background branding

Veel patiënten wachtten tijdens de coronacrisis onnodig lang op een behandeling

23032022-bed-ziekenhuis.jpg

Veel patiënten hebben tijdens de coronacrisis onnodig lang gewacht op een behandeling, omdat ze niet wisten dat hun zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een snellere plek. Dat meldt NU.nl na een rondvraag.

Als je lang wacht op zorg, moet je zorgverzekeraar je helpen met kijken of je op een andere plek sneller terecht kunt als je hierom vraagt. Dit heet zorgbemiddeling. Gezondheidseconoom Xander Koolman vindt dat de overheid meer had kunnen doen om zorgbemiddeling bekender te maken. 'De gezondheidsschade die is ontstaan omdat mensen lang moesten wachten, had deels voorkomen kunnen worden.'

Zorgbemiddeling helpt in bijna 90 procent van de gevallen

Zorgverzekeraars konden patiënten die het afgelopen jaar vroegen om zorgbemiddeling meestal goed helpen. De patiënt moest de zorgverzekeraar dan wel bellen. Lang niet iedereen wist dat dit kon. Zo wist zorgverzekeraar VGZ maar voor 10 tot 15 procent van de mensen die belden géén geschikte snellere plek vinden.

Tijdswinst door bemiddeling ook toegenomen in coronacrisis

Het aantal bespaarde wachtdagen door zorgbemiddeling steeg in 2021 ten opzichte van 2019 fors. Bij Zilveren Kruis werd er bijvoorbeeld in 2019 32 wachtdagen bespaard. In 2021 waren dat er 50. Zorgbemiddeling kon tijdens de coronacrisis dus voor enorm veel tijdwinst zorgen. De wachttijden zijn door corona op veel plekken toegenomen, waardoor er meer winst mogelijk is als iemand wel snel kon worden geholpen. 

Nog steeds wachten veel patiënten op een uitgestelde operatie. Voor deze mensen kan het ook nu nog een positief effect hebben om te bellen met de zorgverzekeraar. 

Bron: NU.nl