Te oud voor je autoverzekering? Dit kun je doen

geweigerd-autoverzekering-25-05-2018.jpg

'Autoverzekeraar Allianz vertelde mij na 6 maanden dat ik niet meer bij hen verzekerd kon zijn, omdat ik 74-plus ben.' schrijft forumgebruiker Leokappe op het Radar forum.

Consumenten vertellen op het Forum van Radar dat zij worden uitgeschreven bij hun verzekering omdat ze te oud zijn. De autoverzekeraar wil hen niet (meer) verzekeren of ze krijgen een veel hogere premie omdat ze een hoog risico zijn. Mag dat? 

Verzekeraars mogen consumenten weigeren

Verzekeringen mogen consumenten weigeren als zij een bepaalde leeftijd hebben. Eerder bleek dat het kabinet leeftijdsdiscriminatie niet strafbaar wil stellen. Norbert Klein van 50PLUS maakt zich zorgen omdat meer ouderen worden geweigerd of moeten een hoge premie moeten betalen.

Marie-Christine Reusken, Communicatieadviseur van klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid): 'Je kunt een hogere premie krijgen als je in een groep zit met een hoog risico. Deze groep wordt getoetst aan de voorwaarden en als zij een hoog risico zijn, kan de verzekeraar de premie verhogen of zelfs de risicogroep weigeren.'

Niet verzekerd boven bepaalde leeftijd

Volgens onderzoek van de Consumentenbond accepteert ruim 40% van de autoverzekeraars nieuwe klanten niet boven een bepaalde leeftijd. Deze tabel publiceerde MoneyView in opdracht van de Consumentenbond in januari 2018. Autoverzekering bij maximale leeftijd:

  • Reaal (Topcar): 69 jaar
  • De Kilometerverzekering, VerzekerSnel: 70 jaar
  • De Goudse, Klaverblad: 74 jaar
  • Aegon, Allianz (Veilig Op Weg), De Nederlanden van Nu, fairzekering, Generali: 75 jaar
  • Aon Direct, nowGo, SNS, Volkswagen, Zelf: 79
  • Ditzo, Promovendum, Reaal, Route Mobiel, United Insurance (Autopakket): 80 jaar

Tips tegen uitschrijving bij autoverzekeraar

  • Ben je 50-plus? Controleer alvast je autoverzekering. Bekijk hoeveel de premie stijgt als je ouder wordt.
  • Kijk of er een bepaalde leeftijd is dat je uitgeschreven wordt bij je autoverzekering.
  • Ben je ontevreden met de premie van je verzekeraar? Ga (op tijd) op zoek naar een nieuwe verzekeraar.

Ben je al uitgeschreven? Dit kun je doen

  • Als je het niet eens bent met de opzegging: dien een klacht in bij je verzekeraar.
  • Mocht je niet tevreden zijn met de uitkomst van die procedure: dien een klacht in bij Kifid.