LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanrijding: wie zijn schuld is het?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
nelly

aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door nelly »

Stel:
Als je op een rijksweg rijdt, achter een andere auto. Zo'n 120 km per uur. Als de voorganger schrikt van een motor voor zich en dan op haar rem drukt, haar motor afslaat en haar alarmlichten aanzet.
Als je daarachter rijdt, je te barsten schrikt en dan moet "remmen voor je leven" en dan toch achterop klapt. En je niet zat te bumperkleven, maar een redelijke afstand van 10-15 meter had. :?:

Wie is er dan fout?
:?: :cry: :shock: :D

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

Iemand die achterop knalt is altijd fout...
Zelfs als je voor een stoplicht staat te wachten en degene voor je rolt of rijd achteruit, ben jij fout. Zo is het in Nederland geregeld.
Ook met een kettingbotsing, jij moet dokken voor je voorganger en je achterbuurman moet dokken voor jou.

Maar als je getuigen hebt (geen familie) maak je nog een kans..

will

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door will »

Zeg Nelly, als je met 120 km/u achter iemand rijdt op 10-15 meter afstand hoe wou je dat dan noemen?
Die mevrouw heeft natuurlijk in haar achteruitkijkspiegel zitten kijken, zag jou van wel erg dichtbij en is verschrikkelijk geschrokken! Daarom gingen natuurlijk alle toeters en bellen rinkelen.

momo
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2003 14:49

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door momo »

will, heb jij ooit een serieus auto-ongeluk meegemaakt?waarschijnlijk niet dus, dit zijn geen leuke grappen!
en nog wat iedereen weet dat 10-15 meter afstand bij 120 km per uur geen 2 sec. is dus ja ,ik hoop voor nelly dat ze inderdaad getuige heeft en dat ze er niet op wordt aangerekent!
enne will, jij moet maar ergens anders op een forum gaan zitten ,op een geinforum, oh nee je kunt je ook bij lieske =ofwel echte meisje voegen;dat is net zo'n ****debiel als jij sjonge sjonge zeg
nelly STERKTE!

Zip

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Zip »

Degene die op 10 - 15 m volgt bij 120 km/h en achterop de voorligger rijdt zal over het algemeen als de schuldige worden aangemerkt. Ik leid uit het verhaal af dat deze chauffeur (jezelf?) heeft gezien wat er voor de voorligger met de motor gebeurde. Bij voldoende afstand (en bij die snelheid is 10 - 15 meter echt niet veel en wordt strafrechtelijke wel degelijk als kleven aangemerkt) zou er immers voldoende tijd geweest zijn om te reageren en tijdig te stoppen. Art. 19 RVV bepaalt namelijk dat
de bestuurder in staat moet zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover de weg te overzien is.
Het kan anders liggen, als de bestuurder van de voorliggende auto op een zodanige manier heeft gereageerd op de capriolen van de motor dat daarmee geen rekening gehouden hoefde te worden, bijvoorbeeld volkomen onnodig vol in de remmen ging toen er voor zachtjes werd geremd. Ook dan zal er vaak toch een stuk eigen schuld aan de kant van de achteroprijder komen te liggen.

Bij de rechter zal het er vooral om gaan wie wat kan bewijzen. Degene die als voorligger werd aangereden en de schade wil vorderen, moet stellen en zonodig bewijzen. UIt het achterop rijden kan een bewijsvermoeden worden ontleend. Dan mag de achteroprijder bewijs leveren dat de voorligger fout was of dat de schuld bij de motorrijder ligt. Het hangt er dan alles bijelkaar maar net van af wat de sporen op de weg, de sporen aan de voertuigen, de bestuurders (beperkte bewijskracht omdat zij partij zijn) en getuigen (ook inzittenden inclusief inzittende familieleden tellen gewoon mee) kunnen verklaren.

Als er letsel is en je slachtoffer bent, loont het de moeite een LSA-advocaat te benaderen voor advies. Ben je de veroorzaker, dan zal de verzekeringsmaatschappij alles wel regelen met het slachtoffer.

Succes ermee!

Arjan

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Even een simpel rekensommetje. 120KM per uur is ongeveer 35M per seconde, als men de 2 seconden regeling toepast dan is 35x2=70 meter. En ik verzeker U dat dit in geval van een noodstop eerder te krap dan te ruim is!.

