background branding

Winkeldiefstal neemt toe: met deze trucs proberen supermarkten diefstal te bestrijden

wijn stelen 49371536_l.jpg

De toename in zelfscankassa’s gaat gelijk op met een stijging van winkeldiefstallen. Supermarkten komen met allerlei methodes waarmee ze klanten die winkeldiefstal plegen proberen te bestrijden, meldt de Volkskrant.

De politie noteerde in 2022 na een jarenlange daling het hoogste aantal winkeldiefstallen sinds 2015 met maar liefst veertigduizend geregistreerde gevallen. Met 3.854 geregistreerde winkeldiefstallen afgelopen januari was dit het slechtste begin van het jaar ooit, blijkt uit politiestatistieken. 

Meer winkeldiefstal

‘We zien dat het aantal diefstallen de afgelopen periode is toegenomen’, zegt een woordvoerder van de Albert Heijn tegen de Volkskrant. ‘We nemen extra maatregelen, onder andere bij het zelfscannen, om diefstal terug te dringen.’ De politie denkt dat dit mede komt door de energiecrisis, vele zelfscankassa’s en hoge voedselprijzen. ‘Hoe meer zelfscankassa’s supermarkten introduceren, des te meer inkomsten ze derven door eerlijke fouten van klanten of diefstal’, vertelt Adrian Beck aan de Volkskrant. Beck doet zijn gehele carrière al onderzoek naar winkeldiefstal, hij is emeritus hoogleraar criminologie aan de universiteit aan Leicester.

Subtiele trucs

Supermarkten bedenken allerlei trucs om diefstal te ontmoedigen, ziet Beck. Zo wordt er met videosoftware verdacht gedrag bij klanten herkend, zoals het bedekken van een streepjescode. Ook worden er surveillancecamera’s naast zelfscankassa’s gezet, zo wordt er op een redelijk subtiele manier wenselijk gedrag gestimuleerd bij de klanten.

Daarnaast is er nog de steekproef, een wat oudere methode, waarbij supermarktmedewerkers door middel van een algoritme klanten uitkiezen om hun boodschappentas met boodschappen te laten zien. ‘Er kunnen signalen zijn waardoor mensen er eerder worden uitgepikt. Bijvoorbeeld dat ze vorige keer weinig boodschappen hadden afgerekend, al is het lastig die informatie te koppelen als een klant geen bonuskaart of mobiele telefoon gebruikt.’

‘Een ander signaal kan zijn dat klanten ongewoon veel tijd laten tussen het scannen of verdachte hoeveelheden boodschappen afrekenen. Zo zijn er mensen die op de groenteafdeling een stortvloed druiven afwegen en de sticker daarna op een dure fles wijn plakken – mijns inziens een zeer poëtische vorm van diefstal’, zo grapt Beck.


Bron: de Volkskrant