Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een Wiskunde Student schreef:
23 mar 2024 16:10
sterke reactie, not :(
je verzint gewoon iets

Je verwart verkoop met de aanleg of/onderhoud.

Ik zal het proberen uit te leggen:
Een verkoper heeft een net pak aan en komt me laptop en aktentasje met papieren langs, en ze vragen om een contract te tekenen.
Een monteur heeft werkkleding aan en komt met een gereedschapskist, boormachines en schroevendraaiers, en ze leggen een installatie aan of onderhouden deze

Een verkoper kan ongevraagd langskomen en monteur wordt van te voren aangekondigd.
:lol:

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 12:28
Zeker bij appartementen want dan trekken ze de glasvezel per kolom omhoog. En als iemand dan weigert, tja hoe trek de glasvezelkabel dan door die woning heen?
Dan is er wel een huisbaas, of VVE , die akkoord is gegaan. En moet je dus meewerken

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
23 mar 2024 17:20
Speedy123 schreef:
23 mar 2024 12:28
Zeker bij appartementen want dan trekken ze de glasvezel per kolom omhoog. En als iemand dan weigert, tja hoe trek de glasvezelkabel dan door die woning heen?
Dan is er wel een huisbaas, of VVE , die akkoord is gegaan. En moet je dus meewerken
Niet dus. De KPN monteur stond voor de deur. Ik heb toen de eigenaar van het complex gebeld, die wisten van niets. Ze vonden het verder wel prima, glasvezel zagen ze wel als iets dat waarde toevoegde. Ik hoefde toen geen glasvezel maar heb de monteur toen wel toegang tot de meterkast verschaft.

Waarom begrijpen zoveel mensen maar niet dat KPN dit soort dingen gewoon doet zonder enig overleg vooraf? Ze sturen gooien een brief t.a.v. de bewoners, ongeacht of ze huren of dat ze eigenaar zijn.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien geloven veel mensen dat niet omdat ze andere ervaringen hebben.
Hier met Delta. Folders en brieven vooraf. Maar mensen in nette pakken met ongevraagde legitimatie. Monteurs en grondwerkers komen pas over een paar maanden. Geen dwang, niks tekenen. Gratis tot in de meterkast of tussen stoep en tuin. Vrije keuze.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Thijs124 schreef:
23 mar 2024 18:19
Misschien geloven veel mensen dat niet omdat ze andere ervaringen hebben.
Hier met Delta. Folders en brieven vooraf. Maar mensen in nette pakken met ongevraagde legitimatie. Monteurs en grondwerkers komen pas over een paar maanden. Geen dwang, niks tekenen. Gratis tot in de meterkast of tussen stoep en tuin. Vrije keuze.
Delta is geen onderdeel van KPN. TS heeft de ervaring dat KPN ongevraagd aan de deur kwam.

Ik heb de ervaring dat een monteur namens de KPN na het sturen van een brief aan de deur kwam maar nadat ik belde met de eigenaar van het pand, bleek die van niks te weten.

Als je trouwens even googled op 'kpn ongevraagd aan de deur glasvezel' dan zie je dat de KPN forums vol staan van mensen die zich beklagen dat er onverwachts een man namens de KPN op de stoep stond.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan hebben wij hier geluk dat KPN niet komt. Ik heb nog ADSL van Odido over de KPN telefoon lijn. Hier nog niets gehoord dat de ADSL weg zou gaan. Als dat gebeurt kan Odido glasvezel huren van Delta. Daar sta ik dan buiten. Ze maken hun aansluiting in de meterkast en klaar.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Thijs124 schreef:
23 mar 2024 18:46
Dan hebben wij hier geluk dat KPN niet komt. Ik heb nog ADSL van Odido over de KPN telefoon lijn. Hier nog niets gehoord dat de ADSL weg zou gaan. Als dat gebeurt kan Odido glasvezel huren van Delta. Daar sta ik dan buiten. Ze maken hun aansluiting in de meterkast en klaar.
Dat is nou precies waar dit topic over gaat. TS heeft al glasvezel en is daar tevreden over. KPN was te laat. Net zoals jij nu al Delta hebt liggen.