Vr.Gr. Hans.

botsauto

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door botsauto »

als je met 120 km op een rijksweg rijdt, dan rijdt je zeker 40 kilometer te hard en ben je sowieso al strafbaar. Want er zijn geen rijkswegen waarop 120 km per uur gereden mag worden. Wel op een autoweg. En als je daar inderdaad met die snelheid zowat op de voorganger rijdt, dan vraag je erom en ben je sowieso fout. Zoals ook al diverse anderen in deze topic hebben geschreven. Ik zit meer op Duitse dan op Nederlandse autowegen. Maar op beide wegennetten staan langs de autoweg grote borden die adviseren om afstand te houden. En inderdaad, als je achterop je voorganger knalt ben je in principe altijd fout.

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

beste botsauto

rijksweg is 80
autoweg is 100
snelweg is 120
binnen de kom is 50


kleinigheidje, maar het scheelt een bekeuring :D

nelly

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door nelly »

Beste Allemaal,

bedankt voor uw reactie. Ik heb een fout gemaakt, het is geen rijksweg, maar een autosnelweg. Er mocht daar 120 km gereden worden.
Het gebeuren ligt nu bij de verzekering en ik houd jullie op de hoogte wanneer ik weet, wie er fout is.

Ik hoorde een voorval van mijn collega, die in de bebouwde kom aangereden werd van achteren, omdat haar motor (van de auto) af sloeg. Via haar verzekering kreeg ze te horen, dat ze de helft van de schade zelf moest betalen. Dus heb ik ook nog hoop!

Op een autosnelweg behoef je niet hard in de remmen, om andere weggebruikers "ontzettend te laten schrikken". Overigens was IK het niet, maar mijn partner, die in de auto het ongeluk onderging.

Nelly

resp00198030

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door resp00198030 »

Als rechtenstudent kan ik u het volgende melden. Helaas, dit win je niet. Achterop rijden is ALTIJD FOUT. sla de jurisprudentie er maar op na. Zelfs met getuigen sta je nog niet sterk!!! Slechts heeeeel zelden zal er worden afgeweken van deze norm. Dan nog even een tip: Wanneer u gehoord wordt in deze zaak plaats dan aub niet de zinsdelen 'redelijke afstand van 15 meter' en 'bij een snelheid van 120 km/h' in een zin, want dan WIN JE HET NOOIT MEER!!!!!!!!!
Succes, maar verwacht er niet teveel van!!!

Miranda
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 jul 2003 12:59

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Miranda »

hoe zit het met het volgende:

door onoplettendheid knalde ik boven op een auto die vervolgens de auto voor hem aantikte. moeten wij dan ook de schade van die eerste auto betalen? zou dit wel graag willen weten

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

Lezen Miranda........
Ook met een kettingbotsing, jij moet dokken voor je voorganger en je achterbuurman moet dokken voor jou.
ETC ETC

Miranda
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 jul 2003 12:59

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Miranda »

ok maar stel ik ben de 3e auto ik knal op de 2e auto en de 2e op de 1e moet ik dan betalen voor de 1e?

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

zucht....

Op de eerste auto(1) (die bij een kruising wacht o.i.d.), knalt een auto(2), deze(2) moet dokken voor auto(1), auto(2) wordt aangereden door auto(3), dus moet auto(3) dokken voor auto(2) etc etc..
De voorste auto, die dus bijvoorbeeld bij de kruising stond te wachten, gaat vrijuit!

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

oja, als 1 en 2 staan te wachten, geldt hetzelfde.
3 dokken voor 2, 2 dokken voor 1.

Miranda
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 jul 2003 12:59

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Miranda »

maakt het nog verschil als ie al rijdt? ze waren aan het optrekken. en maakt het uit dat wij niet verzekerd waren (lang verhaal)? en als we al betaald hebben voor die 1e auto kunnen we dan nog bezwaar maken of had dat eerste gemoeten? denk t wel he? :oops:

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik bedoelde dus als 1 en 2 staan te wachten en 3 knalt er achterop, zodat 2 ook door schiet, is het dezelfde regel. Tenzij de rechter anders besluit, maar meestal is het 3 dokken voor 2, 2 dokken voor 1

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

Niet verzekerd rondrijden???? FOEI

maar als 1 en 2 al rijden en jij knalt bovenop 2, moet je dokken voor de 2e auto en niet voor de 1e, tenzij de rechter anders beslist.

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

Als je niet verzekerd bent, moet je alles uit eigen zak betalen..

Je hebt er toch wel politie bij gehaald en in iedergeval het schade formulier ingevuld (ter plekke) net de mede betrokkene

Gast

Re: aanrijding: wie zijn schuld is het?

Ongelezen bericht door Gast »

En als je betaald het voor de 1e auto terwijl jij op de 2e knalde, ja, da's dom, want dan komt de rekening van nummer 2 ook nog...

Gesloten