background branding

Snoepjes of drinken met cocktailsmaak: 'ze normaliseren drankgebruik'

Cocktails. Snoep Jpg

Snoepjes of dranken met de smaak van populaire cocktails. In de supermarkt vind je dit soort producten steeds vaker. Zetten ze aan tot drankgebruik? 

Cocktailsmaken zijn overal

Wie 'pina colada', 'sex on the beach', of een naam van een andere populaire cocktail intypt op de website van een grote supermarkt, zal zien dat er niet alleen alcoholhoudende producten worden verkocht met deze namen. Limonade, dropjes, fruitdrank: ze krijgen allemaal een dranksmaak mee. Ook tijdens een rondje door de supermarkt, kom je veel producten tegen met een dergelijke smaak.

'Het normaliseert drankgebruik'

Hoewel het snoepgoed en de drankjes met de dranknamen zelf geen alcohol bevatten, zijn ze dus wel vernoemd naar iets waar deze ongezonde stof in zit. Zet voedsel met dranknaam, maar zonder drank, aan tot drinken? Volgens een woordvoerder van verslavingszorg-organisatie Jellinek is dit een mogelijkheid. "Het normaliseert drankgebruik, zeker bij jonge kinderen en jongvolwassen. Wij zijn geen voorstander van dit soort producten." 

Het Trimbos Instituut, kenniscentrum voor onder andere verslavingszorg, deelt deze mening. "Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar of dit soort producten aanzetten tot drinken, maar we kunnen ons voorstellen dat ze drankgebruik normaliseren. Terwijl we natuurlijk juist willen dat alcohol minder normaal wordt in een maatschappij waar alcohol te zichtbaar, te ruim en te laagdrempelig verkrijgbaar is."

Geen onderzoek

Ook bij het Voedingscentrum kan men zich wel voorstellen dat snoep of drankjes met cocktailsmaak alcohol drinken in de hand werkt. "Naar ons weten is er (nog) geen onderzoek gedaan specifiek naar het effect van bijvoorbeeld deze snoepjes. Wel weten we dat via reclame en andere boodschappen op social media, tv, of bijvoorbeeld in films, waar alcohol positief belicht wordt of men het veel drinkt, jongeren aangemoedigd worden om te drinken."

"We zouden ons voor kunnen stellen dat deze producten met cocktailsmaken of -namen ook kunnen bijdragen aan een positievere houding richting alcoholische dranken. Zo zou het kunnen zijn dat de smaak van cocktails normaler wordt. Ook kan het zijn dat bijvoorbeeld snoepjes alcoholische dranken een onschuldiger imago geven", gaat zij verder. 

Niet gezond

Naast het feit dat de reguliere producten met dranksmaken mogelijk drankgebruik  normaliseren, zijn ze meestal ook niet zo gezond. "Vaak zie je dat zulke cocktailsmaakjes worden toegevoegd aan producten die buiten de Schijf van Vijf staan. Vaak zit er veel suiker in deze producten en maar weinig nuttige voedingsstoffen. Daarom kun je deze producten sowieso beter niet te vaak en niet te veel nemen", aldus het Voedingscentrum.

Verleiding weerstaan 

Dat laatste is overigens vaak makkelijker gezegd dan gedaan. "De producten waar het om gaat, hebben vaak opvallende verpakkingen en kunnen mensen verleiden deze producten te kopen", legt de woordvoerder uit. "We maken op een dag heel veel voedselkeuzes, en die keuzes maken we niet allemaal bewust. Bijvoorbeeld geuren, reclame, aanbiedingen of een mooie verpakking: het kan je allemaal verleiden om tóch te snacken of snoepen. En af en toe kan dat natuurlijk best, maar zoals dat met veel dingen geldt: niet te veel en niet te vaak."