Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
janaly
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2023 22:41

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door janaly »

Als het een bedrijf is dat ISO gecertifceerd is moet er vanaf de orderbevestiging/koopovereenkomst van de auto een registratie zijn met ALLE stappen die de auto heeft doorlopen tot aan het moment van afleveren. Ook zonder ISO is er een route die de auto aflegt van leveren aan de dealer/garage tot aan de klant.
Dit zou u aan de leverende dealer/garage kunnen vragen eventueel laat u dit doen door uw rechtsbijstandsverzekering om een en ander in goede banen te leiden.
Is er geen R.B. verzekering schakel dan juridische hulp via uw autoverzekeraar of eventuele tussenpersoon in.
Hiermee kun je aantonen of er onrechtmatigheden zijn gebeurd alvorens de auto aan de klant werd afgeleverd.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
20 sep 2023 20:18
Moneyman schreef:
20 sep 2023 16:52
Juist omdat het hele probleem niet bij de totstandkoming, maar bij de uitvoering ligt, zie ik geen enkel argument voor dwaling of misleidende handelspraktijk.
TS beschrijft alleen de totstandkoming van de overeenkomst niet.
Logisch: daarover is dus niets te melden. Het probleem ontstond pas bij de aflevering.
alfatrion schreef:
20 sep 2023 20:18
Als je een auto koopt met 110.000 km op de teller, waarvan later blijkt dat er 210.000 km mee is gereden en de teller is teruggedraaid, dan is er sprake van dwaling.
Het gaat om een gloednieuwe auto…
alfatrion schreef:
20 sep 2023 20:18
Moneyman schreef:
20 sep 2023 16:52
De verkoper zal, net als TS, immers de situatie zoals die zich uiteindelijk voordeed niet voorzien en besproken hebben.
Er kan ook sprake zijn van dwaling als zowel de koper als verkoper van onjuiste informatie zijn uitgegaan (art. 6:228 sub c BW). Bepalend lijkt mij of dit van meet af aan de bedoeling was.
Natuurlijk is dit nooit van meet af aan de bedoeling geweest. Niemand wist immersvooraf dat deze auto in de toekomst schade zou krijgen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het hele topic doorlezend is zelfs het antwoord over de eventueel te gebruiken term hier al gegeven. Primair de ene term, subsidiair de andere term en ga zo maar door met hoeveel termen er te verzinnen zijn. Uiteindelijk zal de rechter dan een keuze maken op basis waarvan hij een uitspraak doet. En het beetje ruis dat al die verschillende termen oproept, daar prikt een rechter echt wel doorheen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
21 sep 2023 17:19
Het hele topic doorlezend is zelfs het antwoord over de eventueel te gebruiken term hier al gegeven. Primair de ene term, subsidiair de andere term en ga zo maar door met hoeveel termen er te verzinnen zijn. Uiteindelijk zal de rechter dan een keuze maken op basis waarvan hij een uitspraak doet. En het beetje ruis dat al die verschillende termen oproept, daar prikt een rechter echt wel doorheen.
Dat is helaas niet waar. Procederen is geen kwestie van zoveel mogelijk gronden bedenken en hopen dat de rechter de juiste eruit pikt.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

Vanmiddag heeft Janssen kerres even kort met mij gebeld en wat ik verwachtte kwam uit. Het aanbod is alle slechte spuitwerk opnieuw te laten doen en de kromme delen recht trekken zodat de carrosserienaden enigszins lijken op een nieuwe. Feit blijft dat ik dan zou blijven zitten met een twee keer herstelde schadeauto en dat is niet wat je verwacht van een nieuwe auto. Ik krijg nog een schriftelijke reactie van ze en dan ga ik ermee verder. In de jurisprudentie lees ik dat zelfs bij een tweedehands auto waarbij een schade achteraf aan het licht komt de koop , als de auto bij een bedrijf gekocht is, ontbonden kan worden.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

sammyboy schreef:
22 sep 2023 16:29
In de jurisprudentie lees ik dat zelfs bij een tweedehands auto waarbij een schade achteraf aan het licht komt de koop , als de auto bij een bedrijf gekocht is, ontbonden kan worden.
Klopt, al hangt dat van de omstandigheden af. Als de koper nergens naar gevraagd heeft en de verkoper niet met "schadevrij" heeft geadverteerd, is er niets aan de hand en wordt de koop niet ontbonden (tenzij er bij wijze van spreken van twee auto's één auto is gemaakt).

In dergelijke gevallen, bij een tweedehands auto, zal de grondslag overigens meestal juist wél dwaling zijn. Dat is dus anders dan in jouw casus, waarbij het een nieuwe auto betreft.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dit "aanbod" zou ik zeker niet accepteren. U heeft een nieuwe auto gekocht, dan mag u er vanuit gaan dat u een nieuwe schadevrije auto krijgt en geen nieuwe auto die is overgespoten en rechtgetrokken.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door witte angora »

sammyboy schreef:
22 sep 2023 16:29
Ik krijg nog een schriftelijke reactie van ze en dan ga ik ermee verder.
Prima om het zo te doen. Hoe meer je van hun kant op papier hebt, hoe sterker je staat als het tot juridische stappen komt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

sammyboy schreef:
22 sep 2023 16:29
Vanmiddag heeft Janssen kerres even kort met mij gebeld en wat ik verwachtte kwam uit. Het aanbod is alle slechte spuitwerk opnieuw te laten doen en de kromme delen recht trekken zodat de carrosserienaden enigszins lijken op een nieuwe.
In het geval van non-conformiteit heeft de koper in eerste instantie recht op kosteloze herstel en/of vervaning, binnen een redelijke termijn. De koper heeft in beginsel een vrije keuze tussen de twee, tenzij dat onredelijk is. Pas wanneer dit niet kan of niet binnen een redelijke termijn wordt uitgevoerd komt het recht op ontbinding en prijsvermindering om de hoek kijken.

