auto-beurt

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Tromper1
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2008 16:55

auto-beurt

Ongelezen bericht door Tromper1 »

Met mijn eerdere Ford met onderhoud 20.000 km beurt nooit geen problemen altijd op Km standen .Met mijn Renault Captur nu ik gepensioneerd bent rij ik veel minder en ga het niet via 10- of 20.000 km standen maar geeft mijn Captur via de kalendertijd mij een sein dat ik onderhoud moet later doen en laat dat zien op mijn autoschermpje dus nu rij ik minder en doe nu veel eerder aan onderhoud van de auto mijn teller sta op 73.000 km terwijl mijn onderhoud op 85.000 moet plaatsvinden anders moet ik op de datum 2 feb.2021 met mijn 73.000 komen volgens de Renault dealer. en omdat hij nu 5 jaar oud is de Distributie ketting ook laten vervangen terwijl deze tot 150.000 Km mee moet gaan

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Minder rijden wil niet automatisch zeggen minder onderhoud. Een auto houdt zelf in de gaten wanneer er onderhoud nodig is. Er zijn zelfs exemplaren die aangeven die aangeven wanneer de olie vervangen moet worden. Veel kleine stukjes rijden kan meer slijtage opleveren dan lange afstanden. Toevallig van de week "klokje rond" gekeken, een AMG, 2 jaar oud met dik 3 ton op de teller. En nagenoeg geen problemen. Terwijl een andere auto van 2 jaar oud die bijna niets gereden heeft vieze bougies kan hebben of roest op de remmen.
Een ketting kan inderdaad tot 150.000km mee gaan, maar dat is van vele factoren afhankelijk. Als u denkt dat u er 10 jaar (met uw rijstijl) mee zou kunnen rijden, dan moet ik u toch echt wel uit die droom halen. Leeftijd telt wel degelijk mee en het gebruik.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door riddert »

@trompert, lees eens over hoe de service interval berekend word door uw wagen in het instructieboekje. Daar is het voor.

sake1987

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door sake1987 »

De distributieriem slijt niet alleen door het aantal kilometers, maar ook door ouderdom, bijvoorbeeld door uitdroging. Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarschijnlijk heeft u een motorblok met distributieriem, en niet met distributie ketting. Een ketting gaat *eindeloos* mee, een riem moet elke paar jaar vervangen worden volgens de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant. De vervangingsinterval verschilt, maar is meestal 5 of 6 jaar. De riem is van materiaal wat zijn eigenschappen verliest als gevolg van ouderdom, ook wanneer de auto bijna geen kilometers maakt.

Daarnaast slijt een auto waar weinig kilometers mee gereden wordt niet perse minder, maar vooral anders. Bij korte ritjes raakt de olie niet op temperatuur waardoor deze snel kwaliteit verliest en in de stad hebben remblokjes en koppelingsplaten hoge slijtage. Bij iemand die veel lange afstanden rijdt, gaan de remmen en koppeling ontzettend lang mee, maar andere onderdelen weer niet.

Daarnaast moet je ongeacht het aantal kilometers reken op het ene jaar een grote beurt en het andere jaar een kleine beurt.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
10 jul 2021 17:45
Toevallig van de week "klokje rond" gekeken, een AMG, 2 jaar oud met dik 3 ton op de teller. En nagenoeg geen problemen. Terwijl een andere auto van 2 jaar oud die bijna niets gereden heeft vieze bougies kan hebben of roest op de remmen.
2 jaar oud, 13 beurten verder, klaar voor de export en:
WAT MANKEERT ERAAN?
Extreme rooklucht in de auto
Motor hobbelt iets tijdens stationair draaien
Stuur staat minimaal scheef bij rechtuit rijden
Motorstoring op de timing van de in- en uitlaatnokkenas van één van de cilinderbanken, en storing overslag/pingelen bij één van de cilinders
Bijgeluidje bij rijden met volle stuuruitslag
Spuitwerk aan de motorkap en linkerzijde, maar erg netjes gedaan
Automatische achterklep gaat niet meer helemaal open
Hitteschild rechts naast de motor is beschadigd
Lekt olie aan de achterzijde van de motor, vermoedelijk de achterste krukaskeerring
Hardyschijf achter begint te scheuren
Lichte speling op het stuurhuis linksvoor
Dat heb je niet na 2 jaar en weinig met een auto rijden, kun je toch beter een paar vuile bougies vervangen.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
10 jul 2021 19:39
WAT MANKEERT ERAAN?
Extreme rooklucht in de auto
Motor hobbelt iets tijdens stationair draaien
Stuur staat minimaal scheef bij rechtuit rijden
Motorstoring op de timing van de in- en uitlaatnokkenas van één van de cilinderbanken, en storing overslag/pingelen bij één van de cilinders
Bijgeluidje bij rijden met volle stuuruitslag
Spuitwerk aan de motorkap en linkerzijde, maar erg netjes gedaan
Automatische achterklep gaat niet meer helemaal open
Hitteschild rechts naast de motor is beschadigd
Lekt olie aan de achterzijde van de motor, vermoedelijk de achterste krukaskeerring
Hardyschijf achter begint te scheuren
Lichte speling op het stuurhuis linksvoor
[/quote]

