Geen DAB+ op auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

Ik heb een electrische volvo XC40, sinds 30 december. Die is geleverd zonder DAB+. Ik had het achteraf wel kunnen weten, want in de kleine lettertjes van de prijslijst stond bij specs het woordje "voorbereiding" achter "DAB+". Toch bevreemde dit mij, omdat ik dacht dat tegenwoordig het verplicht is DAB+ op auto's te leveren.

Antwoord van de dealer was iig dat het er niet op zit vanwege chiptekort, maar dat er een prima alternatief op zat: De auto is nl uitgerust met Android Automotive en daar kon ik de Tunein App op installeren. De dealer gaf ook aan dat digitale radio tegenwoordig verplicht is, maar dat dat niet per se DAB+ hoeft te zijn. Omdat er Tunein op zat voldeden ze aan de wet en konden op deze manier toch de volvo's gewoon kunnen opleveren.

Dit was (tot heden) idd een prima, zelfs beter, alternatief: Beter geluidskwaliteit, meer zenders en net zo makkelijk als DAB+, dus je hoorde mij niet klagen. prima service van Volvo en de dealer.

Tot eergisteren: Tunein is overgestapt naar een model dat je voor de Android Automotive versie nu de premium fee (90 EUR per jaar) moet gaan betalen en werkt dus niet nu meer, tenzij ik nu ga bijbetalen.

Voordat ik nu terug ga naar de dealer om weer mijn punt over DAB+ te maken, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het juridisch nu in elkaar zit:
- Zijn autofabrikanten idd verplicht nieuwe auto's van DAB+ te voorzien?
- En als dat niet kan vanwege een issue (in dit geval chip tekort) mogen ze dan idd een alternatief á la tunein aanbieden?
- en mag dat idd nog steeds als zo'n app er geld voor gaat vragen?

Is er iemand op dit forum die weet hoe dit in elkaar zit en of ik idd een case bij de dealer kan maken om alsnog DAB+ te leveren?

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door akamming

Re: Geen DAB+ op auto

door alfatrion » 16 apr 2022 14:25

De auto van TS is met een autoradio ontvanger geleverd. Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling met lange golflengten, met frequenties van doorgaan 300 GHz en lager. De G4 en G5 netwerken maken voor de verzending gebruik van radiogolven.

De autoradio ontvanger van TS beantwoord niet aan de Richtlijn 2018/1972. De door WA geciteerde bepaling maakt duidelijk dat een autoradio-ontvanger moet (tenminste) radiodiensten kunnen ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. Dit betekend dat je met behulp van autoradio-ontvanger moet kunnen luisteren naar de digitale radio-uitzendingen zoals deze vanaf land worden uitgezonden. De autoradio ontvanger in deze casus kan de radiodiensten die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden niet reproduceren.

De bepaling regelt de interoperabiliteit met techniek neutrale terminologie. Vandaag de dag worden de digitale terrestrische radio-uitzendingen met DAB+ uitgezonden, dus moeten nieuwe autoradio ontvangers die kunnen ontvangen en reproduceren. Als overmorgen die uitzendingen gedaan worden met DAB++ uitkomt dan moeten nieuwe autoradio ontvangers dat kunnen afhandelen. De bedoeling is uitdrukkelijk niet dat je als tussenpersoon gaat operen door zelf de digitale terrestrische radio-uitzendingen te ontvangen en die vervolgens met een andere techniek weer gaat uitzenden. Dat mag er overigens wel naast gedaan worden.
witte angora
Berichten: 30895
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Het een en ander is het gevolg van een Europese richtlijn die als volgt luidt:
“Een autoradio-ontvanger die wordt ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, bevat vanaf 21 december 2020 een ontvanger die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden”, zo luidt de Europese richtlijn van 11 december 2018.

Bron: https://www.autointernationaal.nl/2020/ ... uwe-autos/
In de artikelen die ik heb gevonden wordt steevast genoemd dat nieuwe auto's die vanaf 20 december 2020 in Nederland worden verkocht van DAB+ moeten zijn voorzien. Mijn technische kennis is volstrekt onvoldoende om te kunnen zeggen of deze richtlijn het heeft over uitsluitend DAB+ of dat andere systemen ook mogelijk zijn. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de datum van 20 december gaat om auto's die vanaf die datum worden verkocht, of dat het ook gaat om auto's die eerder al verkocht zijn en na die datum zijn geleverd. Wanneer heb je de auto besteld?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
16 apr 2022 09:25
Het een en ander is het gevolg van een Europese richtlijn die als volgt luidt:
“Een autoradio-ontvanger die wordt ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, bevat vanaf 21 december 2020 een ontvanger die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden”, zo luidt de Europese richtlijn van 11 december 2018.

