Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
only Jan
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2022 19:53

Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door only Jan »

Ik ben 76 jaar, rijd 12 jaar schadevrij en Allianz weigert mijn aanvraag om mijn auto te verzekeren.
ik rij in een Mazda 6 van 2 jaar oud en ca 12000km per jaar
hun reden : de combinatie van leeftijd en vervoermiddel geeft aanleiding tot weigering! zonder doorvragen of uitleg!
Ik kan dit anders kwalificeren als leeftijdsdiscriminatie , mag dit zomaar?
gaarne uw commentaar.

NeoDutchio
Berichten: 12339
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ja, er is geen plicht voor een verzekeraar om klanten aan te nemen. Ze zijn een commercieel bedrijf en zodra ze verwachten dat er kosten gaan komen willen ze dat graag voor zijn. Jongeren met een te snelle auto, ouderen en bestuurders met bepaalde auto’s kunnen in een risicogroep vallen en dat wil een verzekeraar natuurlijk niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door scontra »

only Jan schreef:
08 jan 2022 20:23
Ik ben 76 jaar, rijd 12 jaar schadevrij en Allianz weigert mijn aanvraag om mijn auto te verzekeren.
ik rij in een Mazda 6 van 2 jaar oud en ca 12000km per jaar
hun reden : de combinatie van leeftijd en vervoermiddel geeft aanleiding tot weigering! zonder doorvragen of uitleg!
Ik kan dit anders kwalificeren als leeftijdsdiscriminatie , mag dit zomaar?
gaarne uw commentaar.
Ervaringsadvies in deze. Heeft u nog een lopende verzekering elders, blijf dan zitten waar u zit en (probeer) niet meer (om)
over te stappen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze mogen als bedrijf tot op zekere hoogte kiezen wie ze wel of niet als klant willen, dus ja, dit kan, en is daarmee niet automatisch discriminatie, ook al zou u dat zo kunnen voelen. De verzekeraars houden de cijfers waar ze zich op baseren wel erg dicht tegen de borst, dus of hun beweringen 100% juist zijn, is lastig onafhankelijk te verifiëren voor derden.

Op deze pagina van de consumentenbond zie ik een aantal verzekeraars die 75+ers zoals u nog wel accepteren als klant, dus mogelijk dat dat helpt? Andere oplossing is om de verzekering op naam van de jongste persoon in een huishouden te zetten, want doorgaans zijn die meeverzekerd op een polis. En in uw geval lijkt het me verstandig om eenmaal verzekerd, bij de maatschappij in kwestie te blijven.

Overigens gebruiken sommige verzekeraars ook bepaalde staffels met leeftijden en het vermogen van een te verzekeren auto, dus dat u een Captur met 100pk wel zou mogen verzekeren als 76-jarige, maar een dikke C-klasse AMG met 400+PK niet meer.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ze maken onderscheid ja, maar de betekenis van discriminatie tegenwoordig is niet meer onderscheid maken maar ongeoorloofd onderscheid maken. Net als dat u wel AOW krijgt en anderen niet, op basis van leeftijd, is dit toegestaan, niet in de laatste plaats omdat particuliere verzekeraars behoudens de ziektekostenverzekering, en dan alleen de basisdekking, geen acceptatieplicht hebben.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Dat klopt allemaal, maar wanneer U een motorvoertuig koopt bent U wettelijk verplicht om daarvoor (tenminste) een WA verzekering af te sluiten. Dat is geregeld in de Wet aansprakelijkheid motorrijtuigen (Wam, 1963).
En hier zie ik een vergelijk met bijv. de basis(zorg)verzekering. Ook die is verplicht en geen enkele verzekeraar mag U voor de basisvoorzieningen weigeren.
Nu een WA (motorrijtuigen)verzekering dus eveneens bij wet verplicht is (onverzekerd rondrijden is immers strafbaar) kan een verzekeraar mijns inzien die basisverzekering, als zijnde verplicht, niet weigeren. Dat wil zeggen, zolang TS nog immer door het CBR vaardig bevonden wordt tot het besturen van een motorvoertuig.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door cherokee »

Albert1955 schreef:
10 jan 2022 23:21
Dat klopt allemaal, maar wanneer U een motorvoertuig koopt bent U wettelijk verplicht om daarvoor (tenminste) een WA verzekering af te sluiten. Dat is geregeld in de Wet aansprakelijkheid motorrijtuigen (Wam, 1963).
En hier zie ik een vergelijk met bijv. de basis(zorg)verzekering. Ook die is verplicht en geen enkele verzekeraar mag U voor de basisvoorzieningen weigeren.
Nu een WA (motorrijtuigen)verzekering dus eveneens bij wet verplicht is (onverzekerd rondrijden is immers strafbaar) kan een verzekeraar mijns inzien die basisverzekering, als zijnde verplicht, niet weigeren. Dat wil zeggen, zolang TS nog immer door het CBR vaardig bevonden wordt tot het besturen van een motorvoertuig.
Nee. Die basis ziekteverzekering mogen ze niet weigeren inderdaad omdat je er nu eenmaal BENT.
Maar een auto kopen is iets wat je DOET. En dat hoeft niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Albert1955 schreef:
10 jan 2022 23:21
Dat klopt allemaal, maar wanneer U een motorvoertuig koopt bent U wettelijk verplicht om daarvoor (tenminste) een WA verzekering af te sluiten. Dat is geregeld in de Wet aansprakelijkheid motorrijtuigen (Wam, 1963).
En hier zie ik een vergelijk met bijv. de basis(zorg)verzekering. Ook die is verplicht en geen enkele verzekeraar mag U voor de basisvoorzieningen weigeren.
Nu een WA (motorrijtuigen)verzekering dus eveneens bij wet verplicht is (onverzekerd rondrijden is immers strafbaar) kan een verzekeraar mijns inzien die basisverzekering, als zijnde verplicht, niet weigeren. Dat wil zeggen, zolang TS nog immer door het CBR vaardig bevonden wordt tot het besturen van een motorvoertuig.
Dat is slechts uw mening. :wink:

Ja, een auto dient verzekerd te zijn op de openbare weg, maar het bezit van een auto is geen wettelijke verplichting, waar het hebben van een basis (zorg)verzekering, dat wel is.

Ergo, het kunnen kopen/bezitten van een auto, betekent niet automatisch dat een verzekeraar u moet accepteren als klant, om aan die wettelijke verzekeringsverplichting te kunnen voldoen.

Nijogeth
Berichten: 10051
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En uiteindelijk is er altijd nog de Vereende, daar kan iedereen een verzekering afsluiten.

Reinhart
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2022 16:47

Re: Allianz Direkt: weigert mijn auto te verzekeren, mag dit?

Ongelezen bericht door Reinhart »

Ervaringsadvies in deze. Heeft u nog een lopende verzekering elders, blijf dan zitten waar u zit en (probeer) niet meer (om)
over te stappen.
Ik denk inderdaad ook dat dit een super goed advies is. In dit geval kan er namelijk ook gekeken worden naar je verleden en wanneer dit allemaal goed zit en je trouwe klant bent zullen ze je niet snel weigeren.

Gesloten