In tegenstelling tot stroom en gas, zijn de glasvezelkabels eigendom van het bedrijf dat Internet aanbiedt. Ze delen niet. Dus als KPN bij jouw in de wijk met Delta wil gaan concureren, dan krijg ook jij een brief met het goede nieuws van KPN dat ze glasvezel bij je aan komen leggen.

En dan staat er op een dag bij jouw een monteur op de stoep die dit wil aanleggen. Die zegt dat ie het recht heeft je woning te betreden en dat ie onderhoud mag doen. precies waar TS dus over klaagt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
21 mar 2024 20:23
Onkruid71 schreef:
21 mar 2024 20:14
Tot in je meterkast moeten ze eerst toestemming hebben van de bewoner. Zolang die er niet is hebben de monteurs van kpn niet het recht om zomaar binnen mogen te komen.
Maar waarom zou je dat niet willen, als het kosteloos kan? Bij een toekomstige verkoop lijkt het mij een nadeel als er geen glasvezel is, en een voordeel als er twee aansluitingen zijn, zodat er uit meer aanbieders gekozen kan worden.
Ze hoeven echt niet per provider een kabel te leggen. Als KPN dat zou willen, dan kunnen ze weer gaan.
Of ze leggen een open netwerk aan, of ze leggen niets aan.

Hier kan ik zo'n beetje uit alle providers ( muv Ziggo natuurlijk ) kiezen welke over het glasvezelnetwerk mijn huis binnen komt, via 1 verbinding.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
23 mar 2024 18:52
Hier kan ik zo'n beetje uit alle providers ( muv Ziggo natuurlijk ) kiezen welke over het glasvezelnetwerk mijn huis binnen komt, via 1 verbinding.
En zo hoort het te zijn. Helaas is dat niet overal zo. Bij mij ligt glas van KPN en ik kan bijvoorbeeld niet kiezen voor Delta want dan krijg ik op de postcode check: " Helaas! Op dit moment zijn we (nog) niet bij jou in de buurt met ons supersnelle glasvezelnetwerk.".

KPN biedt wel open glasvezel aan maar niet aan alle providers, dus je hebt wel keuze maar niet uit alle providers. Andersom kan je op een Delta glasvezel kabel geen KPN krijgen. Volgens KPN vraagt Delta teveel huur voor de glasvezelkabel. Dus kan het zijn dat je twee keer een glasvezel kabel aangeboden krijgt in je woning.

Kennelijk heeft de wetgever wel geregeld dat een netwerk open moet zijn maar zich niet gebogen over het huurbedrag dat een andere aanbieder moet betalen als die gebruik van iemands andere glasvezelkabel maakt.

Hoe dan ook, mijn inziens zou het gewoon hetzelfde als met stroom en gas moeten zijn. Je zit niet te wachten op meerdere aansluitingen. Dus transport en provider zouden losgekoppeld moeten zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 18:35

Delta is geen onderdeel van KPN. TS heeft de ervaring dat KPN ongevraagd aan de deur kwam.

Ik heb de ervaring dat een monteur namens de KPN na het sturen van een brief aan de deur kwam maar nadat ik belde met de eigenaar van het pand, bleek die van niks te weten.

Als je trouwens even googled op 'kpn ongevraagd aan de deur glasvezel' dan zie je dat de KPN forums vol staan van mensen die zich beklagen dat er onverwachts een man namens de KPN op de stoep stond.
Moeten mensen eerst in 3-voud toestemming vragen om aan te bellen dan? Dan kun je beter de bel verwijderen, lijkt me.

Mensen krijgen een brief, ze zien dat er in de (omliggende) straten gewerkt wordt aan de aanleg van glasvezel, dus hoezo onverwacht en ongevraagd?

Tuurlijk, als een bewoner nee zegt, horen zij zonder onbeschoft te worden, te vertrekken. Maar waarom zou je als het gratis is en zonder verplichtingen, niet even mee werken? Kleine moeite lijkt mij.
Altijd handig om wat meer keuzevrijheid te hebben, is het niet voor jou persoonlijk dan wel voor een koper of huurder van je woning als je vertrekt.

