Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Mijn huidige auto geeft al enige tijd wat gebreken, maar de laatste tijd gaat hij wel erg snel achteruit. Daarom heb ik besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe auto, maar wat voor auto is op dit moment een slimme zet? De volgende zaken zijn voor mij belangrijk?

1. Voor mijn werk zit ik nog regelmatig in de auto en maak ik 30.000-35.000 kilometer per jaar.
2. De auto moet zuinig zijn en het milieu ook niet gigantisch aantasten
3. Het liefst wel een 5 zitter zodat de vrouw en kinderen ook meekunnen

Aangezien het milieu belangrijk vind ik wil geen gloed nieuwe auto kopen, maar het liefst eentje waar de kop net vanaf is. Het budget voor de nieuwe auto voor mij ligt tussen de 45 en 50.000.

Zijn er autokenners die mij hierbij kunnen helpen?

joopverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 nov 2021 13:53

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door joopverhoeven »

Aan je bericht te lezen lijkt een elektrische auto nog niet heel interessant? Tweedehands auto's hebben namelijk nog niet zo'n hoge actieradius en dat betekent dat je veel zal moeten gaan laden.

Toevallig al verdiept in een plug in hybrid? Wanneer je de accu in dit soort auto's ook daadwerkelijk gebruikt kunnen ze echt flink zuinig zijn. Daarbij heb je ook nog een halvering van de motorrijtuigenbelasting, omdat de auto's zuiniger zijn. Wellicht interessant?

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Aan je bericht te lezen lijkt een elektrische auto nog niet heel interessant?

Ik denk inderdaad niet dat een elektrische auto op dit moment de beste keuze is. De volgende auto kan dit zeker wel worden
Toevallig al verdiept in een plug in hybrid?
Wel even naar gekeken, maar zijn deze zo interessant om prive te rijden? Ik weet dat ze destijds interessant waren voor de lease, maar geldt dat ook voor een tweedehands voor de particulier? Wat voor plug in hybrids kun je in deze prijsklasse vinden?
Daarbij heb je ook nog een halvering van de motorrijtuigenbelasting, omdat de auto's zuiniger zijn.
Dat is inderdaad interessant

joopverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 nov 2021 13:53

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door joopverhoeven »

Wel even naar gekeken, maar zijn deze zo interessant om prive te rijden? Ik weet dat ze destijds interessant waren voor de lease, maar geldt dat ook voor een tweedehands voor de particulier? Wat voor plug in hybrids kun je in deze prijsklasse vinden?
Ja tweedehands zijn deze ook nog erg interessant. Natuurlijk is het dan wel belangrijk om de accu ook daadwerkelijk te gebruiken. Als je alleen op volledig benzine gaat rijden zal je niks zuinig rijden. Zeker de halvering van de motorrijtuigenbelastig maakt een plugin hybride erg interessant.

Ik weet niet of je een bepaald merk in gedachte hebt, maar de volgende plugin hybrides zou je eens kunnen bekijken:
1. Volvo(XC40/60, V60, S60)
2. Peugeot 3008
3. BMW 3 serie
4. Mercedes C klasse
5. Audi a3 etron

Natuurlijk zijn er nog een hoop andere plugin hybrides te vinden

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door D34M0N »

Een auto die goed is voor het milieu bestaat niet. Er zijn mensen om principiële redenen geen auto hebben, dat zijn mensen die wel echt om het milieu geven.

Zelf heb ik wel een auto, maar ik doe niet alsof ik het milieu belangrijk vind.

Moneyman
Berichten: 30225
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je 35.000 zakelijke kilometers rijdt, is een auto van de zaak dan geen optie?

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook ik moest aan hybride denken. Rijdt gedeeltelijk elektrische maar je hoeft niet op te laden. De elektriciteit wordt opgewekt en opgeslagen tijdens remmen.

Ook hebben de meeste moderne auto's een methode dat de motor uit gaat als de auto stil staat en de koppeling los wordt gelaten.

Automaat is zuiniger dan hand schakelen. Echter, automaten zijn niet populair in west Europa.

Op de site van de meeste auto dealers staat hoe zuinig de auto is (energielabel).


