Verkoop aan deur stijgt

Bedrijven doen minder aan telefonische reclame. Zij zoeken hun heil nu bij de voordeur. Consumenten vinden dat irritant. Het aantal registraties in het Bel-me-niet Register neemt toe.

Verkoop aan de deur neemt toe nu steeds meer consumenten zich laten registreren voor het Bel-mij-nietregister. De Consumentenbond ontvangt vaak klachten over colportage. 'Vooral over energiebedrijven krijgen we meldingen. Ze gaan langs de deur om klanten te werven', zegt een woordvoerder. Uit onderzoek van de bond blijkt eveneens dat verkoop aan de deur een belangrijke irritatiefactor is. 

Het aantal geregistreerde telefoonnummers  bij het Bel-me-niet Register steeg in 2012 van 6,8 naar 7,8 miljoen. 

Het Bel-me-niet Register is in 2009 van start gegaan. De Consumentenbond vindt dat het register sinds die tijd uitermate goed functioneert. 'Bij klanten bestaat alleen nog onduidelijkheid over het feit dat ze wel gebeld mogen worden door bedrijven waar ze een relatie mee hebben. Als je iets hebt besteld bij een bepaalde webshop mag die jou daarna nogmaals benaderen, ook al sta je in het register.'

Bron: ANP / Metro