Bron: https://www.autointernationaal.nl/2020/ ... uwe-autos/
In de artikelen die ik heb gevonden wordt steevast genoemd dat nieuwe auto's die vanaf 20 december 2020 in Nederland worden verkocht van DAB+ moeten zijn voorzien. Mijn technische kennis is volstrekt onvoldoende om te kunnen zeggen of deze richtlijn het heeft over uitsluitend DAB+ of dat andere systemen ook mogelijk zijn. Het is me ook niet helemaal duidelijk of de datum van 20 december gaat om auto's die vanaf die datum worden verkocht, of dat het ook gaat om auto's die eerder al verkocht zijn en na die datum zijn geleverd. Wanneer heb je de auto besteld?
De tekst die je quote schrijft niet voor dat DAB(+) geleverd moeten worden. Het zou ook raar zijn als een bepaalde technologie van een consortium waar commercieele bedrijven in zitten in wetgeving wordt opgenomen. Internetradio via 4G/5G voldoet ook aan de wetgeving. Zolang er niet in de wetgeving staat dat ontvangst gratis moet zijn (dat heb ik niet opgezocht) is zelfs de betaalde TuneIn wettelijk geldig.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door thecure »

Je kan ook de tunein app gebruiken en dan streamen via Bluetooth. Das gratis.
Zo doe ik het ook...

Nevyn
Berichten: 1296
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb DAB niet in de auto, maar heb een toestel in de keuken, ook voor mijn moeder 1 in de woonkamer gekocht.
Gelukkig zitten op beide toestellen ook nog FM, want ontvangst van DAB is zowel bij ons la bij mijn moeder, uiterst belabberd

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

thecure schreef:
16 apr 2022 09:35
Je kan ook de tunein app gebruiken en dan streamen via Bluetooth. Das gratis.
Zo doe ik het ook...
Dat werkt inderdaad prima. Bijkomen voordeel: een auto heeft een levensduur die veel langer is dan de life cycle van IT technologie. Grote kans dat die Volvo DAB+ overleeft want die technologie is bijna al achterhaald. Zo is In grote delen van Noorwegen is internetradio via 4G een betere optie dan DAB+ qua dekking. En dat wordt alleen maar beter via 5G terwijl DAB+ nu stil staat.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

thecure schreef:
16 apr 2022 09:35
Je kan ook de tunein app gebruiken en dan streamen via Bluetooth. Das gratis.
Zo doe ik het ook...
Mijn vraag ging ook niet over het al dan niet gebruiksgemak en de workarounds. Deze ken ik idd maar vind ik heel onhandig. . Wat de een een werkbare oplossing vind, want dan moet ik A) altijd mijn telefoon bij me hebben en B) mijn telefoon tijdens het rijden bedien voor een autoradio. Vind ik onveilig.

Ofwel: wat de een heel werkbaar vindt, vindt de ander heel onbruikbaar...

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

PeterPeters1966 schreef:
16 apr 2022 09:32
Internetradio via 4G/5G voldoet ook aan de wetgeving. Zolang er niet in de wetgeving staat dat ontvangst gratis moet zijn (dat heb ik niet opgezocht) is zelfs de betaalde TuneIn wettelijk geldig.
dank voor de antwoorden. Het wordt me al wat helderder... ik heb ook niet zo'n issue met Tune in ipv DAB+, als er idd maar goed werkende digitale radio (dat is nl veel beter geluidskwaliteit) in zit. issue zit me er idd op dat ik er nu additioneel voor moet gaan betalen.

Is er nog iemand op het forum die weet hoe dit in die wetgeving in elkaar zit.. (en dus het antwoord op deze vraag weet) ?

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben niet thuis in dit onderwerp.

Je kunt dit vraag stellen aan www.bovag.nl/contact of www.bovag.nl/special-pages/hulp-bij-klachten. Hun kunnen je ook helpen met eventuele vervolgstappen.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
16 apr 2022 09:25
Het een en ander is het gevolg van een Europese richtlijn die als volgt luidt:
“Een autoradio-ontvanger die wordt ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, bevat vanaf 21 december 2020 een ontvanger die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden”, zo luidt de Europese richtlijn van 11 december 2018.
Met definitie zoals hier gehanteerd, zijn digitale radiozenders, en digitale radio via internet 2 verschillende dingen:
https://nl.frwiki.wiki/wiki/Radio_num%C3%A9rique

