Geen DAB+ op auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

akamming schreef:
16 apr 2022 17:48
kweenie schreef:
16 apr 2022 16:54
Dat zie ik niet in de post staan. Er staat alleen dat er geen dab+ ontvanger in zit en wel Android auto.
Dat staat er ook niet. Ik heb geen Android Auto (maar Android Automotive. Dat is wat anders)
kweenie schreef:
16 apr 2022 16:54
Die hoeft er helemaal niet op te zitten. Het enige dat de wet zegt is dat áls er een radio op zit, deze ook digitale radio moet kunnen ontvangen.
Er zit dus wel een FM radio op, dus moet er ook een terrestiale radio ontvanger (als DAB+) opzitten zegt de europese richtlijn en omdat die er dan weer niet opzit voldoet die niet aan die richtlijn begrijp ik nu...
Er ontstaat nog een 2e probleem met de oplossing van Volvo, en dat is de ontvangst van DAB+ in de rest van Europa. Gaat dit via dezelfde app en komen er extra kosten bij voor mobiel gebruik? De oplossing van Volvo voldoet bij lange na niet aan de Europese regelgeving.

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
16 apr 2022 14:13
Als je dit vanuit de techniek gaat bekijken kom je in interessant gebied uit:

- Digitale radio (DAB+ bijvoorbeeld): in een radiostudio wordt een programma gemaakt, dat vervolgens als een stream naar een server gaat die dat vervolgens via een radionetwerk uitzend.

- Internetradio: in een radiostudio wordt een programma gemaakt, dat vervolgens als een stream naar een server (bijvoorbeeld die van TuneIn) gaat die dat via internet beschikbaar maakt. Internet kan dan via vaste verbinding of via radioverbindingen.

Als je het plat slaat worden beide dus verspreid via radiogolven (en internetradio als extra ook nog via vaste infrastructuur).

En 4g/5g is ook terrestriaal beschouwen, het gaat immers niet via een satelliet.
Mijn technische kijk:
Bij analoge/digitale radio bereiken alle signalen je toestel, of je er om vraagt of niet, zelfs als de radio uit is. Er is communicatie slechts in 1 richting, van zender naar ontvanger

Internet radio is compleet anders, en vereist communicatie 2 kanten op. De luisteraar doet een request om een stream te ontvangen, pas dan begint de server die stream naar je toestel te sturen.

Dat communicatie via dezelfde ether gaat, dezelfde codecs gebruikt worden etc, doet niets af aan dit essentiele verschil tussen radiozenders en internet streaming

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom denk je dat het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer juridisch relevant zou zijn? Welk deel van de tekst zou daarop wijzen?

Onkruid71
Berichten: 2737
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Is er niet een flink verschil tussen de ene service wat je voor niet betalen, data of abonnement, en de andere gratis?

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben met PeterPeters1966 het volgende eens:
- voor de wetgeving is de prijs irrelevant;
- een internetradio maakt gebruik van radiogolven; en
- 4G en 5G masten zijn terrestriaal.

Een internetradio-ontvanger is evenwel in de basis niet instaat om de radiodiensten te ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden.

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
16 apr 2022 21:07
Waarom denk je dat het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer juridisch relevant zou zijn?
Dat verschil verduidelijkt het verschil tussen klassieke radio en streaming, die kennis is nodig om de wet/richtlijn correct te interpreteren.

