background branding

Veel klachten over Efteling-kaarten: 'We begrijpen dat dit vragen oproept'

06022021 efteling.jpg

Radar ontvangt de laatste tijd steeds meer klachten over de Efteling. Het gaat hierbij voornamelijk over tickets die niet gebruikt kunnen worden door de lockdown en de sluiting van het park, waardoor de reservering is geannuleerd. Het pretpark maakte eerder bekend dat deze toegangskaarten tot en met 28 maart geldig zijn, maar de organisatie komt hier nu op terug.

Klachten

Verschillende consumenten hebben Radar de afgelopen weken benaderd om hun ongenoegen te uiten over onder andere de 'beperkte verlenging' van hun tickets. 'Op 6 december 2020 kochten we tickets om de Efteling te bezoeken in de kerstvakantie. Vervolgens komt er een lockdown en wordt de reservering geannuleerd door de Efteling. Tickets zijn geldig nu tot en met eind maart. Ik heb herhaaldelijk gevraagd om geld terug, maar de Efteling zegt dat dit niet mogelijk is veertien dagen na aankoop. Mag dit zomaar?'

Een andere consument meldt: 'Het internet staat vol met klachten van mensen in vergelijkbare situatie. Toverland regelt dit echt super netjes. Exact dezelfde situatie, eerder in 2020. Volledig vrije keuze hoe af te handelen: geld terug of een andere keer komen. Allemaal mogelijk, ongeacht welke periode. De Efteling blijft zich beroepen op algemene voorwaarden en veertien dagen annuleringsrecht. Ik citeer: 'Jullie moeten blij zijn dat wij de periode van het kaartje hebben verlengd tot eind maart.' Te schandalig voor woorden. Ook de Efteling krijgt steun neem ik aan.' Dit is slechts een kleine greep uit de klachtenmails.

Reactie Efteling

Radar heeft naar aanleiding hiervan contact gezocht met de Efteling en zij bevestigen dat er in de eerste inderdaad was besloten om de aangeschafte tickets via efteling.com of partners te verlengen tot eind maart.

'Gezien het feit dat het attractiepark nog steeds gesloten is en er nog geen zicht is op wanneer de Efteling heropent, begrijpen wij dat dit vragen oproept. De Efteling gaat de geldigheid van 28 maart verlengen, maar een nieuwe datum is afhankelijk van wanneer de Efteling weer opent.'

Is dit anders voor bepaalde actietickets?

'Actietickets via partners als Kruidvat of Albert Heijn zijn voordelig geprijsd en hier hangen daarom andere voorwaarden aan dan aan reguliere tickets. De Efteling verkoopt zelf tickets voor specifieke periodes (bijvoorbeeld laag- of hoogseizoen) met de geldigheid van een jaar, die geldigheid liep af op 3 januari 2021 en is nu dus verlengd tot minimaal eind maart. Een nieuwe datum volgt hopelijk op korte termijn.'

Wat als je toch je geld terug wilt?

De Efteling laat ten slotte weten dat ze voor deze tickets dus geen geld teruggeven. 'Uit de eerdere sluitingsperiodes van het attractiepark is gebleken dat het gros van de mensen met een Efteling-ticket juist graag naar de Efteling komt op een later moment. De Efteling biedt voor velen toch een onbezorgd dagje uit in tijden van stress, zorgen en onrust. Daarom bieden we daggasten een verlengde geldigheid van hun ticket(s) aan. Uiteraard kunnen zij bij de aanschaf van online tickets altijd gebruikmaken van hun herroepingsrecht.'