Verborgen prijsstijgingen: Minder inhoud voor dezelfde prijs

krimpflatie_robijn_780.jpg

Niet alle prijsstijgingen zie je terug op de kassabon. Soms blijft de prijs namelijk hetzelfde, terwijl de verpakking minder van het product bevat dan voorheen. Zo berichtten we onlangs over wasmiddelfabrikant Robijn die nu 665 ml in een flacon stopt, waar dat voorheen 700 ml was. Uit de poll van Radar en EenVandaag blijkt dat dit soort verborgen prijsstijgingen op grote schaal voorkomen.

Samen met EenVandaag zette Radar een poll uit over 'krimpflatie', oftewel het duurder worden van het product doordat de inhoud 'krimpt'. Van de ruim 900 mensen die onze poll beantwoordden, geeft maar liefst drie kwart aan dat zij weleens zo'n verborgen prijsstijging hebben meegemaakt.

Heb jij foto's van een krimpflatie-geval? Mail de voor- en na-foto's naar [email protected]

Het is van alle tijden, en ook zeker van nu. De grootste groep geeft aan dat het in het afgelopen jaar nog is voorgekomen. De oorzaak zijn de hogere kosten voor grondstoffen, energie en arbeid, laat retaildeskundige Paul Moers weten aan EenVandaag. De voorbeelden die mensen insturen zijn bijna eindeloos. Wat te denken van minder thee per zakje, of smallere wc-rollen? Het is vaak goed zoeken naar het verschil. Sommigen stuurden foto's op als bewijs. Enkele daarvan zetten we hieronder in de foto-carrousel (via de knoppen recht onderin kun je door naar de volgende)

Meer water voor je geld

Het kan ook gebeuren dat de samenstelling verandert. Calvé pindasaus moest je bijvoorbeeld eerst mengen met twee delen water op een deel saus, laat iemand weten. Nu is dat nog maar één deel water op een deel saus. Zo haal je uit dezelfde verpakking dus minder saus. Ook bij Karvan Cevitam maakt zich hier schuldig aan, zegt een ander. 'Het verschil zat in het behoorlijk dunner maken van de limonade'. Nog net wat stiekemer dus dan limonadefabrikant Teisseire, die door verschillende mensen werd getipt:

limo-bakker-bert-mae_780.jpg
Foto's van Bert/Bakker/Mae: Eerst 750ml en nu 600ml voor zelfde prijs

Wie klaagt, krijgt veelal een vaag antwoord, blijkt. Zo laat Edith weten: 'Hier nog de foto van de stiekeme prijsstijging van de AH dunne maiswafels met zeezout. Vanaf augustus dit jaar veranderd van 4 pakjes met 5 wafels naar 4 pakjes met 4 wafels, dus totaal 4 wafels minder per aankoop':

maiswafels-edith_780.jpg
AH tegen Edith: 'Er heeft een productverbetering plaatsgevonden'

Edith: 'Op mijn vraag waarom, bij AH, kreeg ik het volgende antwoord via Messenger: "Er heeft een productverbetering plaats gevonden, wij geven aan de desbetreffende afdeling door dat dit niet naar wens is bij jou". Nou, daar heb je wat aan, het moge duidelijk zijn wie hier beter van wordt.'

Mevrouw Ooijevaar haalde Koopmans bakmeel in huis:

ooijevaar-bakmeel_780.jpg
Evenveel koekjes met 'compacter' bakmeel?

Mevrouw Ooijevaar: 'Ik heb hierover een klacht ingediend bij Koopmans via de mail. Als antwoord: Grondstoffen zijn duurder, en dat het nu compacter was, dus er is minder van nodig. Ik kreeg na mijn adres doorgegeven te hebben een pakket met allerlei Koopmans producten, naar mijn idee zat in elk product minder dan daarvoor.'

Minder zuinige verpakking

Andere voorbeelden gaan niet eens zozeer over de inhoud, maar over bijvoorbeeld de schenkdop die veel ruimer schenkt. Zo verbruik je meer van het product en ben je dus sneller aan een nieuwe verpakking toe, zoals bij de oogdruppels hieronder:

kuijper-oogdruppels_780.jpg
M. Kuijper: Zie het verschil in grootte van het druppelpipetje

Ook Friese Vlag maakt zich hier schuldig aan volgens een van de respondenten. Meerdere anderen merkten al op dat het nieuwe flesje flink minder inhoud bevat. 'Maanden reclame gemaakt dat er een andere verpakking zou worden gebruikt, namelijk recyclebaar plastic in plaats van glas. De inhoud ging echter ook terug van 186 ml naar 140 ml, terwijl de prijs vrijwel gelijk bleef. En: 'Ook de opening van het plastic flesje is groot, waardoor het minder zuinig is.'

friesevlag-wia_780.jpg
Flink minder inhoud in de nieuwe flesjes van Friese Vlag

'Katten verplicht op dieet'

Zelfs de kat ondervindt de gevolgen van krimpflatie. Zo laten meerdere mensen weten dat de zakjes natvoer van Felix opeens 80 of 85 gram bevatten, in plaats van 100 gram. 'Katten verplicht op dieet'. Ook de verpakking kattengrit van BioCat is gekrompen:

kattenbakvulling-mengelberg_780.jpg
Kattengrit was 20L voor €9,99, nu ineens 18L voor dezelfde prijs

Krimpflatie ook buiten de supermarkt

'Krimpflatie' komt overigens niet alleen in de supermarkt voor. Zo noemen sommige respondenten het tapbiertje dat in een glas met 0,18 liter werd geserveerd in plaats van 0,2 liter. Een andere terrasganger laat weten dat de kopjes koffie kleiner geserveerd worden, een cappuccino is nu net zo groot als een normaal kopje koffie. 'Let er maar eens op', tipt een polldeelnemer.

Zelfs de meubels van IKEA krimpen, bewijst Y. Minderhout (what's in a name...), die erbij vermeldt dat ze de krukjes beide zelf geschilderd heeft:

Minderhout-krukje_780.jpg
Minder kruk voor je geld, aldus mevrouw Minderhout

Een ander ziet hetzelfde gebeuren aan de pomp: 'Er gaan de laatste tijd meer liters benzine in de tank als voorheen. De liter is kleiner geworden of de tank groter. Ik denk eerder de liter kleiner.' Dat is weer een heel ander verhaal, waar wél veel aandacht voor is. Zo worden per april de accijnzen op brandstof verlaagd. Ook daarover hebben we een poll gehouden, lees: 'Korting op tanken' moet inkomensafhankelijk zijn.

Over de poll met het thema krimpflatie

De poll over krimpflatie is tussen 18 november en 9 december 2021 ingevuld door 903 mensen. Via het Radar Testpanel, in samenwerking met EenVandaag. EenVandaag heeft ook informatie over het onderwerp online staan. Wil je vaker je mening en ervaringen delen? Meld je dan aan voor het Radar Testpanel.