background branding

Thomas Cook omgevallen: wat moet je weten?

ThomasCook_23092019.jpg

De noodlijdende touroperator Thomas Cook is omgevallen. Het 178 jaar oude concern, dat wereldwijd 22.000 medewerkers heeft, meldt dat stappen worden gezet om het bedrijf te liquideren. Thomas Cook Nederland heeft nog geen faillissement aangevraagd.

Thomas Cook Nederland heeft dindsag wel 'financieel onvermogen' aangevraagd bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), dat betekent dat reizigers nu wel bij SGR terecht kunnen als er problemen zijn op vakantie. SGR adviseert mensen die via een reisbureau of reisagent geboekt hebben bij Thomas Cook om contact op te nemen met het bureau of het agentschap.

Heb je via Neckermann.nl een reis geboekt zonder tussenkomst van een reisbureau of reisagent?

Neckermann werkt samen met Expedia. Is je reis bij Expedia geboekt, dan ondervind je geen problemen en gaat je reis volgens SGR door. Thomas Cook Nederland laat aan Radar weten dat die reizen waarschijnlijk doorgaan, maar kan dat niet met honderd procent zekerheid zeggen. Bij vragen kun je contact opnemen met Expedia.

Ben je nu op vakantie en heb je problemen met de accommodatie?

Via Thomas Cook zijn nu zo'n tienduizend Nederlanders op vakantie. Ben jij daar één van, en heb je problemen met de accommodatie en heb je niet via Expedia geboekt? Je kunt bij problemen contact opnemen met het SGR. Het e-mailadres is neckermann(at)sgr.nl (vervang de (at) door een @). Als je via een reisagent of reisbureau een vakantie bij Thomas Cook geboekt hebt, neem dan daar contact mee op.

Garantiefonds SGR heeft ook een speciaal noodnummer geopend: 070-3071111. Dit is speciaal bedoeld voor reizigers die met Thomas Cook op vakantie zijn en in de problemen zijn gekomen. Het garantiefonds werkt samen met reisorganisatie TUI aan het callcenter. Ook staan vele reisbureaus de SGR bij.

Heb je een vraag over je terugvlucht?

Zoek contact met de vliegmaatschappij, adviseert SGR. En: houd de vluchtinformatie op de website van de luchthaven in de gaten. De stichting verwacht dat de meeste vluchten gewoon worden uitgevoerd.

Heb je een vakantie geboekt en heb je dat niet via Expedia gedaan?

Je reis gaat niet door, meldt het SGR. Binnenkort krijg je instructies over de afwikkeling van de claim. Je kunt ook bij een GR aangesloten reisbureau aankloppen en daar een andere reis uitzoeken onder verrekening van je aanspraak op SGR.

Heb je via een reisbureau of reisagent je vakantie bij Thomas Cook geboekt?

Neem dan contact op met je reisbureau of reisagent voor een alternatief. Contactinformatie vind je op de boekingsbevestiging / reisbescheiden. SGR vraagt je wel om - vanwege de grote drukte - even te wachten met contact zoeken als je niet binnen nu en twee weken zou vertrekken.

Hieronder houden we je op de hoogte van het laatste nieuws. Het meest recente nieuws staat bovenaan.

16:24 uur, 25 september: Thomas Cook-malaise raakt ook Transavia

Dat reisorganisatie Thomas Cook Nederland uitstel van betaling heeft aangevraagd, betekent onder meer slecht nieuws voor Transavia. De luchtvaartmaatschappij vervoerde veel van de reizigers die een vakantie via Thomas Cook of Neckermann hadden geboekt. Nu gaat er noodgedwongen een streep door de reservering van duizenden stoeltjes.

Thomas Cook had eerder al bekend gemaakt dat er tot na de winter nog 40.000 tot 50.000 reizen geboekt waren. Transavia wilde geen aantallen noemen van geannuleerde vliegtickets. 'Maar wij lijden absoluut schade', meldde een woordvoerster van Transavia. Naast de geannuleerde reizen steekt de maatschappij ook extra tijd en moeite in de logistiek van het terughalen van vakantiegangers.

Transavia benadrukt dat alle vluchten gewoon volgens schema uitgevoerd worden. De maatschappij rekent er op dat veel van de geannuleerde tickets via een andere touroperator alsnog worden verkocht. 'Maar we hebben nog niet de zekerheid van reserveringen die we eerder wel hadden', aldus de zegsvrouw.

14:19 uur, 25 september: Thomas Cook Nederland vraagt uitstel van betaling aan

De Nederlandse divisie van reisorganisatie Thomas Cook heeft enkele dagen na de ondergang van het Britse moederbedrijf uitstel van betaling aangevraagd. Dat is een voorbode van een faillissement. De rechtbank van Amsterdam heeft de aanvraag goedgekeurd en een bewindvoerder aangesteld. De bewindvoerder gaat de komende dagen op zoek naar mogelijkheden voor de medewerkers en het bedrijf, zoals een doorstart.

Een woordvoerster van Thomas Cook Nederland laat weten dat voor de klanten van het bedrijf nu niets verandert ten opzichte van de voorgaande dagen. Voor de reizigers die al weg zijn wordt via de SGR gezorgd. Vakantiegangers die nog niet waren vertrokken, wordt aangeraden bij een reisbureau aan te kloppen. 'Dat hoeft niet een reisbureau te zijn waar je hebt geboekt en dat kan ook als je via internet hebt geboekt.' Brancheorganisatie ANVR bevestigt dat voor reizigers nu niet direct iets verandert.

