Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Beste mensen,

Ik heb een week geleden een occasion gekocht uit 2009 met 249.000 km voor een prijs van 6000 Euro. De auto is altijd dealeronderhouden. Kan ik nu een wettelijke garantie verwachten aangezien de kilometerstand? Het probleem is dat de automaat olie lekt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45
Beste antwoord
Gekozen door Phaeton

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

door jonis » 24 okt 2023 13:29

Phaeton schreef:
24 okt 2023 12:50
Update:

Via advocaat wordt de auto door de verkoper kosteloos gerepareerd.

Beetje koude start, maar hierna lekker verder rijden.
Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Cro »

Dat hangt er vanaf of dit een eigenschap is die je mag verwachten bij deze kilometerstand en waar je de auto hebt gekocht en wat daarbij is geadverteerd. Heb je deze op marktplaats gekocht bij een particulier kan dit anders zijn dan wanneer de auto door een garage vak bedrijf werd aangeboden als 'auto in perfecte staat, altijd in de garage gestaan'.

Heb je inderdaad een Phaeton gekocht (username) dan zou ik me wel opmaken voor redelijk wat kosten bij deze leeftijd en km stand. Het reguliere onderhoud aan deze auto's was altijd al peperduur, en dat zal in principe alleen maar maar meer en duurder worden bij hogere km standen. Je krijgt er echter wel een boel comfort voor terug mits goed onderhouden.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Gewoon contact opnemen met het bedrijf waar je hem gekocht hebt. Volgens mij valt dit onder garantie, maar wacht niet te lang.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door riddert »

Phaeton schreef:
10 sep 2023 12:02
Beste mensen,

Ik heb een week geleden een occasion gekocht uit 2009 met 249.000 km voor een prijs van 6000 Euro. De auto is altijd dealeronderhouden. Kan ik nu een wettelijke garantie verwachten aangezien de kilometerstand? Het probleem is dat de automaat olie lekt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,
De auto moet geschikt zijn om aan het verkeer deel te nemen. Dat de bak een drup olie lekt staat dit niet in de weg.
Dit lijkt me dan ook typisch zo'n dingetje wat voor je eigen rekening komt ervan uitgegaan zijnde dat u de wagen zonder garantie gekocht heeft.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door witte angora »

Te weinig informatie om een zinnig antwoord te geven. Het beste kun je sowieso contact opnemen met de verkoper. Daar moet je toch al heen. Is het een Bovag-bedrijf? Dan kun je eens kijken of je aan de voorwaarden voldoet voor Bovag-garantie.

Mocht garantie buiten beeld vallen, dan komt conformiteit om de hoek kijken. Lekte de bak al olie toen je hem kocht? Dat kon je zien door even onder de motor te kijken, tenzij de motor schoon was gespoten. Aan de andere kant mag je ook afgaan op mededelingen van de verkoper. Wat zei hij over de status van onderhoud en de te verwachten kosten?

De kilometerstand hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. De mijne had een bijna vergelijkbare stand. Wel problemen met de versnellingsbak, dat bleek al tijdens de proefrit. Dat is dus netjes opgelost toen ik de auto op kwam halen. De verkoper gaf ook aan dat, als de bak nadien problemen had gegeven, het alsnog netjes opgelost zou worden.

Mijn advies is er open-minded heen te gaan, even los van je rechten en zo. Gewoon het probleem aankaarten en vragen hoe het bedrijf dit op wil lossen/hoe het nu verder moet. Dik kans dat ze direct al aanbieden het zonder kosten van jouw kant te repareren.

Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Nee ik heb geen Volkswagen Phaeton gekocht, dit is mijn username van mijn tweede auto, het is omdat ik het een mooie naam vind 😂

Het gaat om een Ford Mondeo die ik bij een dealer heb gekocht. De dealer heeft voordat ik erheen reed via een bericht aangegeven dat de automaat filter is vervangen en tot nu toe zijn reguliere onderhoud heeft gehad bij de Ford dealer. Maar het schijnt dat de bak pas lekt bij een warme motor, daar na een proefrit dus niks opgevallen. Bij aankomst thuis 180 km verder de volgende dag onder mijn carport olie ontdekt.

