Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MV1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2022 08:57

Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door MV1983 »

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht welke nog gebouwd moet worden. Aan bijna alle opschortende voorwaarden zijn voldaan, alleen 70% van de woningen zijn nog niet verkocht. In theorie gaat dus het project niet door. Nu belde de makelaar op met de mededeling dat ze toch willen starten. Maar daarbij vroegen ze wel of wij één kavel willen opschuiven. Want de ontwikkelaar en aannemer willen graag in blokken bouwen. Dus een hele rij huizen afmaken ipv één huis wel bouwen en dan een huis niet en dan weer wel. Daar waar het om vrijstaande woningen gaat begrijp ik dat punt niet helemaal van ze.
Maar kort gezegd wij willen dus niet opschuiven.
Waarop de makelaar aangeeft dat ze dan waarschijnlijk niet mijn woning gaan bouwen en de rest van het project wel.
Mijn vraag die ik hierover heb is:

Als er niet wordt voldaan aan de opschortende voorwaarden van 70% en ze gaan toch bouwen, mogen de ontwikkelaar en aannemer dan zelf bepalen wat ze wel en niet gaan bouwen ?
Of zijn ze dan verplicht iedere woning te bouwen die verkocht is ?

16again
Berichten: 16172
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door MV1983

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

door 16again » 13 nov 2022 13:17

MV1983 schreef:
13 nov 2022 09:14
Als er niet wordt voldaan aan de opschortende voorwaarden van 70% en ze gaan toch bouwen, mogen de ontwikkelaar en aannemer dan zelf bepalen wat ze wel en niet gaan bouwen ?
Als meer dan 70% verkocht is, behoort jouw woning gewoon gebouwd te worden.
Pas als er minder dan 70% is verkocht, is de aannemer niet verplicht te leveren. En zonder die verplichting kan hele project afgeblazen worden, of de aannemer beperkt zich tot de krenten in de pap.
rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik zou die vraag eerst aan de bouwer voorleggen. Die bepaalt het bouwschema toch? Niet de makelaar mi.

J. Deltoer
Berichten: 3167
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De makelaar is spreekbuis van de bouwer, dus dat heeft geen zin. De vraag is of dit juridisch mag.
Persoonlijk denk ik van niet. Het gaat om vrijstaande huizen. Ik adviseer contact op te nemen met de VEH.

witte angora
Berichten: 31026
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door witte angora »

MV1983 schreef:
13 nov 2022 09:14
Daar waar het om vrijstaande woningen gaat begrijp ik dat punt niet helemaal van ze.
Eerlijk gezegd denk ik dat ik het wel begrijp. Het zou zomaar nog een paar maanden of zelfs langer kunnen duren voor dat kavel verkocht is. Dan zit je nog maanden langer in de bouwrommel, terwijl, als er een compleet blok af is, dat helemaal, dus inclusief de straat, ingericht kan worden.

Overigens, die 70%, gaat dat om het hele complex, of om het blok waar jullie kavel ligt? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Nevyn
Berichten: 1317
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kijk eens en stel de vraag eens op
www.eigenhuis.nl

16again
Berichten: 16172
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door 16again »

MV1983 schreef:
13 nov 2022 09:14
Als er niet wordt voldaan aan de opschortende voorwaarden van 70% en ze gaan toch bouwen, mogen de ontwikkelaar en aannemer dan zelf bepalen wat ze wel en niet gaan bouwen ?
Als meer dan 70% verkocht is, behoort jouw woning gewoon gebouwd te worden.
Pas als er minder dan 70% is verkocht, is de aannemer niet verplicht te leveren. En zonder die verplichting kan hele project afgeblazen worden, of de aannemer beperkt zich tot de krenten in de pap.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door BL2 »

Iets off-topic misschien, maar waarom is 70 procent niet verkocht. Dat is toch haast ondenkbaar in deze tijd ? Wat is daar aan de hand ?

NeoDutchio
Berichten: 12387
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BL2 schreef:
13 nov 2022 13:19
Iets off-topic misschien, maar waarom is 70 procent niet verkocht. Dat is toch haast ondenkbaar in deze tijd ? Wat is daar aan de hand ?
De prijzen in de bouw blijven maar stijgen. Een nieuwbouwhuis is lastig nog te betalen voor een steeds groter wordende groep mensen. Ook de onzekerheid waar we nu inzitten geeft dat de consument meer nadenkt en ook afwacht. Wij merken het bedrijfsmatig ook. Projecten worden afgeblazen of uitgesteld en op kleiner niveau gaan ook de kleinere verbouwingen minder door.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij "ons" in de omgeving niets van te merken. De te koop staande woningen vliegen werkelijk weg, meer dan 2 weekjes staat niets te koop. De meeste appartementen, vraagprijs rond de 270000,- zijn in een weekje toch wel weg....
Maar kan elders in het land natuurlijk anders zijn.

rwolters
Berichten: 1641
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
13 nov 2022 14:11
Bij "ons" in de omgeving niets van te merken. De te koop staande woningen vliegen werkelijk weg, meer dan 2 weekjes staat niets te koop. De meeste appartementen, vraagprijs rond de 270000,- zijn in een weekje toch wel weg....
Maar kan elders in het land natuurlijk anders zijn.
In de lagere prijsklasse (die jij noemt) is er ook nog niet veel aan de hand. Maar vanaf 4 a 5 ton zie je toch wel dat het minder gaat. Wat ook niet gek is want mensen die dat kopen hebben meestal al een woning dus die zullen de kat even uit de boom kijken. Aangezien TS het over vrijstaande woningen heeft zullen dit geen woningen aan de onderkant van de markt zijn.

