Essent misleid "vaste klanten"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door john46 »

Mijn huidige contract loopt af op 1 februari 2022, navraag enkele weken gaf aan dat er dan een variabel tarief zou zijn van 1,11 voor gas en 27 cent voor elektra.
Vandaag contract voorstel gehad van 2,44 voor een m3 gas, na bellen blijkt dat er een variabel tarief is van 2,80 m3 en dat het tarief van 1,11 voor vaste klanten geldt.Ik leef in de veronderstelling dat ik een vaste klant ben.
Bij Essent wordt je misleid, a-prijzen staan nergens vermeldt en een -b vaste klant krijgt de prijzen pas als 7,5 jaar klant bent dit is ook weer oplichting. :oops:
Essent gebruikt deze woekerpraktijken als marketingtool

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Jablan »

Vaste klanten krijgen bij Essent toch korting op die prijzen?

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door john46 »

dus niet

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bedrijf maakt zelf uit wat de prijzen zijn. Ze mogen welkomskorting geven, en zelfs per adres een andere tarief berekenen.


Bel met Essent, misschien kunnen hun korting geven.
Er zijn diverse vergelijkingssites waar je kunt kijken welk bedrijf het goedkoopste is.
Op dit moment is vooral gas (maar ook elektra) heel duur.

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Enkele weken geleden was vorig jaar en per 1 januari (als ook op 1 juli) worden altijd de flexibele tarieven aangepast. En zeker in deze tijd zijn aanbiedingen echt geen weken geldig.
Aan de naam vaste klant mogen voorwaarden gehangen worden. Mocht u het daar niet mee eens zijn bent u vrij om daarover te klagen of dat aan een rechter voor te leggen. Die mag bepalen of het inderdaad oplichting is. Mocht dat het niet zijn zal het voor u duur kunnen uitvallen dan.

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sowieso zit er blijkbaar "enkele weken" (een vrij ruim begrip) tussen het eerste navraagmoment en het huidige verlengingsvoorstel. In die periode viel sowieso ook 1 januari, een standaard aanpasmoment. De prijzen fluctueren momenteel enorm. Dan is het niet gek als er prijsverschillen zijn. Of de weergave van degene die je sprak (of jouw weergave hier) juist is, lijkt me sterk. Weet je zeker dat deze prijzen kloppen, en dat je appels met appels vergelijkt (en dus geen kale prijzen met totaalprijzen)?

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door john46 »

Morganlefay schreef:
13 jan 2022 15:27
Latser en smaad is strafbaar, kijk dus uit met de opmerking oplichting.
Aangepast oplichting naar misleiding

Nijogeth
Berichten: 10052
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat geldt dus niet als je een nieuw contract afsluit, je moet het stilzwijgend laten overlopen in een variabel contract, dan gelden die prijzen voor vaste klanten.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
13 jan 2022 16:00
Dat geldt dus niet als je een nieuw contract afsluit, je moet het stilzwijgend laten overlopen in een variabel contract, dan gelden die prijzen voor vaste klanten.
Dit was allang bekend.
1,11m3 is alleen voor de klanten die al variabel hadden en niet voor nieuwe contracten.
Komende 2 maanden krijg ik een zittenblijversbonus.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
13 jan 2022 15:34
Sowieso zit er blijkbaar "enkele weken" (een vrij ruim begrip) tussen het eerste navraagmoment en het huidige verlengingsvoorstel. In die periode viel sowieso ook 1 januari, een standaard aanpasmoment. De prijzen fluctueren momenteel enorm. Dan is het niet gek als er prijsverschillen zijn. Of de weergave van degene die je sprak (of jouw weergave hier) juist is, lijkt me sterk. Weet je zeker dat deze prijzen kloppen, en dat je appels met appels vergelijkt (en dus geen kale prijzen met totaalprijzen)?
Is dit een reactie op NeoDutchio of op Topic-Starter?

Smithy
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2023 07:05

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Smithy »

Beste Radar en lezers,

Mijn vrouw en ik zijn al zeker 28 jaar aangesloten bij Essent. Sinds september 2023 zijn wij verhuisd, dus opnieuw contract afgesloten bij Essent.
Dit ging al vrij moeizaam omdat telefonisch is Essent zeer selcht te berijken. Tenzij je niks te doen hebt en een uur wilt wachten want ja zo lang heeft mijn vrouw wel eens moeten wachten.
Vanaf april 2023 kregen wij berichten in de app dat we ons termijn bedrag dat wij ons termijn bedrag moesten verlagen. Deze inschatting is bij ons gedaan op basis van de meterstanden die wij doorgeven, omdat wij geen slimme meter hebben. Via de app hebben wij dit regelmatig gedaan en kregen wij vaak daarna nog wel eens een brief dat we de meterstanden moesten doorgeven. Dit was al een teken dat de app niet helemaal werkte zoals zou moeten.
Gelukkig hebben wij vanaf de dag dat wij ons huis betrokken, foto's gemaakt van de meterstanden. Dus ondanks dat wij ons termijn bedrag in april naar 92,- euro konden zetten en zelfs in Augustus naar 0,- euro zijn wij gewoon 300,- euro per maand aangehouden.
Nu zouden wij een jaar nadat wij daar zijn gaan wonen onze eerste jaar afrekening krijgen. Nu waren ze dit vergeten en dit zou dus nog tot november kunnen duren. Binnen 5 dagen hadden we hem alsnog en wat denkje ? 1350,- euro bij betalen. Dit is wel bijzonder als de app je verteld dat je het maand bedrag kan verlagen van 309 naar 92 naar 0,- euro. Met berichten ook dat we mogelijk tussen de 1800 en 2400 euro terug zouden krijgen.
Het is dat wij boven modaal inkomen hebben en we hier niet stuk op lopen. Maar je zou maar net modaal of minder inkomen hebben, verlaagd hebben zoals per app en zelfs schriftelijk is aangegeven. Dan zouden wij nu 3500,- euro plus moeten betalen.
Ik vindt dit dus zeer zorgelijk, niet zo zeer voor ons maar voor anderen die er van uit gaan dat de app werkt.
Wij voelen ons een beetje beet genomen en blij gemaakt met een dooie mus.
Principieel gaan wij essent na bijna 30 jaar weg bij Essent. Ik zou dit andere mensen ook zeker aanraden want deze organisatie lijkt rot en ze komen er mee weg.
Verder gaan wij uitzoeken wat wij juridisch nog kunnen ondernemen. Los van Radar ben ik ook zeker van plan om de ombudsman aan te schrijven.
Wij hopen dat we anderen hiermee hebben gewaarschuwed zijn. Ik ken namelijk mensen die een aanslag van 3500 euro kregen en dat binnen 6 maanden moesten voeldoen. Dan wel in termijnen. Maar ga na dat je een termijn bedrag hebt van 350 a 400 en daarboven op 580euro plus moet aflossen. Dan kom je alleen al op een energie rekeing van bijna 1000 euro per maand. Dat klinkt bijna crimineel als je ziet in wat voor een duren tijden we leven.
Bijlagen
9044e284-5d5c-4e12-8618-83bfae06b766.jpg
Zo staat hij er in na onze afrekening.
(45.55 KiB) 1590 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

