Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Kvweert
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2022 18:34

Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door Kvweert »

In augustus 2020 hebben we een Opel astra (diesel) gekocht uit bouwjaar augustus 2017.

Nu maakt deze sinds 2 weken regelmatig een hoop kabaal, niet continu. Soort ratelend geluid. Vandaag heb ik de auto naar een garage gebracht en daar wordt aangegeven dat dit niet normaal is. Zeker niet voor een Diesel auto van deze leeftijd. Zelf heeft hij sterk het vermoeden dat er iets met de distributieketting mis is. De auto heeft ongeveer 128.000 km gelopen. Iets wat volgens hem en meerdere deskundige niet zou moeten kunnen met deze aantal kilometers.
Echter is de auto bij een dealer gekocht (wel vanuit België geïmporteerd) nu heb ik vernomen dat het regelmatig gebeurd dat de kilometers met dit soort auto's niet correct is en terug gedraaid kan zijn.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit checken want via de site autoverleden.nl staat dat de km geschiedenis niet bekend is/onvoldoende historie info.

Ik wil even informeren voor ik de dealer bel zodat ik weet wat ik kan zeggen/vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik ben bang dat het een dure reparatie gaat worden.

Bedankt alvast.

NeoDutchio
Berichten: 12339
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Import is inderdaad vaak een risico. Wat u kunt doen is aan de garage vragen een uitdraai te maken van de computer. Hierin word alles opgeslagen en niet alles hierin is te wissen of aan te passen. Mocht uw garage dit niet kunnen, of is er geen zekerheid, dan kunt u aan de hand van het onderhoudsboekje de garage bellen waar de auto in onderhoud geweest is. Mochten er geen boekjes bij gezeten hebben, dan was dat een rode vlag waarop u had moeten letten bij aanschaf.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Eh, na hoeveel km moet dan volgens deze deskundigen de distributieriem worden vervangen ???

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door scontra »

HandigeHarrie schreef:
06 jan 2022 12:06
Eh, na hoeveel km moet dan volgens deze deskundigen de distributieriem worden vervangen ???
Distributieketting.

Nevyn
Berichten: 1296
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ten eerste, informatie kan het goedkoopst verkregen worden via RDW.ovi.
Echter gaat het hier om een import.
Probeer het via het chassisnummer via Opel België
In principe moet een ketting lang meegaan, echter het blijft een bewegend apparaat.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

scontra schreef:
06 jan 2022 12:34
HandigeHarrie schreef:
06 jan 2022 12:06
Eh, na hoeveel km moet dan volgens deze deskundigen de distributieriem worden vervangen ???
Distributieketting.
Oeps, niet goed gelezen :oops:

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Een Opel dealer kan op VIN nummer de historie bij alle dealers zien, Alleen privacygevoelige data zoals klantdata evenals de bedragen zijn niet zichtbaar.
U kunt ook een MyOpel account aanmaken, daarin uw auto zetten en dan kunt u na bevestiging bij een dealer ook zelf de historie zien.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Jij moet bewijzen dat de kilometer stand terug is gedraaid door de verkoper, pf de verkoper hiervan af wist, of redelijkerwijs eraf moet weten.

Dit is heel moeilijk (bijna onmogelijk). Ook zal je naar de rechter moeten en die gaat wel rekening mee houden dat jij de auto lange tijd in bezit hebt.

MAC-je
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2022 12:00

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door MAC-je »

In België heb je toch ook iets zoals een nationale auto pas. Dan kun je toch eenvoudig controleren of de teller terug is gedraaid.
Ik kreeg de Belgische NAP bij aankoop van onze uit België ingevoerde Volvo.

guideke
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2017 09:57

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door guideke »

In België is de carpass al lang verplicht. Bij de aankoop moet je die gekregen hebben. Daar staat de juiste kilometerstand op. Als op deze carpass meer kilometers staan moet je dit aangeven bij de politie want dan pleegt die verkoper fraude.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Mijn Renault Megane van 2004 werd aangegeven na 140 000 km. Snaar vervangen. Heeft nu bijna 4000 000 km gereden.
Renault Megane 2014 na 150 000 km. vervangen.
Is onlangs gebeurt. Heb de distributie snaar geïnspecteerd , en kan u zeggen: Rijdt er niet nog 10 000 mee door.

Over de verkoop door een dealer van een import auto. De km stand moet juist zijn. Zo niet, dat is nog steeds strafbaar als het niet klopt.

Zou er niet te veel mee rijden. Bewijs snaar weg, en motor in de soep. Vraag vervangende auto, of koop een oud beestje. Die kun je met weinig verlies weer verkopen. Prijs dieselmotor van een schade auto, kunt u opvragen. Nieuw al snel 8 tot 10 D. €, Succes. Henk

NeoDutchio
Berichten: 12339
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Diesel auto 1.5 jaar na aankoop ernstige mankementen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

guideke schreef:
07 jan 2022 12:09
In België is de carpass al lang verplicht. Bij de aankoop moet je die gekregen hebben. Daar staat de juiste kilometerstand op. Als op deze carpass meer kilometers staan moet je dit aangeven bij de politie want dan pleegt die verkoper fraude.
De verkoper zal alleen fraude plegen als hij ook daadwerkelijk de teller heeft terug gedraaid. Het terugdraaien is strafbaar, verkopen niet. De dealer kan de auto ook immers ter goede trouw ingekocht of ingeruild hebben zonder te weten dat de teller is terug gedraaid. In dat geval is hij wel aansprakelijk, maar zeker niet strafbaar.

Gesloten