Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

<2020 heb ik een account bij PostNL aangemaakt.
In 2020 verdween het PostNL afhaalpunt in de wijk tot een maand geleden.
Nu wil ik mijn bezorgvoorkeuren aanpassen, t.w. het afhaalpunt.
Tot mijn stomme verbazing kan dit alleen met iDIN.

Eerst eens opgezocht wat iDIN is.
Bron: Consumentenbond.
-Als je iDIN gebruikt, log je in met de inlogmethode van je bank.
Via internetbankieren doe je dit meestal met een kaartlezer of scanner.
-Met iDIN geef je een aantal gegevens door die bekend zijn bij de bank.

Ik heb geen QR-code op mijn mobiel (de Consumentenbond waarschuwt voor fraude met QR-codes).
Ik ben ver boven de 18 (bestel nooit alcohol of rookwaren via internet).
Ik ontvang alleen pakketjes van webwinkels of particulieren en kan mij altijd legitimeren middels de wettelijke legitimatiebewijzen.
Ik vraag mij af waarom ik verplicht wordt door PostNL om iDIN te gebruiken.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01
Beste antwoord
Gekozen door DvdVK

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

door WeerIemandanders » 27 jul 2023 08:53

Je bent niet verplicht om een IDIN te gebruiken omdat je ook niet verplicht bent om een PostNL account te hebben en ook niet om een enkel afhaalpunt te kiezen. Een enkel afhaalpunt op je account is een mogelijkheid die ze bieden maar waarvoor een IDIN registratie wel vereist is.
Een afhaalpunt kun je ook kiezen tijdens het bestellen en als je het gemist hebt later ook in de PostNL app in sommige gevallen.
NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u de Idin nodig om de bezorgvoorkeuren aan te passen, of om uzelf te legitimeren/bevestigen omdat ze bij PostNL zekerheid willen hebben? Immers zou je anders voor elk adres een account kunnen maken en zo pakjes kunnen onderscheppen op andere adressen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

NeoDutchio schreef:
26 jul 2023 14:06
Heeft u de Idin nodig om de bezorgvoorkeuren aan te passen, of om uzelf te legitimeren/bevestigen omdat ze bij PostNL zekerheid willen hebben? Immers zou je anders voor elk adres een account kunnen maken en zo pakjes kunnen onderscheppen op andere adressen.
Bij deze 2 heb je iDIN nodig:
1.
Bezorgvoorkeuren
Waar mogen we jouw pakketjes bezorgen?

In de volgende stap checken we je nog even je adres.
Daarna kun je meteen je bezorgvoorkeuren instellen.
2.
Pakketmaatjes
Wie mag jouw pakketjes zien en aannemen als je er niet bent?

In de volgende stap checken we nog even je adres.
Daarna kun je direct je pakkettenoverzicht delen.

N.B. Bij o.m. het wijzigen van naam, adres, e-mailadres, wachtwoord wordt NIET om identificatie middels iDIN gevraagd.

ZeerPrivé
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik kom dit tegen op Klachtenkompas.

quote: Wanneer u een niet-gevalideerd adres heeft en een andere optie wilt kiezen bij bezorging wijzigen. Dan zal u zich moeten valideren via iDIN. Dit kan zowel via de app als de website. Dit is éénmalig. Als u éénmaal uw adres heeft gevalideerd is dit bij een volgende 'bezorging wijzigen' niet meer nodig. Mijn welgemeende excuses voor het ontstane ongemak.

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... e54710b4f7

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

ZeerPrivé schreef:
26 jul 2023 15:11
Ik kom dit tegen op Klachtenkompas.

quote: Wanneer u een niet-gevalideerd adres heeft en een andere optie wilt kiezen bij bezorging wijzigen. Dan zal u zich moeten valideren via iDIN. Dit kan zowel via de app als de website. Dit is éénmalig. Als u éénmaal uw adres heeft gevalideerd is dit bij een volgende 'bezorging wijzigen' niet meer nodig. Mijn welgemeende excuses voor het ontstane ongemak.

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... e54710b4f7
Dat is het antwoord van PostNL maar geen antwoord op mijn vraag (of de vragensteller op Klachtenkompas).
PostNL 'verplicht' iDIN maar op welke grond kan PostNL dit?
En hoe waarborgt PostNL de verkregen informatie?
Hier hebben we een pakketbezorger die doodleuk handtekeningen heeft opgeslagen op zijn mobiel en vervolgens de ontvanger nooit meer om de 'handtekening voor ontvangst' vraagt😡🤬
ik ben derhalve erg huivering om zomaar gegevens aan PostNL te geven omdat ze het nu eenmaal vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het is gewoon een extra beveiligingscontrole die blijkbaar tamelijk recent is ingevoerd. Een al dan niet betrouwbare pakketbezorger heeft natuurlijk niets met Idin te maken.

