LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30893
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens, nu ik er aan denk, en als ik het me goed herinner: BVA liet, voordat je een bod plaatste, in een pop-up wél zien hoe hoog de kosten zouden worden, althans, inclusief de veilingkosten. Verzendkosten weet ik niet meer. Maar dat bedrag staat logischerwijze niet op de site, en dat kan ook helemaal niet.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:54
Juist omdat de biedprijs niet op voorhand vast staat kán de totale prijs niet vooraf als bedrag getoond worden.
De overige kosten kun je als bij de biedprijs in begrepen beschouwen. De enige reden om dat niet te doen is om de indruk te geven dat je minder hoeft te betalen. In plaats van dat iemand €15 + €5 bied kan deze persoon ook gewoon €20 bieden.
Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:54
Als er bij een “winnend” bod van 15 euro helder en duidelijk is dat er 15 + 5 euro betaald moet worden, is dat wat mij betreft voldoende om te zeggen dat de totale prijs is getoond.
Je detineert de totale prijs nu zo dat je deze gesplitst mag tonen, terwijl het ook mogelijk is om het totaal te berekenen. Volgens deze definite kun je de totale prijs ook tonen door te laten zien hoe je de totale prijs kunt berekenen. Daarmee wordt de zinsnede "als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend" betekenisloos en dus kan deze uitleg niet kloppen.

De ratio achter het artikel is dat dergelijke uitsplitsingen niet gemaakt mogen worden. De totale prijs is in dit voorbeeld 20 euro.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap je punt. En nee, ik ga geen pogingen doen om te kijken wat slajeslag.nl doet :wink: Deze zijstap staat ook los van de discussie die de TS wil,starten, want nergens blijkt uit dat de totale prijs niet getoond werd.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit moment kun je bieden op een weegschaal met een bod van €3,- De administration van €5,50 en de verzendkosten van €5,95 worden evident niet opgenomen in het bod.
Artikel 4 lid 4 AV
Ons aanbod op de veilingsite bevat alle informatie en kosten die samenhangen met het winnen van een veiling door een winnend bod, waaronder bijkomende kosten (zoals administratiekosten) en het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht. Aanbod met een vaste prijs valt hier ook onder.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Deze aanbieder heeft veel tijd en moeite (en geld) gestoken in de promotie van hun product. Er zijn bijkomende kosten, deze zie je niet gelijk, totdat je een bod doet. Mensen worden door de promotie (overgehaald) om een bod te doen. In de reclame zie je iemand met een mooi horloge. Ze slagen erin om mensen lid te laten worden slajeslag.nl. Echter de verborgen kosten hebben ze niet verteld in hun reclame boodschap.

Ik begrijp TS starter haar frustratie. Door de reclame wordt je overgehaald om deel te nemen aan het bieden. En juridische hebben ze het allemaal voor elkaar, want je weet wat de bijkomende kosten zijn, deze zie je vlak voor het bieden.

Echter als ze deze hadden verteld in de reclame boodschap, had je dan nog steeds een bod gedaan?

Ik denk het niet.

kuklos
Berichten: 9802
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik snap TS niet. Nummer zoveel die klaarblijkelijk gelokt wordt en niet eerst de voorwaarden leest.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lees je zelf iedere keer de voorwaarden door als je een overeenkomst sluit?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

kuklos schreef:
14 feb 2021 22:59
Ik snap TS niet. Nummer zoveel die klaarblijkelijk gelokt wordt en niet eerst de voorwaarden leest.

Klopt ,maar hier is marketing op gericht, het mensen overhalen tot een actie. Het gokken waar deze site op werkt, werkt verslavend, zodat mensen snel geld uiitgeven.

Je kan TS dit kwalijk nemen, zij is beïnvloed door de boodschap, dat het fantastisch is, maar in werkelijkheid niet zo is.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 23:37
Lees je zelf iedere keer de voorwaarden door als je een overeenkomst sluit?
Dit doet bijna niemand. De reclame boodschap maakt iedereen blind.

Lady1234
Berichten: 27199
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hou mijn ogen open en kijk en lees.