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

dank voor alle antwoorden. Het is me inmiddels redelijk helder. Kwam net bij het hond uitlaten een buurman tegen die jurist is en deze info eens tegen hem aangehouden. Die gaf wel een voorbehoud aan dat dit niet zijn vakgebied is, maar dit is waar hij op kwam
- tenzij er ergens in de wet een andere definitie staat (wist hij ook zo niet), of er jurisprudentie is, is het aannemelijk dat met een digitale terrestriale ontvanger door de wet als een digitale tuner (dus geen internetradio) wordt uitgelegd.
- die hoort dus op te zitten volgens de wet en zit er niet op
- en dan schijnt het zo te zijn dat de leverende partij naar eer en geweten zich wel aan die wet moet houden
- als die dat gewoon niet doet, zou een rechter in een case kunnen dwingen alsnog dat te doen, maar als het overmacht is (en dat lijkt aannemelijk met chiptekort) kan de wet dat ook niet afdwingen,
- wel kan dat tot claimbare schade bij de andere partij leiden, maar die partij heeft dan wel weer de verplichting die schade tot een minimum te beperken. Lees: als je met internetradio gewoon hetzelfde kunt zit, mag je van de koper verwachten dat die gewoon dat gebruikt zodat die geen schade heeft.
- als dat die partij daar dan weer voor moet betalen zou je dat dan wel weer als verhaalbare schade op kunnen voeren. de "schade" is dan geminimaliseerd naar dat bedrag.

anyway voor mij zou ik sowieso geen case kunnen maken begrijp ik:
1. Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. Ik heb een leaseauto, dus mijn case zou tegen mijn werkgever zijn. Die moet dan weer verhalen op leasemij, die weer op dealer, die weer op de importeur, en de importeur wsch op de fabriek o.i.d. da's dus vrij kansloos (en totaal ongewenst dat ik zoiets bij mijn werkgever doe). Bovendien is het schadebedrag (90 EUR per jaar) veel te laag. dus daar wordt niet gauw wat mee gedaan. Is dus wel een ander verhaal als een consument rechtstreeks bij een dealer heeft gekocht.. maar dat geldt bij mij dus niet..
2. Ik kan sowieso geen schade aantonen. in mijn geval zou de auto dan nl door chiptekort niet meer vorig jaar geleverd zijn zijn, maar pas als de chip er was en dus had ik dan nu hogere bijtelling gehad. Wat ik nu voor de app moet betalen is minder dan de bijtelling die ik als voordeel heb...

anyway. Niet dat ik van plan was een zaak te starten . Wou gewoon weten hoe het zit .

Heb het nu volgens mij redelijk scherp, dus ga maar eens vriendelijk aan de dealer vragen of ze het vanuit service op kunnen lossen ;-)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

akamming schreef:
16 apr 2022 13:51
- tenzij er ergens in de wet een andere definitie staat (wist hij ook zo niet), of er jurisprudentie is, is het aannemelijk dat met een digitale terrestriale ontvanger door de wet als een digitale tuner (dus geen internetradio) wordt uitgelegd.
Als je dit vanuit de techniek gaat bekijken kom je in interessant gebied uit:

- Digitale radio (DAB+ bijvoorbeeld): in een radiostudio wordt een programma gemaakt, dat vervolgens als een stream naar een server gaat die dat vervolgens via een radionetwerk uitzend.

- Internetradio: in een radiostudio wordt een programma gemaakt, dat vervolgens als een stream naar een server (bijvoorbeeld die van TuneIn) gaat die dat via internet beschikbaar maakt. Internet kan dan via vaste verbinding of via radioverbindingen.

Als je het plat slaat worden beide dus verspreid via radiogolven (en internetradio als extra ook nog via vaste infrastructuur).

En 4g/5g is ook terrestriaal beschouwen, het gaat immers niet via een satelliet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

akamming schreef:
16 apr 2022 10:21
thecure schreef:
16 apr 2022 09:35
Je kan ook de tunein app gebruiken en dan streamen via Bluetooth. Das gratis.
Zo doe ik het ook...
Mijn vraag ging ook niet over het al dan niet gebruiksgemak en de workarounds. Deze ken ik idd maar vind ik heel onhandig. . Wat de een een werkbare oplossing vind, want dan moet ik A) altijd mijn telefoon bij me hebben en B) mijn telefoon tijdens het rijden bedien voor een autoradio. Vind ik onveilig.

Ofwel: wat de een heel werkbaar vindt, vindt de ander heel onbruikbaar...
Je kunt je telefoon gewoon via je stem bedienen. Net als dat je bij de meeste moderne auto's ook al doet. Je hoeft de telefoon dus niet aan te raken tijdens het rijden. Ik bedien in de auto alles op mijn telefoon via "Hey Google".

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

De auto van TS is met een autoradio ontvanger geleverd. Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling met lange golflengten, met frequenties van doorgaan 300 GHz en lager. De G4 en G5 netwerken maken voor de verzending gebruik van radiogolven.

De autoradio ontvanger van TS beantwoord niet aan de Richtlijn 2018/1972. De door WA geciteerde bepaling maakt duidelijk dat een autoradio-ontvanger moet (tenminste) radiodiensten kunnen ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. Dit betekend dat je met behulp van autoradio-ontvanger moet kunnen luisteren naar de digitale radio-uitzendingen zoals deze vanaf land worden uitgezonden. De autoradio ontvanger in deze casus kan de radiodiensten die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden niet reproduceren.