Ik denk dat in de toekomst waterstof een milieu vriendelijk optie is. Op www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/duurzam ... -waterstof kan je vinden waar je waterstof kunt tanken.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Een auto die goed is voor het milieu bestaat niet. Er zijn mensen om principiële redenen geen auto hebben, dat zijn mensen die wel echt om het milieu geven.
Ik vind dit persoonlijke een vrij waardeloze toevoeging aan dit topic. Op dit moment heb ik een auto die 1 op 5 rijdt en eigenlijk alles wat uitgestoten kan worden uitstoot. Vandaar dat ik op zoek ben naar een milieuvriendelijkere auto. Wel had ik de titel hier naar kunnen aanpassen.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Als je 35.000 zakelijke kilometers rijdt, is een auto van de zaak dan geen optie?
Heb ik het over gehad, maar volgens het werk is dit niet interessant genoeg en daarbij zit je aan vast segment vast(niet echt mijn smaak). Vandaar dat ik zelf op zoek wil gaan naar een tweedehands zuinigere auto

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Ook ik moest aan hybride denken. Rijdt gedeeltelijk elektrische maar je hoeft niet op te laden. De elektriciteit wordt opgewekt en opgeslagen tijdens remmen.
Niet volledig toch? Door het regenereren van deze auto's zal je de accu echt niet volledig krijgen. Als dit namelijk het geval was geweest zat er, neem ik aan, geen laadkabel bij.

joopverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 nov 2021 13:53

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door joopverhoeven »

Niet volledig toch? Door het regenereren van deze auto's zal je de accu echt niet volledig krijgen. Als dit namelijk het geval was geweest zat er, neem ik aan, geen laadkabel bij.
Dit is een beetje afhankelijk van het type auto dat je rijd. Zo kun je bijvoorbeeld bij Volvo kiezen voor een plug-in hybrid of een mild hybrid. De mild hybrid hoef je niet op te laden en gebruikt de accu puur als hulpje. Echter is het verbruik en de uitstoot van deze auto's hoger en kom je dus niet in aanmerking voor de halvering van de motorijtuigbelasting.

De plug-in hybride auto's kunnen een x aantal kilometers volledig elektrisch rijden en hebben daarom ook een laad mogelijkheid. Deze auto's zijn zuiniger en stoten veel minder uit(wanneer je de accu gebruikt)

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door kuklos »

castieltje schreef:
08 feb 2022 13:13
Op dit moment heb ik een auto die 1 op 5 rijdt .......
1 op 5?
Ik haal met mijn Peugeot 508 (sedan) tussen de 1 op 15 en 1 op 20 op de snelweg, bij 100km per uur. En dat is gewoon een benzineauto, niet eens hybride.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Dit is een beetje afhankelijk van het type auto dat je rijd. Zo kun je bijvoorbeeld bij Volvo kiezen voor een plug-in hybrid of een mild hybrid. De mild hybrid hoef je niet op te laden en gebruikt de accu puur als hulpje. Echter is het verbruik en de uitstoot van deze auto's hoger en kom je dus niet in aanmerking voor de halvering van de motorijtuigbelasting.

De plug-in hybride auto's kunnen een x aantal kilometers volledig elektrisch rijden en hebben daarom ook een laad mogelijkheid. Deze auto's zijn zuiniger en stoten veel minder uit(wanneer je de accu gebruikt)
Een volledige plugin hybrid is dan dus interessanter? Mild hybrid heb ik eigenlijk ook nog nooit van gehoord dus zijn die er wel tweedehands?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door caruso »

Gebruik een auto vergelijkingssite.
Hoe moeilijk kan het zijn......

Kokka1
Berichten: 408
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Kokka1 »

castieltje schreef:
08 feb 2022 12:03
Mijn huidige auto geeft al enige tijd wat gebreken, maar de laatste tijd gaat hij wel erg snel achteruit. Daarom heb ik besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe auto, maar wat voor auto is op dit moment een slimme zet? De volgende zaken zijn voor mij belangrijk?

