background branding

Vitens stuurt klanten eigen waterput in | Radar checkt

Veel mensen in Driebergen hebben hun watermeter in een put in hun voortuin zitten. Makkelijk voor het waterbedrijf, Vitens, om de meterstand op te nemen als de bewoners niet thuis zijn. Maar nu, zo'n twintig jaar later, wil Vitens zelf niet meer de put in en sturen ze brieven dat bewoners het zelf maar moeten doen. De put is diep, vies en zit vol insecten. Daarnaast is de deksel loeizwaar en nauwelijks los te krijgen. Fons gaat langs bij de bewoners én bij Vitens.

Michiel is verbaasd over de brief van Vitens. Met name de manier waarop de brief is opgesteld zonder uitleg. 'Het lukt mij nog wel om de put in te gaan, maar hier wonen ook veel ouderen voor hen is het veel te zwaar.'

'Vraag het dan iemand anders'

Michiel heeft ook gebeld met Vitens maar dan zeggen ze doodleuk dat je het dan maar aan iemand anders in je omgeving moet vragen. En aan het verplaatsen van de meter zijn kosten verbonden.  

Niet correct

Fons gaat langs bij de bewoners én bij Vitens. Vitens geeft toe dat de toon van de brief niet correct is en gaat de brief aanpassen. Verder beloven ze een passende oplossing voor iedereen die moeite heeft met het opnemen van de waterstand.

Voorwaarden

De oplossing die Vitens biedt, geldt voor nieuwe meldingen die bij Vitens binnenkomen. Vitens houdt vast aan de voorwaarden dat ze dit alleen doen als er echt geen andere hulp in de omgeving is. Het beleid is dus gewijzigd naar aanleiding van de uitzending. Eerst moeten mensen hulp vragen voor het opnemen van de waterstand in hun eigen omgeving. Lukt dat echt niet, dan kan Vitens eventueel de meterstand opnemen of verplaatsen ze de meter naar binnen op hun kosten. Voordat dit gebeurt, moet dus aan de voorwaarden worden voldaan.