Toen ik hier kwam wonen lagen er allerlei folders in de brievenbus van diverse providers, totaal geen last gehad van al dan niet onbeschofte verkopers.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 19:11
angel1978 schreef:
23 mar 2024 18:52
Hier kan ik zo'n beetje uit alle providers ( muv Ziggo natuurlijk ) kiezen welke over het glasvezelnetwerk mijn huis binnen komt, via 1 verbinding.
En zo hoort het te zijn. Helaas is dat niet overal zo. Bij mij ligt glas van KPN en ik kan bijvoorbeeld niet kiezen voor Delta want dan krijg ik op de postcode check: " Helaas! Op dit moment zijn we (nog) niet bij jou in de buurt met ons supersnelle glasvezelnetwerk.".

KPN biedt wel open glasvezel aan maar niet aan alle providers, dus je hebt wel keuze maar niet uit alle providers. Andersom kan je op een Delta glasvezel kabel geen KPN krijgen. Volgens KPN vraagt Delta teveel huur voor de glasvezelkabel. Dus kan het zijn dat je twee keer een glasvezel kabel aangeboden krijgt in je woning.

Kennelijk heeft de wetgever wel geregeld dat een netwerk open moet zijn maar zich niet gebogen over het huurbedrag dat een andere aanbieder moet betalen als die gebruik van iemands andere glasvezelkabel maakt.

Hoe dan ook, mijn inziens zou het gewoon hetzelfde als met stroom en gas moeten zijn. Je zit niet te wachten op meerdere aansluitingen. Dus transport en provider zouden losgekoppeld moeten zijn.
Het niet kunnen kiezen voor Delta is niet zo'n probleem, mits er genoeg te kiezen is.
3 of 4 providers is genoeg.

Een gesloten netwerk zonder keuze moet je altijd weigeren.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
23 mar 2024 19:18
Moeten mensen eerst in 3-voud toestemming vragen om aan te bellen dan? Dan kun je beter de bel verwijderen, lijkt me.

Mensen krijgen een brief, ze zien dat er in de (omliggende) straten gewerkt wordt aan de aanleg van glasvezel, dus hoezo onverwacht en ongevraagd?

Tuurlijk, als een bewoner nee zegt, horen zij zonder onbeschoft te worden, te vertrekken. Maar waarom zou je als het gratis is en zonder verplichtingen, niet even mee werken? Kleine moeite lijkt mij.
Altijd handig om wat meer keuzevrijheid te hebben, is het niet voor jou persoonlijk dan wel voor een koper of huurder van je woning als je vertrekt.

Toen ik hier kwam wonen lagen er allerlei folders in de brievenbus van diverse providers, totaal geen last gehad van al dan niet onbeschofte verkopers.
Onverwacht omdat ze niet gereageerd hebben op het aanbod. Ongevraagd aan de deur idem, TS is niet op het aanbod in gegaan, dan verwacht je toch geen monteur aan de deur? Wat als TS niet thuis was een een kind opdeed die zich liet overbluffen? Zonder overeenstemming horen ze gewoon geen monteur langs te sturen. Dus eerst netjes overeenstemming bereiken met de potentiele klant, dan pas een monteur sturen. Zo ingewikkeld is het toch niet?

En als er dan aangebeld wordt en je zegt, ik heb geen interesse en de beller vertrekt, denk dat TS dan geen klachten zou hebben gehad.

De klachten gaan er juist om dat de beller niet wilde vertrekken, begon te liegen dat hij recht had de woning te betreden, dat TS verplicht mee moest werken en uitdagend begon te roepen, ' hoe wou je me weg krijgen dan' . Wat zeer dreigend en aggresief overkomt, vind je niet?

Het is geen kwestie van eventjes meewerken, ze willen twee grote gaten boren. Eentje door je vloer en eentje door je plafond. Als ze een fout maken en een warm waterleiding van jouw stadsverwarming raken danwel die van je obvenbuurman, wat dan?

Daarna trekken ze een dikke plastic pijp door je meterkast waarna ze daar een kabel uit laten lopen. Dan boren ze gaten in je muur om daar twee kastjes aan de muur te bevestigen die ze aansluiten op het kabeltje.