Ik weet dat ik wettelijk gezien garantie heb op de motor en de versnellingsbak, maar ik begin me nu een beetje druk te maken om de kilometerstand. De bouwjaar 2011 vindt ik nog wel meevallen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nogmaals: de kilometerstand hoeft geen probleem te zijn. Juist niet. Een auto die vrijwel altijd lange ritten maakt is er vaak beter aan toe dan een kar die vooral gebruikt is om boodschappen voor tante Jo en ome Co te halen. Dat weet een dealer ook wel.

Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Het is geen BOVAG garantie, en garantie kreeg ik op de auto ook niet, ondanks dat ik ernaar vroeg. De bak lekt pas nadat de motor (goed) warm is. Over de status en de onderhoud, was volgens hem vakantieklare auto zonder koppijn en al zijn onderhoud bij de dealer heeft gehad, dit laatste klopt ook. Hij is tot nu toe altijd keurig netjes bij de dealer onderhouden.
witte angora schreef:
11 sep 2023 10:07
Te weinig informatie om een zinnig antwoord te geven. Het beste kun je sowieso contact opnemen met de verkoper. Daar moet je toch al heen. Is het een Bovag-bedrijf? Dan kun je eens kijken of je aan de voorwaarden voldoet voor Bovag-garantie.

Mocht garantie buiten beeld vallen, dan komt conformiteit om de hoek kijken. Lekte de bak al olie toen je hem kocht? Dat kon je zien door even onder de motor te kijken, tenzij de motor schoon was gespoten. Aan de andere kant mag je ook afgaan op mededelingen van de verkoper. Wat zei hij over de status van onderhoud en de te verwachten kosten?

De kilometerstand hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. De mijne had een bijna vergelijkbare stand. Wel problemen met de versnellingsbak, dat bleek al tijdens de proefrit. Dat is dus netjes opgelost toen ik de auto op kwam halen. De verkoper gaf ook aan dat, als de bak nadien problemen had gegeven, het alsnog netjes opgelost zou worden.

Mijn advies is er open-minded heen te gaan, even los van je rechten en zo. Gewoon het probleem aankaarten en vragen hoe het bedrijf dit op wil lossen/hoe het nu verder moet. Dik kans dat ze direct al aanbieden het zonder kosten van jouw kant te repareren.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan komt de non-conformiteit om de hoek kijken. Zit dat nieuwe filter er wel goed op trouwens?

Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Hij lekt tussen de vliegwiel kant en de bak. Bij de kering. Ik zou daar na een proefrit sowieso niks opgemerkt moeten hebben omdat er een beschermplaat onder de auto zit. Misschien is dat toen schoongespoeld??? Voor een tijdelijke oplossing??? Ik noem nu maar wat. Want ik heb nog op afstand onder de auto gekeken en toen lekte hij alleen de condens van de airco. Verkoper zei, dat is normaal, wat overigens klopt.
witte angora schreef:
11 sep 2023 10:22
Dan komt de non-conformiteit om de hoek kijken. Zit dat nieuwe filter er wel goed op trouwens?

