background branding

Zijn webshops verplicht producten goed te verpakken?

pakketjes.jpg

Een harde schijf die in een veel te grote (en verder lege) doos geleverd werd: het overkwam een gebruiker van het Radar-forum. Het leidde tot zorgen of het product onnodig beschadigd was geraakt. Zijn webshops eigenlijk verplicht producten goed te verpakken? Gerard Spierenburg van de Consumentenbond legt uit hoe het zit.

Geen regels

“Er zijn geen regels voor hoe je een pakket moet verzenden”, valt Spierenburg met de deur in huis. “Maar als consument heb je recht op een goed werkend product”, benadrukt hij.  

Dus als je twijfelt of het product nog goed werkt, of niet tevreden bent met de manier waarop het product geleverd is: je mag het terugsturen. “Dit kan altijd binnen veertien dagen.”

Contact met de verkoper

Wat als je een product juist bij een bepaalde verkoper wilt bestellen en je ontevreden bent over hoe het product is ingepakt?  In zo’n geval kun je contact opnemen met de verkoper en uitleggen waarom je het product niet wil houden. 

Vraag of je het product kan terugsturen en een nieuwe kan krijgen, maar dan goed verpakt. Of dit tot de opties behoort, is natuurlijk wel afhankelijk van de verkoper. 

Waarom zijn producten soms te groot verpakt?

In het geval van de harde schijf, kun je je afvragen waarom het überhaupt in zo’n grote doos werd geleverd. Dat is milieu- kostentechnisch toch helemaal niet slim?

Voor veel webwinkels is het ingewikkeld om een product efficiënt te verpakken, onderzocht Max Meldpunt. Veel bedrijven hebben namelijk slechts enkele maten dozen in gebruik. Sommige producten zijn kleiner dan de standaard dozen.

De machines waarmee pakketjes op maat worden ingepakt, zijn erg duur. Daarom zie je dat vooral kleinere spelers op de markt vaak in te grote dozen verpakken. Natuurlijk kunnen kleine pakjes in grote dozen wel extra beschermd worden, zoals met noppenfolie. Het is gissen waarom bedrijven hier soms in verzuimen.