background branding

Verkeersboetes met 10 procent omhoog: hoe werkt dit precies?

Flitspaal_Nederland_artikel_radar.jpg

Onlangs werd bekend dat de hoogte van verkeersboetes in Nederland de komende tijd met 10 procent zal stijgen. De reden? Mede vanwege onderhoudskosten aan trajectcontroles en flitspalen is er een begrotingstekort ontstaan bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. 
 

Algemeen begrotingstekort

Daarnaast heerst er een algemeen begrotingstekort waardoor alle departementen in Den Haag moeten besparen. Het ministerie van Justitie en Veiligheid probeert dit (deels) op te lossen door de kas via verhoogde boetes te spekken. Zeker omdat de inkomsten - mede vanwege het onderhoud - op dit moment tegenvallen.

Verhoging op verhoging

In 2023 nam de hoogte van verkeersboetes - vanwege de inflatie - al met 8,6 procent toe. De 10 procent stijging waar nu over gesproken wordt, zal gelden voor het jaar 2024 en komt bovenop de verhoging die dit jaar al is doorgevoerd. De totale prijsstijging over twee jaar komt daardoor neer op bijna 19,5 procent. 

Hoe hoog zullen de boetes uiteindelijk worden?

Een overzicht van de huidige boetes is te vinden op de website van de ANWB. Al deze bedragen worden dus met 10 procent verhoogd. Zo gaat de boete voor het door rood licht rijden met een auto van 280 euro naar 308 euro en het gebruik van een telefoon achter het stuur wordt niet meer met 380 euro, maar met 418 euro beboet. 

Totaal aantal boetes

Maar hoeveel boetes worden er in Nederland eigenlijk totaal uitgedeeld? In 2022 waren dit er volgens de Rijksoverheid 8.153.043. Veruit het grootste deel van deze boetes werd uitgedeeld voor snelheidsovertredingen, namelijk 6.512.086.

Bezwaar indienen

Als je in Nederland een boete ontvangt, heb je altijd het recht om in bezwaar te gaan. Dat doe je per aangetekende brief. Maar hoe werkt dat precies? Eerder schreef Radar een artikel met tips of wanneer en hoe je best bezwaar kunt aantekenen.