background branding

Verslavingsartsen maken zich zorgen: aantal gokreclame's neemt schrikbarend snel toe

20122021Gokken.jpg

Sinds de opening van de onlinecasino's in Nederland is het aantal gokreclames op televisie en internet meer dan verdubbeld. De staatsbedrijven Holland Casino en Toto gaven op papier het meeste geld uit aan advertenties, namelijk respectievelijk 6,4 en bijna 4,6 miljoen euro in de afgelopen twee maanden. Dat blijkt uit cijfers die de Volkskrant bij onderzoeksbureau Nielsen heeft opgevraagd.

Dat de hoeveelheid gokreclames zienderogen is toegenomen, baart politici en verslavingsdeskundigen zorgen. Afgelopen donderdag nam de Tweede Kamer een motie aan waarin zij de regering opriep een verbod in te stellen op 'ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen', waar televisiecommercials onder vallen. Demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming had de motie afgeraden: hij vindt het voor zo'n reclameverbod nog 'te vroeg'.

Vooral op televisie en internet is het losgebarsten

Inmiddels is met name op de commerciële televisiezenders en internet een gokreclameoffensief losgebarsten. In oktober en november turfde Nielsen in totaal ruim 366 duizend gokadvertenties op televisie en op internet. Vorig jaar lag dat aantal over dezelfde maanden nog op iets meer dan 170 duizend. Sinds het online gokken is gelegaliseerd, zijn drie op de vier gokreclames gericht op het digitale aanbod van casino's.

Bron: MediaWatch