Justmeagain
Berichten: 542
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@akamming
Ik zelf gebruik de app die Dash heet. In de app kunt u kiezen voor bijvoorbeeld Rock, Latin, jaren 40 50 60 70 80 90 00 10, rap/hiphop, country, disco, lounge, world music en nog veel meer. Gratis, geen abonnement, gaat via Android car maar indien gewenst via bluetooth. Geen reclames gewoon non stop hits.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 apr 2022 23:23
alfatrion schreef:
16 apr 2022 21:07
Waarom denk je dat het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer juridisch relevant zou zijn?
Dat verschil verduidelijkt het verschil tussen klassieke radio en streaming, die kennis is nodig om de wet/richtlijn correct te interpreteren.
Dat beweer jij, maar onderbouw je verder niet, ook niet nadat ik hier expliciet om heb gevraagd. De richtlijn beoogd om eindgebruiker dezelfde bescherming te bieden wanneer de technische middelen waarmee wordt gecommuniceerd veranderd door de bescherming vanuit functioneel oogpunt te benaderen. Het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer of klassieke radio en streaming benaderd bescherming niet vanuit functioneel oogpunt maar juist vanuit de technische middelen. Op basis van het voorgaande is het onwaarschijnlijk dat je gelijk hebt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 948
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Justmeagain schreef:
17 apr 2022 00:13
@akamming
Ik zelf gebruik de app die Dash heet. In de app kunt u kiezen voor bijvoorbeeld Rock, Latin, jaren 40 50 60 70 80 90 00 10, rap/hiphop, country, disco, lounge, world music en nog veel meer. Gratis, geen abonnement, gaat via Android car maar indien gewenst via bluetooth. Geen reclames gewoon non stop hits.
Dat doet niets af aan het feit dat Volvo niet voldoet aan de Europese regels.

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
17 apr 2022 00:20
16again schreef:
16 apr 2022 23:23
]Dat verschil verduidelijkt het verschil tussen klassieke radio en streaming, die kennis is nodig om de wet/richtlijn correct te interpreteren.
Dat beweer jij, maar onderbouw je verder niet, ook niet nadat ik hier expliciet om heb gevraagd. De richtlijn beoogd om eindgebruiker dezelfde bescherming te bieden wanneer de technische middelen waarmee wordt gecommuniceerd veranderd door de bescherming vanuit functioneel oogpunt te benaderen. Het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer of klassieke radio en streaming benaderd bescherming niet vanuit functioneel oogpunt maar juist vanuit de technische middelen. Op basis van het voorgaande is het onwaarschijnlijk dat je gelijk hebt.
De richtlijn omvat ook de voorloper DAB, en nu DAB+ maar geen internet radio.
Als ik je niet met technische argumenten kan overtuigen, dan misschien met de richtlijn zelf.
Op een andere plek in de richtlijn worden beiden apart genoemd, en onderscheid bestaat dus wel degelijk.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 321%3AFULL
(304)
Indien lidstaten besluiten overeenkomstig Richtlijn (EU) 2015/1535 maatregelen vast te stellen voor de interoperabiliteit van ontvangers voor radio voor consumenten, moeten zij in staat zijn via digitale terrestrische radio-uitzendingen of via IP-netwerken geleverde radiodiensten te ontvangen en weer te geven, zodat de interoperabiliteit wordt gehandhaafd

