Gebreken tweedehands auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

Beste mensen,

Ik heb eind 06-2022 een BMW 5 serie uit 2013 met een kilometerstand van 210.000 gekocht voor een bedrag van €13.500.

Omdat ik mijn auto in de zomer heb gekocht zag alles er prima uit, geen problemen gehad tot eind november begin december. Tot dat het tijd was voor winter en het elke dag ging regenen. Hierdoor was mijn linker koplamp compleet in condens en geconstateerd dat er aanwezige lekkage’s waren.

Hierop direct de erkende dealer gebeld waar ik heb hem gekocht. Duidelijk aangegeven dat dit zsm opgepakt moest worden ivm dat ik zo niet op de weg mag (Wordt ook afgekeurd tijdens apk) en dat het steeds erger wordt. Foto’s video’s alles via WhatsApp gestuurd en dit heb ik natuurlijk ook als bewijs.

Het probleem werd steeds erger en erger. Nu zijn beide koplampen compleet in condens met aanwezige lekkage’s. Hierdoor zijn mijn knipperlichten, parkeer, dagrijlichten en koplampafstelling defect geraakt. Dealer meerdere keren hierop aangesproken en verteld mij dat we een afspraak gaan inplannen bij zijn werkplaats om dit te herstellen. Vervolgens toch niet gebeurd. Hierbij heb ik een officiele brief gestuurd via WhatsApp dat die dit echt binnen 2 weken moet repareren en anders dat ik dit bij een dealer herstel en dit op hem ga verhalen. Vervolgens heeft die niet gereageerd en heeft die mij geblokkeerd op WhatsApp. 2 weken niks gehoord en toen een laatste waarschuwingsbrief gestuurd via mail met een week tijd. Hierop heeft die helaas ook niet gereageerd.

Vanochtend ben ik geweest bij BMW dealer en een offerte laten maken van de huidige schade. In totaal gaat dit volgens de dealer €5000 kosten exclusief €150 onderzoekskosten waarvan ik de onderzoekskosten reeds al betaald heb.

Ik ben nu een beetje radeloos en weet niet wat ik moet doen. Zal ik juridische stappen nemen? Sta ik sterk in m’n schoenen met wat ik allemaal gedaan heb of heb ik het compleet verprutst? Ik hoor graag jullie reactie hierop. Alvast bedankt!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt het er over dat het bij een erkende dealer gekocht is, het lijkt mij sterk dat een erkende BMW dealer zo met zijn klanten omgaat. Wat is er afgesproken qua garantie? U hebt natuurlijk wel een auto gekocht van bijna 10 jaar oud met een behoorlijke kilometerstand.

Als ik op google intik vocht koplamp BMW, dan zie ik dat dit een veel voorkomend probleem is. Als oplossing word dan een nieuwe koplampunit aanbevolen. Kosten nog geen €500,-. Als dit een eigenschap is die bekend is bij dit merk auto, dan zou u er dus rekening mee moeten houden dat dit bij u ook had kunnen gebeuren. Eigenschappen die horen bij de leeftijd en kilometerstand vallen voor rekening eigenaar. Alleen zaken die u niet had mogen verwachten zou u kunnen aankaarten.

Als dit een probleem is dat vaker voorkomt en gewoon bekend is, waarom blijft u daar dan mee rondrijden tot de schade nog groter is? Als ik een lekkend dak heb omdat mijn dakleer op is na 25 jaar ga ik ook niet zitten afwachten tot alles kletsnat is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door BreejKC »

Vaak zijn koplampen complete units die je in zijn geheel kunt vervangen. Informeer eens bij mijnautoonderdelen.nl, misterauto.nl of winparts.nl wat zo'n complete unit voor uw BMW kost. Zeker geen € 5.000,00.
Persoonlijk zou ik gaan naar de firma MisterAuto.nl. Daar krijgt u momenteel 20% korting op onderdelen boven een bestelwaarde van € 79,00.

Op YouTube vindt u vaak filmpjes hoe u zo'n unit zelf kunt vervangen. Durft u het zelf niet aan, dan is er vast een 'handige Harrie' in uw omgeving die dit voor een zacht prijsje voor u wil doen.