Vakantiegangers worden met toestellen van Transavia en in mindere mate KLM naar hun bestemming gebracht. Een woordvoerder van KLM kon nog niet direct reageren namens de maatschappij en haar dochteronderneming Transavia.

13:00 uur, 25 september: TUI springt in gat Thomas Cook

Reisorganisatie TUI wil komende winter meer vliegtuigen inzetten om in te spelen op de ondergang van concurrent Thomas Cook. Thomas Cook bood net als TUI onder meer pakketvakanties aan, maar de activiteiten van de touroperator zijn in de meeste landen gestaakt na het faillissement van het Britse moederbedrijf.

Het Duitse TUI rekent nu op een hogere vraag naar zijn diensten. Om die reden wordt gekeken of vliegtuigen die in het drukke zomerseizoen werden gehuurd langer kunnen worden vastgelegd. Dat zei topman Fritz Joussen in een interview met persbureau Bloomberg. De ondergang van Thomas Cook zorgt volgens hem voor 'significante kansen' voor overgebleven aanbieders, vooral in het Verenigd Koninkrijk.

08:48 uur, 25 september: 500 bellers noodnummer Thomas Cook

Het noodnummer dat Thomas Cook Nederland en Neckermann hebben geopend voor reizigers die via hen op vakantie zijn, is dinsdag zeker vijfhonderd keer gebeld. Mensen willen vooral gerustgesteld worden. Het komt voor dat een hotelier zegt dat reizigers nog eens moeten betalen. TUI, dat het callcenter heeft opgezet, stuurt dan een e-mail naar de hoteleigenaren waarin wordt uitgelegd dat er voor hun vorderingen een garantiefonds is.

19:28 uur, 24 september: Autoreizen Thomas Cook geannuleerd

Klanten die bij Thomas Cook en Neckermann een autovakantie hadden geboekt, komen ook van een koude kermis thuis. Door het faillissement van het Britse moederbedrijf is niet duidelijk of ze de geboekte hotels en appartementen wel kunnen gebruiken, meldt de Nederlandse tak van Thomas Cook. Daarom is ook door deze reizen een streep gezet.

12:23 uur, 24 september: Tientallen Thomas Cook-gedupeerden toch op reis

Tientallen reizigers die hun bij Thomas Cook geboekte vakantie in het water zagen vallen, zijn dinsdag alsnog naar hun beoogde bestemming vertrokken. Zij zijn op eigen houtje en op eigen verantwoordelijkheid in het vliegtuig gestapt, bevestigt een woordvoerster van Transavia. De maatschappij zou de vluchten voor Thomas Cook uitvoeren.

Onder meer reizigers met de bestemming Las Palmas en Kreta wisten hun Thomas Cook-reis om te boeken naar een regulier vliegticket naar die bestemming. Bij de zogeheten lijndiensten is dat volgens Transavia goed mogelijk, omdat de maatschappij over die vluchten de regie houdt. Het regelen van zaken als een hotel en vervoer op de plaats van bestemming is voor rekening van de reiziger zelf.

Op chartervluchten, waarbij reisorganisaties als het ware een vliegtuig huren van de maatschappij, is omboeken vooralsnog minder goed mogelijk. Transavia werkt achter de schermen met partijen samen om de optie voor chartervluchten ook mogelijk te maken.

De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat er nog veel onzeker is en raadt reizigers aan zich goed te laten informeren. Zo weet Transavia niet of het woensdag vluchten van Thomas Cook en Neckermann zal uitvoeren. Transavia heeft alle vliegtickets voor Thomas Cook die voor dinsdag op de planning stonden geannuleerd. Dit zorgde er in totaal voor dat honderden stoeltjes op tientallen vluchten van de maatschappij onbezet waren.

12:20 uur, 24 september: Ministerie klaar om reisgedupeerden te helpen

Het ministerie van Buitenlandse Zaken staat in nauw contact met de reissector over de problemen rond Thomas Cook. Het departement laat weten de ontwikkelingen op de voet te volgen.

'Het is belangrijk dat alle Nederlanders die op dit moment problemen ondervinden tijdens hun vakantie veilig kunnen terugkeren naar huis. Op dit moment zien we dat deze organisaties dit gezamenlijk oppakken voor gedupeerde Nederlanders. Buitenlandse Zaken staat uiteraard klaar om hulp te bieden waar nodig.'

10:29 uur, 24 september: Speciaal noodnummer overstelpt met telefoontjes

Het speciaal ingerichte callcenter van TUI wordt overstelpt met telefoontjes van bezorgde vakantiegangers die via Thomas Cook of Neckermann een reis hebben geboekt. Veelgehoorde klachten betreffen problemen met de accommodatie. Sommige hoteleigenaren eisen geld van vakantiegangers of dreigen reizigers uit het hotel te zetten. Verder zijn er ook veel vragen, zorgen en klachten over transfers naar de luchthaven.

08:33 uur, 24 september: Duitse luchtvaartmaatschappij Condor blijft vliegen

Condor, de Duitse vakantievlieger van Thomas Cook, blijft ook dinsdag vluchten volgens schema uitvoeren. Dat maakte een woordvoerder van Condor bekend. De Duitse onderneming had eerder al aangegeven dat het ondanks het faillissement van het Britse moederbedrijf zou blijven vliegen.

Condor zet op Duitse luchthavens extra personeel in om vragen van reizigers te beantwoorden. Tegelijkertijd wordt door de leiding van Condor overleg gevoerd met leveranciers en partnerbedrijven over het in de lucht kunnen houden van de toestellen.

Bron: Radar / ANP