background branding

Reisbemiddelaar Tix krijgt 'boete' voor niet goed informeren van de consument

250722_Tix.nlsite.jpg

Reisbemiddelaar Tix heeft een boete gekregen omdat consumenten aan het begin van de coronacrisis niet goed werden geïnformeerd. De geldstraf bedraagt wel maar 1000 euro, en de toezichthouder spreekt daarom van een symbolische boete. Bij het opleggen van de straf is namelijk rekening gehouden met de uitzonderlijke situatie waarin de reisbranche toen verkeerde.

Toen de pandemie net was uitgebroken annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten. Veel mensen wilden toen het geld van de tickets voor hun geschrapte vlucht terughebben. Tix hield echter 55 euro per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. Dit mag niet, benadrukt de ACM.

Probleem is inmiddels verholpen

'Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op', zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. Het probleem speelt inmiddels niet meer. Half maart 2020 paste Tix volgens de toezichthouder zijn algemene voorwaarden hierop aan.

Radar-uitzending over gecancelde vliegtickets door corona

Radar besteedde eerder in een uitzending aandacht aan de vele klachten die binnenkwamen over losse tickets die geboekt waren bij verschillende reisbemiddelaars en die niet gebruikt konden worden door de coronapandemie. De Inspectie Leefomgeving en Transport reageerde op deze uitzending en gaf ook nog extra tips omtrent gecancelde vliegtickets

Bron: ANP