Je wordt niet door Postnl verplicht hieraan mee te werken, kun je alleen bepaalde wijzigingen niet doorvoeren. De keuze is aan jou.

Informatie over hoe Idin werkt https://veiligbankieren.nl/veiligheid-b ... 0uw%20bank.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

ZeerPrivé schreef:
26 jul 2023 15:33
Het is gewoon een extra beveiligingscontrole die blijkbaar tamelijk recent is ingevoerd. Een al dan niet betrouwbare pakketbezorger heeft natuurlijk niets met Idin te maken.

Je wordt niet door Postnl verplicht hieraan mee te werken, kun je alleen bepaalde wijzigingen niet doorvoeren. De keuze is aan jou.

Informatie over hoe Idin werkt https://veiligbankieren.nl/veiligheid-b ... 0uw%20bank.
Het is geen vrije keuze voor de consument, het wordt de consument door de strot geduwd.
Blijft dus nog steeds de vraag: mág PostNL dit de consument het selectieve gebruik van iDIN verplichten?
Je kunt immers nog steeds van alles (naam, adres, e mail, wachtwoord etc.) veranderen zonder het verplichte gebruik van iDIN.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 16:19
ZeerPrivé schreef:
26 jul 2023 15:33
Het is gewoon een extra beveiligingscontrole die blijkbaar tamelijk recent is ingevoerd. Een al dan niet betrouwbare pakketbezorger heeft natuurlijk niets met Idin te maken.

Je wordt niet door Postnl verplicht hieraan mee te werken, kun je alleen bepaalde wijzigingen niet doorvoeren. De keuze is aan jou.

Informatie over hoe Idin werkt https://veiligbankieren.nl/veiligheid-b ... 0uw%20bank.
Het is geen vrije keuze voor de consument, het wordt de consument door de strot geduwd.
Blijft dus nog steeds de vraag: mág PostNL dit de consument het selectieve gebruik van iDIN verplichten?
Je kunt immers nog steeds van alles (naam, adres, e mail, wachtwoord etc.) veranderen zonder het verplichte gebruik van iDIN.
Op het moment dat jij inzicht wil krijgen in de post die jij op jouw adres krijgt, dan wil PostNL zekerheid hebben dat jij ook de persoon bent die op dat adres woont. Met die reden moet je je via idin bevestigen. Aangezien er per post vertrouwelijke informatie verstuurd word wil PostNL voorkomen dat derden vooraf inzicht krijgen in wat je ontvangt. Daarnaast is het ook ter voorkoming van fraude. Als ik zonder controle het adres van de buren zou kunnen inzien, dan zou ik online kunnen gaan bestellen op hun adres, zien wanneer het geleverd word en voor de deur gaan staan als het bezorgd word. De buren krijgen wel een factuur, maar geen spullen.

jochemd
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door jochemd »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 15:26
PostNL 'verplicht' iDIN maar op welke grond kan PostNL dit?
PostNL als aanbieder van de dienst kan er zelf voor kiezen hoe ze die dienst inricht. Zo werkt dat in een vrije markt. Laten we het eens omdraaien: op welke grond zou PostNL er niet voor kunnen kiezen om dit op deze manier te doen?

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

NeoDutchio schreef:
26 jul 2023 16:24
DvdVK schreef:
26 jul 2023 16:19
ZeerPrivé schreef:
26 jul 2023 15:33
Het is gewoon een extra beveiligingscontrole die blijkbaar tamelijk recent is ingevoerd. Een al dan niet betrouwbare pakketbezorger heeft natuurlijk niets met Idin te maken.

Je wordt niet door Postnl verplicht hieraan mee te werken, kun je alleen bepaalde wijzigingen niet doorvoeren. De keuze is aan jou.