Dit was al een teken dat de app niet helemaal werkte zoals zou moeten.
De verbruiksmanager werkt 1ste jaar bij wijzigingen sowieso vaak niet goed/correct.
Je wist het al, dan had je het ook volledig kunnen nakijken.
Als je de app gebruikt op je mobiel zie je alleen maar de beperkte gegevens.
Bij inloggen op computer zie je volledige gebruiksmanager, dan zie je bij verbruik jaar, je verbruik en je verwacht verbruik onder elkaar.
Dan had je kunnen zien, icm eigen standen, dat je over je verbruik van de verwachting heen gaat en bij moet betalen.
Principieel gaan wij essent na bijna 30 jaar weg bij Essent. Ik zou dit andere mensen ook zeker aanraden want deze organisatie lijkt rot en ze komen er mee weg.
Ik wens je veel succes bij de overige cowboys......

BL2
Berichten: 4859
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus je voorschot op Euro 0,00 zetten en dan zelf denken dat je bij de eindnota niet hoeft bij te betalen.

Suc6 bij je strijd, maar de verbruikte energie zal je gewoon in termijnen of achteraf moeten betalen.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
23 okt 2023 10:08
Dus je voorschot op Euro 0,00 zetten en dan zelf denken dat je bij de eindnota niet hoeft bij te betalen.

Suc6 bij je strijd, maar de verbruikte energie zal je gewoon in termijnen of achteraf moeten betalen.
Het voorschot is niet op 0,- gezet, de app adviseerde dat.
.....en dan weet je dat dat niet klopt, of de andere bedragen die daarna eventueel volgen....

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat er een foutje zat in de app was al bekend https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... afrekening

Vraag me wel af hoe de app bij Smithy goed kan werken als hij geen slimme meter heeft.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door witte angora »

De Essent app is niet de enige die een beetje wonderlijk werkt. Eneco werkt andersom: er is hier een maandtermijn van 78 euro vastgesteld. Ondanks dat er geen aanwijzingen zijn van een hoger verbruik is het advies nu om het op 94 euro te zetten. Zou ik een nieuw contract afsluiten, dan is er, met hogere prijzen voor gas en elektra, een termijnbedrag van 90 euro. Ter info: gas is in het huidige aanbod 10 cent duurder, elektra 1 cent om 5 cent (dag en nacht tarief).

Het blijft raar gaan, met die grote jongens.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door jonis »

ZeerPrivé schreef:
23 okt 2023 10:29
Dat er een foutje zat in de app was al bekend https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... afrekening

Vraag me wel af hoe de app bij Smithy goed kan worden als hij geen slimme meter heeft.
Dat was tijdelijk probleem voor beperkte groep mensen in juli.
Smithy kreeg gewoon al veel eerder adviesverlagingen.
Accuraat kunnen die sowieso al niet zijn zonder slimme meter.
Zoals ik al aangaf als je inlogt (niet de mobiele app) zie je bij verbruik jaar je verbruik en je verwachtte verbruik onder elkaar staan.
Aangezien geen slimme meter wordt gebruikt kun je daar je eigen meterstanden mee vergelijken.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Accuraat kunnen die sowieso al niet zijn zonder slimme meter.
Vandaar dat ik schreef: 'hoe de app bij Smithy goed kan werken'

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wie er gelijk hebt ga ik geen uitspraak doen. Ik zie een groot verhaal maar nergens iets concreets.

Mijn advies is om de volgende stappen te nemen;

Geef uw huidige meterstand door op de website, www.essent.nl/klantenservice/meterstanden
Neem vervolgens contact op met klantenservice om tot een oplossing te komen.

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl indien u met Essent niet tot een oplossing komt.
Of ga naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Morgan le Fay
Berichten: 527
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Essent misleid "vaste klanten"

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik vraag mij nog steeds af waarom nu alles via app of andere digitale mogelijkheden mensen gaan denken dat hun verbruik ineens heel anders is dan gewoon 1x per jaar je meters uitlezen/fotograferen oid.

Plaats reactie