NeoDutchio
Berichten: 12338
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 21:26
NeoDutchio schreef:
14 feb 2021 20:55
Beetje lastig om op een veiling de totale prijs weer te geven. De prijs wordt namelijk bepaald door 1: het winnende bod (variabel) en 2: de kosten die er bovenop komen (vast).
Dat is alleen lastig als je niet over basisschool niveau rekenen beschikt. De vaste administratiekosten van € 6 kun je bij de prijs van het winnende bod optellen. In het begin is het bod €0 en door daar €6 bij op te tellen is de totale prijs €6. Wanneer iemand nu €10 bied, dan zit daar dus de €6 administratiekosten bij in begrepen. Dat is is niet een beetje lastig, ook niet heel lastig, maar juist heel eenvoudig.
Zoals in een eerder topic ook al aangegeven, vergewis u eerst van de praktijk alvorens u uitspraken doet. Ik koop regelmatig op veilingen. Het bod dat ik doe is excl. BTW, excl. veilingkosten en excl. BTW op de veilingkosten. BTW is 21% en de veilingkosten variëren van 13% tot 17%. En sommige kavels worden dan weer thuisbezorgd voor €5,95. Knap als u dat op basisschool niveau kan uitrekenen. Ik zie bij het doen van het bod netjes een staatje met wat het onder aan de streep kost. Je biedt namelijk op een product, de prijs die je betaald is voor alles.

Maar deze discussie is bij voorbaat alweer zinloos en kansloos. In uw mening is elke veilingsite fout bezig. Die gedacht volhouden. Hebt u er nooit aan gedacht om een soort van openbaar aanklager te worden. Elk bedrijf die, in uw gedachte, fout bezig is voor het gerecht te slepen. Of zal, zoals hier, blijken dat de wet toch net iets anders is dan u denkt?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@Alfatrion.
Gek ik kocht van de week een tv voor op de slaapkamer en na de prijs kwam ik in een volgend scherm waar opties als verzending, extra garantie en installatie werden vermeld. Zaten toch echt niet in de totaalprijs.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op dat moment in het bestelproces zit je nog nergens aan vast en kun je die tv laten gaan.

Bij een veiling is je winnende bod bindend en ben je verplicht de vermelde bijkomende kosten te accepteren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Petra1987 schreef:
14 feb 2021 22:54
Deze aanbieder heeft veel tijd en moeite (en geld) gestoken in de promotie van hun product. Er zijn bijkomende kosten, deze zie je niet gelijk, totdat je een bod doet.
Helemaal niet. De kosten staan duidelijk en open en bloot op de productpagina en zijn dus al bekend voordat je een bod kunt doen.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lowieze »

De verplichte kosten staan per product zelfs 2 keer vermeld. Eén keer onder de andere biedingen aan de rechter kant en nog een keer onder aan het product zelf.
Lijkt me moeilijk dit niet te zien.

sake1987

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wordt een beetje de tendens, zelf niet lezen, kopen en achteraf verbaasd zijn.
Heb zelf een kraan gekocht, bij afrekenen kwam daar ineens 7 euro verzendkosten en 6 euro administratiekosten overheen.
Dus eerst transactie afgebroken, even uitgezocht en hierna bewust gekocht.
Ook koop ik geregeld op Catawiki, maar ook hier worden de overige kosten duidelijk aangegeven.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:49

Nee, dat mag niet. Ze mogen wel administratiekosten rekenen, maar die kosten moet in de prijs zijn inbegrepen. De ratio hierachter is omdat je anders wordt misleid: je denkt iets voor € 4,- te kopen en moet vervolgens € 10,- betalen. Alleen wanneer het niet mogelijk is om de kosten bij de prijs op te tellen, zoals verzendkosten per order van meerdere producten.
De extra kosten staan duidelijk vermeld. En zie je al voor je hoe het gaat als de site automatisch de extra kosten in de prijs verwerkt. Dan biedt je een tientje en staat er direct een hoger bedrag dan wat je hebt ingevuld. Dan kan je je waarschijnlijk wel voorstellen wat voor klachten we dan hier te zien krijgen.