1. Voor mijn werk zit ik nog regelmatig in de auto en maak ik 30.000-35.000 kilometer per jaar.
2. De auto moet zuinig zijn en het milieu ook niet gigantisch aantasten
3. Het liefst wel een 5 zitter zodat de vrouw en kinderen ook meekunnen

Aangezien het milieu belangrijk vind ik wil geen gloed nieuwe auto kopen, maar het liefst eentje waar de kop net vanaf is. Het budget voor de nieuwe auto voor mij ligt tussen de 45 en 50.000.

Zijn er autokenners die mij hierbij kunnen helpen?
ik zeg BMW X6M uit 2014. die verbruikt zoveel dat we snel door de olie voorraad heen zijn.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

1 op 5?
Ik haal met mijn Peugeot 508 (sedan) tussen de 1 op 15 en 1 op 20 op de snelweg, bij 100km per uur. En dat is gewoon een benzineauto, niet eens hybride.
Op dit moment rijd ik een BMW 650i uit 2005 met een 8 cilinder en doorrijden ben ik ook wel van. Een verbruik van 1 op 5/6 is daarom vrij normaal. Aangezien de kosten voor deze auto echt flink oplopen wil ik overstappen naar zuinigere en milieuvriendelijkere (plugin hybrid) auto
ik zeg BMW X6M uit 2014. die verbruikt zoveel dat we snel door de olie voorraad heen zijn.
Hahhaha

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door kuklos »

@castieltje, wat ooit bij Top Gear getest is is dat je rijstijl nog meer invloed heeft op het verbruik dan de auto die je rijdt. Doorrijden interpreteer ik als stelsematig te hard rijden. Als je echt iets voor het milieu wil doen kan je dat al doen door je aan de snelheidslimiet te houden. Dan rij je ook al zuiniger.

Qua kosten van onderhoud zit je met een Japanse auto over het algemeen prima. Met een Toyota Prius Wagon ben je al zuiniger en nog behoorlijk ruim ook.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door sjohie »

Autofabrikanten hebben veel lopen sjoemelen met de term hybride. Zo is een "mild hybride" zelden niet veel meer dan een auto met een verbrandingsmotor icm een 48V elektrisch systeem, een tikje grotere normale accu, en soms een startmotor die wat bijdraagt. Of een elektrische turbo die itt normale, die werken druk van verbrandingsgassen uit de uitlaat, bij 0 rpm al mee doen, en zo de motor iets zuiniger maken. Er zijn dus veel combinaties van die technieken die daar allemaal onder geschaard zijn in het verleden.

Als je echt zuinig wilt rijden, is een plugin-hybride een goede optie om te bekijken, maar dan moet je die wel "hybride" rijden, en bijvoorbeeld deze thuis ook op kunnen laden. Dan kan je in de stad elektrisch rijden, en daarbuiten op de verbrandingsmotor. Dat icm een rustige rijstijl, kan al behoorlijk schelen. Een nieuwer model diesel haalt overigens de verbruikscijfers van een plugin-hybride vaak al, maar dan zonder elektrische hulpsystemen, en stoot door de verbeterde motoren en katalysatoren, veel minder fijnstof en roet uit als voorheen.

Met al het Tesla geweld is de Toyota Prius wat ondergesneeuwd, maar die bestaat ook in plugin-hybride vorm. Daar kan je es naar kijken.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

Zoals ik aangaf ben ik op zoek naar een auto die zuiniger en beter voor het milieu is dan mijn huidige auto. Via de CO2 calculator van https://www.adopteerregenwoud.nl/co2-compenseren/ kwam ik tot de conclusie dat ik flink wat kan besparen op mijn autokosten en ook mijn bijdrage aan het beschermen van het milieu kan verbeteren. Na wat onderzoek gedaan te hebben zag ik dat ik een halvering van de motorrijtuigen belasting heb wanneer ik voor een plugin hybrid kies. Daarbij zullen ook de brandstofkosten een stuk afnemen.

De Volvo V60 T6 of T8 staat in ieder geval hoog op het lijstje. Ik zal eens kijken wat hier mogelijk is en jullie een update geven wanneer het eenmaal zover is.

Hermandevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2015 10:00

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Hermandevries »

Zo te lezen ben je op zoek naar een zuinigere auto, maar wel met luxe. Heb je al bij Lexus gekeken?

Gesloten