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door cherokee »

witte angora schreef:
11 sep 2023 10:22
Dan komt de non-conformiteit om de hoek kijken. Zit dat nieuwe filter er wel goed op trouwens?
Dat filter zit er niet op maar er in. Om het filter te vernieuwen moet het carter van de bak er onder vandaan. Later wordt dat weer gemonteerd met een nieuwe pakking. En daar wil het wel eens fout gaan met het natrekken van de boutjes of het schoonmaken van de contactvlakken. Een enkele keer gaat hij dan wat lekken langs de nieuwe pakking, Is dan gewoon een kwestie van jammer maar helaas, bak weer aftappen en boel schoonmaken en opnieuw monteren.
Wat ook kan, gezien de plaats van lekken die omschreven wordt, is dat het niks met de bak te maken heeft maar dat de auto een lekkende krukaskeerring heeft, het is duidelijk te zien aan het soort olie wat hij lekt. Dan moet de bak er achter vandaan om de keerring te vernieuwen. Materiaalkosten nihil, maar wel uren.
Beide keren hoort het gewoon garantie te zijn als de auto met garantie is verkocht en zo niet dan zal een goed bedrijf het alsnog gratis herstellen.
Laatst gewijzigd door cherokee op 11 sep 2023 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door witte angora »

Van techniek heb ik geen kaas gegeten, helaas... beetje de oude kaas van vroeger, puntjes stellen en bougies vervangen, dan houdt het wel op.

Eerlijk gezegd krijg ik nu een beetje het gevoel dat je het ding niet bij een dealer hebt gekocht, kan dat kloppen? Vanaf een bepaalde leeftijd, en zeker als er grotere reparaties aan komen, worden auto's gewoon doorgestoten naar de handel. Het zijn de auto's die ingeruild worden omdat mensen de reparatie niet meer willen betalen. Dan kan een kar wel dealeronderhouden zijn, maar dat zegt eigenlijk niet zo heel veel meer. En ja, ik heb wel eens een auto willen kopen bij een bedrijf dat net bezig was een motorruimte van top en teen schoon te spuiten. Ben daar ook nooit meer heen geweest, want dan verberg je iets. Vandaar mijn opmerking in een vorige reactie.

Mijn auto (Suzuki Splash uit 2012) heb ik juist wel bij een dealer gekocht, en je ziet ze wel vaker van die leeftijden bij dealers staan. Gewoon omdat er niks aan mankeert en het bedrijf er voor in staat.

Dus ja, ik denk nog steeds dat je het beste even naar dat bedrijf toe kunt gaan om te vragen hoe ze dit op willen lossen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

De motoren worden meestal schoon gemaakt bij occasions tijdens een goede poetsbeurt. Dus dat is niet dat ze iets te verbergen hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op voorhand op zoek gaan naar rechten is handig, maar waarom belt u niet even met de verkoper? Het kan een simpel klein dingetje zijn, het kan zijn dat het ook voor de verkoper een onverwacht euvel is, het kan zijn dat de verkoper heel meewerkend is, maar ook totaal niet meewerkend.
In uw plaats zou ik eerst overleggen met de verkoper wat verstandig is. Aan de hand van die uitkomst zou ik verder acteren.
Zo lang een oorzaak niet bekend is is ook niet te zeggen welke rechten er zijn. En wellicht hoeft er niet met rechten gewerkt te worden.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook ik denk dat u het beste contact kan opnemen met de verkoper.

Indien de verkoper niet mee werkt dan kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.anwb.nl/juridisch-advies (indien u lid bent)

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

We hebben het over een auto van 14 jaar oud en 2,5 ton op de teller. Gemiddeld gaan auto's naar de sloop als ze net geen 18 jaar oud zijn, dus deze wagen zit op bijna 80% van de gemiddelde technische levensduur. En de minimale technische levensduur die je wettelijk gezien van een auto mag verwachten zal op 12 tot 15 jaar liggen, dus die is al (bijna) bereikt.
Het aantal gereden kilometers ligt op ongeveer het gemiddelde als het om een auto met dieselmotor gaat en ruim boven het gemiddelde als het om een auto met benzine motor gaat. Dus ook wat dat betreft is het inmiddels wel "einde technische levensduur".