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier over de verplichting van een autofabrikanten om nieuwe auto's te voorzien met DAB+, het bestaan van een eventuele wettelijke mogelijkheid om alternatieven te hanteren, en de voorwaarden daaronder. WA citeert de bepaling uit bijlage XI punt 3, die hoort bij artikel 113 uit de richtlijn. Jij roept daarop dat de "definitie zoals hier gehanteerd" digitale radiozenders, en digitale radio twee verschillende dingen zijn. Vervolgens geef je jouw technische kijk en daarop haal je overweging 304 (toelichting) aan. Maar een coherente betoog lees ik niet, want je laat niet zien hoe je daar aan komt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
17 apr 2022 01:31
alfatrion schreef:
17 apr 2022 00:20
16again schreef:
16 apr 2022 23:23
]Dat verschil verduidelijkt het verschil tussen klassieke radio en streaming, die kennis is nodig om de wet/richtlijn correct te interpreteren.
Dat beweer jij, maar onderbouw je verder niet, ook niet nadat ik hier expliciet om heb gevraagd. De richtlijn beoogd om eindgebruiker dezelfde bescherming te bieden wanneer de technische middelen waarmee wordt gecommuniceerd veranderd door de bescherming vanuit functioneel oogpunt te benaderen. Het verschil tussen een- en tweerichtingsverkeer of klassieke radio en streaming benaderd bescherming niet vanuit functioneel oogpunt maar juist vanuit de technische middelen. Op basis van het voorgaande is het onwaarschijnlijk dat je gelijk hebt.
De richtlijn omvat ook de voorloper DAB, en nu DAB+ maar geen internet radio.
Als ik je niet met technische argumenten kan overtuigen, dan misschien met de richtlijn zelf.
Op een andere plek in de richtlijn worden beiden apart genoemd, en onderscheid bestaat dus wel degelijk.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 321%3AFULL
(304)
Indien lidstaten besluiten overeenkomstig Richtlijn (EU) 2015/1535 maatregelen vast te stellen voor de interoperabiliteit van ontvangers voor radio voor consumenten, moeten zij in staat zijn via digitale terrestrische radio-uitzendingen of via IP-netwerken geleverde radiodiensten te ontvangen en weer te geven, zodat de interoperabiliteit wordt gehandhaafd
De vraag is wat hier met interoperabiliteit wordt bedoeld. Dat een end user device meerdere technologieën moet ondersteunen lijkt me niet logisch. Dan zouden vrijwel alle devices illegaal zijn. Wat dus niet logisch is. Mijn interpretatie is dat het onafhankelijk van de gebruikte (digitale) technologie mogelijk moet zijn om de radiouitzendingen te kunnen beluisteren.

De essentie van de wet is dat iedereen toegang moet kunnen hebben tot de inhoud van radio uitzendingen (mits er apparatuur voorhanden is waar dat mee kan, maar dat is niets nieuws).

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
17 apr 2022 02:42
Het gaat hier over de verplichting van een autofabrikanten om nieuwe auto's te voorzien met DAB+, het bestaan van een eventuele wettelijke mogelijkheid om alternatieven te hanteren, en de voorwaarden daaronder. WA citeert de bepaling uit bijlage XI punt 3, die hoort bij artikel 113 uit de richtlijn. Jij roept daarop dat de "definitie zoals hier gehanteerd" digitale radiozenders, en digitale radio twee verschillende dingen zijn. Vervolgens geef je jouw technische kijk en daarop haal je overweging 304 (toelichting) aan. Maar een coherente betoog lees ik niet, want je laat niet zien hoe je daar aan komt.
Hier dient de autoradio aan te voldoen:
"radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden"
Je suggereert dat IP streaming diensten daar ook aan voldoen.
Terwijl die streaming diensten in eerder gequotte 304 juist apart benoemd worden.
En dus een andere dienst zijn dan digitale terrestrische radio-uitzendingen.
Als je die samenhang niet wil zien....

16again
Berichten: 16140
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
17 apr 2022 09:28
16again schreef:
17 apr 2022 01:31
(304)
Indien lidstaten besluiten overeenkomstig Richtlijn (EU) 2015/1535 maatregelen vast te stellen voor de interoperabiliteit van ontvangers voor radio voor consumenten, moeten zij in staat zijn via digitale terrestrische radio-uitzendingen of via IP-netwerken geleverde radiodiensten te ontvangen en weer te geven, zodat de interoperabiliteit wordt gehandhaafd
De vraag is wat hier met interoperabiliteit wordt bedoeld.
Niet relevant. Ik plaats de quotte om duidelijk te maken dat digitale radio en internet streaming 2 verschillende zaken zijn.
Context van 304 is daarbij ondergeschikt.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