Woont u in de regio Rotterdam? Dan weet ik een klein, betrouwbaar en uitstekend garagebedrijf die deze reparatie ook voor u voor een redelijke prijs kan verrichten.
Zou u de onderdelen daar bij mijnautoonderdelen.nl bestellen, dan kunt u deze in de Spaansepolder zelf afhalen, hetgeen u weer verzendkosten scheelt.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door 150747 »

nieuwe units van Hella tussen 350 en 500 euro, naar gelang type. Bouwjaren 2012-2017.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Hoge Raad heeft bepaald dat een tweedehandse auto non-conform is indien de auto een gebrek heeft, dat niet eenvoudig te herstellen is en het gebruik ervan gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid. In 2005 oordeelde de Hoge Raad dat een auto ook in andere gevallen non-conform kan zijn.

U heeft de auto na 27 april 2022 gekocht waardoor er een omgekeerde bewijslast van een jaar geld. Dat betekent dat er wordt vermoed dat de problemen met de koplampen er bij aflevering aanwezig waren.

U geeft aan dat u heeft gebeld. Het is van belang dat u kunt aantonen dat u de dealer heeft afgesproken. Ik zou daarom vanaf nu alleen nog schriftelijk

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 jan 2023 11:44
DU heeft de auto na 27 april 2022 gekocht waardoor er een omgekeerde bewijslast van een jaar geld. Dat betekent dat er wordt vermoed dat de problemen met de koplampen er bij aflevering aanwezig waren.
Aangezien het een eigenschap is van deze auto zat inderdaad het probleem al in die auto. Echter lijkt dit mijns inziens gewoon onder onderhoud te vallen. Net als een distributieriem die regulier vervangen moet worden, banden die slijten en bougies die vervangen moeten worden.
Onderdelen slijten en BMW staat er om bekend dat na verloop van tijd er condens optreed in de koplampunits.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 10:50
U hebt het er over dat het bij een erkende dealer gekocht is, het lijkt mij sterk dat een erkende BMW dealer zo met zijn klanten omgaat. Wat is er afgesproken qua garantie? U hebt natuurlijk wel een auto gekocht van bijna 10 jaar oud met een behoorlijke kilometerstand.

Als ik op google intik vocht koplamp BMW, dan zie ik dat dit een veel voorkomend probleem is. Als oplossing word dan een nieuwe koplampunit aanbevolen. Kosten nog geen €500,-. Als dit een eigenschap is die bekend is bij dit merk auto, dan zou u er dus rekening mee moeten houden dat dit bij u ook had kunnen gebeuren. Eigenschappen die horen bij de leeftijd en kilometerstand vallen voor rekening eigenaar. Alleen zaken die u niet had mogen verwachten zou u kunnen aankaarten.

Als dit een probleem is dat vaker voorkomt en gewoon bekend is, waarom blijft u daar dan mee rondrijden tot de schade nog groter is? Als ik een lekkend dak heb omdat mijn dakleer op is na 25 jaar ga ik ook niet zitten afwachten tot alles kletsnat is.
Ik heb dit via een erkende dealer gekocht in Arnhem. Niet via een originele BMW dealer. Waarschijnlijk zat dit probleem al bij aankoop. De reden waarom ik heb gewacht is omdat ik niet zo op de openbare weg mag rijden. Ik werk vaak s’nachts en het lijkt me eng om ergens links of rechts af te slaan zonder knipperlichten. Politie heeft me hierop al aangesproken. Vervolgens heb ik erkende dealer waarbij ik heb hem gekocht per direct benaderd voor herstel. Hij bleef het maar rekken tot na 4 weken en toen was alles defect. Toen ik hem hierop heb benaderd met een officiële brief heeft die mij geblokkeerd.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

BreejKC schreef:
07 jan 2023 11:01
Vaak zijn koplampen complete units die je in zijn geheel kunt vervangen. Informeer eens bij mijnautoonderdelen.nl, misterauto.nl of winparts.nl wat zo'n complete unit voor uw BMW kost. Zeker geen € 5.000,00.
Persoonlijk zou ik gaan naar de firma MisterAuto.nl. Daar krijgt u momenteel 20% korting op onderdelen boven een bestelwaarde van € 79,00.