Informatie over hoe Idin werkt https://veiligbankieren.nl/veiligheid-b ... 0uw%20bank.
Het is geen vrije keuze voor de consument, het wordt de consument door de strot geduwd.
Blijft dus nog steeds de vraag: mág PostNL dit de consument het selectieve gebruik van iDIN verplichten?
Je kunt immers nog steeds van alles (naam, adres, e mail, wachtwoord etc.) veranderen zonder het verplichte gebruik van iDIN.
Op het moment dat jij inzicht wil krijgen in de post die jij op jouw adres krijgt, dan wil PostNL zekerheid hebben dat jij ook de persoon bent die op dat adres woont. Met die reden moet je je via idin bevestigen. Aangezien er per post vertrouwelijke informatie verstuurd word wil PostNL voorkomen dat derden vooraf inzicht krijgen in wat je ontvangt. Daarnaast is het ook ter voorkoming van fraude. Als ik zonder controle het adres van de buren zou kunnen inzien, dan zou ik online kunnen gaan bestellen op hun adres, zien wanneer het geleverd word en voor de deur gaan staan als het bezorgd word. De buren krijgen wel een factuur, maar geen spullen.
Ik weet het niet of u überhaupt de voorgaande tekst heeft gelezen.
Ik wil uitsluitend het ophaalpunt wijzigen.
Indien nodig legitimeer ik mij daar als ik het pakket of poststuk ophaal.

Ik wil he-le-maal geen post inzien.
Moet ik mij legitimeren bij een aangetekend stuk, dan die ik dat met een wettelijk erkend legitimatiebewijs.

Het is u waarschijnlijk ook ontgaan dat je ZONDER iDIN naam, woonadres, mailadres, wachtwoord etc. kunt wijzigen bij PostNL in het account.
U gaat voorbij in uw relaas dar menig pakketbezorger de pakketten maar wat graag, zonder voorafgaande toestemming, voor de deur of in de kliko deponeert. Of zonder voorafgaande toestemming het pakketje bij "buren" (hier vaak blokken verder of in een andere straat) dropt en geen berichtje achterlaat of stuurt.

Het is mij i.i.g. duidelijk hoe ú erover denkt.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door DvdVK »

jochemd schreef:
26 jul 2023 19:27
DvdVK schreef:
26 jul 2023 15:26
PostNL 'verplicht' iDIN maar op welke grond kan PostNL dit?
PostNL als aanbieder van de dienst kan er zelf voor kiezen hoe ze die dienst inricht. Zo werkt dat in een vrije markt. Laten we het eens omdraaien: op welke grond zou PostNL er niet voor kunnen kiezen om dit op deze manier te doen?
Als het ook voor naam, adres, e mail, wachtwoord etc.zou gelden heeft u een punt.
Maar, zoals nu het geval is, als het sec voor het ophaalpunt en de pakketmaatjes is, dan niet.

Legitimeren doe ik bij afhalen van een aangetekend stuk of pakket bij het afhaalpunt of bij het bezorgen op mijn woonadres.
En zolang de bezorger zelf tekent of een in het verleden geplaatste handtekening van mij gebruikt en PostNL dit niet stopt, ben ik niet van plan om een fraudegevoelige qr code *waar de Consumentenbond voor waarschuwt) te gaan gebruiken.
Dan rij ik -niet milieuvriendelijk- met mijn auto wel naar het afhaalpunt aan de andere kant van de stad (i.p.v. lopend bij het ophaalpunt 200 meter verderop).

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 20:19
Ik weet het niet of u überhaupt de voorgaande tekst heeft gelezen.
Ik wil uitsluitend het ophaalpunt wijzigen.
En dat kan alleen als PostNL vooraf zekerheid heeft dat u de ontvanger bent.
DvdVK schreef:
26 jul 2023 20:19
Indien nodig legitimeer ik mij daar als ik het pakket of poststuk ophaal.
U moet u sowieso legitimeren, anders krijgt u niets mee.
DvdVK schreef:
26 jul 2023 20:19
U gaat voorbij in uw relaas dar menig pakketbezorger de pakketten maar wat graag, zonder voorafgaande toestemming, voor de deur of in de kliko deponeert. Of zonder voorafgaande toestemming het pakketje bij "buren" (hier vaak blokken verder of in een andere straat) dropt en geen berichtje achterlaat of stuurt.
Wat heeft dat te maken met het willen aanpassen van een afleveradres? Kaartjes worden al lang niet meer achtergelaten aangezien zowel online als in de app te zien is waar het pakket is afgeleverd. Heeft u geen app gaat dat via de link die de verkoper heeft doorgegeven.

U wilt het afleveradres aanpassen en heeft schijnbaar geen geverifieert account. Dat dat verifiëren gaat middels Idin. In het verleden kreeg je een code thuis gestuurd die je moest invoeren, maar het nadeel daar van was dat je dagen moest wachten en de kans aanwezig was dat een fraudeur de aanvraag gedaan had en de post uit je brievenbus hengelde.

