background branding

Waarom zou je nog een duur voetbalshirt kopen?

140921 Nepvoetbalshirt.jpg

Van sokken tot sjaals, om in een heel voetbalkledij van je favoriete club te lopen, leg je een hoog bedrag neer. Tegelijkertijd zijn de shirts niet meer aan te slepen. Ajax presenteerde recent bijvoorbeeld een speciaal ‘Bob Marley’-shirtje dat binnen een dag was uitverkocht. Maar waar de officiële verkoop stopt, gaan louche online webshops door. 

De shirts, sportbroeken of andere clubitems zijn op webwinkels zoals AliExpress te vinden voor een prikkie. Maar is de kwaliteit ook hetzelfde als bij de fanshop, of koop je als supporter een kat in de zak?

Materiaal wordt steeds beter

‘Qua materiaal worden de nepshirtjes steeds beter', vertelt Martijn van Zijtveld, sportverslaggever, commentator, maar ook bezitter van een grote verzameling aan exclusieve voetbalshirts. Het verschil met officiële shirts is met name te zien in de afwerking ervan. ‘Bijvoorbeeld bij het AC Milan-shirt, het logo dat bovenaan staat. Daar zie je net een stikrandje uitsteken. De gouden borduursels die onder de kraag zitten, staan ook niet helemaal recht.’

140921 ACMilanEchtborduur.jpg
Het borduursel van een echt AC Milan-shirt
140921 ACMilanNep Borduur.jpg
Het borduursel van een nep AC Milan-shirt

Aan de binnenkant van de kraag zit op het label ook een code. Als je die googelt, zie je het goede shirt verschijnen, als het tenminste een echte is. Daarmee kun je verifiëren of het shirt echt is. Een goede, betrouwbare webshop zet deze code meestal in de beschrijving. Producenten van nepshirts gebruiken vaak hetzelfde label in verschillende shirts. Dus als je de code opzoekt en een compleet ander shirt aantreft, heb je wellicht te maken met een neppe.

140921 ACMilanEcht Label.jpg
Het label van een echt AC Milan-shirt
140921 ACMilanNep Label.jpg
Het label van een nep AC Milan-shirt

Een lange levertijd van een shirt kan ook indiceren dat er oplichting in het spel is. Als er een lange levertijd staat voor je shirtje, betekent dit meestal dat het om een nepshirt gaat.

Waar komen de nepshirts vandaan

‘Het zijn niet per definitie replica’s die je uit China haalt, omdat een shirtje dat je in de winkel koopt eigenlijk ook een replica is van een echt wedstrijdshirt’, vertelt Van Zijtveld. ‘Officieel mogen de fabrikanten op nepshirtjes niet eens een logo zetten. Zoals je vroeger ook zag bij de voetbalshirts op de markt in de bekende vakantielanden.’

Voor een meerprijs koop je de shirtjes in de winkel die de spelers ook dragen: de zogenaamde Authentic-shirts. Deze tenues zijn meestal lichter, ventileren beter en zijn van een hogere kwaliteit.

Nepshirts zijn vaker ook goedkoper, maar een hogere prijs betekent niet altijd dat je met een origineel exemplaar te maken hebt. ‘De meeste mensen weten wel dat je voor 25 euro geen echt voetbalshirt kan kopen’, vertelt Van Zijtveld. ‘Alleen zit het probleem hem in de mensen die voor dat bedrag een heleboel voetbalshirts inslaan, om ze vervolgens voor een veel hogere prijs te verkopen.’

Een ander nadeel van nepshirts, is de gebrekkige informatie over het ontstaan ervan. Zo weet je niet waarvan het wordt gemaakt en onder welke omstandigheden. Iets dat bij bekende merken ook niet altijd is gegarandeerd, maar daar is wel meer zicht op.

'Als de club 10 procent pakt, is het veel'

Als je een nepshirtje bestelt, krijgt de club op het logo er natuurlijk niets voor. Maar hoeveel euro ontvangt de club voor een officieel shirt? ‘Als dat bedrag op 10 procent van de waarde komt, dan is dat waarschijnlijk al redelijk veel. Adidas of Nike verdienen er in ieder geval het meeste aan.’

Als een club veel shirtjes verkoopt, krijgt deze wel een sterkere onderhandelingspositie. Zo kan het ervoor zorgen dat shirtjes op meer plekken verkocht worden, zoals bij Ajax, dat nu het in het zogenaamde Tier 1 van Adidas zit. Shirts van clubs die in het Tier 1 zitten, worden overal ter wereld in iedere winkel van het sportmerk verkocht. 

Ajaxshirts van Adidas zijn wereldwijd verkrijgbaar in elke winkel van het sportmerk. Dit komt omdat de club in de zogenaamde Tier 1 van Adidas zit. Hier schaart het merk clubs onder die om verschillende redenen aantrekkelijk zijn. Denk aan het aankopen van bekende voetballers, goede verkoopcijfers of goede prestaties

Bron: Martijn van Zijtveld, Voetbal International, Voetbalprimeur.