Op YouTube vindt u vaak filmpjes hoe u zo'n unit zelf kunt vervangen. Durft u het zelf niet aan, dan is er vast een 'handige Harrie' in uw omgeving die dit voor een zacht prijsje voor u wil doen.

Woont u in de regio Rotterdam? Dan weet ik een klein, betrouwbaar en uitstekend garagebedrijf die deze reparatie ook voor u voor een redelijke prijs kan verrichten.
Zou u de onderdelen daar bij mijnautoonderdelen.nl bestellen, dan kunt u deze in de Spaansepolder zelf afhalen, hetgeen u weer verzendkosten scheelt.
Ik ben het eens met u. Ik heb zelf ook mijn bobine, bougie besteld en laten vervangen door een lokale garage van me. Dat is niet het punt. Maar het gaat erom dat dit niet een makkelijk klus is die “zo” gedaan is. Het brengt ook behoorlijke kosten met zich mee. Ook al was ik niet naar de dealer gegaan en had ik de unit zelf gekocht en laten maken. Zou het mij al zeker meer dan €1000 alleen kosten. BMW dealer waar ik ben geweest voor een offerte, heeft mij duidelijk verteld dat bijna alle koplampunits in de koplamp defect zijn. Incl angel eyes. Dit zijn dure grappen. Misschien was dit ook de reden waarom die hem in de zomer heeft verkocht? Je weet het maar nooit.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 12:06
alfatrion schreef:
07 jan 2023 11:44
DU heeft de auto na 27 april 2022 gekocht waardoor er een omgekeerde bewijslast van een jaar geld. Dat betekent dat er wordt vermoed dat de problemen met de koplampen er bij aflevering aanwezig waren.
Aangezien het een eigenschap is van deze auto zat inderdaad het probleem al in die auto. Echter lijkt dit mijns inziens gewoon onder onderhoud te vallen. Net als een distributieriem die regulier vervangen moet worden, banden die slijten en bougies die vervangen moeten worden.
Onderdelen slijten en BMW staat er om bekend dat na verloop van tijd er condens optreed in de koplampunits.
Ik ben het eens met u. Dat bepaalde onderdelen na een gegeven moment vervangen moet worden. Net als boven aangegeven heb ik ook zelf onderdelen vervangen. Zulke onderhoud is normaal. Maar dit gaat echt om beide koplampen die al waarschijnlijk aanwezige lekkage’s had tijdens aankoop en officieel gezien mag ik “zo” niet op de weg rijden. Dit wordt ook duidelijk afgekeurd tijdens een apk.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door scontra »

Muco schreef:
07 jan 2023 12:47
Maar dit gaat echt om beide koplampen die al waarschijnlijk aanwezige lekkage’s had tijdens aankoop en officieel gezien mag ik “zo” niet op de weg rijden. Dit wordt ook duidelijk afgekeurd tijdens een apk.
"Waarschijnlijk" al aanwezige lekkage(s), maar niet aantoonbaar.
Wat is het verschil tussen een 'erkende dealer' en een BMW-dealer ?
Waarom bent u niet met deze klacht naar de verkoper toegegaan, maar doet u het af met een telefoontje en een e.mail ?

Soms wil een gemotiveerd gesprek onder vier ogen weleens een passende oplossing bieden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Muco schreef:
07 jan 2023 12:36
Ik heb dit via een erkende dealer gekocht in Arnhem. Niet via een originele BMW dealer.
Wat is een erkende dealer? Er zijn merkdealers, universele garages en handelaren. Er zijn overkoepelende organisaties, samenwerkingen en brancheverenigingen. Maar wat een erkende dealer is is voor mij een raadsel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 12:06
Echter lijkt dit mijns inziens gewoon onder onderhoud te vallen. Net als een distributieriem die regulier vervangen moet worden, banden die slijten en bougies die vervangen moeten worden.
Onderdelen slijten en BMW staat er om bekend dat na verloop van tijd er condens optreed in de koplampunits.
De centrale vraag is of deze onderdelen bij aflevering in een dergelijke staat waren dat deze vervangen hadden moeten worden door de verkoper. Het antwoord op deze vraag kan niet negatief beantwoord worden louter en alleen omdat de auto bijna tien jaar oud is en een 210 Mm op de meterstand heeft staan.