Dus nogmaals, om te voorkomen dat derden in uw post kunnen wil PostNL hebben dat er zekerheid is dat u ook echt u bent. Eenmalig registeren en verifiëren is voldoende om al uw postzaken online of via de app te regelen. Even advocaat van de duivel spelen, ik heb een gestolen ID kaart, ik maak een account aan op uw adres en ik bestel op naam van de gestolen pas spullen en geef uw adres in. Zonder controle kan ik zien wanneer het geleverd word, pas het afleveradres aan zodat het bij een afhaalpunt komt, ik haal het op en u krijgt facturen op uw adres onder een vreemde naam. Of ik weet wanneer u op vakantie ben, weet in welk tijdsvak er iets bezorgd word, ga posten en loop toevallig uw tuinpad op als de bezorger komt aangereden.
Om die reden moet u zich vooraf online legitimeren.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Je bent niet verplicht om een IDIN te gebruiken omdat je ook niet verplicht bent om een PostNL account te hebben en ook niet om een enkel afhaalpunt te kiezen. Een enkel afhaalpunt op je account is een mogelijkheid die ze bieden maar waarvoor een IDIN registratie wel vereist is.
Een afhaalpunt kun je ook kiezen tijdens het bestellen en als je het gemist hebt later ook in de PostNL app in sommige gevallen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door Dirkie »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 13:56
.....
Eerst eens opgezocht wat iDIN is.
Bron: Consumentenbond.
Waarom niet gewoon kijken op de website van IDIN

Ik heb geen QR-code op mijn mobiel (de Consumentenbond waarschuwt voor fraude met QR-codes).
Als ik iedere waarschuwing serieus zou nemen dan zat ik niet op internet en had ik geen mobiel.
Ik ben ver boven de 18 (bestel nooit alcohol of rookwaren via internet).
Rookwaren bestel ik ook niet, alcohol soms wel. Heb alleen geen flauw idee wat dit met het onderwerp te maken heeft
Ik ontvang alleen pakketjes van webwinkels of particulieren en kan mij altijd legitimeren middels de wettelijke legitimatiebewijzen.
Heel goed maar ook dit heeft weinig met het onderwerp te maken volgens mij
Ik vraag mij af waarom ik verplicht wordt door PostNL om iDIN te gebruiken.
Omdat PostNL dit gewoon kan vragen. Vroeger ging je langs op het postkantoor met je paspoort of ID maar die postkantoren bestaan niet meer.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door Dirkie »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 15:26
Hier hebben we een pakketbezorger die doodleuk handtekeningen heeft opgeslagen op zijn mobiel en vervolgens de ontvanger nooit meer om de 'handtekening voor ontvangst' vraagt😡🤬
ik ben derhalve erg huivering om zomaar gegevens aan PostNL te geven omdat ze het nu eenmaal vragen.
Dit vind ik nogal een ernstige beschuldiging. Ik hoop dat U dit ook kunt bewijzen. Ik zou namelijk niet weten waar de knop op zijn scan apparaat zit om handtekeningen op te slaan. En ik neem aan dat U dit ook direct gemeld heeft aan PostNL zodat ze passende maatregelen kunnen nemen.
Het zou natuurlijk anders zijn als de bezorger zelf een willekeurige krabbel zet. Dat gebeurt al zoveel dat niemand zich daar nog druk op maakt. :mrgreen:

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door Dirkie »

DvdVK schreef:
26 jul 2023 20:19
Het is u waarschijnlijk ook ontgaan dat je ZONDER iDIN naam, woonadres, mailadres, wachtwoord etc. kunt wijzigen bij PostNL in het account.
U gaat voorbij in uw relaas dar menig pakketbezorger de pakketten maar wat graag, zonder voorafgaande toestemming, voor de deur of in de kliko deponeert. Of zonder voorafgaande toestemming het pakketje bij "buren" (hier vaak blokken verder of in een andere straat) dropt en geen berichtje achterlaat of stuurt.

Het is mij i.i.g. duidelijk hoe ú erover denkt.
U kunt heel eenvoudig in de app instellen dat het niet bij de buren bezorgd mag worden. Heeft U dat al gedaan? Standaard staat er namelijk dat dit wel mag

PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Bezorgvoorkeuren aanpassen bij PostNL alleen met iDIN mogelijk?

Ongelezen bericht door PGros »

Dirkie schreef:
27 jul 2023 12:18
U kunt heel eenvoudig in de app instellen dat het niet bij de buren bezorgd mag worden. Heeft U dat al gedaan? Standaard staat er namelijk dat dit wel mag
Dat is dus het probleem. Dat kan zonder idin niet aangepast worden.

Plaats reactie