Dat er dan een druppel olie lekt is heel normaal gezien leeftijd en kilometerstand en staat het gebruik van de auto niet in de weg. Instructieboekjes schrijven voor dat je elke tankbeurt tot elke paar duizend kilometer als eigenaar/bestuurder alle vloeistoffen moet controleren en zo nodig moet bijvullen.
Als er tussen het voorgeschreven interval van vloeistof controles nu niet zó veel olie weglekt dat het peil steeds onder het minimale niveau komt, valt de lekkage wat dat betreft binnen de marges van een "bruikbare" auto. En zal een beroep op wettelijke garantie waarschijnlijk kansloos zijn.

Alleen als er een "goede auto" verkocht is en er tussen het voorgeschreven controle-interval steeds zoveel olie lekt dat het peil onder het minimum komt, voldoet de auto niet op dit punt.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zelfde vraag als Witte Angora, u zegt gekocht bij een dealer, bedoelt u een merk erkende dealer of een aangesloten onafhankelijk garage bedrijf bijvoorbeeld Bosch Service of gewoon een handelaar / garage nergens bij aan gesloten?

Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Onafhankelijke garage, die nergens staat aangesloten.
Nevyn schreef:
11 sep 2023 16:30
Zelfde vraag als Witte Angora, u zegt gekocht bij een dealer, bedoelt u een merk erkende dealer of een aangesloten onafhankelijk garage bedrijf bijvoorbeeld Bosch Service of gewoon een handelaar / garage nergens bij aan gesloten?

Phaeton
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:56

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Phaeton »

Allereerst om te beginnen gaat het hier om een auto uit 2011 en aangezien we nog in 2023 leven, zal de leeftijd van de auto 12 jaar moeten zijn ipv 14 jaar oud zoals jij het beschrijft, maar goed maak niet uit.

Dus als mijn auto te hoge kosten heeft, dan ga ik maar beter verkopen en aan iemand anders de kosten schuiven om van de dure reparatiekosten weg te lopen, of lekker inruilen bij een dealer, want die kijken er toch niet naar, want die kopen het toch voor een dooie prijs in of verkopen het verder of gaat het met de export etc. Ik denk dat daarom ook BOVAG garantie of in mijn geval als ik gelijk krijg de wettelijke garantie voor consumenten bestaat omdat sommige mensen of sommige dealers bewust troep verkopen.
Ivo.w schreef:
11 sep 2023 16:10
We hebben het over een auto van 14 jaar oud en 2,5 ton op de teller. Gemiddeld gaan auto's naar de sloop als ze net geen 18 jaar oud zijn, dus deze wagen zit op bijna 80% van de gemiddelde technische levensduur. En de minimale technische levensduur die je wettelijk gezien van een auto mag verwachten zal op 12 tot 15 jaar liggen, dus die is al (bijna) bereikt.
Het aantal gereden kilometers ligt op ongeveer het gemiddelde als het om een auto met dieselmotor gaat en ruim boven het gemiddelde als het om een auto met benzine motor gaat. Dus ook wat dat betreft is het inmiddels wel "einde technische levensduur".

Dat er dan een druppel olie lekt is heel normaal gezien leeftijd en kilometerstand en staat het gebruik van de auto niet in de weg. Instructieboekjes schrijven voor dat je elke tankbeurt tot elke paar duizend kilometer als eigenaar/bestuurder alle vloeistoffen moet controleren en zo nodig moet bijvullen.
Als er tussen het voorgeschreven interval van vloeistof controles nu niet zó veel olie weglekt dat het peil steeds onder het minimale niveau komt, valt de lekkage wat dat betreft binnen de marges van een "bruikbare" auto. En zal een beroep op wettelijke garantie waarschijnlijk kansloos zijn.

Alleen als er een "goede auto" verkocht is en er tussen het voorgeschreven controle-interval steeds zoveel olie lekt dat het peil onder het minimum komt, voldoet de auto niet op dit punt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wettelijke garantie auto bij hoge kilometerstand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrijft zelf : ik heb een occasion gekocht uit 2009.

Plaats reactie