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt deze vraag het beste voorleggen aan uw rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies of een advocaat.

Mijn eerste gedachte is dat er pas verplichtingen zijn bij een verkoop van 70%. Maar om het zeker te weten is belangrijk om te weten hoe het precies in het contract staat beschreven.

gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hier in de straat 15 nieuwbouw huisjes , prijs 450 -700 euro eksklusief grondprijs,

Nienkelien
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 16:28

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Nienkelien »

Ik werk zelf bij een aannemer die eis van 70 procent verkocht komt van de verzekeraar af, als er niet aan die eis wordt voldaan dan is het huis niet verzekerd mocht de aannemer failliet gaan, dus eigenlijk heel simpel ze knippen jouw project op in meer fases om toch te kunnen beginnen en bieden je nu een optie om met de eerste fase mee te gaan

Moneyman
Berichten: 30343
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MV1983 schreef:
13 nov 2022 09:14
ijn vraag die ik hierover heb is:

Als er niet wordt voldaan aan de opschortende voorwaarden van 70% en ze gaan toch bouwen, mogen de ontwikkelaar en aannemer dan zelf bepalen wat ze wel en niet gaan bouwen ? Of zijn ze dan verplicht iedere woning te bouwen die verkocht is ?
De belangrijkste vraag, die ik hier nog niet heb gezien, is heel simpel: "wat is hierover afgesproken"?

Kokka1
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Is 70% nog niet verkocht, of is er nog geen 70% verkocht? De ene betekend dat er maar 30% wel verkocht is namelijk..scheelt een hele boel in deze context

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Jablan »

MV1983 schreef:
13 nov 2022 09:14
Mijn vraag die ik hierover heb is:
Als er niet wordt voldaan aan de opschortende voorwaarden van 70% en ze gaan toch bouwen, mogen de ontwikkelaar en aannemer dan zelf bepalen wat ze wel en niet gaan bouwen ? Of zijn ze dan verplicht iedere woning te bouwen die verkocht is ?
Zoals je het beschrijft, willen ze de al verkochte huizen wel bouwen en de rest van het project gaat in slaapstand.

In mijn ogen heb je ingeschreven op een huis, niet op een kavel. Als het kavel al op jouw naam staat, heb je een hard argument om niet mee te werken. Dit is iets voor een jurist, want wat staat er exact in de contracten?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoeveel woningen moeten nog worden verkocht om aan die 70 procent te komen ?

Wellicht heeft de makelaar een geïnteresseerde koper welke graag op uw plekje wil wonen.

Moneyman
Berichten: 30343
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
14 nov 2022 23:14
In mijn ogen heb je ingeschreven op een huis, niet op een kavel.
Hoe zie je dat voor je? Het gaat niet om een vrijblijvende inschrijving ofzo, maar om een al gekochte woning. Dat is dus concreet en bepaald, je koopt geen woning zonder te weten waar die komt te staan.

Ook uit de OP blijkt al dat het om specifieke toegewezen kavels gaat - anders zou de vraag om op te schuiven überhaupt niet gesteld worden.

MV1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2022 08:57

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door MV1983 »

@ witte angora, het totale plan zijn 35 vrijstaande woningen en twee onder één kappers. De 70% die ik bedoel ik het hele plan.

@ J.Deltoer, Nevyn, Seinhuis, ik heb ondertussen contact gehad met VEH, maar die geven aan dat het juridisch gezien mag wat ze doen. Ze hebben contractueel de 70% niet gehaald. Als ze dan toch willen bouwen, mogen ze kiezen wat ze doen en wat niet. Want in principe is het contract niet meer geldig.

@BL2, zou je zeggen idd dat alles tegenwoordig verkocht wordt. Dit plan dus helaas niet. Is ook niet een standaard prijsklasse.

@Nienkelien, klopt, ook contact gehad met waarborg garantie. Die geven idd aan dat die 70% van hun afkomt. En als ik zo tel met wat ze willen bouwen en wat niet, zitten ze weer rond die 70%, wat waarschijnlijk de verzekeraar wel verzekerd en anders niet.

@moneyman, hier is niks over afgesproken, het enige wat dus is afgesproken, is dat het contract vanuit beide kanten zal worden ontbonden als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan. En dat is nu dus het geval, waardoor ze “vrijspel” hebben om te kiezen wat ze doen.
Project niet door laten gaan, gedeelte bouwen etc.

@Kokka1, 70% moet er verkocht zijn om te starten, maar er is op dit moment maar 40% verkocht.

kuklos
Berichten: 9863
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwbouw project, huis opschuiven?

Ongelezen bericht door kuklos »

@MV1983, als ook de VEH aangeeft dat dit mag lijkt het me dat je twee opties hebt:
- meegaan in het voorstel van de makelaar/bouwer;
- nee zeggen tegen dat voorstel en geen huis hebben.

Aan jou de keuze om te beslissen.

Plaats reactie