background branding

Wat is er luxe aan het luxe kerstassortiment van supermarkten?

Kerstassortiment

In december liggen supermarktschappen meestal vol met zogenaamde luxe producten. Er wordt geïmpliceerd dat de producten van hogere kwaliteit zijn dan ‘normale’ producten. Is dat ook echt zo? Radar vraagt het marketingdeskundige Paul Moers.

Zijn de luxe producten een marketingstrategie?

Een kerstboom met mooie verlichting en andere kerstdecoraties is niet het enige waar Nederlanders met kerst geld aan uitgeven. Bij de kerstdagen hoort ook een tafel met speciaal eten. Maar zijn deze ‘luxe’ producten ook echt anders, of zitten ze alleen in een mooier verpakking?

"Een mooie verpakking is altijd een marketingstrategie die werkt”, vertelt marketingdeskundige Moers. “Supermarkten weten dat consumenten kritisch zijn. Als zij een product leveren dat hetzelfde is als altijd, gaat dat de consument irriteren. Daar moeten ze voorzichtig mee zijn. ’’, zegt Moers.

Wat maakt het luxe?

Hoewel marketing dus een rol speelt, verschilt het kerstassortiment volgens Moers qua producten. "Kerstkransjes zijn bijvoorbeeld tijdens Pasen moeilijk te verkrijgen en de luxe variant wordt vaak in plaats van margarine met roomboter gemaakt. Ook zitten er bijzondere ingrediënten in ijstaarten van het kerstassortiment. Je moet daarom altijd even naar de ingrediënten kijken.’’

Blijf kritisch

Luxe betekent ook vaak duurder. De prijzen zijn enorm gestegen door de inflatie in de afgelopen jaren. Ook het kerstassortiment is daardoor natuurlijk duurder geworden. ‘’De vraag is of je altijd naar die dure artikelen moet grijpen? Denk goed na over wat je belangrijk vindt tijdens Kerstmis en wat je graag zou willen eten. Kijk daarna kritisch of je de kerstversie ook daadwerkelijk nodig hebt.’’

Je kunt in verschillende supermarkten bijvoorbeeld kaasplakken kopen in de vorm van een kerstboom of boter in de vorm van een kerstman, maar heb je dit echt nodig? 

"Je kunt kijken of je het bijvoorbeeld met het normale assortiment voor elkaar kunt krijgen. Met zelf creatief zijn kun je geld besparen", aldus Moers.