PeterPeters1966 schreef:
17 apr 2022 09:28
De vraag is wat hier met interoperabiliteit wordt bedoeld.
Met interoperabiliteit wordt gedoeld op het vermogen om onderling te kunnen communiceren.
PeterPeters1966 schreef:
17 apr 2022 09:28
Dat een end user device meerdere technologieën moet ondersteunen lijkt me niet logisch. (...) Mijn interpretatie is dat het onafhankelijk van de gebruikte (digitale) technologie mogelijk moet zijn om de radiouitzendingen te kunnen beluisteren.
De ontvanger moet in staat zijn om de radiodiensten te ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. Ik ben met je eens dat, wanneer alle radiodiensten simultaan worden uitgezonden met meerdere digitale terrestrische radio-uitzendingen, een autoradio-ontvanger kan volstaan met de ontvangst en reproductie van één van die uitzendingen. Echter, de radiodiensten worden nu enkel via digitale terrestrische radio-uitzendingen uitgezonden met behulp van DAB+.
snuffel1 schreef:
17 apr 2022 09:47
In de wet staat dit,
Kamerstukken zijn geen wet. De MvT is een toelichting op de wet, de mening van de minister, die daarop soms ongelijk krijgt van de rechter.
snuffel1 schreef:
17 apr 2022 09:47
Voorgeschreven kan gelezen worden als een voorschrift zonder wettelijk kader en dat fabrikanten voorgeschreven worden om vooruit lopend op de wet alvast beginnen met het geschikt maken van multimedia auto systemen.
Ja ja.

1. Zonder wettelijk kader kun je niets voorschrijven. Dat wettelijk kader is er, zie: artikel 113 van de Richtlijn.

2. Voorgeschreven is dat een autoradio-ontvanger vanaf 21 december 2020 een ontvanger dient te bevatten die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. En jij denk dat dit betekent dat die ontvanger niet ten minste radiodiensten hoeft te ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden?

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

Justmeagain schreef:
17 apr 2022 00:13
@akamming
Ik zelf gebruik de app die Dash heet. In de app kunt u kiezen voor bijvoorbeeld Rock, Latin, jaren 40 50 60 70 80 90 00 10, rap/hiphop, country, disco, lounge, world music en nog veel meer. Gratis, geen abonnement, gaat via Android car maar indien gewenst via bluetooth. Geen reclames gewoon non stop hits.
Lees even goed de topicstart: Op de volvo XC40 zit android automotive. daar zitten dit soort apps niet op... aanbod is nog maar heel beperkt..

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

snuffel1 schreef:
17 apr 2022 09:47
Ts wist dat het multimedia systeem DAB+ voorbereid was maar heeft er niet voor gekozen om het systeem ook werkend te maken.
"Wist" is een groot woord. "ik had het kunnen weten als ik de kleine lettertjes gelezen had" is een beter formulering... En er viel niets te kiezen. De optie het werkend te maken was er niet. Nog steeds onduidelijk of die er ooit gaat komen door Volvo en zo ja, of er dan kosten aan zitten en zo ja hoeveel. Op het moment van acceptatie heb ik het punt wel gemaakt, maar gaf de dealer aan dat het alternatief TuneIn was.

Met dat alternatief was het prima en heb ik ook niet verder bezwaar gemaakt. Alleen is dat alternatief er niet meer en wordt ik nu alsnog op kosten gejaagd. Daar zit mijn probleem..

Nijogeth
Berichten: 10054
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De oplossing voor TS is toch simpel? Gewoon de mobiele telefoon meenemen. Daar is ie immers voor bedoeld.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

Nijogeth schreef:
17 apr 2022 14:24
De oplossing voor TS is toch simpel? Gewoon de mobiele telefoon meenemen. Daar is ie immers voor bedoeld.
ik begrijp niet wat je bedoelt.

En ik vind audio via mijn telefoon via bluetooth (is dat wat je bedoelt?) zeer ongewenst: dan moet ik mijn telefoon bedienen tijdens het rijden, volgens mij zelfs strafbaar (en nee "OK Google" is geen oplossing: Daar luistert Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto of Apple Carplay, dat zit er dus allebei niet op.) al naar en dee van Android Automotive is dat juist je je telefoon niet nodig hebt, omdat er al android op je autoradio draait... ..

Nijogeth
Berichten: 10054
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als u radio aan heeft, dan hoeft u toch uw telefoon niet meer te bedienen? U kiest voor vertrek de zender en u bent klaar.

Gesloten