background branding

Treincompensatie voor storm Poly, hoe werkt dat?

NS_trein_Nederland_compensatie.jpg

Op 5 juli 2023 woedde storm Poly door Nederland. Veel autowegen bleken onbegaanbaar en ook het treinverkeer lag op veel plekken stil. Dat laatste zorgde voor een grote groep gestrande reizigers. Hoor jij daarbij? Dan lees je hier wat je rechten zijn.

Wanneer kun je compensatie aanvragen?

Volgens de website van de NS kun je compensatie aanvragen wanneer je als reiziger onderweg was en extra kosten hebt gemaakt om thuis te komen, vanwege het uitvallen van treinen. Dit doe je via een online declaratieformulier dat op dit moment nog niet online staat.

Wat heb je daarvoor nodig?

Belangrijk is wel dat je bij het aanvragen van deze compensatie een geldig vervoerbewijs kunt overleggen of hard kunt maken dat je van plan was te reizen. Kosten voor vervangend vervoer zoals tram, bus en/of metro komen in aanmerking voor declaratie, maar ook dit moet je kunnen bewijzen. 

Als je gebruik hebt gemaakt van eigen vervoer, zoals een auto, dan geldt hier een maximale compensatie van 21 cent per gereden kilometer voor. Dit is het bedrag dat is vastgesteld door de overheid. 

Kaartje niet kunnen gebruiken

Als je andere kosten hebt gemaakt, zoals een aangeschaft kaartje dat je niet hebt kunnen gebruiken? Dan dien je dit niet in via het declaratieformulier, maar neem je contact op met de NS Klantenservice. Dit doe je ook als je op 6 juli kosten hebt moeten maken om een reis van 5 juli af te maken.

Vertraging opgelopen

Bij de NS is er sowieso een regeling dat je compensatie kunt aanvragen op het moment dat je minimaal 30 minuten vertraging hebt opgelopen. Voor storm Poly geldt dezelfde regeling. Dit doe je dus ook niet via het declaratieformulier, maar via het formulier ‘Geld terugvragen bij vertraging’