Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
bartseta
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2023 07:59

Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door bartseta »

Beste Radar,

Ik heb in Juli van dit jaar een steentje op mijn panoramadak (auto 2019) gekregen waardoor deze barstte. Bij een autoglasherstelbedrijf gebracht en 4 maanden later is deze nog steeds niet vervangen. Men geeft aan dat deze op backorder staat en niet weten wanneer deze geleverd worden. Ook met SEAT Nederland en Dealer gebeld en die geven hetzelfde aan.

Wat kan ik hier nu aan doen als consument? In principe heb ik nu een auto die 'niets' waard is en zit ik met een noodddak waar ik de winter mee moet doen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een steentje op het dak is niet abnormaal en hierdoor kan een raam barsten. Heel vervelend, maar dat is een eigenschap van glas. Het is dus geen garantie en dat beperkt u in uw rechten. Maar ook al had u rechten, wat niet op voorraad is kan niet vervangen worden.
Zo lang het wind en waterdicht is zal u er dus mee moeten blijven rondrijden. Soms is het niet anders.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Heeft waarschijnlijk te maken met het vele noodweer van afgelopen zomer waarbij veel, héél veel autoruiten zijn gesneuveld.
Er zijn maar weinig fabrikanten van autoruiten, en die er zijn zullen op volle toeren draaien om alle achterstanden weg te werken. Maar voordat achterstanden weggewerkt zijn kan even duren.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Als dat nooddak wind en waterdicht is, lijkt me dat niet zo'n punt. Als zowel het herstelbedrijf als de importeur aangeven dat het niet op korte termijn geleverd kan worden, kan je niet heel veel als comsument denk ik.
Je zou kunnen kijken of er geen panorama dak te vinden is op de sloop, de dealer zal daar nooit naar kijken.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het duurt (te) lang dus vraag je je af of je iets kunt afdwingen. Bij dat ruitenherstelbedrijf sowieso niet, daar lijkt mij niets afgesproken waarop u zich kunt beroepen. Als u de auto aangeboden had bij de dealer is de vraag of een beroep op overmacht wordt gehonoreerd en dat lijkt mij eigenlijk best waarschijnlijk maar dat is nu hypothetisch.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Ivo.w »

DeZevendeHenk schreef:
10 okt 2023 18:31
Het duurt (te) lang dus vraag je je af of je iets kunt afdwingen. Bij dat ruitenherstelbedrijf sowieso niet, daar lijkt mij niets afgesproken waarop u zich kunt beroepen. Als u de auto aangeboden had bij de dealer is de vraag of een beroep op overmacht wordt gehonoreerd en dat lijkt mij eigenlijk best waarschijnlijk maar dat is nu hypothetisch.
En op basis van welke overeenkomst komt, volgens jou, zijn verplichtingen niet na?
Een ruitschade valt niet onder de garantie die de verkoper of fabrikant moet leveren. En als bij het aannemen van de reparatie opdracht al direct kenbaar gemaakt wordt dat het onderdeel niet snel geleverd kan worden en de levertijd onbekend, is dan is de dealer ook wat betreft de reparatie-overeenkomst niet in gebreke.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door BL2 »

Beste oplossing op dit moment kijken of er een via de sloop beschikbaar is. Als je type Seat nog leverbaar is, maak je wat mee kans dat de ruit beschikbaar komt, anders kan het wel eens lang duren voor men de productielijn gebruikt voor "een paar reserveruiten".

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
11 okt 2023 09:38
Beste oplossing op dit moment kijken of er een via de sloop beschikbaar is.
Voor veel onderdelen is dat een prima oplossing, maar voor een panoramadak ligt dat toch wel iets lastiger :wink:

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zou niet weten waarom.......

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
11 okt 2023 10:59
Ik zou niet weten waarom.......
Da's toch niet heel moeilijk te bedenken. Anders dan de meeste onderdelen die via de sloop gehaald worden, is een panoramadak kwetsbaar bij schadegevallen, dus moeilijk te vinden. Daarnaast is een panoramadak lastig zonder schade te demonteren en opnieuw te monteren.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door riddert »

Moneyman schreef:
11 okt 2023 11:15
BL2 schreef:
11 okt 2023 10:59
Ik zou niet weten waarom.......
Da's toch niet heel moeilijk te bedenken. Anders dan de meeste onderdelen die via de sloop gehaald worden, is een panoramadak kwetsbaar bij schadegevallen, dus moeilijk te vinden. Daarnaast is een panoramadak lastig zonder schade te demonteren en opnieuw te monteren.
Pertinent onzin, alle ruiten van een auto zijn prima uit te bouwen zonder schade.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Noem het gerust onzin, de ervaringen op de diverse autofora waar ik actief ben bewijzen het tegendeel. Met name lekkage is een vaak voorkomend en lastig oplosbaar issue.

Daarnaast schreef ik niet dat het onmogelijk is, maar slechts dat het lastiger is.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door rwolters »

riddert schreef:
11 okt 2023 11:33
Moneyman schreef:
11 okt 2023 11:15
BL2 schreef:
11 okt 2023 10:59
Ik zou niet weten waarom.......
Da's toch niet heel moeilijk te bedenken. Anders dan de meeste onderdelen die via de sloop gehaald worden, is een panoramadak kwetsbaar bij schadegevallen, dus moeilijk te vinden. Daarnaast is een panoramadak lastig zonder schade te demonteren en opnieuw te monteren.
Pertinent onzin, alle ruiten van een auto zijn prima uit te bouwen zonder schade.
Goed joh, dan ga jij een dak zoeken voor TS en ga je het ook monteren. En je neemt alle verantwoordelijkheid voor het geval het toch niet goed gaat. Durf je dan nog steeds zo stellig te zeggen dat het onzin is?

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Als je een panorama dak bij de sloop haalt, is hij toch al uitgebouwd? Verder heb ik absoluut geen idee of hij wel of niet makkelijk/lekvrij weer te monterem is. Er staan er genoeg op de onderdelenlijn in elk geval. Als het nooddak waterdicht is zou ik gewoon afwachten denk ik

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
11 okt 2023 20:22
Als je een panorama dak bij de sloop haalt, is hij toch al uitgebouwd?
Soms wel, vaak niet.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Seat Panoramadak kapot - 'backorder'

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het gaat hier alleen om het vervangen van het glas van het panoramadak.

Een volledig panoramadak inclusief frame, goten etc vervangen is absoluut een rotklus.
Maar alleen het glas vervangen is echt niet veel ingewikkelder dan het glas van andere rautoruiten vervangen. Als het glas in een bewegend deel van het panoramadak zit, dan is het vervangen van dat bewegend deel zelfs relatief eenvoudig (maar wel tijdrovend).

Plaats reactie