Niet iedereen wil een tweede plastic pijp en nog twee extra kastjes in de meterkast als er al glasvezel ligt. En al helemaal niet omdat dat enkel nodig is omdat de providers geen overstemming kunnen bereiken over de onderlinge huurtarieven als ze elkaars netwerk gebruiken.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 18:35


Als je trouwens even googled op 'kpn ongevraagd aan de deur glasvezel' dan zie je dat de KPN forums vol staan van mensen die zich beklagen dat er onverwachts een man namens de KPN op de stoep stond.
Maar is dat dan inderdaad ongevraagd, of hebben ze simpelweg de brief maanden eerder gelezen en zijn ze dat alweer vergeten? Neemt natuurlijk niet weg dat die mensen netjes moeten blijven. Ik zie met jouw exacte Google search maar een paar resultaten die trouwens daadwerkelijk gaan over aanleg glasvezel en in ieder van die topics wordt ook aangegeven dat er eerst schriftelijke communicatie is geweest voorafgaand aan het bezoek, de meeste resultaten gaan over 'verkopers' die ongevraagd aan de deur komen. Dat is natuurlijk een ander issue.

Als mensen dan die schriftelijke communicatie negeren (of niet doorgeven aan de verhuurder, als ze huurder zijn), dan snap ik inderdaad wel dat zo'n bezoek 'onverwacht' is, terwijl dat eigenlijk natuurlijk dan gewoon vooraf aangekondigd is dat er iemand zal komen op enig moment. Vaak kun je ook via de brief je keuze al vooraf kenbaar maken uit meerdere opties, zodat men niet aan de deur hoeft te komen op moment van aanleg.

Hier op privé gebied trouwens ook met KPN geen enkel probleem. Is nu denk ik een jaar of 15 geleden aangesloten, netjes vooraf op de hoogte gebracht destijds van de opties, waaronder gratis tot de meterkast, gratis tot de deur als je niemand binnen wilde, tot de stoep wanneer je het helemaal niet wilde. Nette monteurs ook, waren hier mensen uit eigen regio, en allemaal in dienst van de netbeheerder.

Zakelijk ook alleen maar lof voor de mensen van KPN Netwerk waar ik mee gewerkt heb, allemaal zeer professioneel, maar goed, als je geen zaken doet met KPN zelf, maar met een onderaannemer die bijvoorbeeld weer een paar ZZPérs uitzet kan er natuurlijk altijd een rotte appel tussen zitten.

Later nog een 2de aanbieder erbij gekregen hier, ook daar geen last van. Na aanleg daarvan een brief om een abonnement te nemen en verder niets.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
23 mar 2024 19:55
Als mensen dan die schriftelijke communicatie negeren (of niet doorgeven aan de verhuurder, als ze huurder zijn), dan snap ik inderdaad wel dat zo'n bezoek 'onverwacht' is, terwijl dat eigenlijk natuurlijk dan gewoon vooraf aangekondigd is dat er iemand zal komen op enig moment. Vaak kun je ook via de brief je keuze al vooraf kenbaar maken uit meerdere opties, zodat men niet aan de deur hoeft te komen op moment van aanleg.
Stel je eens voor dat je een aanbieding krijgt van de winterschilder. Ongevraagd via de post. Je hebt geen interesse dus je reageert niet.

Dan wordt er een maand later aangebeld, staat de schilder op de stoep. Je zegt, ik wil geen schilder. Maar nee, de man weigert te vertrekken, ik heb het recht uw woning te betreden, ik mag uw halletjes schilderen. Gratis voor niets. Kunt u zien hoe goed ik ben en mag ik vast later de hele woning doen. Ik weiger te vertrekken

Is dat acceptabel? Zit je ergens soms ergens aan vast als je niet reageert op een aanbieding? Niet reageren is instemmen ofzo?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 20:04
Cro schreef:
23 mar 2024 19:55
Als mensen dan die schriftelijke communicatie negeren (of niet doorgeven aan de verhuurder, als ze huurder zijn), dan snap ik inderdaad wel dat zo'n bezoek 'onverwacht' is, terwijl dat eigenlijk natuurlijk dan gewoon vooraf aangekondigd is dat er iemand zal komen op enig moment. Vaak kun je ook via de brief je keuze al vooraf kenbaar maken uit meerdere opties, zodat men niet aan de deur hoeft te komen op moment van aanleg.
Stel je eens voor dat je een aanbieding krijgt van de winterschilder. Ongevraagd via de post. Je hebt geen interesse dus je reageert niet.