*Extreme rooklucht komt niet door de auto maar door de bestuurder;
*Inderdaad hele lichte hobbel bij stationair draaien;
*Dat het stuur scheef staat heeft niets met leeftijd of kilometerstand te maken, wel met de bestuurder die schijnbaar een stoeprandje meegenomen heeft;
*Ketting is iets opgerekt, dat ligt inderdaad aan de kilometerstand. Doet TS in dit geval niets kan dat met zijn ketting ook gebeuren. Hoort dus bij regulier onderhoud. De cilinder kan te maken hebben met verkeerd tanken, dan geeft elke auto problemen.
*Bijgeluid heb ik ze niet over gehoord;
*Spuitwerk idem. Overigens hoort dat ook niet tot regulier onderhoud;
*Achterklep die automatisch niet 100% open gaat heeft geen invloed op het rijden. Met die denkwijze zou je de slijtage aan de bekleding in een auto die vaker korte stukjes rijdt ook moeten meenemen. Immers stap je in die auto vaker in en uit;
*Hitteschild heb ik niemand over gehoord;
*Kleine olielekkage inderdaad, dat hoort bij de kilometerstand. Of het daadwerkelijk de krukaskeerring is is niet bekend;
*Hardyschijf zal vervangen moeten worden;
*Speling op het stuurhuis heb ik niemand over gehoord.

De echte problemen die er nu uitkomen die te maken hebben met de kilometerstand is de hardyschijf en en de ketting die vervangen moet worden. Maar dat laatste is regulier onderhoud waar TS in dit geval ook voor komt te staan. Verder heeft de auto zeer weinig te verduren gehad en zitten de origine remschijven er nog op. Bij een stadsauto zullen die ook veel harder slijten simpelweg omdat ze dan ook meer gebruikt worden.
Al met al vallen de problemen met die AMG dus enorm mee. Natuurlijk heeft dat ook te maken met het materiaal, maar langere stukken rijden geeft veel minder slijtage dan korte stukjes.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door Revoked »

Die AMG- motorstoringen zijn nooit "een klein dingetje". Ik heb in mijn zeer beperkte vriendenkring ook een paar AMG-rijders. Met eenzelfde storing bij een cylinder. Reparatie kosten, omdat het een AMG- motor is, €16.000,- En da's dan alleen dat dingetje. De rest komt er nog bij. Die AMG van klokje rond gaat niet voor niets richting Oostblok, hier in Nederland is het ding volledige afgeschreven.
Zoek maar een ander voorbeeld ;-)
Als voorbeeld de Porsche 928SE is ook niet eerlijk. Nog steeds eerste eigenaar, en die heeft onderhoud stipt laten uitvoeren: voor meer dan de nieuwwaarde is er aan versleuteld. Dat heeft lang niet iedereen over voor z'n auto.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door jonis »

De problemen vallen wel mee omdat dat ding gewoon 13 beurten heeft gehad in 2 jaar tijd. Dat jij er verder niets over hebt gehoord maakt niet uit; staat in de tekst erbij, de schijven zijn origineel, dat is knap, echter zijn ze ook keramisch en gaan dus sowieso veel langer mee. Verder:
In totaal heeft de auto sinds mei 2018 netjes op tijd dertien servicebeurten gehad. Verder komen we nog zaken tegen als het vervangen van de remblokken; voor een set rondom kost dat ongeveer € 1.000 inclusief arbeid. Verder is de voorruit een aantal keer vervangen
Als 1000,- voor een setje remblokken rondom normaal is, dan mag het ook wel wat langer meegaan.

