background branding

'Winkels verplaatsen zich onvoldoende in doelgroep Suikerfeest'

suikerfeest-ondernemers-170622.jpg

Nederlandse winkels spelen elk jaar meer in op het Suikerfeest, maar hebben moeite om de juiste toon aan te slaan. Dat concludeert onderzoeksbureau Labyrinth, dat jaarlijks een Suikerfeestmonitor houdt.

Labyrinth constateert dat vooral supermarkten meer luxe producten zijn gaan aanbieden die specifiek aansluiten bij het feest ter afsluiting van de vastenmaand ramadan. De reclame-uitingen blijven daarbij achter. 'Dat ligt lastig in deze tijd, met alle spanningen in de wereld', zegt directeur Nathan Rozema. 'Bovendien is er nog veel onbekendheid met de doelgroep.' Het driedaagse Suikerfeest begint zondag.

Winkeltijden aanpassen

Winkels gaan vooralsnog niet veel verder dan het assortiment aanpassen. Verplaatsen in de doelgroep is er volgens Moers voorlopig niet bij. 'We beseffen nog onvoldoende wat het Suikerfeest voor moslims betekent. De beleving van hun vastenmaand is niet met de onze te vergelijken. Zij gaan serieus uit hun dak als het voorbij is en gaan de hele nacht door. Een winkelier kan zich bijvoorbeeld afvragen of hij zijn winkeltijden niet moet aanpassen. Het Suikerfeest vraagt om alertheid en inlevingsvermogen.'

Bron: ANP