Dan wordt er een maand later aangebeld, staat de schilder op de stoep. Je zegt, ik wil geen schilder. Maar nee, de man weigert te vertrekken, ik heb het recht uw woning te betreden, ik mag uw halletjes schilderen. Gratis voor niets. Kunt u zien hoe goed ik ben en mag ik vast later de hele woning doen. Ik weiger te vertrekken

Is dat acceptabel? Zit je ergens soms ergens aan vast als je niet reageert op een aanbieding? Niet reageren is instemmen ofzo?
Je trekt het nu in het absurde, maar nee jouw voorbeeld is uiteraard niet acceptabel. Maar dat zal over het algemeen ook nooit gebeuren, op de uitzondering na die de regel bevestigd.

Wat natuurlijk wel acceptabel is dat wanneer er niet gereageerd wordt er alsnog iemand aan kan bellen om te kijken wat de keuze is. Wil je dat niet, reageer dan gewoon op de brief en ben je er ook klaar mee. Zo moeilijk is het allemaal niet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door witte angora »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 19:50
Niet iedereen wil een tweede plastic pijp en nog twee extra kastjes in de meterkast
Inderdaad. Echt geen gezicht als je de deur open trekt. :evil:

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:Inderdaad. Echt geen gezicht als je de deur open trekt. :evil:
Probleem is meer dat het bij mij de hele zijmuur vult. De meterkast zit aardig vol. Zou niet weten hoe ze er nog meer bij zouden kunnen proppen want het modem hangt er ook nog.

Zitten trouwens ook nog twee andere kastjes op die pijp aangesloten. Met een groene kabel. Staat int1 en int2 op. Zal wel voor telefonie zijn ofzo?
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 23 mar 2024 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik zou dat ook niet willen, bij mij is alles geregeld vanuit de meterkast, geen extra kastje erbij. Dus kabels zijn allemaal netjes vastgezet. Het is al druk zat met kabeltjes daar.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
23 mar 2024 20:53
witte angora schreef:Inderdaad. Echt geen gezicht als je de deur open trekt. :evil:
Probleem is meer dat het bij mij de hele zijmuur vult. De meterkast zit aardig vol. Zou niet weten hoe ze er nog meer bij zouden kunnen proppen want het modem hangt er ook nog.

Zitten trouwens ook nog twee andere kastjes op die pijp aangesloten. Met een groene kabel. Staat int1 en int2 op. Zal wel voor telefonie zijn ofzo?
Zou kunnen afhankelijk van de aansluiting. Al is KPN telefonie normaal gesproken volgens mij blauw qua hoofdkabel, Ziggo groen en glasvezel oranje, rood of groen.

KPN telefonie wordt trouwens tegenwoordig uitgefaseerd en kan soms direct worden verwijderd bij aanleg glas, tenzij er nog gebruik van wordt gemaakt.

Ik vraag me wel af hoe jij op 2 kastjes komt per glasvezel aansluiting, hier per netwerk een AOP, in totaal nu 4, of bedoel je wat anders?

1. KPN telefonie, zou weg kunnen, vanuit de bouw
2. Ziggo, vanuit de bouw
3. KPN Glas, later als eerste bijgekomen
4. Glas andere netbeheerder

Veel ruimte neemt het ook niet in, zou er nog wel een paar kwijt kunnen als het moet. En dan hangt het huidige modem e.d. er ook al.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Agressieve glasvezel aanleggers KPN

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even gekeken, het zit hier toch wel aardig vol met van alles en nog wat. Er kan nog wel wat bij, maar hier zit al een aansluiting van KPN en Ziggo. De twee belangrijkste dus wel. Toch wel verbazend hoeveel ruimte alles in neemt. *Vroeger*, en dat is niet eens zo superlang geleden, had je de watermeter, de gasmeter en de elektrameter, en dan nog de stoppenkast. Dan had je het wel zo'n beetje gehad. Wat er nu alleen al aan stroomaansluitingen de kast binnenkomt... En dan moet er ook nog van alles naar de bovenburen.

Plaats reactie