Je negeert ook standaard de aankoopprijs, die in dit geval €13.500 is. Ik ben een leek op het gebied van auto's en jij lijkt hier deskundig te zijn, kun je aangeven of dat een spotgoedkope prijs is voor een BMW 5 serie uit 2013 van tien jaar oud met een kilometerstand van 210.000?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat de verlichting in de zomer gewoon gewerkt heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 jan 2023 14:11
De centrale vraag is of deze onderdelen bij aflevering in een dergelijke staat waren dat deze vervangen hadden moeten worden door de verkoper. Het antwoord op deze vraag kan niet negatief beantwoord worden louter en alleen omdat de auto bijna tien jaar oud is en een 210 Mm op de meterstand heeft staan.
Je kan van een tweedehands auto niet verwachten dat deze in nieuwstaat is en dat alle normale gebreken opgelost zouden zijn. Deze discussie is al vaker gevoerd hier. Als autoverkoper kan je niet alle gebreken verhelpen. Je koopt de auto in de staat zoals die is. Als koper heb je een onderzoek plicht, er zijn zaken bekend bij BMW waar je dus bedacht op moet zijn. Als je weet dat BMW bekend staat om lekke koplampen, dan moet je als koper dus onderzoek doen of dat deze ook lek zijn, er naar vragen of op voorhand al bedingen dat je nieuwe units wil hebben.
Lekkende koplampen zijn niet abnormaal.
alfatrion schreef:
07 jan 2023 14:11
Je negeert ook standaard de aankoopprijs, die in dit geval €13.500 is. Ik ben een leek op het gebied van auto's en jij lijkt hier deskundig te zijn, kun je aangeven of dat een spotgoedkope prijs is voor een BMW 5 serie uit 2013 van tien jaar oud met een kilometerstand van 210.000?
Ook mijn glazen bol heeft wat last van beslaan. En ruiken wat voor type 5 serie TS gekocht heeft kan ik niet. Kijkend naar een km stand tussen 200.000 en 210.000 begint het op autotrack met net geen €15.000,- en stopt het met net geen €18.000,-. Maar het ligt helemaal aan de opties. Feit is wel dat TS onder deze prijzen zit.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
Je kan van een tweedehands auto niet verwachten dat deze in nieuwstaat is (...)
Dat doet niemand hier.
NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
(...) en dat alle normale gebreken opgelost zouden zijn.
De koper mag verwachten dat de auto geschikt is om daarmee veilig aan het verkeer deel te nemen. Hiervan zijn alleen die eigenschappen uitgezonderd die door een leek eenvoudig zijn te ontdekken.
NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
Je koopt de auto in de staat zoals die is.
Vanuit mijn deskundigheid kan ik aangeven dat dit onjuist is.
NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
Als koper heb je een onderzoek plicht, er zijn zaken bekend bij BMW waar je dus bedacht op moet zijn.
De verkoper heeft een mededelingsplicht, de mededelingsplicht gaat voor de onderzoeksplicht, en vanuit de mededelingsplicht moet de verkoper de staat van de auto onderzoeken. Daar komt bij dat de verkoper een professioneel is en de koper een leek.
Hof 's-Gravenhage, 11 oktober 2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574, r.o. 7.4.5.
Mogelijk is dat F&S hiervan evenmin op de hoogte was, nu zij het hof heeft medegedeeld dat zij de auto na de inkoop alleen maar heeft gewassen en schoongemaakt (en dus niet nader heeft onderzocht of gekeurd). Dat F&S zelf de auto niet nader heeft onderzocht alvorens deze door te verkopen - en zij daardoor niets wist over de staat van de ter verkoop aangeboden auto - blijft echter geheel voor haar eigen risico nu de mededelingsplicht van de verkoper in deze prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.
Deze discussie is inderdaad vaker gevoerd.
NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
Ook mijn glazen bol heeft wat last van beslaan.
Dan is het verstandig om iets minder stellig te zijn.
NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
En ruiken wat voor type 5 serie TS gekocht heeft kan ik niet. Kijkend naar een km stand tussen 200.000 en 210.000 begint het op autotrack met net geen €15.000,- en stopt het met net geen €18.000,-. Maar het ligt helemaal aan de opties. Feit is wel dat TS onder deze prijzen zit.
Ik vertaal dat naar een lage maar realistische prijs. De prijs is niet dusdanig dat je hele hoge verwachtingen mag hebben, maar ook niet zo laag dat je een sloopauto moet verwachten.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

