background branding

Reclamespot Farmers Defence Force 'misleidend' en 'oneerlijk' over vee-industrie

07072020 veehouderij.jpg

De Reclame Code Commissie stelt dat de reclamespot van Farmers Defence Force (FDF) 'misleidend' en 'oneerlijk' is. Ook wordt er een 'te rooskleurig en daardoor onjuist beeld geschetst van de wijze waarop dieren in de Nederlandse vee-industrie worden behandeld'. De commissie heeft stichting Wakker Dier hiermee in het gelijk gesteld. 

De reclame was in het voorjaar op televisie te zien.

Zaak

Stichting Wakker Dier startte de zaak tegen de boerenactiegroep omdat zij van mening zijn dat de reclamevideo 'oneerlijk is tegenover biologische boeren'. 'Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen', zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. In de tv-spot vertelt de actiegroep dat boeren puur natuur en met alleen het beste voor plant en dier produceren.

Biologisch boeren doen volgens de stichting namelijk wél meer voor het welzijn van dieren en het behoud van natuur. 'Zo mogen varkens hun staarten houden en is van plofkippen geen sprake. Als consumenten het eerlijke verhaal krijgen, zullen ze ook eerder voor biologisch kiezen.'

'Krulstaarten van biggetjes worden weggebrand'

Volgens de stichting die zich inzet voor het bevorderen van het welzijn van deze dieren, vinden er allerlei misstanden plaats in de Nederlandse vee-industrie. 'Er gebeuren allerlei zaken die niets te maken hebben met natuur.'

Wakker Dier legde de commissie onder andere voor dat dieren systematisch worden aangepast 'om in een wereld van staal en beton te leven'. 'Zo worden de krulstaarten van biggetjes en de hoornaanzet bij kalfjes weggebrand. Veel dieren zouden zich in de natuur niet eens kunnen voortplanten, zoals kalkoenen die te zwaar zijn om seks te kunnen hebben', aldus Hilhorst.

Ze voegt hieraan toe: 'In tegenstelling tot het romantische beeld dat in de reclamespot wordt gecreëerd, staat het leven van een boerderijdier in het teken van productie en efficiëntie: zoveel mogelijk vlees en melk, met zo min mogelijk tijd, voer en ruimte.'

'Pure onzin'

Hilhorst concludeert dat FDF miljoenen mensen heeft voorgelogen. 'We hebben met verscheidene voorbeelden aangetoond dat de reclame pure onzin is.' FDF heeft niet officieel op de klacht gereageerd.