen beperkt zijn. Dus nee, zonder kosten kan je vergeten.
Volgens mij vallen bijna overal de maandelijkse VvE-kosten onder servicekosten als appartementen verhuurd worden. In de huurcontracten hier in elk geval wel.
Dan zou ik als verhuurder maar oppassen dat de huurders niet massaal die bedragen komen terug eisen: https://wiggersross.nl/kennisposts/serv ... e-betalen/
Welke kosten mag de verhuurder ten aanzien van de VvE-bijdrage doorbelasten?

Voorbeelden van kosten die men aan de huurder kan doorbelasten zijn:

schoonmaakkosten voor de gemeenschappelijke ruimtes door een huismeester;
de kosten van glasbewassing van ruiten die voor de huurder niet bereikbaar zijn; en
elektraverbruik van de gemeenschappelijke ruimtes.

Voorbeelden van kosten die men niet aan de huurder kan doorbelasten zijn:

kosten voor onderhoud van het gebouwencomplex;
de aanleg van gemeenschappelijke groenvoorzieningen en parkeerplaatsen/bestrating;
het eigenaarsdeel van de onroerende zaakbelasting (OZB);
rioolrechten; en
de premie voor de opstalverzekering.

rwolters
Berichten: 1590
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
23 nov 2023 22:07
Moneyman schreef:
23 nov 2023 22:03
Die kosten zullen eerst betaald moeten worden, terwijl de mogelijkheden om binnen een lopend huurcontract hogere kosten door te berekenen beperkt zijn. Dus nee, zonder kosten kan je vergeten.
Volgens mij vallen bijna overal de maandelijkse VvE-kosten onder servicekosten als appartementen verhuurd worden. In de huurcontracten hier in elk geval wel.
In principe alleen de operationele kosten. De inleg voor het reservefonds voor groot onderhoud zou logischerwijs uit de huuropbrengst moeten worden betaald. Al zal het in de praktijk niet altijd even netjes gedaan worden door verhuurdera. Zeker als het deel voor het reservefonds in de jaarlijkse begroting niet zo groot is. Als ik naar onze begroting kijk: die is ca. 200k per jaar waarvan zon 25k voor het reservefonds is. Per appartement praat je dan over misschien 2 tientjes per maand. Appartementen die hier worden verhuurd kosten vanaf zo'n 1500 euro/maand. Niemand zal over die 2 tientjes vallen.

Lady1234
Berichten: 27192
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Grooteigenaar binnen VvE wijst mening particuliere eigenaren af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar de kosten moeten gespecificeerd, met bewijs, aan de huurders inrekening gebracht worden.

Plaats reactie