scontra schreef:
07 jan 2023 13:41
Muco schreef:
07 jan 2023 12:47
Maar dit gaat echt om beide koplampen die al waarschijnlijk aanwezige lekkage’s had tijdens aankoop en officieel gezien mag ik “zo” niet op de weg rijden. Dit wordt ook duidelijk afgekeurd tijdens een apk.
"Waarschijnlijk" al aanwezige lekkage(s), maar niet aantoonbaar.
Wat is het verschil tussen een 'erkende dealer' en een BMW-dealer ?
Waarom bent u niet met deze klacht naar de verkoper toegegaan, maar doet u het af met een telefoontje en een e.mail ?

Soms wil een gemotiveerd gesprek onder vier ogen weleens een passende oplossing bieden.
Met een erkende dealer bedoel ik een RDW erkend dealer. Waar als je een auto van koopt je altijd consumentenrecht hier op hebt. In dit geval dus een jaar. Kijk als deze auto rond de 5.000 had gekost met zulke problemen zou ik het door de vingers zien. Maar van een A merk auto zoals BMW waarvan ik letterlijk alles heb gecheckt voordat ik heb hem gekocht. Zoals aantal kentekencheck rapporten die ik heb gekocht. Hoeveel eigenaren, onderhoudsboekje en of die nog problemen had bij eerdere apk’s. Op locatie test rit gedaan. Alles zag er prima uit. Geen gebreken bij aankoop dacht ik. En ja in zomer zal je niet snel merken of je koplampen compleet gaan doorweken als het nooit regent.

De reden waarom ik nooit op locatie ben geweest is omdat ik zelf in Rotterdam ben gevestigd en de dealer in Arnhem/Westervoort. Dat is min of meer 3-4u heen en weer rijden. Dus vandaar dat ik de dealer eerst telefonisch en daarna vervolgens via WhatsApp heb benaderd zodat ik bewijs heb op zwart en wit. Mvg,

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Muco schreef:
07 jan 2023 15:15
Waar als je een auto van koopt je altijd consumentenrecht hier op hebt. In dit geval dus een jaar.
Ik moet je corrigeren. 1. De wettelijke garantie kent geen termijn. 2. Het wettelijk bewijs vermoeden kan weerlegd worden.