De auto waarmee techneut Tim de Leeuw inmiddels onderweg is, staat op de nominatie om te worden geëxporteerd. Eerst gaat hij naar München. Vanuit daar is de bestemming ongewis, maar waarschijnlijk gaat de auto door naar Bulgarije
Maar dat zegt wel genoeg over de betreffende amg.....daar wil men hier de vingers niet zo aan branden, de auto heeft dermate veel gereden dat tzt nog genoeg eraan zit te komen en dan zit je wat klandizie betreft ook niet meer met eenzelfde riante portemonnee als 1ste eigenaar, dan staat de auto in elk geval in een land waar de garagerekeningen wat vriendelijker zijn, maar of dat beter is....?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door D34M0N »

Tromper1 schreef:
10 jul 2021 16:55
Met mijn eerdere Ford met onderhoud 20.000 km beurt nooit geen problemen altijd op Km standen .
Je had altijd problemen met jouw vorige auto? In het Nederlands is een dubbele ontkenning geen ontkenning.
Met mijn Renault Captur nu ik gepensioneerd bent rij ik veel minder en ga het niet via 10- of 20.000 km standen maar geeft mijn Captur via de kalendertijd mij een sein dat ik onderhoud moet later doen en laat dat zien op mijn autoschermpje dus nu rij ik minder en doe nu veel eerder aan onderhoud van de auto mijn teller sta op 73.000 km terwijl mijn onderhoud op 85.000 moet plaatsvinden anders moet ik op de datum 2 feb.2021 met mijn 73.000 komen volgens de Renault dealer. en omdat hij nu 5 jaar oud is de Distributie ketting ook laten vervangen terwijl deze tot 150.000 Km mee moet gaan
Mijn tip: koop geen Franse auto, maar een Japanse (of een Duitse).
Wat betreft de distributieriem: je bent niet verplicht om het aanbevolen onderhoudsschema te volgen, als jij niet wilt dat de garage de distributieriem vervangt, dan dienen ze dat ook niet te doen. Voor zover ik weet is de leeftijd van de distributieriem geen afkeurpunt voor de APK. Houd er wel rekening mee dat als de distributieriem knapt de motor zeer waarschijnlijk afgeschreven kan worden. Dat zorgt voor een schadepost van enkele duizenden euro's. Je kunt de garage niet aansprakelijk stellen voor die schade, je zult dan zelf voor de reparatie moeten betalen.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
10 jul 2021 21:33
Tromper1 schreef:
10 jul 2021 16:55
Met mijn eerdere Ford met onderhoud 20.000 km beurt nooit geen problemen altijd op Km standen .
Je had altijd problemen met jouw vorige auto? In het Nederlands is een dubbele ontkenning geen ontkenning.
uit dat URL:
een dubbele ontkenning .... in het Standaardnederlands als fout geldt.

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over onderhoudsintervallen in jaren of gereden kilometers is wel genoeg gezegd. Over de dubbele ontkenning valt toch wel wat meer te zeggen, al is het off topic.

Op deze pagina van de ANS (Algemene Nederlandse Spraakkunst) staat over de dubbele ontkenning o.a.:
e-ANS schreef:(...) In andere gevallen versterken de verschillende ontkenningen elkaar, en dat kan op verschillende manieren: met de vaste combinaties nooit geen, niks geen en geeneens geen, met een samentrekkingsconstructie met en, (...)
Daarna volgt een aantal genummerde voorbeelden, waarna het volgende staat:
e-ANS schreef:Dubbele ontkenningen als in (4)-(6) gelden als zeer informeel en passen niet in verzorgde schrijftaal. In de gesproken taal ligt het accent op het eerste negatieve element, dus respectievelijk op nooit, niks en geeneens.

Er is een traditie om meervoudige ontkenningen te bestrijden met het argument dat twee ontkenningen elkaar altijd opheffen; de taalfeiten laten zien dat de werkelijkheid complexer is. Dat het voorbeeld in (4) alleen op een zeemansgraf staan altijd rode rozen zou kunnen betekenen, is aantoonbaar in strijd met het taalgebruik. In diverse tekstgenres zijn dubbele ontkenningen uitstekend, in andere zijn ze een stijlmiddel (zoals de emfatische dubbele ontkenningen 5-8), in weer andere zijn ze ongepast. Bovendien, anders dan in de wiskunde en de logica is het in taal niet mogelijk onbeperkt ontkenningen toe te voegen: drie ontkenningen betekenen nooit precies hetzelfde als één.
Het ligt dus niet zo zwartwit als sommigen lijken te denken en zoals de schoolmeester vroeger beweerde.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door D34M0N »

snuffel1 schreef:
11 jul 2021 08:16
De tip om geen Franse auto te kopen snijdt geen hout omdat die tip gevoelsmatig en uit ervaring van één persoon is gebaseerd.
Oja? Is de Consumentenbond één persoon?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door D34M0N »

snuffel1 schreef:
11 jul 2021 09:22
De zin 'nooit geen problemen' zal grammaticaal wel onjuist zijn maar ook in deze zin wordt nooit als krachtterm gebruikt om het woord geen kracht bij te zetten.
nooit geen problemen = op geen enkel moment in het verleden is er een situatie geweest waarin alles goed ging

