Onterechte boete Greenwheels

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
AstridsAuto
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2023 09:04

Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door AstridsAuto »

Hallo,

In december heb ik een in mijn ogen onterechte boete via Greenwheels ontvangen.
De boete is afgegeven op een dag die meerdere dagen na de einddatum van mijn huurperiode is.
Het betreft een boete voor verkeerd parkeren. Ondanks dat ik al jaren via Greenwheels rij huurde ik deze auto op deze plek voor het eerst. Er stonden twee auto's op dezelfde plek, wat wel paste maar ik toch iets vreemd vond. Maar mijn auto hoorde volgens de app inderdaad op die plaats, bovendien stond er toevallig een medewerker van Greenwheels de voorste auto te wassen. Het leek dus in orde: twee auto's achter elkaar. Bij terugkomst stond de voorste auto er weer en dus heb ik mijn auto precies zo erachter geparkeerd als ik m gevonden had.
Voor de duidelijkheid: het was een plek aan een zijkant van een weg met Greenwheels bord maar zonder duidelijk begin en einde vh parkeervak. Dit was bij andere parkeerplaatsen natuurlijk nooit gebeurd, want dan was duidelijk dat de plek al bezet was.

Vele dagen later heeft Greenwheels voor deze auto een boete ontvangen en deze naar mij doorgezet omdat ik volgens hen de laatste huurder was.

Toen ik de boete ontving stond er geen uitleg bij dus ik heb Greenwheels gemaild dat ik de boete niet accepteerde omdat het niet mijn huurdatum is. Vervolgens hebben zij gemaild dat een boete nooit leuk is, maar dat het toch mijn boete is omdat ik de laatste huurder was.
Vervolgens heb ik gemaild dat ik de auto precies zo heb teruggeplaatst als ik deze heb gevonden, dat de app dit ook als plaats aangaf en dat ik me er dus niet bewust van was dat de voorste auto er eigenlijk niet hoorde.

Vervolgens hoorde ik niks meer. Mijn drie mails om duidelijkheid erna werden compleet genegeerd.
Ik heb CJIB gebeld en zij gaven aan dat de boete (nog) niet op mijn naam was gezet en dat als dat wel gebeurde ik altijd nog bij hen bezwaar tegen de boete kon maken.

Vervolgens worden nu maanden later, na complete radiostilte vanuit Greenwheels op mijn mails om duidelijkheid, bij mijn abonnementafschrijving óók de boete én aanmaningskosten van mijn rekening afgeschreven. Kosten: ruim 300 euro.

Het voelt weer als zo'n onevenredig gevecht van een individu tegen een groot machtig. bedrijf. Wat kan ik nog doen?

kuklos
Berichten: 9801
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door kuklos »

AstridsAuto schreef:
07 mar 2023 09:37
Vervolgens worden nu maanden later, na complete radiostilte vanuit Greenwheels op mijn mails om duidelijkheid, bij mijn abonnementafschrijving óók de boete én aanmaningskosten van mijn rekening afgeschreven. Kosten: ruim 300 euro.

Het voelt weer als zo'n onevenredig gevecht van een individu tegen een groot machtig. bedrijf. Wat kan ik nog doen?
Storneren, het hele bedrag en dan enkel het abonnement handmatig aan ze overmaken. En daarna een mail dat jij hebt aangegeven wat er aan de hand was en zij niet hebben gereageerd en daarom weigert de boete te betalen en dit dus hebt gestorneerd en vervolgens handmatig het abonnementsdeel van hun afschrijving hebt overgemaakt.

NeoDutchio
Berichten: 12338
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het lijkt onterecht, maar wat zijn de afspraken? Als er meer auto’s horen te staan hangt er onder het verkeersbord een onderbord met pijlen. Wat is de normale procedure als de parkeerplaats bezet is? U bent nu uit gegaan van het goede, maar dat blijkt niet de juiste werkwijze geweest te zijn. U had contact op moeten nemen met Greenwheels dat er al een auto op de plek stond.

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In de Algemene Voorwaarden staat:
..... dat je het moet melden als de Greenwheels parkeerplaats niet toegankelijk is.
..... dat de rit is beëindigd als je op de aangewezen parkeerplaats hebt geparkeerd, de auto op de juiste wijze is afgesloten
en weer beschikbaar is voor een volgende klant, met voldoende brandstof in de tank.

De discussie is nu, of de parkeerplaats ontoegankelijk was, of dat de rit is beëindigd doordat de auto op de aangewezen parkeerplaats is geparkeerd (dan is de boete uitgeschreven nadat de rit was beëindigd; het doet er dan niet toe dat u de laatste huurder was).
Als het zo is dat er een kenteken bij de Greenwheel-parkeerplaats hoort, dan zou men kunnen zeggen dat de parkeerplaats "niet toegankelijk" was, omdat-ie bestemd is voor een andere Greenwheels-auto.
Maar als er geen kenteken aan het paaltje gemonteerd is en het parkeervak onduidelijk is, dan lijkt mij dat de rit volgens de instructie beëindigd is.
https://www.greenwheels.nl/media/do4oc0 ... aarden.pdf
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 07 mar 2023 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door k2p »

Wat is het adres? Dan kunnen we op Google Streetview meekijken.
Ik zou verder, als alles is zoals je stelt, storneren zoals Kuklos aangeeft.

Maar wat ik niet snap is waar de boete voor is. En blijkbaar heb jij de boete wel ontvangen en zelfs contact gehad met het CJIB. Je krijgt geen boete omdat er twee auto’s in 1 vak staan. Stond je deels buiten het vak, over een gehandicaptenplaats? Stond je deels op de stoep? Stond je op een vak met een ander aangegeven kenteken? Dit hoort op de boete te staan aangegeven.
Laatst gewijzigd door k2p op 07 mar 2023 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Bromsax
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door Bromsax »

Beetje off topic
Een vraag die mij bezig houdt: wat staat er in het contract met Greenwheels: tot wanneer bent U verantwoordelijk voor de auto na afloop van de huur periode? Als de auto 5 dagen niet gebruikt wordt na u bent u dan nog steeds aansprakelijk voor diefstal uit de auto, vernielingen, etc?
Geldt er zo'n termijn misschien ook voor boetes?

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onterechte boete Greenwheels

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bromsax schreef:
07 mar 2023 14:35
Beetje off topic
Een vraag die mij bezig houdt: wat staat er in het contract met Greenwheels: tot wanneer bent U verantwoordelijk voor de auto na afloop van de huur periode? Als de auto 5 dagen niet gebruikt wordt na u bent u dan nog steeds aansprakelijk voor diefstal uit de auto, vernielingen, etc?
Geldt er zo'n termijn misschien ook voor boetes?
Of als de hele auto weg is ? Zie de gebruiksaanwijzing: de rit is beëindigd als de auto weer op de aangewezen parkeerplaats neergezet is (dit zal elektronisch geregistreerd worden neem ik aan), dan ben je niet meer aansprakelijk.

Plaats reactie