Is de auto na herstel verder technisch bezien 100% in orde? En wat zal het resultaat na het spuitwerk zijn?

Ik durf bij dit aanbod niet mijn hand in het vuur te steken dat je kan ontbinden. Ik kan me wel indenken dat je daarnaast recht hebt op prijsvermindering. De motivatie voor prijsvermindering is eenvoudig: een koper koopt deze herstelde auto niet voor die prijs, omdat hij voor die prijs ook een nieuwe auto zonder geschiedenis kan kopen. Een en ander hangt af van de mate van afwijking.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door sammyboy »

De hoeveel schade is dermate groot dat ik de stap voor ontbinding inmiddels heb gezet. Deze week heb ik contact gehad met een advocaat en dat heeft wel wat duidelijkheid gegeven. Hij stelde dat zelfs bij een gebruikte auto een verkoper een herstelde schade moet melden. Gebeurt dat niet en is duidelijk dat de koper de auto met de wetenschap van de schade niet gekocht zou hebben dan kan dat op grond van dwaling reden tot ontbinding zijn. Als ik kan aantonen dat de dealer er van wist dan is het zelfs bedrog.
Bij een splinternieuwe auto , zoals in mijn geval, ligt de lat nog hoger en mag je hogere eisen stellen. Duidelijk is dat het altijd een schade auto blijft en met die kennis zou ik hem nooit gekocht hebben en dat is een grond voor dwaling. Bij een volgende auto zal ik sowieso een lakdiktemeter meenemen voordat ik betaal. De dealer heeft nu 2 weken om het aankoopbedrag terug te betalen en ik lever dan de auto tegen overhandiging van een vrijwaringsbewijs in. Zo niet dan gaan we een stap verder.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat dus toch voor dwaling? Op welke gronden?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door riddert »

En dan, je levert de auto in, in het onwaarschijnlijke geval dat de dealer u het geld overmaakt, in dat geval zit u zonder auto. En het komende halfjaar ook, gezien de levertijd van een nieuwe.
Dit lijkt me niet de meest constructieve oplossing, en ik betwijfel of het pad van dwaling wat u wilt gaan bewandelen u gaat leiden naar een oplossing.
Desalniettemin succes gewenst.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Hoezo onwaarschijnlijke geval. TS leverd de auto toch alleen in als hij overeenkimst met dealer heeft?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
27 sep 2023 11:41
Hoezo onwaarschijnlijke geval. TS leverd de auto toch alleen in als hij overeenkimst met dealer heeft?
... daarom zegt riddert ook "dan zit je zonder auto".

Klaas van Steen
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2023 10:43

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door Klaas van Steen »

Ik zou alle import papieren en facturen van deze specifieke auto opvragen bij die dealer, misschien kom je er zo achter waar het fout is gegaan...

nuisje
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2018 15:10

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door nuisje »

Ls
Dat er schade wordt gereden bij het lossen van auto's komt voor maar naar mijn mening wordt dat niet bij de dealer bekent gemaakt dus deze weet het niet denk ik maar als dit naar voren komt heeft hij wel de plicht om dit uit te zoeken en u heeft het recht om een nieuwe auto te eisen want de importeur is wel op de hoogte want de auto wordt eerst in de schadeloods hersteld en dan gaat hij op transport naar de dealer en als het zo een grote schade betreft als bij u het geval is dan kunt aangeven dat u deze auto niet wild houden omdat u een auto heeft gekocht die nieuw moet zijn en geen schade auto deze zakt ook in dagwaarde dus als u hem zou houden heeft u recht op een vergoeding van de waarde vermindering die is ontstaan door deze schade mijn advies neem contact op met de dealer en deze moet voor u bij de importeur achterhalen wat er heeft plaats gevonden met deze auto en geef hem direct te kennen dat u deze auto niet wil houden dus dat zij met een gepaste oplossing moeten komen om het probleem te verhelpen ik hoop dat u ergens een rechtsbijstand verzekering heeft zodat u deze kunt inschakelen als jullie er onderling niet uit komen maar ga er van uit dat de dealer er alles aan ga doen wat mogelijk is om in ieder geval zijn reputatie niet te verliezen in deze zaak en veel succes met het verdere verloop.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij is uw toetsenbord defect. De enter en . (punt) werkt niet.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ergins in de reacties kwam voorbij dat er 7 van deze auto's nieuw te koop staan .... de oplossing lijkt me heel eenvoudig: de dealer haalt via de importeur zo'n auto op en ruilt deze om. Voila.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
07 okt 2023 16:57
Ergins in de reacties kwam voorbij dat er 7 van deze auto's nieuw te koop staan .... de oplossing lijkt me heel eenvoudig: de dealer haalt via de importeur zo'n auto op en ruilt deze om. Voila.
En die 7 hebben allemaal dezelfde accessoires en kleur als TS....

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwe Kia Niro is een schade auto

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij heeft Ts ergens al aangegeven een andere kleur niet erg te vinden. En assecoires zijn later in te bouwen, of wegen mss niet op tegen het alternatief: een jaar wachten of geld terug en 7 maanden (of langer) wachten op een auto van een ander merk.

Plaats reactie