Moneyman
Berichten: 30253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door Moneyman »

D34M0N schreef:
11 jul 2021 14:22
snuffel1 schreef:
11 jul 2021 08:16
De tip om geen Franse auto te kopen snijdt geen hout omdat die tip gevoelsmatig en uit ervaring van één persoon is gebaseerd.
Oja? Is de Consumentenbond één persoon?
Gelukkig wordt in dat artikel het beeld over Franse auto’s al aardig genuanceerd:
Bij de Franse merken gooien vooral oude modellen, als de C4 Picasso en de eerste 208 en 3008 de cijfers flink naar beneden. Nieuwere modellen doen het een stuk beter.

Seinhuis
Berichten: 2381
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zo beetje alles is gezegd. Je kunt voor hulp naar https://www.bovag.nl/info/auto/klachten . Ik zie nu geen redenen voor de geschillencommissie.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

D34M0N schreef:
11 jul 2021 14:22
snuffel1 schreef:
11 jul 2021 08:16
De tip om geen Franse auto te kopen snijdt geen hout omdat die tip gevoelsmatig en uit ervaring van één persoon is gebaseerd.
Oja? Is de Consumentenbond één persoon?
Mijn vorige Peugeot 2008 was een hel. Een gemiddelde beurt kostte 2 dagen, hij zoop meer olie dan brandstof en heb vele werkplaatsen gezien. Mijn met zo Franse Renault Megane die ik nu heb mag ik aan het eind van het jaar huilend afscheid van nemen. De eerste en enige auto sinds 10 jaar (en ik heb er vele zakelijk versleten) die zonder problemen is blijven rijden. Helaas zit de Megane niet meer in ons leasepakket, gokken wat ik nu weer ga krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door sjohie »

Onderhoud gaat op basis van tijd, of kilometerstand. Maakt u, zoals eerder met de Ford, veel kilometers, dan zal die interval bepalend zijn voor de beurt, en als u minder kilometers maakt, dan zal het de tijdsinterval zijn. Want zoals al gezegd, veel onderdelen, meest bekende is de distributieriem, slijten ook met de tijd, omdat de gebruikte materialen langzaam achteruit gaan. Vandaar ook na 150k kilometers óf 5 jaar. Als u 15k per jaar rijdt, gaat de distributieriem niet 10 jaar mee.

En elk model auto heeft een eigen onderhoudsinterval, dus uw oude Ford vergelijken met de nieuwe Captur, is appels met peren vergelijken. En ondanks het vele achtertafelpraat op veel verjaardagen, zijn Japanse of tegenwoordig Koreaanse auto's, ook prima te slopen door de onderhoudsintervallen over te slaan, ook al zijn die grosso modo iets betrouwbaarder.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: auto-beurt

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
11 jul 2021 09:22
Als we het over zinsopbouw gaan hebben ken ik er ook nog een paar, 'die is goed fout bezig' of ook vaak gebruikt 'de deur is los dus je kunt naar binnen'. Niemand kan zowel goed als fout bezig zijn en een deur kan nooit los zijn want dan hangt een deur nergens meer aan vast, een deur kan wel open en dicht gedaan worden maar nooit los tenzij je de deur uit de scharnieren haalt. In de spreektaal betekend 'goed fout bezig' goed in de zin van ernstig om het woord fout kracht bij te zetten en is meer een krachtterm om het woord fout te benadrukken. De zin 'nooit geen problemen' zal grammaticaal wel onjuist zijn maar ook in deze zin wordt nooit als krachtterm gebruikt om het woord geen kracht bij te zetten.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Maarrrr: de uitdrukking die je beschrijft is spreektaal. En ik hoor niets op deze site dus moet er gewoon normale schrijftaal worden gebruikt. Spreektaal en schrijftaal zijn wezenlijk anders. Bij spreektaal kan je wel eens creatief zijn met woorden omdat je in gesprek bent met elkaar waardoor je, mocht er verwarring optreden, dat in de conversatie direct kunt oplossen. Schrijftaal moet eenduidig zijn omdat het anders voor verwarring kan zorgen, en er geen terugkoppellus is tussen zender en ontvanger.

Gesloten