Op dit punt zou het verstandig kunnen zijn om een gratis advies gesprek bij een advocaat aan te vragen die regelmatig zaken doet voor tweedehandse auto's, campers, ect.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2023 14:31
alfatrion schreef:
07 jan 2023 14:11
De centrale vraag is of deze onderdelen bij aflevering in een dergelijke staat waren dat deze vervangen hadden moeten worden door de verkoper. Het antwoord op deze vraag kan niet negatief beantwoord worden louter en alleen omdat de auto bijna tien jaar oud is en een 210 Mm op de meterstand heeft staan.
Je kan van een tweedehands auto niet verwachten dat deze in nieuwstaat is en dat alle normale gebreken opgelost zouden zijn. Deze discussie is al vaker gevoerd hier. Als autoverkoper kan je niet alle gebreken verhelpen. Je koopt de auto in de staat zoals die is. Als koper heb je een onderzoek plicht, er zijn zaken bekend bij BMW waar je dus bedacht op moet zijn. Als je weet dat BMW bekend staat om lekke koplampen, dan moet je als koper dus onderzoek doen of dat deze ook lek zijn, er naar vragen of op voorhand al bedingen dat je nieuwe units wil hebben.
Lekkende koplampen zijn niet abnormaal.
alfatrion schreef:
07 jan 2023 14:11
Je negeert ook standaard de aankoopprijs, die in dit geval €13.500 is. Ik ben een leek op het gebied van auto's en jij lijkt hier deskundig te zijn, kun je aangeven of dat een spotgoedkope prijs is voor een BMW 5 serie uit 2013 van tien jaar oud met een kilometerstand van 210.000?
Ook mijn glazen bol heeft wat last van beslaan. En ruiken wat voor type 5 serie TS gekocht heeft kan ik niet. Kijkend naar een km stand tussen 200.000 en 210.000 begint het op autotrack met net geen €15.000,- en stopt het met net geen €18.000,-. Maar het ligt helemaal aan de opties. Feit is wel dat TS onder deze prijzen zit.
Het is een 520i als je je afvraagt. Huidige marktprijzen van mijn auto met ongeveer de km stand wat ik heb is rond de 14-18k. Wat de dealer heeft gedaan is eerst op MP een vraagprijs van 14.990 gezet en daarna heeft die dit een dag later veranderd voor 13.995. We zijn uiteindelijk uitgekomen op een prijs van 13.500. Maar wat ik ook vreemd vind is dat die op de factuur 14.990 heeft geschreven en dat ik heb hem meegenomen voor 13.500. Dus dan lijkt het mij dat die op MP een vraagprijs van 13.990 excl. btw heeft geplaatst terwijl je ten alle tijden incl. Btw moet vermelden bij de prijs. Ik zeg niet met zekerheid dat de dealer dit heeft gedaan maar het lijkt me wel zo.

Muco
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2023 19:15

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door Muco »

Nijogeth schreef:
07 jan 2023 14:30
Ik neem aan dat de verlichting in de zomer gewoon gewerkt heeft.
Klopt. In zomerperiode nooit er last mee gehad. Eind november toen het heel hard begon te regenen zag ik het gebeuren en toen ik heb per direct actie ondernomen en gelijk de dealer hiervan op de hoogte gesteld.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken tweedehands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Muco schreef:
07 jan 2023 15:15
Met een erkende dealer bedoel ik een RDW erkend dealer.
Als u doelt op dat de verkoper RDW erkend is, dan zegt dat niets over de auto. Enkel dat de verkoper auto's kan overschrijven, inzicht heeft in gegevens van de auto en de auto op bedrijfsvoorraad kan zetten en niet prive in bezit heeft. Het geeft verder 0,0 zekerheden.
Muco schreef:
07 jan 2023 15:15
Maar van een A merk auto zoals BMW waarvan ik letterlijk alles heb gecheckt voordat ik heb hem gekocht. Zoals aantal kentekencheck rapporten die ik heb gekocht. Hoeveel eigenaren, onderhoudsboekje en of die nog problemen had bij eerdere apk’s. Op locatie test rit gedaan. Alles zag er prima uit. Geen gebreken bij aankoop dacht ik. En ja in zomer zal je niet snel merken of je koplampen compleet gaan doorweken als het nooit regent.
Ook in de zomer regent het en ook in de zomer zal de auto wel eens gewassen worden. Maar buiten dat is het een bekend probleem waar u dus ook vooraf op bedacht moest zijn. Net zo goed dat er meer valkuilen zijn bij een 5-serie. En die info haal je niet uit een kentekencheck of hoeveel eigenaren deze auto gehad heeft.
Muco schreef:
07 jan 2023 15:15
De reden waarom ik nooit op locatie ben geweest is omdat ik zelf in Rotterdam ben gevestigd en de dealer in Arnhem/Westervoort. Dat is min of meer 3-4u heen en weer rijden.
Wat was de reden om een auto aan de andere kant van het land te kopen? Er staan op dit moment 217 BMW 5 series te koop in bouwjaar 2012-2014 met minder dan 225.000 op de teller. Is uw auto een speciale uitvoering waarin u schijnbaar niet compleet bent geweest in het onderzoeken, of is het een prijsissue geweest?

Plaats reactie