De bepaling regelt de interoperabiliteit met techniek neutrale terminologie. Vandaag de dag worden de digitale terrestrische radio-uitzendingen met DAB+ uitgezonden, dus moeten nieuwe autoradio ontvangers die kunnen ontvangen en reproduceren. Als overmorgen die uitzendingen gedaan worden met DAB++ uitkomt dan moeten nieuwe autoradio ontvangers dat kunnen afhandelen. De bedoeling is uitdrukkelijk niet dat je als tussenpersoon gaat operen door zelf de digitale terrestrische radio-uitzendingen te ontvangen en die vervolgens met een andere techniek weer gaat uitzenden. Dat mag er overigens wel naast gedaan worden.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

snuffel1 schreef:
16 apr 2022 14:57
De radio kan wel digitale radio ontvangst aan maar de app maker in dit geval gaat geld vragen voor de app. Volvo in deze heeft geen invloed op wat de app maker in de toekomst gaat doen. Het staat de eigenaar van de auto vrij om een andere radio app te downloaden die voor nu wel gratis is maar daarvoor dient het systeem wel op een wifi of 4G verbinding aangesloten te worden.
nou kennelijk niet, want tune in is de enige app op android automotive die de normale nederlandse zenders kan "ontvangen"

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
16 apr 2022 14:57
De radio kan wel digitale radio ontvangst aan maar (...).
De wettelijke bepaling gaat verder dan dat een autoradio-ontvanger digitale radiosignalen moet kunnen ontvangen. Ik lees de zinsnede "digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden" in combinatie met de rest zo dat ik bij wijze van spreke een zendmast kan neerzetten, daarmee radio-uitzendingen kan uitzenden, en dat een autoradio-ontvanger dat dan moet kunnen ontvangen en reproduceren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
16 apr 2022 14:25
De auto van TS is met een autoradio ontvanger geleverd.
Dat zie ik niet in de post staan. Er staat alleen dat er geen dab+ ontvanger in zit en wel Android auto.
akamming schreef:
16 apr 2022 13:51
- tenzij er ergens in de wet een andere definitie staat (wist hij ook zo niet), of er jurisprudentie is, is het aannemelijk dat met een digitale terrestriale ontvanger door de wet als een digitale tuner (dus geen internetradio) wordt uitgelegd.
- die hoort dus op te zitten volgens de wet en zit er niet op
Die hoeft er helemaal niet op te zitten. Het enige dat de wet zegt is dat áls er een radio op zit, deze ook digitale radio moet kunnen ontvangen.

Onkruid71
Berichten: 2734
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Digitale radio is toch niet hetzelfde als internet radio?

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door akamming »

kweenie schreef:
16 apr 2022 16:54
Dat zie ik niet in de post staan. Er staat alleen dat er geen dab+ ontvanger in zit en wel Android auto.
Dat staat er ook niet. Ik heb geen Android Auto (maar Android Automotive. Dat is wat anders)
kweenie schreef:
16 apr 2022 16:54
Die hoeft er helemaal niet op te zitten. Het enige dat de wet zegt is dat áls er een radio op zit, deze ook digitale radio moet kunnen ontvangen.
Er zit dus wel een FM radio op, dus moet er ook een terrestiale radio ontvanger (als DAB+) opzitten zegt de europese richtlijn en omdat die er dan weer niet opzit voldoet die niet aan die richtlijn begrijp ik nu...

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen DAB+ op auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het wetsvoorstel 35 865 betreffende de Richtlijn 2018/1972 is op 15 februari 2022 aanvaard door de eerste kamer. De wet is van kracht vanaf 2 maart 2022. Als de wetgeving te laat van kracht is geworden dan heb je eventueel een claim op de rijksoverheid.
TK, 2020–2021, 35 865, nr. 3
2.10. Interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale televisieapparatuur Artikel 113 van de Telecomcode bevat maatregelen om de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers en digitale televisieapparatuur te waarborgen. Ten aanzien van (auto)radio-ontvangers is deze eis voor het eerst in de Europese telecommunicatieregels opgenomen. In bijlage XI, onderdeel 3 is voorgeschreven dat een autoradio-ontvanger die wordt ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, vanaf 21 december 2020 een ontvanger dient te bevatten die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden. Gedoeld wordt op (digitale) uitzendingen via omroepzendmasten, ook wel (digitale) etherradio genoemd. In Europa (en ook in Nederland) is de techniek Digital Audio Broadcasting (waaronder DAB+) de meest gebruikte techniek voor digitale etherradio. Het verzekeren van de interoperabiliteit van autoradio-ontvangers in heel Europa draagt bij aan de transitie van analoge naar digitale etherradio.

Gesloten