background branding

Transavia voor de rechter gesleept voor niet-gehonoreerde claims

Transavia-vliegtuig105245483_m.jpg

De Consumentenbond klaagt de luchtvaartmaatschappij aan om deze te dwingen reizigers, die te maken hebben gehad met geannuleerde of gewijzigde vluchten, te compenseren. Transavia wijst claims van getroffen reizigers structureel af.

Reizigers hebben vaak recht op compensatie bij vertraagde, geannuleerde of gewijzigde vluchten. Transavia compenseert reizigers nauwelijks, reageert niet op claims en maakt het klanten op hun site moeilijk om überhaupt een claim in te dienen, zo stelt de Consumentenbond. 

Nog steeds geen contact

De luchtvaartmaatschappij heeft zijn website aangepast nadat de Consumentenbond Transavia in november wees op de problemen. Zij hebben echter geen contact opgenomen met klanten en worden  nog steeds claims ten onrechte afgewezen, meldt de Consumentenbond. 

Claimen is uitputtingsslag

Het geduld is op zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ‘het is ronduit stuitend dat Transavia het zijn klanten zo moeilijk blijft maken. Het maakt van claimen een ware uitputtingsslag. En dat terwijl het bedrijf in juli nog beterschap beloofde.’

Dwangsom

Door middel van een rechtszaak wil de Consumentenbond zorgen dat Transavia zich aan de regels gaat houden. Molenaar: ‘we vragen aan de rechter om de uitspraak dat Transavia zich aan de wet moet houden. En we vragen om een dwangsom voor iedere keer dat Transavia dat niet doet.’  

Meldpunt

Ondanks dat de Consumentenbond al genoeg bewijs heeft, is er een meldpunt opgericht voor meer gedupeerden. Hier kunnen zij een voorbeeldbrief vinden om een claim in te dienen. Molenaar geeft aan dat Transavia vaak wel op deze claims ingaat: ‘De ervaring leert dat Transavia claims van onze claimservice wél honoreert. Heel storend, maar als dat de manier is om alsnog te krijgen waar je recht op hebt, dan is dat tenminste iets.’

Bron: de Consumentenbond