Maar goed, als jij maar lekker kunt strooien met wetsartikelen, is jouw dag ook weer goed. Kom eens van je zolderkamer en ga eens met echter mensen praten. Misschien dat je dan wat realistischer wordt.

sake1987

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

PeterPeters1966 schreef:
15 feb 2021 08:19
alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:49

Nee, dat mag niet. Ze mogen wel administratiekosten rekenen, maar die kosten moet in de prijs zijn inbegrepen. De ratio hierachter is omdat je anders wordt misleid: je denkt iets voor € 4,- te kopen en moet vervolgens € 10,- betalen. Alleen wanneer het niet mogelijk is om de kosten bij de prijs op te tellen, zoals verzendkosten per order van meerdere producten.
De extra kosten staan duidelijk vermeld. En zie je al voor je hoe het gaat als de site automatisch de extra kosten in de prijs verwerkt. Dan biedt je een tientje en staat er direct een hoger bedrag dan wat je hebt ingevuld. Dan kan je je waarschijnlijk wel voorstellen wat voor klachten we dan hier te zien krijgen.

Maar goed, als jij maar lekker kunt strooien met wetsartikelen, is jouw dag ook weer goed. Kom eens van je zolderkamer en ga eens met echter mensen praten. Misschien dat je dan wat realistischer wordt.
Peter nu gooi je weer je gevoel in de strijd.
Ben je wel eens bij een rechtzinnig aanwezig geweest?
Zo nee , moet je dit eens doen, hier zal je ervaren dat wat wij als recht zien ( gevoel) door de rechter soms genadeloos wordt weerlegd.
Wat Alfa doet is ons laten zien wat juridisch mogelijk is en mag.
En zoals ik al eerder schreef, ook mijn gevoel is wel eens heel anders.
Ga ik er dan in de helikopter vieuw naar kijken, is het juridisch toch anders.
Laat Alfa nu gewoon advocaat van de duivel zijn en erger je er niet zo aan.
Wat zou het hier saai zijn als we het allemaal eens waren.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 feb 2021 07:46
De verplichte kosten staan per product zelfs 2 keer vermeld. Eén keer onder de andere biedingen aan de rechter kant en nog een keer onder aan het product zelf. Lijkt me moeilijk dit niet te zien.
Eens. Dat was mijn reactie ook: het wordt duidelijk weergegeven. Het punt is alleen dat de wetgever niet zegt dat het duidelijk moet zijn, maar dat de totaalprijs (opgeteld en uitgerekend) zichtbaar moet zijn. Zo lang dat niet gebeurt, is de weergave - hoe duidelijk ook- in strijd met de wet. Daar kun je -net als ik- van alles van vinden, maar dan moeten we ons bij de wetgever melden en niet, zoals hier door sommigen gebeurt, de boodschapper neersabelen.
Justmeagain schreef:
15 feb 2021 01:15
Alfatrion. Gek ik kocht van de week een tv voor op de slaapkamer en na de prijs kwam ik in een volgend scherm waar opties als verzending, extra garantie en installatie werden vermeld. Zaten toch echt niet in de totaalprijs.
Je zegt het zelf al: "opties". Zolang het opties zijn, is het geen probleem. De discussie gaat over verplichte kosten.
PeterPeters1966 schreef:
15 feb 2021 08:19
Maar goed, als jij maar lekker kunt strooien met wetsartikelen, is jouw dag ook weer goed. Kom eens van je zolderkamer en ga eens met echter mensen praten. Misschien dat je dan wat realistischer wordt.
Jammer dit, en onnodig. Een zwaktebod bovendien. Je geeft geen enkel argument waaruit zou blijken dat de wetsuitleg van Alfatrion onjuist zou zijn, maar durft vervolgens wel dit soort statements te plaatsen. Kinderachtig.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Justmeagain schreef:
15 feb 2021 01:15
@Alfatrion.
Gek ik kocht van de week een tv voor op de slaapkamer en na de prijs kwam ik in een volgend scherm waar opties als verzending, extra garantie en installatie werden vermeld. Zaten toch echt niet in de totaalprijs.
Vermijdbare kosten hoeven niet in de totaalprijs opgenomen te worden.

Gesloten